Rhapsody in blue Skrevet 18. september 2019 #1 Skrevet 18. september 2019 (endret) Kan me sei at me har glemt jakkå på skolen? Eg meine, nei. Me tar ikkje busså te skolen og me tar heller ikkje bilå te verksted. Men hva er regelen? Norsklærerer her? Trodde at alle endinger med bil(en), jakk(en) ikke kunne ende med bila eller jakka men stemmer jo ikke med "jakka" som høres riktig ut. Endret 18. september 2019 av Rhapsody in blue Skrivefeil
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #2 Skrevet 19. september 2019 Jakken kan me glømma på skolen.Bilen på verksted og me tar bussen. E ikkje norsklerar men går utifra dialekten og koss eg snakke. Anonymkode: 7ecea...687
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #3 Skrevet 19. september 2019 Nei, «jakkå» er ikke riktig. «Skjortå» kan vi derimot si. Anonymkode: 38dc6...00a
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #4 Skrevet 19. september 2019 Jakke er valgfritt hun/hankjønn på bokmål og hunkjønn på nynorsk. «Ei jakka, ein bil, ein buss...» ville jeg sagt. Kan også si «eg har glømt jakkå på skolen» Anonymkode: 1dc64...d1d
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #5 Skrevet 19. september 2019 I dialekter i Stavanger og omegn er det å-ending av hokjønnsord i bestemt form eintall: jentå, damå, trappå, jakkå,... Osv. Anonymkode: aa927...150
Snøfnugg75 Skrevet 19. september 2019 #6 Skrevet 19. september 2019 For å ta ein gamal vits: Enklare i Bergen. Der har dei berre tre ord som endar på a. Mamma Sofa Coca- Cola Nei, vent. Ingen seier "mamma". I Bergen heiter det "min mor og de"
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #7 Skrevet 19. september 2019 Ikke vanlig å si jakkå i Stavanger. Akkurat ikke i byen, så snakkes det ikke så bredt som folkemunne skal ha det til. Det er mer når du kommer ut mot Jæren. Anonymkode: 8eb97...f95
Anonym bruker Skrevet 19. september 2019 #8 Skrevet 19. september 2019 8 timer siden, Rhapsody in blue skrev: Kan me sei at me har glemt jakkå på skolen? Eg meine, nei. Me tar ikkje busså te skolen og me tar heller ikkje bilå te verksted. Men hva er regelen? Norsklærerer her? Trodde at alle endinger med bil(en), jakk(en) ikke kunne ende med bila eller jakka men stemmer jo ikke med "jakka" som høres riktig ut. Muntlig er jo én ting, skriftlig en annen. Jakkå nærmer seg noe som kan funke lenger nord - Haugesund og omegn? Men busså eller bilå i hunnkjønn høres rart ut i mine ører - tenker det bøyes som hannkjønn i Stavanger-området. Ein buss - bussn - bussa/bussår - bussane/bussene Anonymkode: d3be1...5b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå