Gå til innhold

Kan man anmelde vold etter 14 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det for sent?

Anonymkode: bd5e7...938

Skrevet

Hvorfor i all verden skal man anmelde noe som skjedde for 14 år siden? 

Altså viss noe skjedde når man var 20 så skal man anmelde dette når man er 34? Livet har gått videre, folk har modnes og noe bør man la ligge. Det er klart at viss man ser at dette har betydning i dag så bør det kanskje anmeldes (eneste jeg her kommer på er drap og pedofili), feks for å forhindre at feil personer jobber med barn.

Anonymkode: ea662...a43

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i all verden skal man anmelde noe som skjedde for 14 år siden? 

Altså viss noe skjedde når man var 20 så skal man anmelde dette når man er 34? Livet har gått videre, folk har modnes og noe bør man la ligge. Det er klart at viss man ser at dette har betydning i dag så bør det kanskje anmeldes (eneste jeg her kommer på er drap og pedofili), feks for å forhindre at feil personer jobber med barn.

Anonymkode: ea662...a43

Hvorfor man skal anmelde etter så lang tid? Virkelig? 

Jeg ble banka opp i 6 år, personen har fortsatt makt over meg. Han har ødelagt for livet mitt. Jeg sliter med angst og depresjoner pga dette. Livet går ikke alltid videre nei 

Skrevet

her finner du informasjon om foreldelsesfrister:

https://www.overgrep.no/straffeloven-foreldelse/

Hvis du ble utsatt for vold for 14 år siden, vil jeg anta at saken nå er foreldet, men mindre det dreiser seg om voldtekt.

I tillegg er det utrolig vanskelig å bevise noe som skjedde for 14 år siden.

Anonymkode: ef6a7...ed8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor man skal anmelde etter så lang tid? Virkelig? 

Jeg ble banka opp i 6 år, personen har fortsatt makt over meg. Han har ødelagt for livet mitt. Jeg sliter med angst og depresjoner pga dette. Livet går ikke alltid videre nei 

Selvfølgelig er det vanskelig for deg og andre som det har skjedd med. Men det er jo litt problematisk å finne bevis på hva som skjedde for 14 år siden. Det blir vanskelig å finne vitner og eventuelle overvåkningsvideoer er slettet for lengst. Heldigvis så kan man ikke dømme noen utifra ord, selv om det i mange tilfeller hadde vært bra.

Anonymkode: 2a554...800

Skrevet

Ja, du kan anmelde. Selv om det er foreldet. Så kan du videre søke voldsoffererstatning. Hva politiet velger å gjøre med det er opp til de og reglene de må følge, men anmelde er ikke noe problem. 

Psykologen din kan skrive en uttalelse som forteller at de forholdene du levde under da påvirker din hverdag i dag og vil fortsette å gjøre det. Så lenge det du sliter med i dag kan spores til hendelsene som skjedde for 14 år siden kan det hende du har krav på erstatning.

Anonymkode: d66cc...652

Skrevet

Anmeld uansett, tenker jeg. Kanskje er akkurat din anmeldelse den puslespillbiten de mangler i et større bilde. 

Skrevet

Det er for sent å straffe personen 14 år etter, men om det vil lette hverdagen for deg å ha anmeldt det, for å få det av skuldrene liksom, så kan du selvfølgelig det.

Men det skal noe til å få straff for noe du gjorde for 14 år siden, da skal det være veldig alvorlig (som drap).

Den personen som var en skikkelig drittstøvel for 14 år siden kan ha skikket seg opp nå, da kan ikkke du komme med det han gjorde for så lenge siden og forlange han straffet. Det er nå sånn reglene er, men om han fremdeles er en drittstøvel kan din uttalelse være med å danne et bilde av han og hans fare for gjentagelse om det kommer opp andre saker i dag.

Anonymkode: 7ae2b...d5c

Skrevet

Takk for svar. 

Det var jevnlig vold gjennom 6 år. Jeg har flere vitner på det. Og uttalelser fra hans egen mor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...