Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #1 Skrevet 27. august 2019 Jeg ønsker meg videre svarer jeg. Så spør de hva er det som gjør at du ønsker deg videre. Jeg vil utvikle meg og bli kjent med nye kollegaer, ikke stå på stedet hvil. Har dere noen tips? Anonymkode: 3c782...a41
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #2 Skrevet 27. august 2019 Jeg svarte ærlig. Turnusen gikk dårlig overens med privatlivet, ellers var arbeidsoppgavene spennende og utfordrende, så de trivdes jeg godt med. Det man ikke bør gjøre er å snakke negativt om nåværende arbeidsgiver, eller si noe som setter deg selv i dårlig lys som arbeidstaker. Satt på spissen «sjefen var en tyrann, så jeg gadd ikke å gjøre jobben min». Anonymkode: 6e4a9...276
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #3 Skrevet 27. august 2019 Det beste er å være ærlig. Juger du ligger du dårlig an. Anonymkode: ee2d2...ed3
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #4 Skrevet 27. august 2019 Sannheten er et greit utgangspunkt. Anonymkode: da165...6a6
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #5 Skrevet 27. august 2019 dersom noen hadde forklart at de ønsket seg videre ved å slutte i en fast jobb uten å ha noe annet konkret å gå til, ville jeg som intervjuer blitt skeptisk.... Anonymkode: aa00d...a06
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #6 Skrevet 27. august 2019 Jeg har sagt det som det var, fikk likevel jobben. Det til tross for at de visste hvor jeg hadde jobbet og sjefen der, som var problemet, er enormt godt ansett. Men jeg sa sannheten, og jeg ble trodd og fikk jobben. Et annet sted ble jeg utsatt for seksuell trakassering og ledelsen tok ikke tak i det, det sa jeg også da jeg fikk spørsmål i intervju, ble trodd og fikk jobben da også. Jeg vet at rådet er å komme opp med en bedre historie i slike tilfeller, men jeg har ikke hatt noen gode nok argument å komme med ellers, så jeg fant ut at jeg risikerte å bli mistrodd, fordi man normalt ikke ville sluttet de stedene jeg jobbet "uten grunn". Det var en sjanse å ta, selvfølgelig, men jeg har vært veldig påpasselig med å kun gi saklig informasjon, lite informasjon, men nok til at de forstod alvoret, og også poengtert at jeg forsøker å være ryddig og saklig og profesjonell når jeg er på jobb, og har fortalt hvordan jeg selv håndterte disse situasjonene, og når det ikke nyttet valgte jeg selv å gå videre fremfor å kaste bort egen tid og energi og ressurser til noe som ikke lenger fungerte for noen parter. Så min erfaring er at sannheten fungerer hvis man passer på å være saklig nok og profesjonell nok i måten man forholder seg til det. Det er stor forskjell på å "snakke dritt" om tidligere arb.sted, og det å legge frem sannheten uten å fortelle utleverende detaljer. Anonymkode: 76ffc...23e
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #7 Skrevet 27. august 2019 Jeg liker meg kjempegodt der, fine kolleger og ledelse....men jeg har lyst å prøve noe nytt. Å arbeide med X har alltid virket veldig spennende. Anonymkode: 223dc...c84
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #8 Skrevet 27. august 2019 Jeg sa sannheten. Jeg ble langtidssyk, noe jeg er frisk fra nå, og etter et år fikk jeg valget mellom å gå frivillig eller bli oppsagt. Jeg valgte å slutte selv fordi det ser penere ut på CV. Anonymkode: ba4b5...892
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #9 Skrevet 27. august 2019 Vær ærlig, men ikke si mye stygt om tidligere arbeidsplass eller sjef. Anonymkode: 0e8f3...86b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #10 Skrevet 27. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg sa sannheten. Jeg ble langtidssyk, noe jeg er frisk fra nå, og etter et år fikk jeg valget mellom å gå frivillig eller bli oppsagt. Jeg valgte å slutte selv fordi det ser penere ut på CV. Anonymkode: ba4b5...892 Du tar da ikke med den informasjonen i en CV? Anonymkode: 0e8f3...86b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #11 Skrevet 27. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: dersom noen hadde forklart at de ønsket seg videre ved å slutte i en fast jobb uten å ha noe annet konkret å gå til, ville jeg som intervjuer blitt skeptisk.... Anonymkode: aa00d...a06 Ikke alle ønsker sikker jobb fremfor personlig eller yrkesmessig vekst, særlig de under 30 som ikke har etablert seg enda. Du er kanskje svært trygghetssøkende selv, og har problemer med å forestille deg at andre ikke er det? Jeg har selv sagt opp i alle jobbene jeg har hatt (med unntak av en der jeg ble nedbemannet etter en tids sykefravær), og har også takket nei til jobbtilbud, uten å ha noe annet å gå til på noen av tidspunktet. Har hatt med meg gode referanser i bagasjen og relativt raskt fått ny jobb alle disse gangene. Det jeg visste var at jeg ønsket å bruke andre sider ved meg selv/ finne noe som kjentes mer rett ut på daværende tidspunkt i livet. Anonymkode: 0e8f3...86b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #12 Skrevet 27. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har sagt det som det var, fikk likevel jobben. Det til tross for at de visste hvor jeg hadde jobbet og sjefen der, som var problemet, er enormt godt ansett. Men jeg sa sannheten, og jeg ble trodd og fikk jobben. Et annet sted ble jeg utsatt for seksuell trakassering og ledelsen tok ikke tak i det, det sa jeg også da jeg fikk spørsmål i intervju, ble trodd og fikk jobben da også. Jeg vet at rådet er å komme opp med en bedre historie i slike tilfeller, men jeg har ikke hatt noen gode nok argument å komme med ellers, så jeg fant ut at jeg risikerte å bli mistrodd, fordi man normalt ikke ville sluttet de stedene jeg jobbet "uten grunn". Det var en sjanse å ta, selvfølgelig, men jeg har vært veldig påpasselig med å kun gi saklig informasjon, lite informasjon, men nok til at de forstod alvoret, og også poengtert at jeg forsøker å være ryddig og saklig og profesjonell når jeg er på jobb, og har fortalt hvordan jeg selv håndterte disse situasjonene, og når det ikke nyttet valgte jeg selv å gå videre fremfor å kaste bort egen tid og energi og ressurser til noe som ikke lenger fungerte for noen parter. Så min erfaring er at sannheten fungerer hvis man passer på å være saklig nok og profesjonell nok i måten man forholder seg til det. Det er stor forskjell på å "snakke dritt" om tidligere arb.sted, og det å legge frem sannheten uten å fortelle utleverende detaljer. Anonymkode: 76ffc...23e Det er veldig sant. Klarer du å gjøre det på en slik måte og uten å utbrodere for mye og virke bitter, så vil du fremstå som moden. Lyve om årsak ville jeg aldri anbefalt noen å gjøre, men ofte er det komplekse årsaker til at folk slutter (lønn, autonomi, utviklingsmuligheter, arbeidsmiljø, omstrukturering, ledelse osv) og det kan holde å nevne en av de medvirkende årsakene. Anonymkode: 0e8f3...86b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #13 Skrevet 27. august 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du tar da ikke med den informasjonen i en CV? Anonymkode: 0e8f3...86b Man beskriver konen hver stilling i CV. Og så følger det en attest med stillingen som man tar med til intervju Anonymkode: ba4b5...892
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #14 Skrevet 27. august 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Man beskriver konen hver stilling i CV. Og så følger det en attest med stillingen som man tar med til intervju Anonymkode: ba4b5...892 Konen? Det er forøvrig ikke noe krav om at en attest sier noe om sluttårsak. De som skriver mer personlige attester kan man i blant se tar med skriver at du selv har sagt opp eller dessverre har valgt å forlate dem, men det er like vanlig at det ikke står noe om det. Det betyr på ingen måte at sluttårsak er oppsigelse. Attester benyttes dessuten sjeldnere i dag, mange steder ønsker de ikke at det tas med på intervju. Arbeidsgiverene vil ha referanser som kan kontaktes på telefon ( og da spør de gjerne også etter sluttårsak, hvis det er en tidligere stilling). Anonymkode: 0e8f3...86b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #15 Skrevet 27. august 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Konen? Det er forøvrig ikke noe krav om at en attest sier noe om sluttårsak. De som skriver mer personlige attester kan man i blant se tar med skriver at du selv har sagt opp eller dessverre har valgt å forlate dem, men det er like vanlig at det ikke står noe om det. Det betyr på ingen måte at sluttårsak er oppsigelse. Attester benyttes dessuten sjeldnere i dag, mange steder ønsker de ikke at det tas med på intervju. Arbeidsgiverene vil ha referanser som kan kontaktes på telefon ( og da spør de gjerne også etter sluttårsak, hvis det er en tidligere stilling). Anonymkode: 0e8f3...86b *jo en* skulle det stå. De aller fleste jeg var på intervju hos ba om attest og de ringte referansene. Hva som er krav eller ikke i en attest har ikke noe med hva som faktisk er vanlig å skrive i den. Anonymkode: ba4b5...892
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #16 Skrevet 28. august 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Man beskriver konen hver stilling i CV. Og så følger det en attest med stillingen som man tar med til intervju Anonymkode: ba4b5...892 Du må ha hatt en rimelig uryddig arbeidsgiver hvis han hadde skrevet opp at du ble oppsagt pga langtidssykdom.. Anonymkode: f3a94...b25
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #17 Skrevet 28. august 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må ha hatt en rimelig uryddig arbeidsgiver hvis han hadde skrevet opp at du ble oppsagt pga langtidssykdom.. Anonymkode: f3a94...b25 Egentlig ikke. Det er en naturlig prosess som ikke sier noe negativt om hverken arbeidstaker eller arbeidsgiver. Anonymkode: da165...6a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå