Gå til innhold

Jeg har saget ned naboens hekk

Anbefalte innlegg

Mens jeg hadde folk til å sage ned noe jeg var 100% sikker på var min hekk, kommer naboen hylende og skrikende ut. Først kona så mannen. Det tok helt avgårde. De ville ha opp hekken igjen med en gang og truet med å ringe politiet og saksøke meg. Hekken var helt i enden nedenfor skråningen fra hagen dems og veldig nærme min inngang. Etter varmen i fjor var den blitt vissen. Etter snøen i år som ble for tung for den ble den helt skjev og ramlet framover. Har måtte dytte den tilbake 100 ganger. Den har også skygget til her og så rett og slett ikke ut. Derfor tenkte jeg at nå kan jeg ikke ha den slik den ser ut lenger. Fikk den saget ned så røttene er ikke rørt og stubbene står opp av jorda.

Denne hekken var tydeligvis veldig viktig for dem og de kunne ikke skjønne hvordan jeg kunne sage ned en hekk. Hvordan jeg kunne ødelegge naturen. Jeg viste de bilde av hvordan hekken så ut men det brydde de seg ikke om. Jeg var bare et forferdelig menneske som hadde saget bed Guds natur.

Men så tenker jeg, hvis denne hekken var så viktig for dem, hvorfor vedlikeholdt de den ikke da? De har aldri rørt den hekken.

Jeg burde selvfølgelig ha tatt det opp med dem før jeg begynte og forsikret meg om at det var min hekk. Jeg hadde faktisk planer om det, men det gikk meg hus forbi. Det er en mur som skiller tomtegrensa og de har satt opp hekken rett bak muren. Altså nesten oppå muren.

Altså, har jeg gjort noe helt forferdelig? Er jeg helt blåst eller er det normalt å ha en slik hekk foran døra? Det er jo ikke noe pent akkurat og jeg skjønner heller ikke hvorfor de ikke satte opp hekken nærmere Hagen deres slik at jeg ikke hadde trengt å vedlikeholde den? Og er det virkelig de sin hekk når den er så nærme meg?

E4FDE259-9A82-4627-A447-91E2D05C4AE0.png

Anonymkode: 65488...e58

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144378657-jeg-har-saget-ned-naboens-hekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pen var den ikke, men du kan selvfølgelig ikke sage ned andres hekk. Du kunne kuttet vekk det som hang over på din eiendom. Så klart det er de sin hekk så lenge den står på de sin eiendom. Nå har du virkelig lagt egget for et godt naboskap fremover

Anonymkode: 3c557...097

Vil tro naboen egentlig er lykkelig for at du saget ned hekken fordi de tror de nå vil få en ny hekk gratis av deg...

Har du bilder hvor du kan dokumentere at det døde treet/hekken henger inn over din eiendom og hindrer deg så har du en bedre sak.

Men du risikerer at naboen vil stå på sitt og vinne frem hvis du ikke tidligere har nevnt for dem at den er til hinder for deg eller sjenerende og bør fjernes.

Men, hvis den står så nær veien at den hindrer oversikt når du skal ut av egen innkjørsel, da kan det hende du slipper unna likevel. Det er grenser der for hvor nær veien hekker kan være, høyde osv. og ev. hinder for sikt.

Sørg for å ta bilder, sjekk om du har andre bilder som kan vise hvor mye den døde hekken har vært til sjenanse. Sjekk lover og regler for hekk nær vei. En venninne av meg kuttet ned naboens hekk nær hennes innkjørsel fordi den hindret sikten ut/inn av innkjørselen hennes. Eller, faktisk hekken til to naboer, for det var en på hver side ;) Hun kuttet ned til godkjente mål, da, fjernet ikke helt. Der har naboene også skreket og ropt og rottet seg sammen og skal anmelde osv. osv. De kommer ingen vei, for hekkene deres var ulovlige i utgangspunktet.

Så sjekk lover og regler, dokumenter det du kan med hvor lenge hekken til naboen har vært død, problemer i vinter, nærhet til vei/hinder for sikt ut/inn av innkjørsel m.m.

Lykke til :)

Anonymkode: c0dc6...913

Annonse

Hekken stod rett utforbi inngangsdøra til huset mitt. Jeg må altså gå en smal vei forbi hekken for å komme til inngangsdøren min. Den stod også helt inntil muren og jeg trodde derfor det var min hekk. De har aldri rørt den hekken. Den har bare vokst helt vilt før den visna av sola og varmen og døde.

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du sjekket med kommunen nøyaktig hvor tomtegrensen går? 

Anonymkode: aa194...13a

Smart å huske - noen jeg kjenner oppdaget nemlig at naboen hadde løyet om tomtegrensen og flyttet tomtemarkøren. Sjekk med kommunen, Hi.

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil tro naboen egentlig er lykkelig for at du saget ned hekken fordi de tror de nå vil få en ny hekk gratis av deg...

Har du bilder hvor du kan dokumentere at det døde treet/hekken henger inn over din eiendom og hindrer deg så har du en bedre sak.

Men du risikerer at naboen vil stå på sitt og vinne frem hvis du ikke tidligere har nevnt for dem at den er til hinder for deg eller sjenerende og bør fjernes.

Men, hvis den står så nær veien at den hindrer oversikt når du skal ut av egen innkjørsel, da kan det hende du slipper unna likevel. Det er grenser der for hvor nær veien hekker kan være, høyde osv. og ev. hinder for sikt.

Sørg for å ta bilder, sjekk om du har andre bilder som kan vise hvor mye den døde hekken har vært til sjenanse. Sjekk lover og regler for hekk nær vei. En venninne av meg kuttet ned naboens hekk nær hennes innkjørsel fordi den hindret sikten ut/inn av innkjørselen hennes. Eller, faktisk hekken til to naboer, for det var en på hver side ;) Hun kuttet ned til godkjente mål, da, fjernet ikke helt. Der har naboene også skreket og ropt og rottet seg sammen og skal anmelde osv. osv. De kommer ingen vei, for hekkene deres var ulovlige i utgangspunktet.

Så sjekk lover og regler, dokumenter det du kan med hvor lenge hekken til naboen har vært død, problemer i vinter, nærhet til vei/hinder for sikt ut/inn av innkjørsel m.m.

Lykke til :)

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hekken stod rett utforbi inngangsdøra til huset mitt. Jeg må altså gå en smal vei forbi hekken for å komme til inngangsdøren min. Den stod også helt inntil muren og jeg trodde derfor det var min hekk. De har aldri rørt den hekken. Den har bare vokst helt vilt før den visna av sola og varmen og døde.

Den var til deg😊

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den var til deg😊

Hvis du ikke har bilder av hvordan hekken stod, så ta bilder nå som stubbene vises. Kan jo virke som om hekken uansett stod for nært ditt hus, eller i det minste var for høy mtp. lovene for hekk/trær ved tomtegrense.

Sjekk opp reglene for det også, i tillegg til det andre som er nevnt. Hos kommunen får du også korrekt tomtegrense.

Bare pass på å dokumentere alt du kan, finn frem gamle bilder osv. for å vise hvordan det har vært bakover i tid også mens dere har bodd der.

Om jeg har forstått deg riktig så har naboen laget en mur mellom egen eiendom og hekken? Det er enda et godt argument for å sjekke tomtegrensen - og reglene for høyde på trær der og nærhet til nabos grense/hus.

Husk forresten å forholde deg saklig hele veien.

Foreløpig, ikke ta på deg noe skyld, ikke beklag, bare vær saklig, at du må ha tid til å undersøke litt mer, så skal du komme tilbake til dem.

Så passer du på å dokumentere alt du kan, finner frem gamle bilder, sjekker kommunen ang. tomtegrense, sjekker andre lover og regler (naboloven for trær nær grensen, trafikkloven (tror jeg) for hekk inntil vei om det er aktuelt).

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke har bilder av hvordan hekken stod, så ta bilder nå som stubbene vises. Kan jo virke som om hekken uansett stod for nært ditt hus, eller i det minste var for høy mtp. lovene for hekk/trær ved tomtegrense.

Sjekk opp reglene for det også, i tillegg til det andre som er nevnt. Hos kommunen får du også korrekt tomtegrense.

Bare pass på å dokumentere alt du kan, finn frem gamle bilder osv. for å vise hvordan det har vært bakover i tid også mens dere har bodd der.

Om jeg har forstått deg riktig så har naboen laget en mur mellom egen eiendom og hekken? Det er enda et godt argument for å sjekke tomtegrensen - og reglene for høyde på trær der og nærhet til nabos grense/hus.

Jeg har både bilder og video av hekken. Hvem som har laget muren er jeg usikker på. Har bare bodd her i 3 år. Men de sa at de som bodde her før meg drev og hev noe middel på som skulle hindre de i å vokse, og nå kom jeg og saget de ned. Huff, må jo bare le litt oppi det hele😂🙈 Jeg og fruen i huet har egentlig skværet opp, men mannen hennes er fortsatt sint. Hun syntes det verste var at jeg hadde saget ned «liv». Men den var jo temmelig dau spør du meg. 

Annonse

Du vet vell hvor din egen tomtegrense går? Har du kuttet ned en stor hekk på naboens eiendom kan det bli svinedyrt. Du må nok belage deg på å betale noe titusner i det minste. Store planter koster mye.

Anonymkode: 7e1ca...70d

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har både bilder og video av hekken. Hvem som har laget muren er jeg usikker på. Har bare bodd her i 3 år. Men de sa at de som bodde her før meg drev og hev noe middel på som skulle hindre de i å vokse, og nå kom jeg og saget de ned. Huff, må jo bare le litt oppi det hele😂🙈 Jeg og fruen i huet har egentlig skværet opp, men mannen hennes er fortsatt sint. Hun syntes det verste var at jeg hadde saget ned «liv». Men den var jo temmelig dau spør du meg. 

He-he... hadde hun hatt helende krefter hadde hun vel vekket hekken til live igjen etter fjoråret - og tatt var på den ;) Eller kanskje hun har tro på at liv kan gjenoppstå fra de døde ;)

Bra du har dokumentasjon. Da sjekker du med kommunen hvor tomtegrensen nøyaktig er. Det er første steg. Så sjekker du naboloven, for jeg mistenker at trærne er for høye ift. hva loven sier er tillatt.

Hun over sier at det kan bli svinedyrt å erstatte så høye trær... Jeg tror ikke du vil måtte skaffe like store trær, for jeg tror de er for høye mtp. hvor nær de ev. er tomtegrensen. Dessuten kan du dokumentere at hekken var død, i hvert fall noe av den.

Og går det for langt - ta det til Forliksrådet.

Du kan jo også vise bildet av den døde hekken til en garnter og få en uttalelse fra denne om det hadde vært mulig å redde denne.

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

He-he... hadde hun hatt helende krefter hadde hun vel vekket hekken til live igjen etter fjoråret - og tatt var på den ;) Eller kanskje hun har tro på at liv kan gjenoppstå fra de døde ;)

Bra du har dokumentasjon. Da sjekker du med kommunen hvor tomtegrensen nøyaktig er. Det er første steg. Så sjekker du naboloven, for jeg mistenker at trærne er for høye ift. hva loven sier er tillatt.

Hun over sier at det kan bli svinedyrt å erstatte så høye trær... Jeg tror ikke du vil måtte skaffe like store trær, for jeg tror de er for høye mtp. hvor nær de ev. er tomtegrensen. Dessuten kan du dokumentere at hekken var død, i hvert fall noe av den.

Og går det for langt - ta det til Forliksrådet.

Du kan jo også vise bildet av den døde hekken til en garnter og få en uttalelse fra denne om det hadde vært mulig å redde denne.

Selv om hekken skulle vært for høy, noe det blir vanskelig å bevise nå, har du ikke lov til å kutte den ned. Da kunne du krevd at naboen reduserte høyden på den og selv det kan det hende de ville slippe hvis de hadde en god grunn.

Det tar mange år å opparbeide en ny hekk som er så tett som denne var. Selv om det vat noe som var dødt var det tydligvis mye som var friskt også. Sto hekken på naboens side av grensen har du skikkelig trøbbel.

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Smart å huske - noen jeg kjenner oppdaget nemlig at naboen hadde løyet om tomtegrensen og flyttet tomtemarkøren. Sjekk med kommunen, Hi.

Yes, nettopp... Gikk på samme smellen selv når nabo skulle bygge ny veranda helt intill garageveggen vår (det var 20cm mellom vår garage og deres veranda når vi flyttet inn), og jeg var skeptisk. Viste seg når vi sjekket at vår garage faktisk var 2cm inn på deres tomt, og prospektet var feil, så jeg måtte ydmykt si sorry og be om at vi bare ikke snakket mer om det 😅🤦‍♀️

Anonymkode: aa194...13a

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den «hekken» der hadde jeg og fjerna uten å blunke. Folk er gale om de vil ha noe sånn.

Anonymkode: d9a78...c1d

Ja, har man nok av penger, så er det jo bare å kjøre på. Hvis ikke så lar man være å ta seg til rette på andres eiendom.

Anonymkode: 3c557...097

9 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Hyttenaboen vår kappet ned 5 trær på vår hyttetomt og måtte betale oss 150.000 kr +100.000 til sin egen advokat!

Så dette kan koste deg dyrt!

Hvorfor i all verden vill du naboen din så vondt?

Ja, han skulle ikke sagd ned trær,og han har dreti seg ut. Men å gjøre en så stor sak ut av det, at han må ut med 250 000 kr er jo bare jævelskap. 

Men noen mennesker gjør det meste for penger. Desverre. 

Anonymkode: d8460...95f

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i all verden vill du naboen din så vondt?

Ja, han skulle ikke sagd ned trær,og han har dreti seg ut. Men å gjøre en så stor sak ut av det, at han må ut med 250 000 kr er jo bare jævelskap. 

Men noen mennesker gjør det meste for penger. Desverre. 

Anonymkode: d8460...95f

De 100.000 er det jo naboen sev som har brukt på advokat. Det er naboens problem.

Hvis ikke folk blir pålakt å betale det et slikt stort tre koster kommer folk til å gå amokk med å fjerne trær hos naboen. Det er mange som ønsker seg mer sol og mer utsikt. Selvfølgelig kan det ikke være greit å ta seg til rette på naboens eiendom.

Jeg har for eksempel en trerekke som sørger for at det ikke er noe innsyn til/fra blokkebne på naboeiendomen. De vil gjerne bli kvitt dem for å få mer sol og litt utsikt til sjøen. Det ville gjort leilighetene mer verdt,  men min eiendom ville bli mindre verdt. 

De kan sikkert kreve, men de kan ikke påstå at det er deres tomt uten å bevise det. Du har skjøte ditt, det har de og. Samtidig kan ting ha forandret seg, særlig på gamle tomter. Her måtte naboen "bevise" sin eiendom og hadde kommunen på tomteoppmåling.( ingen krangel, men i forbindelse med bygging). Grensene kan du i mange tilfeller finne på kommunens hjemmesider, hvis du leter litt. Så tar du vare på bildene dine. Hadde ikke forundret meg om naboen forsøker seg på erstatning av sleiphets og gjerrighets grunner. Men det er naboen som må starte styret og det koster penger for han og.

Som de andre sier, sjekk tomtegrensen. Her kom naboen sint som en lemen og mente vi ikke fikk støpe innkjørsel pga de eide en halv meter inn på våre eiendom. Etter oppmåling viste det seg at det var VI som eide en halv meter inn på den og de har bygget både mur og garasje på vår tomt.

Anonymkode: 70904...6d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...