Gå til innhold

Hvordan stresse ned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mange bekymringer, hele tiden, og stresser veldig. Jeg får fysiske og andre symptomer på stress som for eksempel:

Angst.

Brystsmerter.

Håravfall.

Kort lunte.

Nervøsitet/skvetter lett.

Magetrøbbel i både magesekken og i tarmen.

Redusert søvnkvalitet (kan våkne opp midt på natten og gispe, tro jeg skal dø).

Mareritt og vonde drømmer.

Hukommelsestap.

Depresjon.

Apati som kommer og går. 

Følelse av å måtte unngå folk. 

Migrene. Sinnsyk vond.

Kvalme.

- HVA kan jeg gjøre for å redusere stress? Jeg har posttraumatisk stresslidelse i tillegg, og føler at alt stresset eter meg opp. 

Jeg prøver hele tiden å kvitte meg med stresset, men jeg føler ikke at jeg greier det. Jeg har to små barn som skal ha omsorg og det bringer med seg så mye ansvar. Er midt i en stor avgjørelse også. 

Jeg vet ikke hvordan jeg kan mestre livet på en god måte, akkurat nå så dytter jeg liksom alt inn i stresseboksen. Som åpnes mange ganger daglig.

Anonymkode: 439ac...dfe

Skrevet

Har du vært i terapi/hos psykolog/ vært hos dps? 

Høres ut som mange plager å ha og holde for seg selv. 

Finn metoder for å stresse ned, meditere, ha en rolig morgen, tegne i en tegnebok for voksne (mer mønster), lese en bok, nyte mer (mat, kaffi, te, drikke) 

Anonymkode: bc2f1...6a9

Skrevet

Ta deg en bolle. 

Anonymkode: 9ff9f...0c7

Skrevet

Jo, og alt som kan ordnes før, er lurt å gjøre før. F. Eks hvis barna skal ha nister så smør disse kvelden før. Legg frem klær kvelden før, huset trenger overhode ikke å se plettfritt ut (det er helt normalt med litt støv her og der), det er lov og helt ok med enkle middager innimellom (hver dag om det kreves for en periode), ja barna trenger deg, men er du god til å snakke med dem, eller bare si fra at mamma må ha litt tid for seg selv, om så bare 5 min, barn forstår mer enn man tror) kanskje ikke hvis de er 1, 2 år da..) 

Skrevet

Har du prøvd medisinsk yoga? Rolig, nedstressende yoga - kan være verdt et forsøk. Men for å bli bra må du nok også se på hele livet ditt, finne ut hva som stresser deg mest og forsøke å gjøre noe med den/de direkte årsaken/e hvis du klarer identifisere den/dem.

Anonymkode: f36e8...309

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd medisinsk yoga? Rolig, nedstressende yoga - kan være verdt et forsøk. Men for å bli bra må du nok også se på hele livet ditt, finne ut hva som stresser deg mest og forsøke å gjøre noe med den/de direkte årsaken/e hvis du klarer identifisere den/dem.

Anonymkode: f36e8...309

Liker ikke yoga :)

Ja, jeg prøver det.

Skrevet

Har du vært i terapi/hos psykolog/ vært hos dps? 

Høres ut som mange plager å ha og holde for seg selv. 

Finn metoder for å stresse ned, meditere, ha en rolig morgen, tegne i en tegnebok for voksne (mer mønster), lese en bok, nyte mer (mat, kaffi, te, drikke) 

Har det, i årevis, men har ikke rett på det lenger. 

Ja, det er mye å holde på alene så det gir seg utslag i fysiske plager. 

Takk for forslag. Dessverre har jeg allerede forsøkt det :( Og det med mat hadde faktisk hjulpet :) men er allergisk mot det meste av mat. Og kaffe/te. Det forverrer stresset ytterligere. 

Vet bare ikke hva jeg kan gjøre. Planen er egentlig å si nei til alt, da mener jeg alt. Men det går utover ungene. 

Skrevet

Ta deg en bolle. 

Anonymkode: 9ff9f...0c7

Hva mener du?

Skrevet

Jo, og alt som kan ordnes før, er lurt å gjøre før. F. Eks hvis barna skal ha nister så smør disse kvelden før. Legg frem klær kvelden før, huset trenger overhode ikke å se plettfritt ut (det er helt normalt med litt støv her og der), det er lov og helt ok med enkle middager innimellom (hver dag om det kreves for en periode), ja barna trenger deg, men er du god til å snakke med dem, eller bare si fra at mamma må ha litt tid for seg selv, om så bare 5 min, barn forstår mer enn man tror) kanskje ikke hvis de er 1, 2 år da..) 

Det gjør jeg:) Og vi har det langt fra plettfritt. Middagene er allerede enkle :(

Føler liksom jeg har gjort det jeg kan, men det er fortsatt ikke godt nok. Føler meg utbrent.

Skrevet

Skrive kan hjelpe mange, skrive ting ut av hodet om du skjønner.

Først og fremst en stor whiteboardtavle på kjøkkenet som du lager en kalender ut av, en uke om gangen. Så fører du inn alt du skal huske hver søndag, foreldremøter, tannlegetimer, fritidsaktiviteter, hvilke dager det er gymtøy osv, få det inn i kalenderen. Lag også en kolonne for middag og lag en plan, hva skal vi ha til middag hver dag. Da får du alt dette ut av hodet og vet du kan sjekke kalenderen hver kveld/morgen og glemmer ingenting.

Så er det de andre tingene, de som ikke skal på kalenderen men som likevel stresser deg. Kanskje en form for dagbok kan hjelpe deg, får det ut av hodet og ned på papiret.

Anonymkode: 7b984...da4

Skrevet

Få gjennom følelsene dine. Hvilke følelser er du blitt møtt på, skikkelig møtt på gjennom livet. Er det noen av disse følelsene du ikke egentlig vet hvordan du takler? Har en av disse følelsene fått overhånd fordi den ikke er møtt på en skikkelig måte? Avfeid. 

Forståelse og ikke forklaring, men lov til å være i følelsen og være sammen i følelsen kan ofte være utslagsgivende for stress. Stress kommer av lite håndtering. 

Skrevet

Trening, meditasjon og katt.

Trening frigjør endorfiner som er naturlig stressdempende. Finn din form for trening, løping, dans, styrke, riding, fjellturer i godt tempo eller hva som helst. Noe. Og gjennomfør minst 2-3 ganger i uken.

Meditasjon er glimrende for å senke pulsen og tvinge hjernen til å ta en pause. Du må ikke gå på kurs, men du må sette av litt tid hver dag, f.eks. 10-15 min. Google det, og du vil finne noen enkle framgangsmåter for å komme i gang. PS. De fleste synes meditasjon er både kjedelig og vanskelig i starten, men det er gull verd om du holder ut de første 1-2 ukene. 

Katter, om du tåler og liker dem da, er veldig stressdempende. Å klappe på pelsen deres er med på å gå pulsen ned (dette finnes det forskning på), samtidig har malingen deres en beroligende effekt.

Anonymkode: 73daf...3dc

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har mange bekymringer, hele tiden, og stresser veldig. Jeg får fysiske og andre symptomer på stress som for eksempel:

Angst.

Brystsmerter.

Håravfall.

Kort lunte.

Nervøsitet/skvetter lett.

Magetrøbbel i både magesekken og i tarmen.

Redusert søvnkvalitet (kan våkne opp midt på natten og gispe, tro jeg skal dø).

Mareritt og vonde drømmer.

Hukommelsestap.

Depresjon.

Apati som kommer og går. 

Følelse av å måtte unngå folk. 

Migrene. Sinnsyk vond.

Kvalme.

- HVA kan jeg gjøre for å redusere stress? Jeg har posttraumatisk stresslidelse i tillegg, og føler at alt stresset eter meg opp. 

Jeg prøver hele tiden å kvitte meg med stresset, men jeg føler ikke at jeg greier det. Jeg har to små barn som skal ha omsorg og det bringer med seg så mye ansvar. Er midt i en stor avgjørelse også. 

Jeg vet ikke hvordan jeg kan mestre livet på en god måte, akkurat nå så dytter jeg liksom alt inn i stresseboksen. Som åpnes mange ganger daglig.

Mindfullness.  Lære å puste. Min. 7 timer søvn og drikke masse vann. Da er faktisk mye gjort 😊

Anonymkode: 5527f...715

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...