Gå til innhold

Trives ikke på jobb mer - sent å bytte når man er 50?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg nærmer meg femti og vurderer å bytte jobb. Trives veldig dårlig på jobb og til tross for gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjør, er det stadig konflikter med sjefen som ønsker å gjøre minst mulig selv. Blir referert til som både vanskelig og dum. Kun av sjefen - ingen andre. Problemet er å bytte jobb når man er midt i livet, og vel så det. Hva ville dere gjort? Holdt ut?

Anonymkode: d3b67...a5d

Skrevet

Jeg ville søkt andre jobber og sett om det var mulig å få noe annet.

Gjennomsnittlig alder for å bli pensjonist i Norge er vel 65 år, så da skal du jobbe i 15 år til, det er lenge å "holde ut" i en jobb du ikke trives i.

Når det kommer til å få jobb som 50-åring er det veldig store forskjeller i bransjer og bland sjefer, noen synes det er veldig fint å ansette en som er voksen, har god arbeidsmoral, ikke skal ha flere barn osv, mens andre synes du er for gammel for de risikerer at du er sliten, mye sykemeldt osv.

Så du må nesten bare prøve.

Anonymkode: 40958...575

Skrevet

Har du mulighet til og bytte internt i samme bransje? I så fall hadde jeg søkt og gjort et forsøk. 15 år er lang tid og holde ut. Bytte til ny bransje/helt nye arbeidsoppgaver hadde jeg sett litt mørkt på. Forsøkte det selv i en alder av 35, og det var veldig vanskelig.

Anonymkode: 8aad3...0f0

Skrevet

Kan fort bli 70 før du går av. Søk nye utfordringer! Jeg har ansatt mange femtiåringer, og det er jeg veldig fornøyd med.

Anonymkode: 3f2da...038

Skrevet

Jeg har byttet jobb 2 ganger etter jeg fylte 50 og har bare positive opplevelser med det. 

Hadde vært i samme firma/jobb i 20 år og stresset og kravene var blitt helt ulevelig. 

Byttet jobb til et veldig prosesstungt firma og en annen nisje. Det var helt nydelig, men også helt i andre enden av stress-skala. Altfor rolig og altfor god tid. 

Når jeg etter 1 år der fikk mulighet til å jobbe i et firma og i en nisje som lå midt mellom stress og hvilehjem både på oppgave og tempo, byttet jeg igjen. 

Har også gått mye opp i lønn i jobb-byttene, noe som er fint med tanke på pensjon. :)

Lykke til - det er aldri feil å søke jobb og bestemme seg for hva man vil når man får et tilbud. Da ser du litt hva du har nå og hva du kan få hos ny arbeidsgiver. (både lønn, oppgaver, arbeidsmiljø, krav, lokasjon, osv)

Anonymkode: 79597...ebc

Skrevet (endret)
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg nærmer meg femti og vurderer å bytte jobb. Trives veldig dårlig på jobb og til tross for gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjør, er det stadig konflikter med sjefen som ønsker å gjøre minst mulig selv. Blir referert til som både vanskelig og dum. Kun av sjefen - ingen andre. Problemet er å bytte jobb når man er midt i livet, og vel så det. Hva ville dere gjort? Holdt ut?

Du har 20 år igjen i arbeidslivet. Søk nye jobber, ta gjerne kontakt med bemanningsbyrå også. Kan ikke være på en arbeidsplass med udugelige ledere🙂

Endret av Elizabeth89
Idiotisk stavekontroll-helvete
Skrevet

Du er jo ikke i nærheten av pensjonsalderen! Ser du for deg å gå noe slikt som 20 år (!) til og mistrives på jobben. Se om du finner noe annet! Hvor enkelt eller vanskelig det blir å bytte avhenger av så mange ting. Men prøv! Bare ikke si opp gamlejobben før du har fått en ny.

Anonymkode: 53cf1...15f

Skrevet

Du har nesten like lenge igjen som du har jobbet... 

Anonymkode: ced15...095

Skrevet
På 20.9.2019 den 11.11, Anonym bruker skrev:

Hvis du ellers liker selve jobben, oppgavene og kollegene, ville jeg ha tatt med meg tillitsvalgt hovedverneombud, og krevd et møte. Hvis vedkommende jevnlig kaller deg vanskelig og dum, da er det en mobbesak. Og jeg er en stabeis, så jeg ville ha fulgt dette helt fram til den bitre slutt. Sjefen skulle ha fått si unnskyld, og utarbeide en stillingsbeskrivelse der KUN mine oppgaver sto. Slik at jeg kunne vise til den når hun/han senere prøvde å få meg til å overta deres oppgaver.

Men hvis det ikke er så innmari om å gjøre for deg å forbli på samme sted, så skift jobb. Det er slett ikke umulig selv om du er 50 år. Du har verdifull erfaring som en annen arbeidsgiver kan ha nytte av. Jeg sluttet da jeg var 47 og har siden jobba som frilanser. Det går bare bra.

Anonymkode: eaef0...512

Skrevet

* tillitsvalgt OG hovedverneombud

Skrevet

Klart du kan bytte jobb. Du har 17 år igjen av arbeidslivet. Hvor mange er i samme stilling i 17 år i dag? 

Go for IT! 

Anonymkode: df743...1e6

Skrevet

Bytt jobb! Kan ikke gå å "holde ut" i over et tiår, kanskje til og med to tiår! Kjenner flere som har skiftet jobb i den alderen. Da vurderer de ofte om det skal være det siste byttet deres, men det er jo umulig å si det også. Plutselig åpner det seg muligheter!

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ellers liker selve jobben, oppgavene og kollegene, ville jeg ha tatt med meg tillitsvalgt hovedverneombud, og krevd et møte. Hvis vedkommende jevnlig kaller deg vanskelig og dum, da er det en mobbesak. Og jeg er en stabeis, så jeg ville ha fulgt dette helt fram til den bitre slutt. Sjefen skulle ha fått si unnskyld, og utarbeide en stillingsbeskrivelse der KUN mine oppgaver sto. Slik at jeg kunne vise til den når hun/han senere prøvde å få meg til å overta deres oppgaver.

Men hvis det ikke er så innmari om å gjøre for deg å forbli på samme sted, så skift jobb. Det er slett ikke umulig selv om du er 50 år. Du har verdifull erfaring som en annen arbeidsgiver kan ha nytte av. Jeg sluttet da jeg var 47 og har siden jobba som frilanser. Det går bare bra.

Skulle til å skrive det samme😊. Sjefen din kan trenge seg ein oppstrammar!! 

Anonymkode: 92f4f...50e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...