Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #1 Skrevet 16. september 2019 Har tatt noen runder med meg selv om forbruk. Vi bor i et stort hus og har over flere år endt opp med veldig mange ting. Sett i forhold til generasjonen over har vi nok lite, men jeg synes allikevel at mye tid går til å holde det hele i orden og ikke minst tenker jeg på hvor mye vi faktisk har brukt på alt dette. I tillegg har vi mye gaver som aldri er brukt. Så nå rydder jeg rom for rom, skuffer, skap og boder. Overrasket over hvor mye som bare har ligget der i ganske lang tid. Noen som har gjort dette før. Hvilke ting savner du? Hva tok du vare på av utstyr og ting som du nå tenker du egentlig ikke trengte allikevel? Og hva er du glad for at du faktisk beholdt? Tar gjerne i mot tips om blogger, dokumentarer og andre inspirasjonskilder. Kjenner det er ganske overveldende å gå over alt, mange valg å ta. Mye som skal selges. Tidkrevende prosess dette 😅 Anonymkode: dcd37...841
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #2 Skrevet 16. september 2019 Marie Kondo får masse skryt over alt for gode måter å bli kvitt rot og overflødige ting, få huset til å lyse glede 😊 Har ryddet og shinet huset ganske mange ganger, men flytter litt og får litt og masse sånn, så skulle heller vært flinkere til å si nei 🤪 Anonymkode: 734f9...4fb
shewolf Skrevet 16. september 2019 #3 Skrevet 16. september 2019 Vi er i prosessen. Men det tar forderdelig lang tid. Jeg sliter mest med å kvitte meg med ting. Synes det er vanskelig å velge bort ting for barnet. Mannen kunne kasta det meste uten en tanke. Men jeg tar vare på mye. Mye som er tilknyttet gode minner. Går gjennom én og én skuff. Ett og ett skap. Kaster, gir bort, selger alt som vi ikke er avhengig av. Og det er MYE! Blir bare lettere og lettere å holde det ryddig. Men vi har fortsatt mye igjen. Lykke til! Se på programmet til hun på netflix som hjelper folk å rydde hjemmene sine. Hun er kjempemotivasjon!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #4 Skrevet 16. september 2019 14 minutter siden, shewolf skrev: Vi er i prosessen. Men det tar forderdelig lang tid. Jeg sliter mest med å kvitte meg med ting. Synes det er vanskelig å velge bort ting for barnet. Mannen kunne kasta det meste uten en tanke. Men jeg tar vare på mye. Mye som er tilknyttet gode minner. Går gjennom én og én skuff. Ett og ett skap. Kaster, gir bort, selger alt som vi ikke er avhengig av. Og det er MYE! Blir bare lettere og lettere å holde det ryddig. Men vi har fortsatt mye igjen. Lykke til! Se på programmet til hun på netflix som hjelper folk å rydde hjemmene sine. Hun er kjempemotivasjon! Takk, du også. Kjenner følelsen av å bli overveldet over hvor mye det faktisk er. Jeg trodde vi hadde lite ting. Ser virkelig frem til den dagen vi har klart å fjerne alt dette overflødige støyet i livet. Anonymkode: dcd37...841
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #5 Skrevet 16. september 2019 Jeg er også i gang. Nå først selger jeg unna ting som er for smått og leker barna ikke trenger. Tar veldig lang tid, skulle bare ha kasta det. Men har brukt alt for mye penger på dyre nesten ubrukte ting. Så vil ha gjen litt for det 🙈 har solgt mye nå. Etter alt er solgt skal jeg sortere resten av huset og kanskje kaste mer. Har så mange ting og klær at det går utover hverdagen og roen i familien. Blir mye støy og krangling på grunn av klær og ting over alt . Anonymkode: 55348...61e
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #6 Skrevet 16. september 2019 Har det veldig minimalistisk, da tenker jeg både interiør men også hva som skjuler seg i skuffer, skap og boder. Jeg har kun ting jeg trenger. Hverdagen er mye enklere, mindre rot og dermed mindre rydding og husarbeid. Anbefales Anonymkode: 04d36...4ef
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #7 Skrevet 16. september 2019 Jeg prøver også å kvitte meg med ting, men det tar tid. Og jeg får fort et veldig sentimentalt forhold til alt mulig, så enkelt er det ikke. Jeg leste boka til Synnøve Skarbø, og ble veldig ivrig en stund. Tror jeg må finne den fram og lese mer. 😉 Jeg vet at jeg kan IKKE ha det minimalistisk i interiøret, det er ikke min stil, jeg MÅ ha ting og tang. Men prøver å få ryddet opp i skuffer og skap. For eksempel hadde jeg 30 reflekser i en skuff på gangen - trenger virkelig ikke så mange!! Det føles utrolig godt når man får kvittet seg med ting!! Anonymkode: 07649...1b6
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #8 Skrevet 16. september 2019 Søsteren min gjorde også en slik sjau for et år siden. Det har ført til at jeg stadig vekk må låne bort ting. Blæh! Klart hun har det ryddigere enn jeg har, men ukentlig er det ting hun og ungene trenger å låne. Det kan være alt fra skiutstyr til barn som er på besøk til lærebøker, kjøkkenutstyr, verktøy, utkledningstøy eller gamle syltetøyglass. Hvis dere kvitter dere med ting burde dere godta at dere må klare dere uten tingene, ikke forvente at andre låner dere dem. Anonymkode: 1270d...70b
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #9 Skrevet 16. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Søsteren min gjorde også en slik sjau for et år siden. Det har ført til at jeg stadig vekk må låne bort ting. Blæh! Klart hun har det ryddigere enn jeg har, men ukentlig er det ting hun og ungene trenger å låne. Det kan være alt fra skiutstyr til barn som er på besøk til lærebøker, kjøkkenutstyr, verktøy, utkledningstøy eller gamle syltetøyglass. Hvis dere kvitter dere med ting burde dere godta at dere må klare dere uten tingene, ikke forvente at andre låner dere dem. Anonymkode: 1270d...70b Helt enig med deg der altså, ingen planer om å kvitte meg med det vi har bruk for. Er vel mer på nivået å kun ha en hammer og skrutrekker i stedet for 4-5 forskjellige, selge unna en del klær, leker og bøker. Anonymkode: dcd37...841
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #10 Skrevet 16. september 2019 Jeg tok ett skikkelig raid når jeg flytta sist. Da gikk jeg og ungene gjennom alt de hadde, så vi hadde mengder vi ga bort. Hadde ikke tid eller ork til å selge, så det kom en lastebil og hentet alt. Veldig kjekt med bruktbutikk i byen som kunne hente. Jeg sparte faktisk på mer enn hva ungene ville, men det var leker jeg syns var kjekt å ha til barnebarna. Litt babyleker for varierende aldere, lego, playmo, togbane, barbie og de tingene som alltid kommer på moten igjen. Har måtte gå på loftet og hente frem legoen igjen, for ett tantebarn ville kjøpe lego til å ha på hytta. Det sa jeg han ikke trengte og fikk litt sjokk da jeg kom med ett lass. Lego fra mine to unger, meg og min søster. Og det var ikke legoen som var bygd, kun løst. Har også spart på barnebøkene ungene leste mest, samt noen som jeg syns var kjekke å ha. Det samme gjorde vi med brettspill. Ungene har alltid hatt hver sin store plastboks der vi har lagt ting de ikke kan kaste av klær, sko og ting som ikke er leker, bøker osv. Det har blitt en minneboks for de, de er oppe på loftet og titter flere ganger i året. Der ligger deres første sko, den stygge genseren som såvidt henger sammen, buksa som mormor ha lappet tusen ganger osv. Tror de også ha noen skolebøker de må spare på der. Etterhvert som de har blitt større har de blitt mer kritiske til hva de legger i den boksen og de har kastet noe etterhvert. Jeg fant fort ut at verktøy skal en aldri kaste, uansett om de ikke har vært brukt på mange år. Jeg tok bare med meg det jeg trodde jeg trengte, jeg gadd ikke mye krangling der. Så første jul etterpå så var ønskelista mi fylt av verktøy. Naboen har alt så egentlig ikke ett problem for meg, men mye er det kjekt å ha selv. Vips så skal en unge gjøre noe de aldri har gjort før, en må reperare noe en aldri har gjort før osv, da er det ikke lurt å ha vært minimalistisk i snekkerboden. Jeg sparer på skisko, skøyter, ski osv for det kommer barnebarn og jeg har små naboer. Mine unger hadde skisko fra sin onkel i mange år siden farmor hadde spart på de. Nå har jeg de, og alle slike ting går til det huset som får små barn først. Om det er mine unger eller deres onkel er det samme, de går på runddans der de trengs. De har blitt brukt også, for jeg hadde ett bonusbarnebarn så hun hadde ski og skøyeter i mange år hun lånte hos meg. Mine unger har brukt mine gamle skøyter også, har bare slipt de opp på nytt, så de har vært like gode. Jeg var veldig flink på å kaste ting på kjøkkenet. På en måte helt greit, men ikke på en annen. Ungene har hatt perioder der de har laget slim, såper og eksprimentert åå kjøkkenet. Da hadde endel av tingene jeg kastet vært veldig kjekt og jeg har irritert meg over at jeg kastet så mye. For endel ting jeg syns var teit å bruke er ting de trenger for å gjøre noe på kjøkkenet, så ar måtte kjøpe noe nytt av hva jeg kastet. Tanken slo meg ikke å høre med ungene før jeg kastet, for når jeg kastet så var ikke de på kjøkkenet. Anonymkode: 5a5bc...911
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #11 Skrevet 16. september 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tok ett skikkelig raid når jeg flytta sist. Da gikk jeg og ungene gjennom alt de hadde, så vi hadde mengder vi ga bort. Hadde ikke tid eller ork til å selge, så det kom en lastebil og hentet alt. Veldig kjekt med bruktbutikk i byen som kunne hente. Jeg sparte faktisk på mer enn hva ungene ville, men det var leker jeg syns var kjekt å ha til barnebarna. Litt babyleker for varierende aldere, lego, playmo, togbane, barbie og de tingene som alltid kommer på moten igjen. Har måtte gå på loftet og hente frem legoen igjen, for ett tantebarn ville kjøpe lego til å ha på hytta. Det sa jeg han ikke trengte og fikk litt sjokk da jeg kom med ett lass. Lego fra mine to unger, meg og min søster. Og det var ikke legoen som var bygd, kun løst. Har også spart på barnebøkene ungene leste mest, samt noen som jeg syns var kjekke å ha. Det samme gjorde vi med brettspill. Ungene har alltid hatt hver sin store plastboks der vi har lagt ting de ikke kan kaste av klær, sko og ting som ikke er leker, bøker osv. Det har blitt en minneboks for de, de er oppe på loftet og titter flere ganger i året. Der ligger deres første sko, den stygge genseren som såvidt henger sammen, buksa som mormor ha lappet tusen ganger osv. Tror de også ha noen skolebøker de må spare på der. Etterhvert som de har blitt større har de blitt mer kritiske til hva de legger i den boksen og de har kastet noe etterhvert. Jeg fant fort ut at verktøy skal en aldri kaste, uansett om de ikke har vært brukt på mange år. Jeg tok bare med meg det jeg trodde jeg trengte, jeg gadd ikke mye krangling der. Så første jul etterpå så var ønskelista mi fylt av verktøy. Naboen har alt så egentlig ikke ett problem for meg, men mye er det kjekt å ha selv. Vips så skal en unge gjøre noe de aldri har gjort før, en må reperare noe en aldri har gjort før osv, da er det ikke lurt å ha vært minimalistisk i snekkerboden. Jeg sparer på skisko, skøyter, ski osv for det kommer barnebarn og jeg har små naboer. Mine unger hadde skisko fra sin onkel i mange år siden farmor hadde spart på de. Nå har jeg de, og alle slike ting går til det huset som får små barn først. Om det er mine unger eller deres onkel er det samme, de går på runddans der de trengs. De har blitt brukt også, for jeg hadde ett bonusbarnebarn så hun hadde ski og skøyeter i mange år hun lånte hos meg. Mine unger har brukt mine gamle skøyter også, har bare slipt de opp på nytt, så de har vært like gode. Jeg var veldig flink på å kaste ting på kjøkkenet. På en måte helt greit, men ikke på en annen. Ungene har hatt perioder der de har laget slim, såper og eksprimentert åå kjøkkenet. Da hadde endel av tingene jeg kastet vært veldig kjekt og jeg har irritert meg over at jeg kastet så mye. For endel ting jeg syns var teit å bruke er ting de trenger for å gjøre noe på kjøkkenet, så ar måtte kjøpe noe nytt av hva jeg kastet. Tanken slo meg ikke å høre med ungene før jeg kastet, for når jeg kastet så var ikke de på kjøkkenet. Anonymkode: 5a5bc...911 Takk for innspill, greit å ta med litt erfaringer som andre har gjort. Blir fort litt lei og sliten etter mange dager med rydding, orker liksom ikke ta helt stilling til alle valgene, fort å gjøre dårlige valg 🙈 Har heldigvis to mnd igjen før vi flytter. Anonymkode: dcd37...841
Anonym bruker Skrevet 16. september 2019 #12 Skrevet 16. september 2019 Det aller viktigste er å ikke kjøpe nytt! Da blir det mindre etterhvert. Anonymkode: 8108b...7e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå