Gå til innhold

MÅ man egentlig kjøpe overgangssko?

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor på Vestlandet. Jeg har aldri kjøpt overgangssko/høstsko, men har hatt lave gore-tex «joggesko» til dem gjennom sommeren som de da også har brukt utover høsten frem til vinterskoene kan brukes. De har også hatt vanlige joggesko om sommeren, men synes det trengs noen vanntette lave sko på vår/sommer/høst når det regner såpass mye som her.

Anonymkode: ec76f...6bb

Sån har vi det også på Østlandet. Ungene har et par lette joggesko og et par kraftigere sko, men de brukes ikke spessielt på høsten. De brukes like mye, minst, om sommeren når vi er på tur i variert og mer ulendt tereng.

Anonymkode: debb2...8ba

Fortsetter under...

1 time siden, DetYrer skrev:

Overgangssko trenger IKKE være høye, poenget er at de er litt tykkere enn vanlige joggesko, og at de er vanntette. Tilpasset regnfull høst og våt vår, når snøen smelter.

Da er det overgangstid hele året her vi bor :) Vi kommer oss ikke tørrskodd gjennom sommeren uten lave, vanntette sko.

4 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Da er det overgangstid hele året her vi bor :) Vi kommer oss ikke tørrskodd gjennom sommeren uten lave, vanntette sko.

Her holder det med joggesko og støvler om sommeren. Men joggeskoa er utslitte i august så kjøper overgangssko da.

3 minutter siden, Tøystykke skrev:

Her holder det med joggesko og støvler om sommeren. Men joggeskoa er utslitte i august så kjøper overgangssko da.

Og det er vel dette forvirringen omkring begrepet "overgangssko" bunner i. Vi som bruker vanntette, lave sko store deler av sommeren, oppfatter ikke dette som overgangssko. Her bruker vi  overgangssko om de litt tykkere, høyere vanntette skoene som går over anklene.

Så til spørsmålet: Et par vanntette sko bør barnet ha, om det er av typen jeg kaller overgangssko eller ei. Synes jeg.

2 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Og det er vel dette forvirringen omkring begrepet "overgangssko" bunner i. Vi som bruker vanntette, lave sko store deler av sommeren, oppfatter ikke dette som overgangssko. Her bruker vi  overgangssko om de litt tykkere, høyere vanntette skoene som går over anklene.

Så til spørsmålet: Et par vanntette sko bør barnet ha, om det er av typen jeg kaller overgangssko eller ei. Synes jeg.

Ja... Men det finnes tynne, vanntette joggesko og  

Okei, da skjønner jeg også at noen kaller vanntette joggesko for overgangssko, og andre (som jeg) tenker at overgangssko er skoene mellom joggesko og vintersko, altså litt høyere og tykkere vanntette sko.

Da blir svaret mitt at høyere vanntette sko har vi aldri sett behovet for, men et par joggesko i goretex blir brukt mye vår og høst og litt midt på sommeren også når vi er på lengre turer, det er litt vått men ikke øse pøse vått osv.

Så et par goretex sko synes jeg absolutt ungene bør ha. Synes det er litt spesielt å gå i cherrox nå, det er her vi bor (på sørlandet) sko som brukes i sørpevær, og det er heldigvis en stund til enda.

Anonymkode: 940c9...9ce

Annonse

Barna er tilsammen 33 år og jeg har aldri kjøpt overgangssko til dem. Norske sommere er jo våte, så har allerede et par greie jogge-ish sko + støvler. Det dekker behovet både vår og høst.

Anonymkode: 3e47b...517

1 minutt siden, Tøystykke skrev:

Ja... Men det finnes tynne, vanntette joggesko og  

Ja, da må man jo vurdere om de kan brukes utover høsten alt etter hvor frostig barnet er og ved hvilken temperatur man eventuelt heller velger vintersko eller støvler. Jeg har én unge som har glede av halvhøye, tykkere goretex om høsten og én som foretrekker vanntette joggesko de dagene det ikke velges støvler.

4 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Ja, da må man jo vurdere om de kan brukes utover høsten alt etter hvor frostig barnet er og ved hvilken temperatur man eventuelt heller velger vintersko eller støvler. Jeg har én unge som har glede av halvhøye, tykkere goretex om høsten og én som foretrekker vanntette joggesko de dagene det ikke velges støvler.

Ja, barn er forskjellige. Mine er kalde og vi må ha tykkere sko fra sept/okt.

I august er joggeskoene så grundig utslitt at vi ofte må kjøpe nye. Da kjøper vi vanntette sko i goretex som kan brukes til det er kaldt /snø. 

Har kjøpt både lave og høye, litt ettersom hvilke modeller som har falt i smak, egentlig. 

Endret av the amazing spidermamma

Vi har vanntette joggesko som brukes vår, sommer og høst, når de ikke bruker sandaler. Når det regner bruker vi gummistøvler, når det regner og er blitt litt kaldt bruker vi Cherrox, når det blir skikkelig kaldt bruker vi vintersko. Har aldri hatt overgangssko.

Anonymkode: 771cd...b16

Det har jeg aldri giddet å bruke penger på, nei. Nå på denne tiden bruker de opp joggeskoene de fikk i vår på dager hvor det ikke er vått og kaldt. De har akkurat fått nye vintersko for sesongen, som er både varme og vanntette. Disse bruker de på kalde og/eller våte dager. Om noen uker utgår joggeskoene av seg selv og de går over til vintersko. 

Ingen av mine tre liker støvler eller dockboots, så det bruker de ikke. Derfor er jeg nøye på at vinterskoene er vanntette, og går godt opp over ankelen. 

Barna mine er fra 6 til 11 år, i barnehagen brukte de støvler også. Fra skolealder har de valgt dem bort. 

Anonymkode: cc178...7ea

Annonse

Mine har alltid et par goretex sko fra vår til høst. Det varierer mellom litt høye eller lave. Jeg tenker at de over ankelen er overgangssko, men bare det er goretex så fungerer det frem til vinterskoene skal brukes. Disse brukes uansett hele sommeren på våte dager.

Anonymkode: 2ee2e...bae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...