Gå til innhold

Alkohol i konfirmasjon - ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du? Jeg er så usikker på om vi skal servere alkohol eller ei. Min mann sin familie mener at vin og øl alltid hører med fest, men min familie er mer eller mindre avholds. Hva skal vi gjøre?

Anonymkode: 81a25...23d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det passer ikke i en konfirmasjon. 

Dette er en dag for å feire konfirmanten, som ikke har lov til å drikke alkohol.

Har aldri opplevd at det har blitt servert alkohol i en konfirmasjon. Selv har jeg hatt fire av de, og det har ikke vært i mine tanker en gang.

Anonymkode: 3e753...a96

Skrevet

Jeg er vant med øl og vin til bursdager og jul, mamma er tilogmed alkoholiker. Men til dåp og konfirmasjon så er det et nei

Anonymkode: ca013...ecd

Skrevet

Det har vært vin i alle konfirmasjoner jeg har vært i. Er ikke snakk om mye, men til maten. Men om folk ikke klarer å begrense seg er det kanskje best å ikke servere alkohol. 

Anonymkode: e890d...895

Skrevet

I min familie er det vanlig at det er vin til maten på høytidsdager. Også dåp og konfirmasjon.

Det var slik i min egen konfirmasjon, og i mine foreldres og i mine besteforeldrers.

Ingen som drikker seg full, men et glass vin eller to til maten for de som ønsker det.

Jeg vet ikke hvordan vi kommer til å gjøre det i barnas enda. Svigermor er for. Far og svigerfar er imot. Så det er ingen intern enighet der.

Anonymkode: 22f8a...99d

Skrevet

Jeg har aldri vært i en konfirmasjon hvor det serveres alkohol, synes ikke det passer

Anonymkode: 9debc...6b1

Skrevet

Aldri vært borti at det serveres alkohol i konfirmasjon eller dåp. Eller i barns bursdager. Akkurat på dager der hovedpersonen er et barn, syns jeg ikke det passer seg med alkohol. Og vi er ikke en familie som er avholds altså, tar gjerne vin til familiemiddagen eller på fredagskvelden.

Anonymkode: 7e4a2...8b0

Skrevet

God mat med brus til? Nei fy. Klart dere serverer ordentlig drikke.

Skrevet

Siden hovedpersonen ikke kan drikke, blir det upassende. 

Skrevet

Her er det vanlig med vin til maten. Det er også vanlig at konfirmanten får smake vin. En slurk. Det er ikke ulovlig å drikke alkohol når man er 14-15 år. Men det er ulovlig å kjøpe alkohol i den alderen. 

Jeg har ikke servert alkohol. Min familie er avholds og hans har 2 alkoholikere.

Anonymkode: fe843...f0c

Skrevet

Nei jeg syns ikke at alkohol har noe i en konfirmasjon og gjøre, ikke i dåp eller barnebursdager (med familie) heller Det er mindreårige som har sin dag og da bør de over 18år klare og være sosiale uten alkohol. 

Anonymkode: 528f2...2e3

Skrevet

Nei, i vår familie serveres det ikke alkohol i konfirmasjoner. Det har aldri falt meg inn en gang. 

Anonymkode: 60cf7...a5d

Skrevet

Hos oss hører det med, men jeg hadde droppet det om det hadde vært fare for at noen hadde drukket for mye.

Anonymkode: 3c796...5d1

Skrevet

Har aldri vært i konfirmasjon hvor det serveres alkohol. 

Skrevet

Vi har servert øl og vin i både navnefest og konfirmasjon. Ingen som drikker seg fulle, alle har et helt normalt forhold til alkohol. Min danske venninne rister på hodet over alkoholforbud i norske selskaper. 

Anonymkode: 2bbe9...b8e

Skrevet

Personlig så tenker jeg på dåp og konfirmasjon på samme måte, altså ikke noe alkohol. Men har vært i konfirmasjoner hvor det har vært servert vin til maten. Var heller ikke noe problem. 

Uansett så er det ikke fest som i en bryllupsfest. Jeg hadde satt frem alkoholfri øl (maaange gode)og resten brus:) 

Anonymkode: be781...e6f

Skrevet

Alkohol er helt vanlig i vår familie til dåp og konfirmasjon. Ingen som drikker mer enn to glass selvsagt. 

Skrevet

Jeg har aldri blitt servert alkohol i en konfirmasjon, og har ikke tenkt tanken engang når jeg har arrangert det.

Anonymkode: c3fd2...d39

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det vanlig med vin til maten. Det er også vanlig at konfirmanten får smake vin. En slurk. Det er ikke ulovlig å drikke alkohol når man er 14-15 år. Men det er ulovlig å kjøpe alkohol i den alderen. 

Jeg har ikke servert alkohol. Min familie er avholds og hans har 2 alkoholikere.

Siden du er opptatt av lovverket: du er klar over at det er veldig ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige? 

Til hovedspørsmålet: vi har alkohol, kun til de voksne, vel å merke. Og vi har ingen i familien som drikker mye, det blir et glass eller to med vin på de som har lyst. Har også rikelig utvalg i alkoholfritt. 

Anonymkode: 15b02...343

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er også ulovlig å servere mindreårige. Så nei, konfirmanten bryter ikke noen lov, men de øvrige... 

Så rare dere er.

Anonymkode: 54cd9...2fc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det har vært vin i alle konfirmasjoner jeg har vært i. Er ikke snakk om mye, men til maten. Men om folk ikke klarer å begrense seg er det kanskje best å ikke servere alkohol. 

Anonymkode: e890d...895

Dette er viktig. Jeg liker også god vin til god mat, men i vår familie (på begge sider) har besteforeldrene fått et alt for løssluppent forhold til alkohol etter at de ble pensjonister. Tror faktisk ingen av dem har en eneste hvit dag i uken. Selv om ingen blir voldelige eller kranglete er det lite hyggelig når én sovner ved bordet og en annen blir høylytt skravlete og selvopptatt. I tillegg begynner et par av dem å bli dårlige til bens, og vanskelig å få fraktet hjem når de ikke er edru. Vi i generasjonen under (min mann og jeg, og konfirmantens tanter og onkler) drikker aldri mer enn 1-2 glass vin. Vi serverte god eplejuice, alkoholfritt øl, farris og brus til maten, så kan besteforeldrene slå seg på flaska når de er hjemme igjen. 

Anonymkode: 68326...7aa

Skrevet

Jeg syns ikke det passer seg, selv om jeg ikke er avholds og jeg syns det er ok å ta ett glass vin med unger tilstede. Jeg var i dåp der det var vin og øl, jeg syns det ble helt feil. Den dagen jeg mener deg må være vin til mat for å være en festdag håper jeg noen rister meg hardt, for fest kan det bli på vann eller brus, samt det finnes mye annet drikke som er god. 

Anonymkode: 55c2f...95c

Skrevet

Bare her inne jeg har hørt om alkohol i konfirmasjoner. Jeg har et avslappet forhold til alkohol, men i en konfirmasjon er konfirmanten hovedpersonen og et barn. Da synes jeg ikke det passer seg. Ikke har jeg behov for å drikke vin i ethvert festlig lag heller.

Hvor bor dere hvor det er vanlig med alkohol i konfirmasjoner og dåp?

Anonymkode: be344...957

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...