Gå til innhold

Spise eller kaste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lagde lasagne i går for å ha klart til i dag. Alt ferdig med ostesaus, plater og kjøttsaus, venter med ost på toppen til den skal i ovnen. Satt den på benken til avkjøling før den skulle i kjøleskapet, sovnet på sofaen og våknet 4,5 time senere. Da stod den fortsatt på benken. Jeg mener den ikke kan spises, mannen mener det går fint. Hva mener du?

Anonymkode: 5b34d...6f1

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke spis. (mtp pastaen i lasagne) 

"Ris og pasta inneholder relativt store mengder bakteriesporer som overlever koking, og som ikke har konkurranse i produktet etter at det er kokt, og alle vegetative bakterier er drept.

Sporene spirer (germinerer) og vokser ut. Under vekst i produktene danner enkelte sporedannende bakterier et varmestabilt giftstoff (toksin).

Det bør derfor advares på det sterkeste mot å la ris og pasta stå lenge lagret ved romtemperatur og deretter spises. Lagres derimot produktet i kjøleskap - eller i alle fall under 6-8 °C - er produktet trygt."

https://forskning.no/mat-mat-og-helse-forskeren-forteller/forskeren-forteller-sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037

Skrevet

Den hadde ikke jeg hatt problemer med å spise. Den var vel knapt kald da du oppdaget det, tenker jeg. Enig med mannen din.

Skrevet

Den kan du fint spise. Den ble vel akkurat avkjølt.

Anonymkode: dd071...c66

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Den kan du fint spise. Den ble vel akkurat avkjølt.

Og det var ikke meningen å være anonym.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og det var ikke meningen å være anonym.

Herrefred. Jeg gjorde det igjen..

Annonse

Skrevet
5 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Ikke spis. (mtp pastaen i lasagne) 

"Ris og pasta inneholder relativt store mengder bakteriesporer som overlever koking, og som ikke har konkurranse i produktet etter at det er kokt, og alle vegetative bakterier er drept.

Sporene spirer (germinerer) og vokser ut. Under vekst i produktene danner enkelte sporedannende bakterier et varmestabilt giftstoff (toksin).

Det bør derfor advares på det sterkeste mot å la ris og pasta stå lenge lagret ved romtemperatur og deretter spises. Lagres derimot produktet i kjøleskap - eller i alle fall under 6-8 °C - er produktet trygt."

https://forskning.no/mat-mat-og-helse-forskeren-forteller/forskeren-forteller-sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037

Du leste ikke resten av linken din eller?

"Så hvor lenge er det trygt å lagre slike typer matvarer ved romtemperatur? Alt taler for at det går utmerket i alle fall 4-6 timer, og i de tilfellene hvor det har vært rapportert dødsfall har maten vært lagret ved over 12-14 °C i mer enn 2 døgn. "

Anonymkode: a8b12...158

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du leste ikke resten av linken din eller?

"Så hvor lenge er det trygt å lagre slike typer matvarer ved romtemperatur? Alt taler for at det går utmerket i alle fall 4-6 timer, og i de tilfellene hvor det har vært rapportert dødsfall har maten vært lagret ved over 12-14 °C i mer enn 2 døgn. "

Anonymkode: a8b12...158

Nei, du har helt rett 😆

Jeg har bare lest at man skal være superforsiktig og skeptisk når det gjelder pasta, og Google kjapt for å se om jeg hadde lest rett. Ser ingressen og tenker" ja, dette er kjekt for personen å lese". 

Ser nå at den kunne vært innafor. Takk, nå tror jeg du reddet mye middagsrester i dette huset 😂👍

Selv hadde jeg vært mega skeptisk etter 4,5t uansett, men mannen min (som elsker kald restemat) blir sikkert happy. 

Skrevet

Helt uproblematisk. 

Anonymkode: 4351c...451

Skrevet
3 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Nei, du har helt rett 😆

Jeg har bare lest at man skal være superforsiktig og skeptisk når det gjelder pasta, og Google kjapt for å se om jeg hadde lest rett. Ser ingressen og tenker" ja, dette er kjekt for personen å lese". 

Ser nå at den kunne vært innafor. Takk, nå tror jeg du reddet mye middagsrester i dette huset 😂👍

Selv hadde jeg vært mega skeptisk etter 4,5t uansett, men mannen min (som elsker kald restemat) blir sikkert happy. 

Må bare legge til at det er ikke restemat. Lasagnen er ikke stekt, den skal stekes i dag. Vet ikke om det endrer noe? Jeg tenker som deg, er derfor jeg spør. HI

Skrevet
21 minutter siden, prekæs skrev:

Den hadde ikke jeg hatt problemer med å spise. Den var vel knapt kald da du oppdaget det, tenker jeg. Enig med mannen din.

Enig.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må bare legge til at det er ikke restemat. Lasagnen er ikke stekt, den skal stekes i dag. Vet ikke om det endrer noe? Jeg tenker som deg, er derfor jeg spør. HI

Men du måtte jo uansett vente til den var kald? Den har ikke vært kald veldig lenge før du oppdaget det. For å sette varm mat i kjøleskapet er jo ikke lurt det heller. 

Skrevet
1 minutt siden, amandine skrev:

Men du måtte jo uansett vente til den var kald? Den har ikke vært kald veldig lenge før du oppdaget det. For å sette varm mat i kjøleskapet er jo ikke lurt det heller. 

Nei, var derfor jeg lot den stå på benken. Fredag og helt utslitt, bråvåknet og ble så lei meg. Men da spiser vi den 😊 HI

Annonse

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aner ikke 🤷‍♀️

Men om den skal stekes på nytt (antar at den ble stekt en gang, siden den måtte avkjøles?), så hjelper kanskje det noe? 

Skrevet
Akkurat nå, litekreativtbrukernavn skrev:

Aner ikke 🤷‍♀️

Men om den skal stekes på nytt (antar at den ble stekt en gang, siden den måtte avkjøles?), så hjelper kanskje det noe? 

Ah, nå skjønner jeg... Du avkjølte den pga kjøttdeigen?! Beklager, går litt tregt her i dag. 

Ja, da ville jeg nok spist den etter å ha stekt. 

Skrevet
7 timer siden, amandine skrev:

Herrefred. Jeg gjorde det igjen..

Hahaha...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...