Gå til innhold

Egenmelding. Sykemelding. 26 uker og ny rett... kan noen mye om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var sykemeldt for inntil ganske nøyaktig 25 uker siden. Førstkommende fredag er det 26 uker siden og jeg starter således på ny periode med inntil ett år. 

Men, nå har jeg brukt egenmelding fra forrige tirsdag og til nå. OM jeg blir sykemeldt på fredag, trekker den da med egenmeldingene sånn at jeg ikke starter på «ny runde»? 

(Og før noen tenker at jeg skal snylte på noe som helst så er det helt legitime grunner til at jeg ikke kan jobbe og arbeidsgiver tilbyr meg permisjon med lønn når jeg ikke kan bruke egenmelding mer)

Anonymkode: badd4...184

Fortsetter under...

Skrevet

Du har ikke opparbeidet deg rett til egenmeldinger så rart du får bruke det. Stakkars arbeidsgiver sier bare jeg. 

Anonymkode: 86209...436

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke opparbeidet deg rett til egenmeldinger så rart du får bruke det. Stakkars arbeidsgiver sier bare jeg. 

Anonymkode: 86209...436

Hæ!? Jeg har da opparbeidet meg rett til egenmelding. Jeg vil ha svar av noen som kan dette og ikke av de som skal slenge dritt. 

Det er ikke synd på arbeidsgiveren min. Hadde de vært misfornøyd hadde de sagt meg opp

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var sykemeldt for inntil ganske nøyaktig 25 uker siden. Førstkommende fredag er det 26 uker siden og jeg starter således på ny periode med inntil ett år. 

Men, nå har jeg brukt egenmelding fra forrige tirsdag og til nå. OM jeg blir sykemeldt på fredag, trekker den da med egenmeldingene sånn at jeg ikke starter på «ny runde»? 

(Og før noen tenker at jeg skal snylte på noe som helst så er det helt legitime grunner til at jeg ikke kan jobbe og arbeidsgiver tilbyr meg permisjon med lønn når jeg ikke kan bruke egenmelding mer)

Nå er ikke jeg sikker, men jeg trodde ikke egenmeldingene hadde noe å si for sykemeldinger. Er ganske sikker på at det ikke gjorde det for meg når jeg var litt av og på

Anonymkode: 34a07...a23

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke jeg sikker, men jeg trodde ikke egenmeldingene hadde noe å si for sykemeldinger. Er ganske sikker på at det ikke gjorde det for meg når jeg var litt av og på

Jo, men tror det er ett eller annet med at om man bruker egenmelding og så blir sykemeldt før det har gått 16 dager (arbeidsgiverperioden) så trekker de egenmeldingene inn i sykemeldingsperioden.... eller noe sånn!

Skrevet

Bruker du egenmelding og blir sykmeldt før du har vært arbeidsfør i 4 uker, går denne perioden inn i sykemeldingen. Ergo du har ikke opptjent ny rett. Det du driver med er forøvrig moralsk forkastelig. 

Anonymkode: cbf98...277

Annonse

Skrevet

Slik det har vært praktisert her må du være helt frisk og i arbei i 26 uker før du får ny rett til sykepenger. Det vil si at du ikke får sykepenger for egenmeldingsdager og at egenmeldingsdagene trekkes fra den tiden du har jobbet deg opp nye rettifgheter. Hvis du har brukt 6 egenmeldingsdager i karantenetiden må du jobbe 6 dager ekstra før du har rett på nye sykepenger.

Hvordan eventuell permisjon med lønn vurderes vet jeg ikke.

Anonymkode: e286c...875

Skrevet

Et veldig viktig moment her er om du gikk til maksdato for snart 26 uker siden. Om du gjorde det har du da vært tilabke i jobb i din fulle stilling?

Om du ikke gikk til maksdato så betyr det bare at ditt sykefravær nå teller med i antall sykepenger dager du har til rådighet (altså kun de som er ut over arbeidsgiverperioden). Da vi du også kunne bruke egenmelding 16 dager etter du var tilbake i jobb etter sykemeldingen for 26 uker siden.

Om du gikk maksdato så kan du kun benytte egenmelding og sykemelding 26 uker etter du har sluttet med å motta evt ytelse fra NAV (sykepenger, AAP).

Det er kun sykefravær ut over arbeidsgiverperioden som bryter opptjeningen av nye sykepengerrettigheter.

Som du ser er det litt forskjellige regler så er vanskelig å gi deg korrekt svar.

Jeg jobber med dette til vanlig så om du gir litt flere opplysninger (sykemeldingsperioden, maksdato, evt ytelser fra NAV) kan jeg gi det et korrekt svar..

Anonymkode: 92a01...3c8

Skrevet

Hi her 

det er greit om dere syns det er moralsk forkastelig, men jeg var pga sykdom sykemeldt 20% over en lang periode. Jeg gikk IKKE til maxdato, men er faretruende nære (snakk om én mnd) og til fredag er det altså 26 uker siden jeg ble friskmeldt. 

Nå står jeg midt i mitt livs krise og kan under ingen omstendighet jobbe. Det vet arbeidsgiver, vi har tett dialog. Hun vet og at jeg ikke har mulighet til sykemelding og tilbyr derfor permisjon med lønn, som jeg selvfølgelig ikke har noe lyst å benytte meg av. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her 

det er greit om dere syns det er moralsk forkastelig, men jeg var pga sykdom sykemeldt 20% over en lang periode. Jeg gikk IKKE til maxdato, men er faretruende nære (snakk om én mnd) og til fredag er det altså 26 uker siden jeg ble friskmeldt. 

Nå står jeg midt i mitt livs krise og kan under ingen omstendighet jobbe. Det vet arbeidsgiver, vi har tett dialog. Hun vet og at jeg ikke har mulighet til sykemelding og tilbyr derfor permisjon med lønn, som jeg selvfølgelig ikke har noe lyst å benytte meg av. 

Du kan være sykemeldt i arbeidsgiverperioden uten at det avbryter opptjening. Kanskje to uker er nok. Rart å planlegge sykemelding flere måneder fram i tid. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan være sykemeldt i arbeidsgiverperioden uten at det avbryter opptjening. Kanskje to uker er nok. Rart å planlegge sykemelding flere måneder fram i tid. 

Flere mnd frem i tid? Klarer du ikke lese innlegget? Hun skal til legen på fredag og lurer på konsekvensene for en evt sykmelding. 

Anonymkode: 402de...127

Skrevet

Hvis du forteller hva slags sykdom du har hatt og hva slags krise du er i, kan det hende at du får hyggeligere svar. Når du er veldig vag, mistenker ofte folk at det er fordi grunnen ikke er så god som du vil ha det til.

Anonymkode: 177d4...32f

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her 

Har bare tid til kort svar da jeg er på vei ut døra. Her skal det ikke være noe problem for sykdom i arbeidsgiverperioden skal ikke forlenge opptjeningstiden.- det er kun sykdom ut over AGP som bryte opptjeningsperioden. Se foketrygdloven paragraff 8-12 andre ledd: Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene.

Annonse

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Flere mnd frem i tid? Klarer du ikke lese innlegget? Hun skal til legen på fredag og lurer på konsekvensene for en evt sykmelding. 

Men livskrisen kan vente til fredag? 

Som sagt vil nytt fravær innen 16 dager siden sist regnes sammen. Sykemelding i arbeidsgiverperioden avbryter ikke opptjening av ny rett. 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men livskrisen kan vente til fredag? 

Som sagt vil nytt fravær innen 16 dager siden sist regnes sammen. Sykemelding i arbeidsgiverperioden avbryter ikke opptjening av ny rett. 

Er det beskrevet noe sted at livskrisen kan vente til da? Hun skriver at hun nå bruker egenmeldinger. Er det virkelig så vanskelig å svare ordentlig på spørsmålet? 

Skrevet

Livskrisen venter ikke. Jeg har ikke vært på jobb siden tirsdag og derfor har jeg ikke mulighet til å benytte egenmelding lenger enn til i morgen. Det jeg lurer på da er om dersom jeg blir sykemeldt på fredag, teller egenmeldingene tilogmed i morgen med da? Jeg blir å bruke velferdspermisjon onsdag og torsdag. Men på fredag er det 26 uker siden jeg ble friskmeldt etter lang sykdomsperiode. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Livskrisen venter ikke. Jeg har ikke vært på jobb siden tirsdag og derfor har jeg ikke mulighet til å benytte egenmelding lenger enn til i morgen. Det jeg lurer på da er om dersom jeg blir sykemeldt på fredag, teller egenmeldingene tilogmed i morgen med da? Jeg blir å bruke velferdspermisjon onsdag og torsdag. Men på fredag er det 26 uker siden jeg ble friskmeldt etter lang sykdomsperiode. 

Da starter arbeidsgiverperioden onsdag 28.08 og du må da telle 16 kalenderdager (minus de 2 dagene med veldferdspermisjon) før sykepenger utbetales fra NAV (dvs 28.08-03.09 og 06-14.09). NAV ser da at du har vært uten ytelse fra de i perioden 07.03-14.09. Du er dermed over de 26 uker (med 1 uke og 1 dag) og har derfor nye fulle sykepengerettigheter. NAV utbetaler da sykepenger fom 16.09 i 248 dager

Skrevet

Du har jo fremdeles en mnd igjen før maxdato så du kan jo sykemelde deg? Eller planlegger du muligheten for langtidssykemelding så bør du kanskje forhøre deg med Nav med alle fakta istedet for et nettforum?

Anonymkode: eaa70...273

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da starter arbeidsgiverperioden onsdag 28.08 og du må da telle 16 kalenderdager (minus de 2 dagene med veldferdspermisjon) før sykepenger utbetales fra NAV (dvs 28.08-03.09 og 06-14.09). NAV ser da at du har vært uten ytelse fra de i perioden 07.03-14.09. Du er dermed over de 26 uker (med 1 uke og 1 dag) og har derfor nye fulle sykepengerettigheter. NAV utbetaler da sykepenger fom 16.09 i 248 dager

Tusen hjertlig takk! :) Da kan jeg ta ut ferie til 16 så jeg slipper å «starte på nytt» :)

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo fremdeles en mnd igjen før maxdato så du kan jo sykemelde deg? Eller planlegger du muligheten for langtidssykemelding så bør du kanskje forhøre deg med Nav med alle fakta istedet for et nettforum?

Anonymkode: eaa70...273

Ja, men jeg har ikke lyst å bruke opp den mnd nå som kan bli mye mye lenger, også plutselig må jeg på aap. 

Jeg ble bare sittende å tenke på det. Jeg har fått beskjed om å komme på jobb når jeg er klar. Jeg kan jobbe korte dager, jeg kan jobbe hjemme, jeg kan jobbe på natta om jeg så vil. Så jeg skal jobbe! Men akkurat her og nå Kan jeg ikke det. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen hjertlig takk! :) Da kan jeg ta ut ferie til 16 så jeg slipper å «starte på nytt» :)

Men teller ferie som opptjening?

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men teller ferie som opptjening?

Hmm, godt poeng! Får sjekke det ut med sjefen. Man er jo arbeidsfør i ferie, så vil nesten anta det...?

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm, godt poeng! Får sjekke det ut med sjefen. Man er jo arbeidsfør i ferie, så vil nesten anta det...?

Sjekk det ut for sikkerhets skyld, så du ikke går på en smell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...