Gå til innhold

Får deres tenåringer forsyne seg fritt av godis/kjeks o.l. i skuffer/skap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har vi en skuff på kjøkkenet med både godteri, potetgull og kjeks. Han har godteri/sjokolade etc på rommet også.. Spiser fint lite da han er opptatt av trening og relativt sunt kosthold. Synes det er på kanten til hysteri og freake ut over ei pakke kjeks, tenåringer har jo egne penger og kan vel bare stikke ned på butikken om de ikke får lov hjemme.

Fortsetter under...

Skrevet
1 time siden, Twintipp skrev:

Her har vi en skuff på kjøkkenet med både godteri, potetgull og kjeks. Han har godteri/sjokolade etc på rommet også.. Spiser fint lite da han er opptatt av trening og relativt sunt kosthold. Synes det er på kanten til hysteri og freake ut over ei pakke kjeks, tenåringer har jo egne penger og kan vel bare stikke ned på butikken om de ikke får lov hjemme.

Hvis du leser innlegget mitt en gang til ,så ser du at jeg freaket ikke ut. Jeg sa at det ikke er greit å åpne kjekspakker til kvelds. 

Anonymkode: 5af22...3ec

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oppdaget i kveld at junior hadde spist ei halv kjekspakke til kvelds, og jeg sa at det ikke er greit. Vi prøver å holde lørdager til godisdag (av og til litt på fredager også). Bare lurer på om hva som er vanlig hjemme hos folk? 

Det beste er vel å ikke ha noe fristende liggende, så ingen blir fristet....

Nei, han vet godt at han må spørre før han kan ta noe. Og han vet godt at vi spiser snop på lørdager.

Anonymkode: 6acc2...64f

Skrevet
2 timer siden, Twintipp skrev:

Min får ikke lov til å snope i ukedagene uansett hvor mye egne penger han har😧

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke fri tilgang på godis i min barndom, så er vel derfor jeg ikke vil ha det slik. Jeg reddet halve pakken og sa at han får resten til neste helg, og at var han sulten så får han spise ordentlig mat. 

Streng mamma, eller "vanlig" mamma?

hi

Vil si en god mamma. Snacks er for helga. Blir han eldre og tjener penger selv kan han kjøpe hva han vil med dem. Er bra med grenser. 

Anonymkode: 1b4e3...361

Skrevet

Her er det ikke fritt fram, og vi har ikke noe sånt i hverdagen her. Men nå har det eldste barnet en diagnose, som gjør at hadde det vært fri tilgang, hadde det blitt spist store mengder hver dag. Andre barnet kunne vi fint latt få fri tilgang.

Anonymkode: eba63...b92

Annonse

Skrevet

Godteri, brus og snacks kjøper vi aldri inn utenom helg. Om det er rester fra helgen sier jeg de kan dele det. Det hender vi har noe is i fryseren nå og da derimot, det får de ta om de har lyst på. 

Anonymkode: 15834...979

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min får ikke lov til å snope i ukedagene uansett hvor mye egne penger han har😧

Vi har aldri låst bort eller hatt strenge restriksjoner på godteri, da dette var noe jeg opplevde i min barndom. Har han lyst på en sjokolade så er det helt greit å spise det på en tirsdag. Hysteri i alle retninger har jeg liten tro på.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du leser innlegget mitt en gang til ,så ser du at jeg freaket ikke ut. Jeg sa at det ikke er greit å åpne kjekspakker til kvelds. 

Når du må spørre på et forum om det er greit at tenåringen din har spist ei halv kjekspakke vitner det om hysteri for min del. Sorry.

Skrevet
7 minutter siden, Twintipp skrev:

Når du må spørre på et forum om det er greit at tenåringen din har spist ei halv kjekspakke vitner det om hysteri for min del. Sorry.

Har du stått opp med feil bein? Jeg spør om deres tenåringer får forsyne seg fritt. Jeg spør ikke om det er greit at min tenåring gjør det. Greit å lese innleggene ordentlig før du kommer med slike sure oppgulp. Og hva med å heller svare ja eller nei istedenfor å tilegne andre å være hysteriske?

hi

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du stått opp med feil bein? Jeg spør om deres tenåringer får forsyne seg fritt. Jeg spør ikke om det er greit at min tenåring gjør det. Greit å lese innleggene ordentlig før du kommer med slike sure oppgulp. Og hva med å heller svare ja eller nei istedenfor å tilegne andre å være hysteriske?

hi

Det kan være at mitt syn på sukkerhysteriet preget mitt svar, beklager det! Du skriver at du «reddet» halve kjekspakka, og at kjeks får han ikke før til helgen igjen. Derfor antok jeg at du er hysterisk på sukker. I mine ører høres det hysterisk ut! Gutten er tenåring! I vennegjengen til min sønn på 13 år er det ingen som har det slik. 

Men, nei min 13 åring spør/sier alltid, «jeg tar litt kjeks», og jeg svarer aldri nei til det, derfor bør han heller ikke snike til seg noe.

Skrevet
On 9/8/2019 at 10:00 PM, Anonym bruker said:

Oppdaget i kveld at junior hadde spist ei halv kjekspakke til kvelds, og jeg sa at det ikke er greit. Vi prøver å holde lørdager til godisdag (av og til litt på fredager også). Bare lurer på om hva som er vanlig hjemme hos folk? 

Det beste er vel å ikke ha noe fristende liggende, så ingen blir fristet....

ja,men er sjelden de tar uansett

Anonymkode: ac3f7...ad3

Skrevet

Her klarer ikke 2 av 3 å spare på noe, så her må vi være restriktive. Selv med gode vaner, støvsuges godteskåla hver lørdag på null komma niks. Slik har det vært siden de var små. Ene kan godt spare, og hadde bøyd seg med to kjeks hvis set var tilgjengelig. 

Alle her er normalvektige, så aner ikke hvorfor det er slik. 

Anonymkode: 7c9d9...65e

Annonse

Skrevet

I barndommen kan jeg ikke huske at vi hadde det så veldig restriktivt , meeeen det trenger virkelig ikke si at det slår positivt ut på godtefronten.

hele farssiden min er sykelig overvektige, elsker det søte og mye god mat. Trur noen bare er mer glad i det søte.

mannen min kan typ ha en sjokoladeplate liggende i 3 uker og kanskje spist 1-3 ruter.. Da er han fornøyd. Jeg kan spise hele plata på en kveld.

broren min og faren min er sykelig overvektig ... Så arv og miljø kan jo være en faktor.

Så her er jeg inntil videre restriktiv .. De er ikke tenåringer enda men ingen av dem har interesse for sport/trening , men mer kunst og kultur. Den ene er veldig lik meg å spiser til det er tomt, mens den andre spiser lite godt.

Så her vil jeg prøve å få de heller til å velge frukt fremfor godis i tenårene. Hadde ikke gjort meg så mye med en halv kjekspakke når de er i tenårene... Men husker broren min fint kunne kvelle i seg 1 frossen pizza for så å spise 1 liter is ..pluss brus, uten at d hjalp på fysinga nevneverdig... og JAH... de har litt å slekte på 😅 Så vil ikke utfordre skjebnen for mye.

Anonymkode: 0dd07...568

Skrevet

Tja, svaret må vel bli ja, for det er et under hvis de faktisk finner kjeks, godteri eller potetgull i skapene mine. Er de så heldige at de finner noe, er det fritt frem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...