Gå til innhold

Matpakketips for matleie barn trengs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna går i 1.kl og 9.kl, minste har tidligere fått mat i bhg og er ikke vant med matpakke, spiste i 2-3 brødskiver PR måltid i bhg. Spiser nå knapt ei brødskive og en klemmeyoghurt på en dag på skolen og SFO (fra kl.9-15), to lunsjmåltid og ett fruktmåltid. 

Største spiser ikke brødskiver på skolen, pizzasnurrer går bra, ingen yoghurt eller noen form for mellommåltid. 

Noen tips til skolemat? Må være noe enkelt, og GLUTENFRITT, og ikke så dyrt.

Anonymkode: 2a3bd...d77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Matpakkemamna på facebook, veldig mange gode tips der 🙂

Anonymkode: 255f9...9b7

Skrevet

Wraps bruker være populært.

Stekte fiskepinner og grønnsaksstaver med en liten boks dip.

Omelett og salat.

Middagsrester.

Anonymkode: 20cd0...20d

Skrevet

Mer fysisk aktivitet og mindre snop og lommepenger.

Anonymkode: b4346...fde

Skrevet

En i niende burde ha såpass vett i skallen at mamma slipper å lage gourmetmat for at lillegull skal spise. 

Sultne barn spiser. 

Anonymkode: d0fec...7f6

Skrevet

Kjøp Berit Nordstrand sin bok for barn om hvorfor mat er viktig. Prat litt om viktigheten på å spise og litt hvor mye man bør spise og drikke til et måltid på skolen. Har 1.klassingen tid til å spise mer?

her har det vært uvanlig varmt i det siste, noe som gir mindre matlyst. Hva med å prate med barna, hva vil DE ha i matpakken sin? Kanskje ost er godt hjemme/BHG men ikke i en svett matpakke?

bruk frosne skiver når maten smøres, frys yoghurten så er den et slags kjøleelement i matpakken og er tint til bruk. Er det best med flere små matbokser, slik at hvert måltid er «nytt» og ikke rester fra forrige?

man kan ikke spise pizzasnurrer til matpakke hver dag. En 9. Klassing bør lære at det finnes hverdager og fest også i matpakken og lære et sunt kosthold. 

Vi spiser lite skiver hjemme, nettopp fordi de ikke skal gå lei i matpakken. Vi varierer mye hjemme og har også pålegg som spares til matpakken. Her er ikke matpakkene fancy men inneholder skiver, hjemmebakt polarbrød og rundstykker. Yoghurt med hjemmelaget granola en dag i uken og litt frukt og grønt hver dag.Og så alltid en liten smoothie som vi laget dagen før og er frosset.

til frokost får de egg, eggerøre, grove pannekaker, havregrøt, granola med Biola, knekkebrød og alltid en smoothie som vi lager av mye frukt og grønt.

Anonymkode: 3b04d...aa7

Skrevet

Jeg tror ikke barna dine er matlei av matpakka alt nå? Mulig de heller er bortskjemt etter sommerferien?

en skikkelig prat om viktigheten av måltider bør du ta med de, særlig 9. Klassingen. Det handler om å innføre gode vaner, ikke stresse med å lage kulest mulig matpakker for å få ungene til å spise.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp Berit Nordstrand sin bok for barn om hvorfor mat er viktig. Prat litt om viktigheten på å spise og litt hvor mye man bør spise og drikke til et måltid på skolen. Har 1.klassingen tid til å spise mer?

her har det vært uvanlig varmt i det siste, noe som gir mindre matlyst. Hva med å prate med barna, hva vil DE ha i matpakken sin? Kanskje ost er godt hjemme/BHG men ikke i en svett matpakke?

bruk frosne skiver når maten smøres, frys yoghurten så er den et slags kjøleelement i matpakken og er tint til bruk. Er det best med flere små matbokser, slik at hvert måltid er «nytt» og ikke rester fra forrige?

man kan ikke spise pizzasnurrer til matpakke hver dag. En 9. Klassing bør lære at det finnes hverdager og fest også i matpakken og lære et sunt kosthold. 

Vi spiser lite skiver hjemme, nettopp fordi de ikke skal gå lei i matpakken. Vi varierer mye hjemme og har også pålegg som spares til matpakken. Her er ikke matpakkene fancy men inneholder skiver, hjemmebakt polarbrød og rundstykker. Yoghurt med hjemmelaget granola en dag i uken og litt frukt og grønt hver dag.Og så alltid en liten smoothie som vi laget dagen før og er frosset.

til frokost får de egg, eggerøre, grove pannekaker, havregrøt, granola med Biola, knekkebrød og alltid en smoothie som vi lager av mye frukt og grønt.

Pizzasnurrer er da like sunn mat som ei brødskive med vanlig pålegg! Min datter får med seg pizzasnurrer minst en gang i uken, og pizzasnurrene er laget av grovt mel, fyllet er løk, tomat, sopp og skinke, samt ost. En mamma kom med akkurat samme uopplyste kommentar som din, men hun ble rimelig stille når hun forsto at brøddeigen til mine pizzasnurrer var betraktelig sunnere enn kjøpebrødet hun sendte med sitt barn, og ikke minst at grønnsaker var en stor del av fyllet.

Ellers så kan jeg anbefale å kjøpe en matboks med et lokk som fryses hver natt. Da holder maten seg kald og fristende hele dagen. 

Anonymkode: 1f003...94d

Skrevet

Lager du matpakke til en i 9. klasse!! Jøsses... Hadde ikke bekymret meg et så stort barn. Hn spiser hvis hn er sulten. Hvis ikke får hn fikser maten selv. Her hadde jeg aldri smurt matpakke når barnet er blitt så stort..

Og 1. klassingen spiser vel nok. Ikke mye, men nok. Supert mer i ro på skolen.

Anonymkode: 353e9...bdd

Skrevet

Herregud, er det virkelig så viktig for folk å spise brødskiver? Resten av verden klarer seg helt fint uten, men her i Norge er barn usunne og bortskjemte om de ikke spiser et helt brød i løpet av dagen... Jeg spiser lite brødskiver selv, rett og slett fordi det er dritkjedelig mat. Jeg sender med middagsrester, salater, wraps, pizzasnurrer, suppe på termos og annet godt. Svette skiver fikk jeg nok av som skolebarn og ingen av mine skal få samme kjipe maten. De aller fleste jeg kjenner spiser god mat til lunsj men sender med ungene niste de ikke ville rørt selv en gang. 

Anonymkode: 0ed81...a61

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, er det virkelig så viktig for folk å spise brødskiver? Resten av verden klarer seg helt fint uten, men her i Norge er barn usunne og bortskjemte om de ikke spiser et helt brød i løpet av dagen... Jeg spiser lite brødskiver selv, rett og slett fordi det er dritkjedelig mat. Jeg sender med middagsrester, salater, wraps, pizzasnurrer, suppe på termos og annet godt. Svette skiver fikk jeg nok av som skolebarn og ingen av mine skal få samme kjipe maten. De aller fleste jeg kjenner spiser god mat til lunsj men sender med ungene niste de ikke ville rørt selv en gang. 

Anonymkode: 0ed81...a61

Er ikke brødskive med pålegg + frukt evt grønnsaker og melk bra nok mat?  

Anonymkode: 21477...f12

Skrevet

Grove vafler, jeg  lager gode grov vaffelrøre. 

Steker opp mange og fryser ned.

sender vaffel med ost, salat og skinke. 

Anonymkode: 7506f...340

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke brødskive med pålegg + frukt evt grønnsaker og melk bra nok mat?  

Anonymkode: 21477...f12

Jo det er bra nok! 

Anonymkode: 7506f...340

Skrevet

Her har de laget sin egen matpakke fra de begynte på skolen. 

De får velge pålegg, frukt, grønnsaker og evt nøtter de vil ha med selv. De får velge mellom brød og knekkebrød. 

Selvgjort er velgjort!

Anonymkode: aff1e...d0f

Skrevet

Glutenfri pastasalat.

Matmuffins.

Grove vafler med pålegg.

Anonymkode: b11c6...5fb

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pizzasnurrer er da like sunn mat som ei brødskive med vanlig pålegg! Min datter får med seg pizzasnurrer minst en gang i uken, og pizzasnurrene er laget av grovt mel, fyllet er løk, tomat, sopp og skinke, samt ost. En mamma kom med akkurat samme uopplyste kommentar som din, men hun ble rimelig stille når hun forsto at brøddeigen til mine pizzasnurrer var betraktelig sunnere enn kjøpebrødet hun sendte med sitt barn, og ikke minst at grønnsaker var en stor del av fyllet.

Ellers så kan jeg anbefale å kjøpe en matboks med et lokk som fryses hver natt. Da holder maten seg kald og fristende hele dagen. 

Anonymkode: 1f003...94d

Vil du dele oppskriften? 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...