Anonym bruker Skrevet 18. september 2019 #1 Skrevet 18. september 2019 Jeg har en venninne som er svært overvektig. For noen år siden, tok hun slankeoperasjon. Hun gikk etter hvert ned 30-40 kg. I dag har hun gått opp igjen hvertfall 20 kg igjen. Uansett, hun har så store problemer med magen og kosten at det livet hun lever i dag er et mareritt. Hun tåler neste ingen mat lengre. Reagerer på alt, og får voldsom diaré av det meste. Hun er lenket til sengen og sofaen. Innimellom har hun prøvd alternativ kost, gluten- og laktoselaktosefritt osv. Har levd på kokesjokolade og cola zero de siste årene. Hun mener selv det er "det eneste som er safe". Så til mitt spørsmål: jeg mener å ha hørt noe om at cola zero ikke er bra for magen/tarmene og kan for dem som har operert, faktisk gi store problemer. Finnes det noe gode kilder til dette, eller har noen av dere erfaring med det selv? Jeg er overbevist om at hvis hun slutter å leve på cola zero, så vil hun føle seg bedre. Hun drikker minst 1,5 l for dagen og ingen annen drikke. Anonymkode: 86dba...709
Anonym bruker Skrevet 18. september 2019 #2 Skrevet 18. september 2019 Skjønner hun ikke det selv, at kroppen trenger annen væske? Anonymkode: 531d9...c90
Anonym bruker Skrevet 18. september 2019 #3 Skrevet 18. september 2019 Er ikke cola zero som er problemet hennes! Hvordan har hun klart å gå opp 20 kg ved å drikke zero og ikke spise noe? Anonymkode: 47dad...e51
Anonym bruker Skrevet 18. september 2019 #4 Skrevet 18. september 2019 Men venninne tok også slankeoperasjon og er like stor igjen no. Hun sier selv at hun spiser lite. Men når vi spiser middag sammen, så spiser hun like mye som meg, og jeg er ikke småspist Anonymkode: 0ff3d...c8d
Anonym bruker Skrevet 18. september 2019 #5 Skrevet 18. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en venninne som er svært overvektig. For noen år siden, tok hun slankeoperasjon. Hun gikk etter hvert ned 30-40 kg. I dag har hun gått opp igjen hvertfall 20 kg igjen. Uansett, hun har så store problemer med magen og kosten at det livet hun lever i dag er et mareritt. Hun tåler neste ingen mat lengre. Reagerer på alt, og får voldsom diaré av det meste. Hun er lenket til sengen og sofaen. Innimellom har hun prøvd alternativ kost, gluten- og laktoselaktosefritt osv. Har levd på kokesjokolade og cola zero de siste årene. Hun mener selv det er "det eneste som er safe". Så til mitt spørsmål: jeg mener å ha hørt noe om at cola zero ikke er bra for magen/tarmene og kan for dem som har operert, faktisk gi store problemer. Finnes det noe gode kilder til dette, eller har noen av dere erfaring med det selv? Jeg er overbevist om at hvis hun slutter å leve på cola zero, så vil hun føle seg bedre. Hun drikker minst 1,5 l for dagen og ingen annen drikke. Anonymkode: 86dba...709 Om cola zero er dårlig tarmene vet jeg ikke, men all den kullsyren kan jo umulig være bra. Jeg kan faktisk ikke skjønne at hun kan tåle det bedre enn f.eks vann. Anonymkode: 8d117...e09
Anonym bruker Skrevet 18. september 2019 #6 Skrevet 18. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Skjønner hun ikke det selv, at kroppen trenger annen væske? Anonymkode: 531d9...c90 hvordan trenger kroppen annen væske? Anonymkode: 2dcf3...ddc
Anonym bruker Skrevet 18. september 2019 #7 Skrevet 18. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: hvordan trenger kroppen annen væske? Anonymkode: 2dcf3...ddc Du spør ikke sånn helt serilst om det vel? Anonymkode: 8d117...e09
Anonym bruker Skrevet 18. september 2019 #8 Skrevet 18. september 2019 Kunstig søtning kan i store mengder gi løs mage. Nå er ikke 1,5 liter cola zero sånn veldig stor mengde. Men mulig stor nok for henne som er slankeoperert. Fant noen artikler ved å google; https://forskning.no/diabetes-mat-og-helse-slanking/kunstig-sotstoff-endret-tarmbakteriene/540423 https://www.nrk.no/livsstil/sukkerfritt-godteri-gir-magetrobbel-1.7628743 Anonymkode: a7162...dbb
Anonym bruker Skrevet 18. september 2019 #9 Skrevet 18. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du spør ikke sånn helt serilst om det vel? Anonymkode: 8d117...e09 Du vet ikke sånn helt seriøst svaret på det vel? Tenkte meg det. Anonymkode: 60d3d...1ef
Anonym bruker Skrevet 18. september 2019 #10 Skrevet 18. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: hvordan trenger kroppen annen væske? Anonymkode: 2dcf3...ddc Cola, både med og uten sukker, kaffe, te osv er jo vanndrivende, dermed får hun i seg for lite væske totalt sett. Hi, jeg mener også å ha hørt at både sukker og fett i for store mengder, samt kunstig søtningsstoffer ikke er bra for de med gastric bypass/sleeve operasjon, og et kjapt googlesøk ga meg dette: https://www.aleris.no/overvektsklinikken/kosthold-etter-slankeoperasjon/ Avsnitt 3 og 4 er spesielt interessante. Anonymkode: 82911...391
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå