Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #1 Skrevet 6. september 2019 Hvorfor har det fått så enorm oppmerksomhet? Jeg er ikke geolog. Men for meg virker ikke dette raset noe mer omfattende enn de som går typisk på fredager på Vestlandet så folk må kjøre timelange omveier i uker og måneder. Trodde det var katastrofe omtrent når veslemannen raste. Men dette var jo «ingenting», eller et vanlig ras som raser ofte i Norge? Anonymkode: 4abdb...fdd
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #2 Skrevet 6. september 2019 Tror det er fordi de har visst om det så lenge og har evakuert mennesker 16 ganger. Vi hørte vel ikke stort om det første gangen de ble evakuert, men når de ble evakuert igjen og igjen blir det en nyhetssak. Raset gikk jo aldri... Litt morsom autokorrektfeil i overskriften din da, veskemannen Anonymkode: 5315c...3dd
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #3 Skrevet 6. september 2019 Var et skuffende ras, de har jo hauset det opp så voldsomt! Trodde det skulle bli noe mer action. Anonymkode: 29bd8...196
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #5 Skrevet 6. september 2019 Jeg er så lei av den Mannen. Skulle ønske de bare kunne lage et kontrollert ras ved hjelp av sprengstoff. Bli ferdig med det, liksom. Har jo vært på nyhetene i årevis. Anonymkode: 2bebb...918
Optatium Skrevet 6. september 2019 #6 Skrevet 6. september 2019 Det er av betydning for det potensielt kan ramme en av hovedfartsårene i Norge, feie bort gårdsbruk og ta livet av både dyr og mennesker. Det var umulig å forutse at raset skulle bli så «lite».
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #7 Skrevet 6. september 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er så lei av den Mannen. Skulle ønske de bare kunne lage et kontrollert ras ved hjelp av sprengstoff. Bli ferdig med det, liksom. Har jo vært på nyhetene i årevis. Anonymkode: 2bebb...918 Ja huff. For ikke å snakke om klima, som vi har snakket om i tredve år, eller atomvåpen, eller Midt-Østen. Skikkelig kjedelig når det alltid er de samme nyhetssakene lizzom. Anonymkode: 6b93f...2fc
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #8 Skrevet 6. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja huff. For ikke å snakke om klima, som vi har snakket om i tredve år, eller atomvåpen, eller Midt-Østen. Skikkelig kjedelig når det alltid er de samme nyhetssakene lizzom. Anonymkode: 6b93f...2fc Det er faktisk noe helt annet enn mannen minutt for minutt i fem år. Anonymkode: 2bebb...918
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #9 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor har det fått så enorm oppmerksomhet? Jeg er ikke geolog. Men for meg virker ikke dette raset noe mer omfattende enn de som går typisk på fredager på Vestlandet så folk må kjøre timelange omveier i uker og måneder. Trodde det var katastrofe omtrent når veslemannen raste. Men dette var jo «ingenting», eller et vanlig ras som raser ofte i Norge? Anonymkode: 4abdb...fdd Virkelig? Typisk på fredag så man må kjøre omvei til hytta liksom? Navlebeskuende mot nye høyder. Anonymkode: c7abb...e34
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #10 Skrevet 6. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor har det fått så enorm oppmerksomhet? Jeg er ikke geolog. Men for meg virker ikke dette raset noe mer omfattende enn de som går typisk på fredager på Vestlandet så folk må kjøre timelange omveier i uker og måneder. Trodde det var katastrofe omtrent når veslemannen raste. Men dette var jo «ingenting», eller et vanlig ras som raser ofte i Norge? Anonymkode: 4abdb...fdd Nå var det ikke hele veslemannen som taste da. Kun deler av den. Resten kommer etter. Anonymkode: d5756...28e
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #11 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk noe helt annet enn mannen minutt for minutt i fem år. Anonymkode: 2bebb...918 Virkeligheten er ikke dramatisk nok til at man skal gidde å gi den oppmerksomhet, mener du? Anonymkode: 6b93f...2fc
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #12 Skrevet 6. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Virkeligheten er ikke dramatisk nok til at man skal gidde å gi den oppmerksomhet, mener du? Anonymkode: 6b93f...2fc Ikke gidd, du er avslørt. Anonymkode: c6ca1...17c
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #13 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ikke gidd, du er avslørt. Anonymkode: c6ca1...17c Avslørt? Har du røyka? Anonymkode: 6b93f...2fc
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #14 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Avslørt? Har du røyka? Anonymkode: 6b93f...2fc Ikke bytt tema. Anonymkode: c6ca1...17c
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #15 Skrevet 6. september 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Virkeligheten er ikke dramatisk nok til at man skal gidde å gi den oppmerksomhet, mener du? Anonymkode: 6b93f...2fc Jeg vil heller ha oppdateringer på nyheter i verden enn gjentatte reportasjer om hendelser som (nok en gang) ikke fant sted. År etter år etter år. Anonymkode: 2bebb...918
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #16 Skrevet 6. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg vil heller ha oppdateringer på nyheter i verden enn gjentatte reportasjer om hendelser som (nok en gang) ikke fant sted. År etter år etter år. Anonymkode: 2bebb...918 Og ja, jeg synes rasering av regnskogen, katastrofen på Bahamas, sultkatastrofer, G7-toppmøtet, internasjonal politikk, store kulturelle hendelser etc er viktigere enn ikke-ras. Anonymkode: 2bebb...918
Anonym bruker Skrevet 6. september 2019 #17 Skrevet 6. september 2019 2 timer siden, Optatium skrev: Det er av betydning for det potensielt kan ramme en av hovedfartsårene i Norge, feie bort gårdsbruk og ta livet av både dyr og mennesker. Det var umulig å forutse at raset skulle bli så «lite». Enig. Og dette "lille" raset var likevel stort nok til at de kunne registrere rystelser fra Bergen til Trondheim. Det har vært enorme krefter involvert, selv om bare en del av det som kunne kommet ned raste. Fagmiljøene har lært mye av disse fem årene med overvåking og målinger i fjellet. Kunnskap som kan redde liv andre steder i landet. Det skal ikke mye forståelse til for å forstå litt av hvilken enorm påkjenning det har vært for lokalbefolkningen å leve med vissheten om at de levde med denne rasfaren, stadig måtte vente å bli evakuert. Ikke bare dem selv, men også dyrene måtte evakuerers hver gang. Den psykiske påkjenningen må ha vært helt enorm. Men dette har jo ikke bare påvirket de som bodde under fjellet, men også store deler av fylket. Som du sier, dette er faktisk en av hovedfartsårene i landet. Og det finnes ingen lokal omkjøring. Ev. omkjøringer tar timesvis. Jernbanen har vært stengt og man vet fremdeles ikke om den har fått skader. I tillegg er dette et sted som tar imot vel en million turister hvert år. Følgene er langt større enn hva Hi og flere andre i tråden tydeligvis forstår. Det er pinlig kunnskapsløst når folk mener det ble nok spektakulært og at de er leie av å høre om det på nyhetene. Anonymkode: 1311c...baa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå