Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #1 Skrevet 8. september 2019 Oppdaget i kveld at junior hadde spist ei halv kjekspakke til kvelds, og jeg sa at det ikke er greit. Vi prøver å holde lørdager til godisdag (av og til litt på fredager også). Bare lurer på om hva som er vanlig hjemme hos folk? Det beste er vel å ikke ha noe fristende liggende, så ingen blir fristet.... Anonymkode: 5af22...3ec
CherryC Skrevet 8. september 2019 #2 Skrevet 8. september 2019 Ja. Men har ikke så ofte fristelser liggende utenom i helgene.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #3 Skrevet 8. september 2019 Det kan de, vi har det faktisk på bordet også. Ingen av oss hiver seg over slikt og har vi det tilgjengelig, spiser vi lite. Har vi ikke noe går vi alle på veggen om vi får lyst på noe, da blir det en dyr handletur og mye spising. Nå har vi en pose bringebær drops på bordet, og tror det er en sjokolade i hylla. Posen er nesten urørt og sjokoladen er halv, den kjøpe vi før skolen startet. Har en boks med godteri, men aner ikke hva som er i den. Muligens har ungene kjøpt noe når de har vært innom taxfreen noen ganger i sommer, men usikker. Sist hu ene var i sverige kjøpte hun seg bare noe drikke. Jeg er vant med slikt fra jeg var liten. Mine tantebarn fungerer det ikke slik med, så er vi på hytta samtidig må alt ryddes og låses inne. De er helt gale. Det samme merket jeg når ungene hadde besøk når de var mindre, det endte med at vi hadde ting i bokser som det ikke lyste snop av. Nå kan ting stå fremme når de har besøk. Besøket kan gjerne forsyne seg, men ingen hiver seg over det eller tømmer skåla. De gjør som mine, tar seg en bit om de vil, som oftes forblir skåla urørt i lang tid. Anonymkode: 02436...b8e
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #4 Skrevet 8. september 2019 Jeg hadde ikke fri tilgang på godis i min barndom, så er vel derfor jeg ikke vil ha det slik. Jeg reddet halve pakken og sa at han får resten til neste helg, og at var han sulten så får han spise ordentlig mat. Streng mamma, eller "vanlig" mamma? hi Anonymkode: 5af22...3ec
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #5 Skrevet 8. september 2019 Nei. Ikke fri tilgang her. Om de henter noe i skapet vil jeg at de spør først. Ofte er det jo noe som er kjøpt inn til en bestemt anledning/tur/gave eller noe. Og så vil jeg jo at de stort sett spiser skikkelig mat. Anonymkode: 385e2...312
amandine Skrevet 8. september 2019 #6 Skrevet 8. september 2019 Fri tilgang og fri tilgang , det er ikke sånn at tenåringene må spørre før de får forsyne seg, altså! Vi bor her jo alle og har like rettigheter. Men de er jo ikke helt ville. Jeg hadde uansett ikke fått hetta av en pakke kjeks på avveie.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #7 Skrevet 8. september 2019 Datteren min på 12 år har fri tilgang. Det vil si hun har alltid spart opp på rommet sitt, så hun trenger ikke å gå i skapet på kjøkkenet. Når jeg mener sparer, så er det f.eks. påskegodteri eller lørdagsgodt. Jeg kan også påpeke at hun ikke får mye godteri. Så her er det omvendt, det er jeg som sniker til meg godteriet hennes 🙂 Anonymkode: 2ef42...052
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #8 Skrevet 8. september 2019 Nei, jeg må låse alt bort. Han har faktisk et vektproblem og godteri står høyest på lista. Mannen min har normalvekt men hvis det er noe godt tilgjenglig klarer han ikke styre seg heller. Så han har heller ikke nøkkel til boden. Anonymkode: 2c41a...0d4
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. september 2019 #9 Skrevet 8. september 2019 Nja, de pleier å spørre, og jeg pleier å svare ja. Hadde heller ikke reagert om de tok uten å spørre, men om det er istedenfor mat får de beskjed om å spise først.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #10 Skrevet 8. september 2019 Nei, absolutt ikke, men vi pleier ikke ha sånt liggende. Når vi først har, er det kjøpt inn til noe spesielt og da får ingen fråtse vilt. Anonymkode: ead28...fa8
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #11 Skrevet 8. september 2019 Jeg har som regel alltid noe liggende. I tilfelle besøk, til lørdagsgodis eller at vi vil ha med noe på en skogstur. Det er først nå at tenåringen har begynt å forsyne seg av det. Han har alltid visst hvor godisen ligger, men har aldri rørt det før nå. hi Anonymkode: 5af22...3ec
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #12 Skrevet 8. september 2019 Vil de ha en sjokoladebit utenom helg, så tar de det. Er ikke bekymret. De er aktive og trener mye. Men de spiser ikke mye gotteri hver dag Anonymkode: 70af4...59c
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #13 Skrevet 8. september 2019 Vi hadde det fritt før, men ikke etter at jeg fikk ny samboer som har en sønn som bor hos oss. Mine barn takler å ha gotteri tilgjengelig uten å gå berserk, men det gjør ikke min stesønn. Han har et vektproblem og fråtser når han finner gotteri. Har derfor blitt streng med det. Nå får ungene lørdagspenger som de kjøper seg gotteri for, og når det er oppspist er det tomt resten av helgen. Mine unger klarer stort sett ikke å spise opp i løpet av helgen, men stesønnen er fri i løpet av 2 timer Anonymkode: cef94...155
Anonym bruker Skrevet 8. september 2019 #14 Skrevet 8. september 2019 Det har vel egentlig etablert seg en regel om at åpnede pakker er fritt frem, uåpnede er ikke greit å åpne. Anonymkode: 5aa52...7e6
Himmel og hav Skrevet 8. september 2019 #15 Skrevet 8. september 2019 Her er det fritt fram. Er det noe de ikke skal røre, om jeg har kjøpt inn noe som skal bakes med el, så sier jeg fra, og om de spiser opp noe, så vil jeg at de skriver det på halndlelista eller sier fra. Det gjelder ikke bare snop, men all mat, egentlig.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #16 Skrevet 9. september 2019 «gotteri»? Utrolig at voksne folk ikke kan stave! Anonymkode: 7ee94...862
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #17 Skrevet 9. september 2019 Omsorgssvikt at folk lar barna spise godteri hver dag. Anonymkode: 92e2d...847
sug lut Skrevet 9. september 2019 #18 Skrevet 9. september 2019 Ja, de gjør det imidlertid aldri, siden de trener og spiser sunt
amandine Skrevet 9. september 2019 #19 Skrevet 9. september 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Omsorgssvikt at folk lar barna spise godteri hver dag. Anonymkode: 92e2d...847 At det er fritt frem til å ta det man vil for tenåringer er jo ikke omsorgssvikt. Det er ansvarliggjøring. Det er jo ikke sånn at de renser skapene for godterier flere ganger i uken.
prekæs Skrevet 9. september 2019 #20 Skrevet 9. september 2019 Har aldri lager av slikt, men ber han spørre før han og vennene har bollefest på fryserens boller.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #21 Skrevet 9. september 2019 Tusen takk for svar! Ser som forventet at det er ulik praksis. Gjør litt godt å se at jeg ikke er alene om min praksis. Følte meg kjip og streng i går kveld. hi Anonymkode: 5af22...3ec
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #22 Skrevet 9. september 2019 Nei. Fordi hun har venner som er ram og hun klarer ikke si nei til dem. Lettere for henne å si nei når jeg har bestemt. Anonymkode: e59ec...780
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #23 Skrevet 9. september 2019 Eldste NEI!!! Yngste ja. Eldste kan spise tomt yngste tar seg to kjeks og er fornøyd. Vi praktiserer selvsagt samme regel, de må spørre, og jeg har aldri mye liggende, nettopp fordi eldste spiser alt. Med yngste kan vi ha stående i bolle på bordet uten at hun rører det. Anonymkode: 67690...f17
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #24 Skrevet 9. september 2019 Vi har både kjeks, snacks og godteri liggende, men det er ikke noe de forsyner seg fritt av nei. Vi spiser sånt kun i helgene her, så det virker ikke naturlig for dem å forsyne seg av sånt midt i uken. Om en halv kjekspakke hadde forsvunnet i løpet av en ukedag, hadde det ikke blitt ramaskrik nei, men jeg hadde forventet at de hadde sagt i fra dersom de spiste opp noe sånt, så jeg visste at det var tomt. Hadde de spurt om å få sjokolade midt i uken hadde det blitt nei, det holder vi til helgene. Anonymkode: 9a985...39e
Anonym bruker Skrevet 9. september 2019 #25 Skrevet 9. september 2019 Her ligger godteri fremme til alle døgnets tider. Godteri på stuebordet. Kjeks i skap. Ingen spiser det. Fra dag én har dette vært normalen, de synes det ikke noe spennede. En sjelden gang hvis jenta vil ha sjokolade på en onsdag, er det helt greit. Da jeg var liten, var det strengt ang godteri. Bare på lørdager omtrent. Vi var så fysne! Forbuden frukt. Da jeg flyttet hjemmefra spiste jeg mye usunt.. Tenker også at ungdommen blir fysne i forbindelse med menstruasjon og hormoner ? En halv kjekspakke hadde jeg ALDRI tatt på vei for altså.. Ungdommen må få lov til noe også. Anonymkode: 91f40...dd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå