Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #1 Skrevet 12. september 2019 Skal lage sosekjøtt for fleste gang. Hadde kjøpt 2 biter à 600 gr med storfe Høy rygg. Men det er så mye fett på.... slike harde fett bli.per og sånne fett skinner spm er nesten umulig å skjere av. Man skal jo ha store terninger av dette. Og o. Man koker en regn i g i 2 , 5 timer blir jo ikke fettet mørt.... det ser heilt jævøig ut. Nå er gubben sent på butikken for å snakke med kokken i kjøttdisken om annet kjøtt. Men hva gjør jeg med dette jeg har kjøpt??? Hva kan jeg bruke det til.... Anonymkode: f237c...07b
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 du kan bruke det som... sosekjøtt... Fettet smelter bort. Anonymkode: 0fd16...936
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #3 Skrevet 12. september 2019 Når du langtidskoker kjøtt blir jo fettet borte, det smelter liksom, lager smak til kraften. Anonymkode: f28ce...6e8
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #4 Skrevet 12. september 2019 SMELTER harde fettklumper? Og slike tykke glatte hinner??? Anonymkode: f237c...07b
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #5 Skrevet 12. september 2019 Lag suppe av det! Kok det i mange timer beste kraften som er. Noe sier meg at ikke du er så bevandret i kjøkken verden Anonymkode: f1b87...60d
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #6 Skrevet 12. september 2019 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: SMELTER harde fettklumper? Og slike tykke glatte hinner??? Anonymkode: f237c...07b Du bruker jo ikke det fineste kjøttet til langtidskoking... Det må være endel fett på det. Anonymkode: 672ef...952
Himmel og hav Skrevet 12. september 2019 #7 Skrevet 12. september 2019 Skjør bort noe av det harde fettet så godt du kan, fjern hinnene, og kok resten av kjøttet som det er. Det blir mørt og saftig og fettet gir smak til krafta. Høyrygg krever litt jobb, men gir den beste smaken, synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #8 Skrevet 12. september 2019 35 minutter siden, Himmel og hav skrev: Skjør bort noe av det harde fettet så godt du kan, fjern hinnene, og kok resten av kjøttet som det er. Det blir mørt og saftig og fettet gir smak til krafta. Høyrygg krever litt jobb, men gir den beste smaken, synes jeg. Hvorfor har "alle" fettfobi? Mettet fett er bra for helsa (ja,du hørte rett) Anonymkode: 7c4d9...dc1
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #9 Skrevet 12. september 2019 Hvor høy er ryggen, da? 🤔 Anonymkode: 33930...014
Himmel og hav Skrevet 12. september 2019 #10 Skrevet 12. september 2019 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor har "alle" fettfobi? Mettet fett er bra for helsa (ja,du hørte rett) Anonymkode: 7c4d9...dc1 Jeg har ikke fettfobi, men jeg liker ikke konsistensen på de fettbitene som ikke koker bort, men nå svarte jeg først og fremst HI på hva hun kunne gjøre, og jeg kan ikke se at hun nevnte noe om helsa.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #11 Skrevet 12. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor har "alle" fettfobi? Mettet fett er bra for helsa (ja,du hørte rett) Anonymkode: 7c4d9...dc1 Jeg ser (hører ikke) at du skriver det, men det betyr ikke at det er sant. Kos deg med de tette blodårene dine! Anonymkode: 8792f...927
Anonym bruker Skrevet 12. september 2019 #12 Skrevet 12. september 2019 Det meste kokes bort når det kokes så lenge, men du kan skjøre bort det værste om du ønsker. Fettet er med på å lage den maten du ønsker, så skal du lage sosekjøtt skal det være endel fett i den. Når jeg skal lage en hurtigvariant av dette lager jeg med litt store biffstrimler. Det kokes ikke så lenge bare, men alt annet lages likt. Sammenligner jeg det med skikkelig, smakes det forskjell siden det er lite fett i hurtigvarianten, men helt greit som hverdagsmat når ungene vil ja dette (har en unge som elsker slik mat, det er vist best når jeg har kokt det for lenge og kjøtet bare faller fra hverandre også. Da ser det ikke så godt ut, men det er vist super godt får jeg beskjed om) Anonymkode: 710de...36e
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. september 2019 #13 Skrevet 12. september 2019 Skjær bort hard fett og hinner. Del opp. Kok i minst 5 timer.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #14 Skrevet 13. september 2019 Jeg kjøper alltid det når jeg lager lapskaus eller fersk suppe. Før skjærte jeg av alt fett og bein og kokte det.. det gjør jeg ikke lenger.. da må man ha i mer buljongterninger. Ta hele klumpen i en kjele med vann såog småkok/ i 2,5_3 timer. Da kan du ta den opp av kjelen å skjære av det fine kjøttet i biter.. har da blitt mørt og kraften kommer fra kjøtt, bein og fettet. I kraften/vannet legger du opp i ferske grønnsaker som kålrot, et par purrer, sellerirot osv. Ikke bruk for mye gullerøtter.. blir søt ekkel smak. Max 2 store. Så koker du det videre sammen med kjøttet til grønnsakene er møre. Skal du ha suppe er den ferdig etter koketid tilsammen 3 timer ellers kan du ha i potetstappe i poser og sukkerkolør.. da får du brun lapskaus. Salt og pepper. Du kan også lage klot å ha oppi når suppa er ferdig. Da blander du sammen smør, mel, egg og melk og lager en litt klissete bolledeig. Kan ha i litt kardemomme, litt sukker og salt. Så former du det som en kjøttkake. De faller ned i suppa og flyter opp når de har trukket seg ferdig etter ca 15 min: )) Anonymkode: 02e42...8b5
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #15 Skrevet 13. september 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ser (hører ikke) at du skriver det, men det betyr ikke at det er sant. Kos deg med de tette blodårene dine! Anonymkode: 8792f...927 Du følte deg truffet tydeligvis Anonymkode: b67de...c82
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #16 Skrevet 13. september 2019 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ser (hører ikke) at du skriver det, men det betyr ikke at det er sant. Kos deg med de tette blodårene dine! Anonymkode: 8792f...927 Det som tetter blodårene er IKKE mettet fett. Disse rådene er udatert. Det blir det samme som å si at man blir grønn av å spise grønnsaker. Det fettet vi bør unngå er transfett og raffinerte planteoljer som soya, solsikke og mais, samt margarin. Anonymkode: 7c4d9...dc1
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #17 Skrevet 13. september 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Du følte deg truffet tydeligvis Anonymkode: b67de...c82 Jeg har spist rørossmør, øko kjøtt, avokado, olivenolje etc i mange år og har god helse og flotte blodprøveverdier 😊 Jeg er glad jeg har kunnskap om hvilken mat jeg skal velge for best mulig helse. Anonymkode: 7c4d9...dc1
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #18 Skrevet 13. september 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kjøper alltid det når jeg lager lapskaus eller fersk suppe. Før skjærte jeg av alt fett og bein og kokte det.. det gjør jeg ikke lenger.. da må man ha i mer buljongterninger. Ta hele klumpen i en kjele med vann såog småkok/ i 2,5_3 timer. Da kan du ta den opp av kjelen å skjære av det fine kjøttet i biter.. har da blitt mørt og kraften kommer fra kjøtt, bein og fettet. I kraften/vannet legger du opp i ferske grønnsaker som kålrot, et par purrer, sellerirot osv. Ikke bruk for mye gullerøtter.. blir søt ekkel smak. Max 2 store. Så koker du det videre sammen med kjøttet til grønnsakene er møre. Skal du ha suppe er den ferdig etter koketid tilsammen 3 timer ellers kan du ha i potetstappe i poser og sukkerkolør.. da får du brun lapskaus. Salt og pepper. Du kan også lage klot å ha oppi når suppa er ferdig. Da blander du sammen smør, mel, egg og melk og lager en litt klissete bolledeig. Kan ha i litt kardemomme, litt sukker og salt. Så former du det som en kjøttkake. De faller ned i suppa og flyter opp når de har trukket seg ferdig etter ca 15 min: )) Anonymkode: 02e42...8b5 Jeg synes det bør koke i mer enn 2-3 timer, heller 4-5. Koker du med en potet eller to hele koketiden koker de helt istykker og du slipper det potetstappepulveret, det synes ikke jeg er godt. Du kan også jevne med melblanding eller maizena, alt annet enn potetstappepulver egentlig Anonymkode: f28ce...6e8
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #19 Skrevet 13. september 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Du følte deg truffet tydeligvis Anonymkode: b67de...c82 Truffet? Vet du en gang hva det betyr? Hvordan kan jeg føle meg truffet av at du kommer med en påstand om at mettet fett er sunt? Anonymkode: 8792f...927
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #20 Skrevet 13. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det som tetter blodårene er IKKE mettet fett. Disse rådene er udatert. Det blir det samme som å si at man blir grønn av å spise grønnsaker. Det fettet vi bør unngå er transfett og raffinerte planteoljer som soya, solsikke og mais, samt margarin. Anonymkode: 7c4d9...dc1 Du vet helt sikkert om nettsider som påstår dette, ja. De litt mer seriøse er ikke helt enige. Anonymkode: 8792f...927
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #21 Skrevet 13. september 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du vet helt sikkert om nettsider som påstår dette, ja. De litt mer seriøse er ikke helt enige. Anonymkode: 8792f...927 Ikke meg du svarer her, men det hun sier stemmer. Sjekk ut Arne Astrup, mangeårig leder av det danske ernæringsrådet, anerkjent internasjonal forsker som i 30 år forfektet magert kosthold, omtrent etter samme modell som norske myndigheter hevder er riktig. Han har snudd helt om, innrømmer at han har tatt feil i alle disse årene. Han viser også til hvorfor de tidligere forskningsresultatene som kunne tyde på at magert kosthold var riktig faktisk var feil. Han hevder at de som har diabetes, prediabetes eller er overvektige bør spise lite karbohydrater og mer fett, og at det mettede fettet ikke er farlig. Dette gjelder ca. 70 % av befolkningen! Selv har jeg levd på et slikt kosthold i 15 år pga. helsen. Har bl.a. så gode kolesterolverdier at legene stusser mtp. alder, de bruker ikke se så gode verdier (bl.a. 0,2 triglyserider, og godt forhold mellom hdl og ldl). Anonymkode: 612b6...588
Anonym bruker Skrevet 13. september 2019 #22 Skrevet 13. september 2019 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Truffet? Vet du en gang hva det betyr? Hvordan kan jeg føle meg truffet av at du kommer med en påstand om at mettet fett er sunt? Anonymkode: 8792f...927 Jeg har ikke gjort det Anonymkode: b67de...c82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå