Gå til innhold

Noen som har hatt gallestein her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere anfall ofte? Vet dere hva som utløser dem? Hva gjør dere ved anfall? Kan en ha noen anfall og så ikke flere selv om en har masse stein? Har dere operert? Har hatt fire anfall nå, over et par års tid. 

Anonymkode: b147c...aad

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg hadde anfall to ganger på et halvt år før jeg ble operert. Jeg gjorde fint lite, knasket smertestillende og prøvde å overleve. Første gangen var jeg innlagt og fikk morfin. Begge gangene varte det ca en uke.

De to gangene jeg fikk anfall hadde jeg spist mye fet mat, så det er vel en mulighet for at jeg ikke hadde fått noen hvis jeg hadde unngått dette. Men den muligheten var liten i følge legen da han så hvor mye stein det var. Hele galleblæra var full.

Anonymkode: 0b3fd...632

Skrevet

Jeg fikk fjerna galleblæra for et års tid siden. Jeg fikk mot slutten anfall av hva som helst. Ei halv skive brød, litt suppe, en banan...så ifølge legene så ville jeg antagelig få anfall helt utenfor min kontroll. Når det er sagt, så øker sjansen for anfall med fettrik mat. 

Anonymkode: 6e9df...d38

Skrevet

Hadde en kjempestor gallestein som stengte/blokkerte passasjen, og en del små. Opererte fordi jeg måtte, levde 2-3 mnd kun på loff og popcorn.

Det er en liten operasjon, men kan få alvorlige komplikasjoner (som jeg fikk), så hadde tenkt meg NØYE og GODT om dersom det ikke var nødvendig med operasjon.

Skrevet

Har hatt mange steiner, og noen anfall. Gjør ingenting, har bare vondt.

Skrevet

Jeg fikk mitt første anfall i juli på ferie for noen år tilbake . Våknet av store smerter som jeg ikke forstod hva var. Knasket tabletter uten nytte. Plutselig forsvant smertene og jeg kunne gå en dag eller to uten. Jeg endte opp med å dra på legevakt midt i ferien, men når jeg kom frem var ikke smertene like ille og de mente det måtte være muskulært. 

Sommeren gikk og med jevne mellomrom kjente jeg smertene, men tenkte at det ikke var noen grunn til å oppsøke lege selv om jeg til tider hadde fryktelige smerter. Høstferien kom og jeg fikk hyppigere anfall. Jeg dro på ferie igjen i et smertehelvete uten like. Igjen tenkte jeg at det var ingen grunn til å oppsøke lege. Når jeg kom frem på ferie så familien min at jeg var i ferd med å bli gul. De overtalte meg til å gå til legevakt igjen. Jeg ble sendt til sykehus umiddelbart i ambulanse (dette var i utlandet). 

Jeg hadde flere steiner som satt fast i gallegangen og ei blære full av stein. Måtte svelge slagen 4 ganger, (en gang på ferie og 3 hjemme i Norge). Steinene som satt fast måtte bort før blæren kunne tas. I april tok de blæra. 

Har ikke hatt plager siden det. Når jeg tenker tilbake var det i starten fett mat som trigget det, men på slutten var det bare mat generelt. 

Anonymkode: c3d95...83f

Annonse

Skrevet

Jeg har steiner i galleblæren. Og har hatt anfall nå mens jeg er gravid. Jeg nektet å la meg operere. Så gikk det over av seg selv. Spiser meget sunt og lever veldig fint med steinene som holder seg i galleblæren. 

Anonymkode: 97126...519

Skrevet

Hadde flere anfall i løpet av en årrekke. Men så ga det seg. Over 1 år siden forrige anfall, så krysser fingrene for at det varer. 

På det verste var det ingen smertestillende som hjalp. Gikk rundt i gatene midt på natta og kastet opp pga smertene. Gallestein er fælt!

Anonymkode: 72ae2...542

Skrevet

Med galleblæren full av småstein, akutt betennelse i bukspyttkjertelen og døden nær, så var det ikke noe alternativ å leve videre med galleblære. Liten, enkel operasjon, kikkhullskirurgi, hjem neste dag. Litt ubehag en liten uke. Frisk i dag, men det er en del mat jeg ikke tåler. 

Anonymkode: 9b04f...a70

Skrevet
2 timer siden, Twintipp skrev:

Hadde en kjempestor gallestein som stengte/blokkerte passasjen, og en del små. Opererte fordi jeg måtte, levde 2-3 mnd kun på loff og popcorn.

Det er en liten operasjon, men kan få alvorlige komplikasjoner (som jeg fikk), så hadde tenkt meg NØYE og GODT om dersom det ikke var nødvendig med operasjon.

Æsj, så kjedelig for deg da. Kan jeg spørre noe om hva slags komplikasjoner? Legen min ymtet bortpå om operasjon, men jeg liker ikke tanken.

Skrevet

Har hatt gallestein siden 2003, noe ubehag i ny og ne, men aldri anfall.

Anfallene begynte å komme i 2014. Jeg hadde 7 anfall på 6 mnd, og fikk time til operasjon. Fjernet galleblæren 2016.

Hadde to store stener og mange små. 

Det som.stoppet anfallene mine (når de begynte å komme) var faktisk å droppe karbohydratene! Sukker og stivelse blandet med kalorier, der ble krise for meg. Droppet karbohydratene og anfallene ble borte. Men hadde en angst for å få anfall, så da tilbudet om operasjon kom, tok jeg imot med en gang 💪

Anonymkode: 958ec...521

Skrevet

Jaada, senest i natt. Har vært plaget periodevis i 4-5 år. Begynte da jeg var gravid. Har vært på legevakten og fått morfin en gang, da ble jeg også utstyrt med voltaren stikkpiller, som stort sett har tatt smertene. I perioder tåler jeg veldig lite, så kan det gå lang tid hvor jeg ikke merker så mye. Men i de fæle periodene er det ganske så håpløst etterhvert, så nå venter jeg på innkallelse til operasjon, må bare blir kvitt denne dritten!

Anonymkode: a6131...ec3

Skrevet

Fikk det under svangerskap nr 2. Anfall flere ganger i uken etter fødsel. Jeg var ikke i stand til å ta vare på babyen når de slo til. Som lyn fra klar himmel, besvimte flere ganger av smerter. Var livredd for å bli dårlig mens jeg og barnet var alene. Ble operert etter 2 mnd ventetid. 

Anonymkode: e9ccd...aa2

Annonse

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jaada, senest i natt. Har vært plaget periodevis i 4-5 år. Begynte da jeg var gravid. Har vært på legevakten og fått morfin en gang, da ble jeg også utstyrt med voltaren stikkpiller, som stort sett har tatt smertene. I perioder tåler jeg veldig lite, så kan det gå lang tid hvor jeg ikke merker så mye. Men i de fæle periodene er det ganske så håpløst etterhvert, så nå venter jeg på innkallelse til operasjon, må bare blir kvitt denne dritten!

Det jeg har funnet ut som trigger det er ofte pizza og gjærbakst, ost, Burger King og McDonalds kan jeg bare glemme + mat med mye hvitløk. I de verste periodene får jeg anfall om jeg så bare spiser et salatblad.

Skrevet

Fjernet galleblære i 2010. Hadde en diger stein. Reagerte ikke på det mat, men krydder. Har ingen mèn etterpå. Spiser alt jeg vil. 

Hadde en del anfall. Kom ofte på natta. Da satt jeg og sov med skulderen mot sofaen. Siste anfall varte i 12 timer og en tur på legevakta.

Anonymkode: 5bc15...07e

Skrevet (endret)
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Æsj, så kjedelig for deg da. Kan jeg spørre noe om hva slags komplikasjoner? Legen min ymtet bortpå om operasjon, men jeg liker ikke tanken.

De aller aller fleste går det jo bra med... men komplikasjonene som kan oppstå kan være veldig alvorlige.. dette ble jeg informert om på forhånd. 

Hos meg kuttet de først over en gallegang inn til leveren så det rant gallevæske ut i buken istedet, operasjonen varte mange timer da de måtte tilkalle flere kirurger. De trodde de hadde tettet igjen og jeg måtte bli over ei natt på sykehus. Ila natten ble jeg myyye dårligere, det rant gallevæske både i drenposen og masse ut av hullet der drenet lå. Hele sengen var neongul og jeg ble fraktet til et større sykehus. Måtte gjennom ERCP og de la inn stent i gallegangen, og jeg fikk begynnende bukspyttkjertelbetennelse, massiv væskebehandling og smertene var så ulidelige at jeg hadde tilsyn for ikke å ta mitt eget liv. Jeg klarte ikke å puste og de rundt meg fikk beskjed om at det ikke var sikkert jeg ville overleve💔 I to dager fikk ikke familien komme da jeg ble mye sykere av å se de så lei seg og bekymret. De bare gråt.

Trodde oppriktig jeg kom til å dø selv.

Etter flere dager på sykehuset ble jeg sendt hjem. Formen dalte igjen og smertene så grusomme at jeg bare kaldsvettet og ristet, og knapt kunne puste igjen. Rett inn på akutten, med 700 Ml totalt med gallevæske i buken. De hadde verken klart å sy igjen gallegangen eller legge stenten på rett sted. Den medisinen som kunne dempe krampene reagerte jeg så kraftig på at hjerteleger måtte  overvåke meg etterpå. Formen var veldig dårlig, og ble overflyttet til Rikshospitalet. Ny ERCP og «narkose» hvor de fjernet stenten, og de kunne ikke legge ny stent fordi forrige kirurg hadde sydd igjen feil sted. To nye dren, en i bukhulen, en direkte i leveren. Til slutt sydde de tynntarmen direkte inn i leveren, i en estimert 8 timers lang operasjon. Jeg var bare marg og bein igjen og med epiduralbedøvelse og masse morfin for i det hele tatt og klare å sitte. I etterkant har jeg fått masse arrvev rundt organene pga gallevæske som fløt rundt og åpen bukkirurgi, samt brokk. Har hatt flere leverbetennelser i etterkant og den siste også med begynnende sepsis.

Veeeeeldig langt, jeg vet😑, men dersom komplikasjoner oppstår kan det være veldig alvorlig. Unner ikke min verste fiende å få beskjed om at du kanskje ikke overlever, og samtidig tenke på barna som nå kanskje mister mamma💔

Det går som sagt bra i de aller aller fleste tilfeller❤️

Endret av Twintipp
Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med galleblæren full av småstein, akutt betennelse i bukspyttkjertelen og døden nær, så var det ikke noe alternativ å leve videre med galleblære. Liten, enkel operasjon, kikkhullskirurgi, hjem neste dag. Litt ubehag en liten uke. Frisk i dag, men det er en del mat jeg ikke tåler. 

Anonymkode: 9b04f...a70

Akkurat dette skjedde meg. Det ble virkelig alvorlig, og legen på sykehuset sa at dette kunne gått begge veier. I mitt tilfelle løsnet steinen, og det var det som reddet meg.. for legene hadde ikke skjønt alvoret og sendte meg hjem fra legekontoret med Ibux en fredag.

Mandag ringte de meg klokka åtte og ga beskjed om at jeg måtte rett på sykehuset.. de hadde fått svar på prøvene mine og det var akutt bukspyttkhertelbetennelse samt leverproblemer.

Så dersom legene foreslår operasjon så ville jeg takket ja til det..

Ikke hatt noe problem etter operasjonen 

Anonymkode: e2b83...b41

Skrevet
8 timer siden, Twintipp skrev:

De aller aller fleste går det jo bra med... men komplikasjonene som kan oppstå kan være veldig alvorlige.. dette ble jeg informert om på forhånd. 

Hos meg kuttet de først over en gallegang inn til leveren så det rant gallevæske ut i buken istedet, operasjonen varte mange timer da de måtte tilkalle flere kirurger. De trodde de hadde tettet igjen og jeg måtte bli over ei natt på sykehus. Ila natten ble jeg myyye dårligere, det rant gallevæske både i drenposen og masse ut av hullet der drenet lå. Hele sengen var neongul og jeg ble fraktet til et større sykehus. Måtte gjennom ERCP og de la inn stent i gallegangen, og jeg fikk begynnende bukspyttkjertelbetennelse, massiv væskebehandling og smertene var så ulidelige at jeg hadde tilsyn for ikke å ta mitt eget liv. Jeg klarte ikke å puste og de rundt meg fikk beskjed om at det ikke var sikkert jeg ville overleve💔 I to dager fikk ikke familien komme da jeg ble mye sykere av å se de så lei seg og bekymret. De bare gråt.

Trodde oppriktig jeg kom til å dø selv.

Etter flere dager på sykehuset ble jeg sendt hjem. Formen dalte igjen og smertene så grusomme at jeg bare kaldsvettet og ristet, og knapt kunne puste igjen. Rett inn på akutten, med 700 Ml totalt med gallevæske i buken. De hadde verken klart å sy igjen gallegangen eller legge stenten på rett sted. Den medisinen som kunne dempe krampene reagerte jeg så kraftig på at hjerteleger måtte  overvåke meg etterpå. Formen var veldig dårlig, og ble overflyttet til Rikshospitalet. Ny ERCP og «narkose» hvor de fjernet stenten, og de kunne ikke legge ny stent fordi forrige kirurg hadde sydd igjen feil sted. To nye dren, en i bukhulen, en direkte i leveren. Til slutt sydde de tynntarmen direkte inn i leveren, i en estimert 8 timers lang operasjon. Jeg var bare marg og bein igjen og med epiduralbedøvelse og masse morfin for i det hele tatt og klare å sitte. I etterkant har jeg fått masse arrvev rundt organene pga gallevæske som fløt rundt og åpen bukkirurgi, samt brokk. Har hatt flere leverbetennelser i etterkant og den siste også med begynnende sepsis.

Veeeeeldig langt, jeg vet😑, men dersom komplikasjoner oppstår kan det være veldig alvorlig. Unner ikke min verste fiende å få beskjed om at du kanskje ikke overlever, og samtidig tenke på barna som nå kanskje mister mamma💔

Det går som sagt bra i de aller aller fleste tilfeller❤️

Shit😳 Du var gjennom litt av en reise ja, det hørtes forj...... ut. Håper det fungerer bra nå da! Takk for at du delte! Greit å vite om alle sider. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...