Gå til innhold

Hvorfor tror noen lærere at de har verdens vanskeligste jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden du jobber med psykisk helse burde du vite at folk har forskjellig terskel for hva som er vanskelig.

Skinner vel litt igjennom at du synes DU har verdens vanskeligste jobb.

Anonymkode: 9ab90...d9b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden du jobber med psykisk helse burde du vite at folk har forskjellig terskel for hva som er vanskelig.

Skinner vel litt igjennom at du synes DU har verdens vanskeligste jobb.

Anonymkode: 9ab90...d9b

Det er din fortolkning. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det. Jeg trives veldig godt med det jeg gjør, men at noen tror det er enkelt overrasker meg. De fleste tror jo ikke det.

Anonymkode: fe88a...c7e

Skrevet

Fikk samme kommentar fra ei som jobber som lærer. Var så ille fordi når hun var syk så lå alle oppgavene å ventet på henne når hun var tilbake. 

Vel, slik er det da i de fleste yrker. Tror de virkelig de er de eneste som jobber utover normal arbeidsdag? Har aldri opplevd at noen har unnagjort mine arbeidsoppgaver ved ferie eller fravær. 

Anonymkode: 4cb04...f4f

Skrevet

Jeg har akkurat byttet jobb etter å ha jobbet som lærer på yrkesfag i over 10 åra. Det som jeg kjenner er den største forskjellen er at jeg nå kan sette meg i bilen etter endt arbeidsdag/uke og slipper å tenke på jobb før jeg er tilbake neste gang. Så selv med kortere dager og mer fri i læreryrket, har jeg mye mer energi og overskudd nå. 

Anonymkode: 22ab7...2f8

Skrevet

Merkelig rart det der. Jeg har aldri hørt en lærer sutre over jobben sin, men Gud hjelpe så mange ganger jeg har hørt andre sutre over at lærere sutrer... særlig her inne. Og merkelig nok ofte rett før skolens sommerferie, når misunnelsen kicker inn.

Har to nære venninner som er lærere. Jeg hører dem aldri klage over selve lærergjerningen. Det de er frustrert over er at de må bruke verdifull tid, som kunne vært brukt på elevene, til meningsløs rapportering, dokumentasjon og evigvarende møter om ting som har null og niks med elever, trivsel og læring å gjøre. Nå i disse valgtider kan jo vi som har makt til å påvirke faktisk prøve å lytte litt til lærernes frustrasjon. Det forutsetter riktignok at vi bryr om våre barns trivsel og læring. Men klart, det er mer givende å sutre over lærerne. Enklere også.

Anonymkode: 3f3aa...546

Skrevet

Jeg er lektor i videregående skole, og har en fantastisk jobb. En fantastisk artig og fantastisk givende jobb, og jeg trives fantastisk godt. Likevel: jeg er vanvittig sliten, har vanvittig mye å gjøre og rekker aldri å være helt a jour med alle arbeidsoppgaver. Jeg jobber svært mange flere timer enn hva årsverket sier jeg skal, likevel er det alltid mer jeg burde gjort. Det må prioriteres svært hardt. Jeg er fullstendig bundet av klokka på dagtid, det hjelper ikke at jeg sitter midt i en stim av gode idéer til riktig gode opplegg når klokka sier at jeg skal stå i klasserommet og undervise. Ofte forsvinner da mange gode idéer. 

Jeg har bestemt meg for at når jeg har gjort mitt beste, da er det godt nok. Jeg har ikke helse til å arbeide enda mer, ei heller vilje. Jeg kunne godt tenkt meg å ikke være prosentvis lønnstaper ved hvert eneste lønnsoppgjør og jeg kunne også godt tenkt meg at ikke riktig alle skulle mene så vanvittig mye om hvordan vi lærere skal gjøre jobben vår. Jeg skulle også gjerne sett at lærere ble hørt og verdsatt i skolepolitikken. Det oppleves frustrerende å bli belært av folk som ikke selv har annen erfaring fra skolen enn som elever. Byråkratiets ovenfra-og-ned-holdning, og byråkratiets behov for å både overprøve og kontrollere det vi gjør, er også en stor belastning. Samtidig er det svært viktig å understreke at dette er noe også en hel del andre yrkesgrupper i offentlig sektor som opplever, men man er jo seg selv nærmest. 

Med alt dette sagt, så er min oppsummering at jeg har en svært god arbeidshverdag i et utrolig givende miljø i et svært godt kollegium. Jeg håper å bli gammel i yrket, grå er jeg allerede. Og til slutt vil jeg si at jeg ikke opplever at lærere sutrer, men at det uttrykkes frustrasjon - det gjør det. 

Anonymkode: e6806...c9f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er vel ingen som sutrer mer enn sykepleiere. 

Ære være lærere som gir barna våre kunnskap og opplæring hver dag👏😊

Anonymkode: 7749a...3d0

Ventet på at sykepleierne skulle bli nevnt i denne tråden. 

Anonymkode: 83024...607

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

For all del: hatten av for dem! Jeg skjønner at jobben er krevende, og jeg er veldig takknemlig for de flotte lærerne mine unger har.

Men mange lærere sutrer og sutrer. Greid nok at de mange og lange ferieukene er opparbeidet avspasering, men likevel.. tror noen ikke har peiling på hvor heldige de er.

Venninna mi som er lærer utbrøt at hun gjerne skulle hatt min jobb. Vel. Jeg jobber med tung, tung psykiatri, men mennesker som er utagerende og har sonet voldsdommer. Jeg klager ikke over det, elsker jobben min. Men synes det er litt fascinerende at hun tror at hennes jobb er så mye tøffere enn min 😅.

Og hva med alle sykepleiere, nattarbeidere, hjelpepleiere etc etc. Å være lærer kan vel umulig være MYE tyngre enn dette?

Forskjellen er vel at alle de utenforstående, som IKKE jobber i psykiatrien, har respekt for det du gjør og innbiller seg ikke at de vet mer om pasientene enn du gjør, og du opplever heller ikke at alle mulige utenforstående legger seg opp i når du har fri, ferie avspasering eller jobb. 

Det er faktisk ikke lærerne som «sutrer» - det er politikerne som kappes om å diskreditere lærerne, fortelle dem hvor lite deres utdanning er verd, mistenkeliggjøre fridagene deres og fucke opp arbeidstidsavtalene. Når lærerne protesterer, blir det avfeid med «sutring». Og media og privatpersoner hiver seg på. Også folk som overhodet ikke vet noe om skole, skoleforskning, læring, barna utvikling eller pedagogiske temaer. «Alle» er like meningsberettiget, liksom. Alle har jo vært barn...  underlig nok tror folk de vet noe om å undervise i barneskolen bare fordi de selv har gått der. Det er vel omtrent som å tro man vet noe om  å utføre kneoperasjoner fordi man engang har gjennomgått en selv.

Anonymkode: 56993...8b7

Skrevet

Har selv mange venner som er lærere og ingen trives. Alt er møkkog huff. Jeg jobbet selv som lærervikar da jeg studerte og trivdes ikke. Var glad for å ha andre muligheter da mastergraden var i boks. Lærere har nok en ganske krevende jobb slik jeg ser det... men det er jo selvvalgt? Alle lærere har hatt praksis og mange år på å bestemme seg?

Anonymkode: 36e0d...35e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har selv mange venner som er lærere og ingen trives. Alt er møkkog huff. Jeg jobbet selv som lærervikar da jeg studerte og trivdes ikke. Var glad for å ha andre muligheter da mastergraden var i boks. Lærere har nok en ganske krevende jobb slik jeg ser det... men det er jo selvvalgt? Alle lærere har hatt praksis og mange år på å bestemme seg?

De er vel glade i barn og unge, da. Var selv lærer i 16 år, slutta for 3 år siden. Har ikke savnet jobben ett minutt. Var hyggelig å omgås unge mennesker, likte å undervise, og jeg likte kollegene godt, men jeg likte ikke systemet.

Det som tar drepen på arbeidsgleden er en institusjonalisert mistillit, både ovenfra og nedenfra. Foreldre furter over manglende døgntilgjengelighet og manglende tilrettelegging for kun deres barn. Det generelle sivilsamfunnet  furter over avspaseringen vi er tvunget til å ha om sommeren (som de tror er lang ferie) og over de delene av jobben vår som de ikke ser (som de dermed antar må være unnasluntring.) Politikere og skoleeiere pålegger oss et dokumentasjonshelvete som blir verre for hvert år, for de stoler ikke heller på oss. 

Så ja, det er jo selvvalgt. Og derfor er det lærermangel i Norge. Folk velger det bort, som jeg, i bytte mot et bedre liv. Også uten «lang ferie»! 

Anonymkode: 56993...8b7

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har dessverre noen kollegaer som holder på slik, og jeg synes det er direkte pinlig! Ja, jobben vår er krevende, men jeg kan fort tenke meg minst 10 andre yrker jeg ville funnet langt mer krevende. Og vi har tross alt en lang sommer på å komme til hektene igjen. 

Anonymkode: 581cb...515

Akkurat det siste der lærte jeg den harde måten at jeg aldri måtte finne på å si til en lærer... 😂🙈

Sto å hørte på en jeg kjenner som er lærer på ungdomsskolen (ikke kontaktlærer) snakke om hvor tøft og vanskelig det var nå. Jeg gir, som empat en jeg er, anerkjennelse for hans opplevelse av egen arbeidshverdag og prøvde å løfte stemningen bittelitt ved å si nettopp "da må det jo være utrolig god å ha en lang sommer å hente seg inn på".... Eller noe i den duren. 

Å hjelpes... Da ble det åpnet en tirade av en forsvarstale for hvorfor de hadde den ferien. Og egentlig var det ikke ferie. Og jeg ble stående å nikke anerkjennende og lyttende i 30min til. Så ja, vær forsiktig hva man sier sier jeg 😂🤦‍♀️

Anonymkode: 7d102...9b7

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde to praksisperioder på seks og tolv uker, og siden det er langt fra full stilling så gir det jo lite reelt innsyn i en lærers hverdag. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

For all del: hatten av for dem! Jeg skjønner at jobben er krevende, og jeg er veldig takknemlig for de flotte lærerne mine unger har.

Men mange lærere sutrer og sutrer. Greid nok at de mange og lange ferieukene er opparbeidet avspasering, men likevel.. tror noen ikke har peiling på hvor heldige de er.

Venninna mi som er lærer utbrøt at hun gjerne skulle hatt min jobb. Vel. Jeg jobber med tung, tung psykiatri, men mennesker som er utagerende og har sonet voldsdommer. Jeg klager ikke over det, elsker jobben min. Men synes det er litt fascinerende at hun tror at hennes jobb er så mye tøffere enn min 😅.

Og hva med alle sykepleiere, nattarbeidere, hjelpepleiere etc etc. Å være lærer kan vel umulig være MYE tyngre enn dette?

Kanskje du skal jobbe litt som lærer før du uttaler deg så bestemt?Jeg er en sykepleier som har utdannet med som grunnskolelærer. Jeg startet å jobbe i fjor og regnet med at hverdagen skulle bli så mye bedre.

Allerede etter 1 1/2 år vurderer jeg og si opp og gå tilbake til sykepleieryrket,uansett hvor dritlei jeg er turnusarbeid,jobbe på røde dager og underbemanning.

Jeg har en klasse på 22,der 5 har ulike diagnoser,fra ADHD,dysleksi eller rett og slett dårlige hjemmeforhold.  Jeg løper bena av meg,jeg rekker ikke å planlegge undervisningen fordi det til stadighet skjer noe enten ute i klasserommet eller i skolegården som jeg må håndtere. På de første månedene etter sommerferien er jeg blitt slått,bitt og spyttet på av elever. Og dette er ikke uvanlig, en studieveninne av meg vurderer allerede å sykemelde seg da forholdene i den norske skolen rett og slett er uutholdelig.

Anonymkode: f3ab0...c4b

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig det er sånn at i alle andre jobber så er man ferdig når man går hjem for dagen??

Jeg har i utgangspunktet en dagjobb, typisk kontorjobb i staten. Jeg er ALDRI ferdig. Saksbunkene skriker etter at jeg skal jobbe mer. Jeg har brukere og pårørende som kan finne på å ringe fredags kveld eller søndag morgen. I ferien har jeg alltid meg med PC og telefon for det er ikke mulig å ha tre ukers ferie uten å følge opp saker. Jeg og mine kolleger har ingen som tar vår saksbunke dersom vi tar feriedager. Jeg får telefoner på julaften, 17. Mai osv.....

Tariffavtalen vår sier fleksitid. Altså er det svært lite rom for overtidsbetaling. Om jeg sitter til kl 21 om kvelden genererer det ikke noe overtid.... 

våde min far og min bror er lærer. Jeg har selv jobbet som lærer i tre år før jeg fant ut at det ikke passer for meg. Min far og bror uffer seg stadig over hvor travelt de har det, hvor slitsomt det er å være lærer osv. Men ikke snakk om at de er på jobb etter kl 17 uten overtidsbetaling! Og de kan ikke skjønne at jeg «gidder» å åpne PC’en i juli når jeg egentlig har ferie. Jeg opplever absolutt at de utfører jobben sin godt og kobber sine timer. Og de fortjener absolutt sin ferie og avspasering. Men makan til forherligelse av eget yrke og «sutring» over hvor slitsomt det er....

du skriver selv st det er en uting å sammenlikne yrker. Og jeg er egebtlig enig med deg! Samtidig er det jo nettopp sammenlikne du gjør! DU har bestemt at Hi er ferdig for dagen etter endt vakt - i motsetning til lærere. DU har bestemt at HI har fri i helgen - i motsetning til lærere. DU har bestemt at HI ikke blir oppringt utenfor arbeidstid - i motsetningen til lærere. Hvis du mener det ikke er relevant å sammenlikne yrker, hvorfor gjør du nettopp det selv da?

Jeg tror ikke jeg har et mer belastende yrke enn lærere. Eller andre for den del. Det finnes utvilsomt mange yrker med tyngre ansvarsområder enn det jeg har. Men jeg er enig med HI; mange lærere sutrer! Hvis det er så grusomt som mange tydeligvis synes det er, så kan de jo bytte yrke? Personer med pedagogisk kompetanse kan brukes i mange typer jobber. 

Anonymkode: b0427...32b

Slik jobbet vi også (jobber i barnevernet) og vet du hva som skjedde da vi sluttet å dekke over, jobbe gratis og underrapportere? Vi brøt frister og fikk flere folk😊 

Bare tull å jobbd gratis og jobbe seg ihjel. Det løser ingen problemer. 

Skrevet

Det er fortsatt lettere enn å ha å gjøre med alle de foreldre som mener deres lille aldri gjør noe galt, at alt galt må være noe som er skolens feil, "for hjemme er vår gullunge aldri slik". Det er ikke det å jobbe med barna som er tøft eller vanskelig, det er det å jobbe med barnas foreldre som er slit.

Men, sist gang barna streiket på vår skole satt det igjen en rekke merker i taket, for de hadde sittet og kastet sakser opp i taket. Det koster mangfoldige tusen. Men det er selvfølgelig ingen foreldre som mener at deres barn har gjort noe galt, nei da. Deres små og søte kan jo ikke noe for at de kjeder seg...

Anonymkode: 0098d...103

Altså, unnskyld meg! Hvor var dere voksne, når ungene satt og kaster sakser i taket? Gode lærere sørger for å ha så gode relasjoner til elevene at de ikke oppfører seg på denne måten.

Du har en ordentlig lusen og forutinntatt holdning til foreldre. Ikke veldig rart at du synes det er vanskelig, den skinner nok greit gjennom. 

Ja, jeg er lærer selv. 

Anonymkode: 4379d...584

Skrevet

Man kan ikke sammenligne ulike yrkesgruppe i hvem som har den tøffeste eller den letteste jobben. Jeg kjenner lærere som elsker jobben sin og så kjenner jeg andre som er så slitne at de vurdere å begynne på kassa på Rema. Jeg er selv psyk. Sykepleier som har jobbet på samme avd i 15 år. Visst har vi tøffe situasjoner innimellom, men jeg har god kollegaer og en god ledelse som ivaretar oss godt. Min datter er også sykepleier. Hun jobbet i flere år på en sykehus avd med stort arbeidspress og stor turnover. Hun jobbet med veldig syke pasienter. Jeg har ikke tall på alle telefoner jeg har fått fra henne, hvor hun grått etter en slitsom og traumatisk vakt. Den første tiden tenkte jeg at hun var ung og nyutdannet og at det ville ordne seg etterhvert. Det gjorde det ikke, Da hun var helt på bunn vurderte hun å begynne helt på nytt med ny utdannelse. Så selv om vi har lik utdanning så har vi helt ulik belastning i hverdagen. 

Anonymkode: 8c1b5...d11

Skrevet

Det er fortsatt lettere enn å ha å gjøre med alle de foreldre som mener deres lille aldri gjør noe galt, at alt galt må være noe som er skolens feil, "for hjemme er vår gullunge aldri slik". Det er ikke det å jobbe med barna som er tøft eller vanskelig, det er det å jobbe med barnas foreldre som er slit.

Men, sist gang barna streiket på vår skole satt det igjen en rekke merker i taket, for de hadde sittet og kastet sakser opp i taket. Det koster mangfoldige tusen. Men det er selvfølgelig ingen foreldre som mener at deres barn har gjort noe galt, nei da. Deres små og søte kan jo ikke noe for at de kjeder seg...

Anonymkode: 0098d...103

Jeg synes du har utrolig dårlig holdning til foreldre. Jeg nekter å tro at du omtaler en gjennomsnittlig foreldre her. 

Anonymkode: 8c1b5...d11

Skrevet

Takk for alle innspill! Jeg merker at dette er et tema som vekket engasjement. Min hensikt var ikke å «disse» alle lærere eller å antyde at de ikke har en travel og krevende hverdag. Jeg kjenner også flere lærere som IKKE klager. Men jeg tror de som roper høyest dessverre blir hørt mest. Jeg kjenner vel på at jeg synes særlig folk som venninna mi er navlebeskuende og litt uvitende om andre yrker, når de tror ingen kan ha det verre enn dem. Og jeg er så lei etter å ha hørt på årevis med sutring. Jeg har prøvd å foreslå ulike tiltak, men min opplevelse er at hun faktisk nyter å klage. Det betyr ikke at ALLE er sånn, men jeg har flere fortelle lignende. 

Politikerne og deres kunnskapsløft med telling og måling i full New Public management misliker jeg inderlig. Jeg er enig i at skolen trenger flere ressurser, og at det må adresseres politisk. MEN det gjelder også andre felt som helse og omsorg og barnevern, og sikkert andre sektorer som jeg ikke kjenner til. Hele Norge er underbemannet på områder som burde prioriteres høyt. Og det er jo en annen diskusjon. 

Skrevet

Jeg finner det litt merkelig at du har møtt mange lærere som klager høylytt. Har jobbet som lærer i en god del år nå, og har fortsatt til gode å møte på disse lærerne selv. Det er jo litt spesielt at mine kolleger velger å klage til alle andre fremfor til den gruppen med mennesker som burde forstå dem best? Lurer oppriktig på hvor folk møter disse klagerne? 

Planen min er å komme meg bort fra læreryrket. Jobbet mange år med svært utagerende barn- og ungdom med psykisk utviklingshemning før jeg startet å jobbe som lærer. For meg var det en tøff jobb i perioder, men ikke sammenlignbart med den belastningen jeg opplever i hverdagen nå. Jeg ønsker meg på mange vis tilbake, det eneste som stopper meg er lønnsnedgang. Det vil uansett alltid være individuelle variasjoner for hva vi finner belastende. Hvorfor skal det være en konkurranse?

Selv trives jeg godt med elevene og undervisning. Møter hver dag flotte og kontaktsøkende ungdommer. Legger mye energi og tid i et godt samarbeid med hjemmet, en god relasjon til elevene (sier heller aldri nei dersom de ber meg om hjelp til å forstå andre fag enn mine egne, bruker da ofte av den tiden hvor jeg kunne ha planlagt undervisning) og jeg har for det meste gode undervisningsopplegg. Jobber i et område der flere av elevene har trøblete bakgrunner. Er derfor stadig i møter med BUP, PP-tjenesten, barnevernet og forebyggende enhet hos politiet.

Det er store variasjoner i elevgruppen, så jeg jobber hele tiden for å tilrettelegge og møte hver enkelt elev sitt behov. Jeg vet at jeg kunne ha vært en veldig dyktig lærer, men sannheten er at jeg aldri strekker til. Det er mange elever jeg aldri får møtt på den måten jeg skulle ønske, det er ikke nok ressurser til det. Ved siden av det tas fokuset mitt vekk fra det viktigste, som er elever og undervisning, fordi jeg hele tiden må bruke energi på andre ting, slik som dokumentasjon eller foreldre som tror at deres barn er det eneste hensynet i hele elevgruppen. Er også lei av alle menneskene som tror at de vet så fryktelig mye om læreryrket fordi de selv har gått på skole, har et barn som går på skole eller har en bekjent som er lærer. Er lei av at jeg hele tiden må dokumentere og bevise at jeg gjør jobben min. Har studert i syv år, så jeg hadde satt pris på litt tillit. 

Gleder meg til en ny jobbhverdag! Har nå forsøkt meg både i videregående skole og i ungdomsskolen, har dessverre lik opplevelse fra begge steder. Gir med glede fra meg lange sommerferier. De andre fridagene nyter jeg i liten grad, da har jeg alltid mye jobb å komme meg gjennom. Det er med god grunn at det er lærermangel i Norge. Med det sagt er jeg naturligvis klar over at det er mange tunge yrker i offentlig sektor, samt mye uforsvarlig underbemanning. Vekk skal jeg uansett, lønnsnedgang eller ei! 

Anonymkode: eee6d...af8

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg finner det litt merkelig at du har møtt mange lærere som klager høylytt. Har jobbet som lærer i en god del år nå, og har fortsatt til gode å møte på disse lærerne selv. Det er jo litt spesielt at mine kolleger velger å klage til alle andre fremfor til den gruppen med mennesker som burde forstå dem best? Lurer oppriktig på hvor folk møter disse klagerne? 

Planen min er å komme meg bort fra læreryrket. Jobbet mange år med svært utagerende barn- og ungdom med psykisk utviklingshemning før jeg startet å jobbe som lærer. For meg var det en tøff jobb i perioder, men ikke sammenlignbart med den belastningen jeg opplever i hverdagen nå. Jeg ønsker meg på mange vis tilbake, det eneste som stopper meg er lønnsnedgang. Det vil uansett alltid være individuelle variasjoner for hva vi finner belastende. Hvorfor skal det være en konkurranse?

Selv trives jeg godt med elevene og undervisning. Møter hver dag flotte og kontaktsøkende ungdommer. Legger mye energi og tid i et godt samarbeid med hjemmet, en god relasjon til elevene (sier heller aldri nei dersom de ber meg om hjelp til å forstå andre fag enn mine egne, bruker da ofte av den tiden hvor jeg kunne ha planlagt undervisning) og jeg har for det meste gode undervisningsopplegg. Jobber i et område der flere av elevene har trøblete bakgrunner. Er derfor stadig i møter med BUP, PP-tjenesten, barnevernet og forebyggende enhet hos politiet.

Det er store variasjoner i elevgruppen, så jeg jobber hele tiden for å tilrettelegge og møte hver enkelt elev sitt behov. Jeg vet at jeg kunne ha vært en veldig dyktig lærer, men sannheten er at jeg aldri strekker til. Det er mange elever jeg aldri får møtt på den måten jeg skulle ønske, det er ikke nok ressurser til det. Ved siden av det tas fokuset mitt vekk fra det viktigste, som er elever og undervisning, fordi jeg hele tiden må bruke energi på andre ting, slik som dokumentasjon eller foreldre som tror at deres barn er det eneste hensynet i hele elevgruppen. Er også lei av alle menneskene som tror at de vet så fryktelig mye om læreryrket fordi de selv har gått på skole, har et barn som går på skole eller har en bekjent som er lærer. Er lei av at jeg hele tiden må dokumentere og bevise at jeg gjør jobben min. Har studert i syv år, så jeg hadde satt pris på litt tillit. 

Gleder meg til en ny jobbhverdag! Har nå forsøkt meg både i videregående skole og i ungdomsskolen, har dessverre lik opplevelse fra begge steder. Gir med glede fra meg lange sommerferier. De andre fridagene nyter jeg i liten grad, da har jeg alltid mye jobb å komme meg gjennom. Det er med god grunn at det er lærermangel i Norge. Med det sagt er jeg naturligvis klar over at det er mange tunge yrker i offentlig sektor, samt mye uforsvarlig underbemanning. Vekk skal jeg uansett, lønnsnedgang eller ei! 

Anonymkode: eee6d...af8

Jeg har beskrevet tidligere hvor jeg har møtt disse lærerne. Det er venner og gjennom venner som er lærere og ikke klager selv, men har kolleger som gjør det. 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av de lærerne jeg kjenner klager, og jeg kjenner mange! 

Anonymkode: d2f16...49b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slik jobbet vi også (jobber i barnevernet) og vet du hva som skjedde da vi sluttet å dekke over, jobbe gratis og underrapportere? Vi brøt frister og fikk flere folk😊 

Bare tull å jobbd gratis og jobbe seg ihjel. Det løser ingen problemer. 

Veil, altså..... det høres jo genialt og enkelt ut men så enkelt er det ikke hos oss. Vi får våre bevilgninger over statsbudsjettet. Det bedrives de såkalte ostehøvelkuttene sp vi får litt mindre penger og får tilført litt flere oppgaver hvert år. I sommer fikk vi plutselig beskjed om at hver medarbeider blir pålagt 10% flere saker dom skaø ferdigstilles i løpet av året - uten bruk av overtid. 

Vi underrapporterte ikke. Men driver absolutt kreativ timeføring. For keg nekter selvfølgelig å jobbe gratis. alle timer skal med i regnskapet. Men når du stadig sitter med 350 reisetimer i pluss så sier det seg selv at det ikke er mulig å ta de ut. For vi stenger jo ikke ned virksomheten 8 uker om sommeren!

Jeg kan selvsagt forsøke å si nei til flere oppgaver. Man vet alle hva som da vil skje; man kommer bakerst i køen på lønnsforhandlinger, bakerst i køen når kursplasser skal dele ut, bakerst når det er snakk om tildeling av nye spennende prosjekter, koordinatoroppgaver, muligheter for å sitte i utvalg, råd osv. 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veil, altså..... det høres jo genialt og enkelt ut men så enkelt er det ikke hos oss. Vi får våre bevilgninger over statsbudsjettet. Det bedrives de såkalte ostehøvelkuttene sp vi får litt mindre penger og får tilført litt flere oppgaver hvert år. I sommer fikk vi plutselig beskjed om at hver medarbeider blir pålagt 10% flere saker dom skaø ferdigstilles i løpet av året - uten bruk av overtid. 

Vi underrapporterte ikke. Men driver absolutt kreativ timeføring. For keg nekter selvfølgelig å jobbe gratis. alle timer skal med i regnskapet. Men når du stadig sitter med 350 reisetimer i pluss så sier det seg selv at det ikke er mulig å ta de ut. For vi stenger jo ikke ned virksomheten 8 uker om sommeren!

Jeg kan selvsagt forsøke å si nei til flere oppgaver. Man vet alle hva som da vil skje; man kommer bakerst i køen på lønnsforhandlinger, bakerst i køen når kursplasser skal dele ut, bakerst når det er snakk om tildeling av nye spennende prosjekter, koordinatoroppgaver, muligheter for å sitte i utvalg, råd osv. 

Vi har også fått flere oppgaver, men kollektivt ikke gjort mer enn vi når over. Når fylkesmannen ser bare røde tall MÅ kommunen gjøre noe og slik fikk vi flere ansatte. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har også fått flere oppgaver, men kollektivt ikke gjort mer enn vi når over. Når fylkesmannen ser bare røde tall MÅ kommunen gjøre noe og slik fikk vi flere ansatte. 

Så bra for dere👍

Jeg klager ikke over jobben min altså. Selv om den har sine ulemper har denbigså sine fordeler - som jeg setter stor pris på. Det er jo derfor jeg blir. Jeg elsker de faglige utfordringene, jeg ser fordelene av å ha egen portefølje og styre min egen kalender, jeg kan jobbe hjemmefra om jeg har behov for det en dag eller to og jeg har fantastiske og kunnskapsrike kolleger😀

Skrevet

Jeg har en veldig god venninne som er lærer på ungdomsskolen (i all hovedsak underviser hun i språkfag), og hun klager på jobben sin med jevne mellomrom, men jeg kan ikke si jeg klandrer henne, for hadde jeg hatt en slik jobb hadde jeg garantert klaget selv også! 

Enorme rettebunker, være sosialarbeider og oppdrager for en haug med hormonelle ungdommer med diverse diagnoser og/eller bare vanlig opprørstrang og manglende interesse for skolen, masse administrasjon og alt skal dokumenteres herfra til helvete i tilfelle overambisiøse foreldrene klager på at podens karakterer ikke står i stil med forventningene, og generelt en forventning fra både foreldre, ledelse og mange av kollegene om at man skal være tilgjengelig og kunne jobbe også langt utover ettermiddagen selv om man har små barn hjemme, osv.

Lønnen er heller ikke stort å skryte av tatt i betraktning at hun har en master med tilleggsutdanning i pedagogikk, totalt 7 års høyere studier. Skjønner godt at folk klager med en slik arbeidshverdag uten at det kompenseres tilsvarende med tanke på lønn. 

Gudskjelov så trives hun relativt godt i jobben sin da hun liker fagene sine, har en god del flotte, engasjerte og oppegående elever og ikke minst en del veldig ålreite og støttende kolleger som backer hverandre opp.

Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke fins andre yrker som er like ille eller kanskje til og med verre enn læreryrket, men dette er da ingen konkurranse i å ha det verst heller! 

Anonymkode: 2c14a...911

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...