Gå til innhold

Vet du hvordan du skal komme deg ut av en synkende bil?

Anbefalte innlegg

Jeg ble inspirert av et innlegg  på kvinneguiden, og tenker at det er viktig å ha tenkt litt på det. Det kan skje fortere enn man aner. Legger ved link til innlegget på kvinneguiden, siden det har en god beskrivelse med videoer

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1304388-slik-kommer-du-og-barna-dine-ut-av-en-synkende-bil/

Anonymkode: 39ba2...cca

Fortsetter under...

Viktig! :)

Nå har jeg ikke bil, men når jeg skal ha bil igjen skal jeg skaffe en slik nødhammer.

Min far hadde det da jeg var lita og han drillet meg i å tenke hva jeg skulle gjøre hvis ting skjedde, enten det var bil, båt eller andre situasjoner hvor man har kort tid på seg. Han hadde faktisk en slik hammer i bilen den gangen, jeg var nok yngre enn 10 år (er nesten 50 nå).

Tror det er veldig viktig, som trådstarter i den kg-tråden også sier, at man tenker gjennom slike situasjoner ofte nok til at hvis det mot formodning likevel skulle skje, så har man vært gjennom det mange nok ganger i tankene. Da har man i det minste større sjanse for å overleve. Politi og militære og andre yrker sier jo, som HI i den tråden også nevner, at de reagerte på refleks, fordi de har trent, enten praktisk eller tanke-/teorimessig, på slike scenarier som kan skje, og som regel skjer når man minst venter det.

Anonymkode: 797c7...81d

Dette har jeg tenkt igjennom for lenge siden. Gjorde det da jeg leste om ei som mistet 3 av sine 6 barn i USA på denne måten.

Nødhammer med beltekutter ligger også klar så jeg rekker den i lomma på ryggen av setet mitt. Nødhammer er noe som burde følge med alle nye biler.

Anonymkode: 8dda5...b8d

43 minutter siden, PartyOfFour skrev:

Man har allerede «nødhammer» i bilen, hodestøttene i baksetet er løse for å kunne brukes til å knuse vinduene. 

Så smart, det er de ikke i min bil, de er litt knotete og få løs. Men det hjelper uansett ikke så mye hvis man ikke kommer ut av setebeltet.

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man åpne/knuse vinduet før man henter barna? Vil ikke bilen fylles og synke fortere da?

Anonymkode: 6258b...b70

Fordi trykket fra vannet utenfra vil gjøre at du ikke får åpnet døren eller svevet vinduet ned, og gjør glasset vanskeligere (nær umulig) å knuse. Det skal ikke mange cm til før du ikke kommer ut. 

Anonymkode: 5f820...0a8

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fordi trykket fra vannet utenfra vil gjøre at du ikke får åpnet døren eller svevet vinduet ned, og gjør glasset vanskeligere (nær umulig) å knuse. Det skal ikke mange cm til før du ikke kommer ut. 

Og elektriske vinduer kortslutter etter kort tid i vann, har man ikke da noe å knuse med, så jar man ikke mye sjangs

2 timer siden, PartyOfFour skrev:

Man har allerede «nødhammer» i bilen, hodestøttene i baksetet er løse for å kunne brukes til å knuse vinduene. 

Bedre enn ingenting, men problemet er at det likevel vil kreve veldig mye kraft for å greie å knuse vinduene med disse. En nødhammer er designet slik at den knuser en rute selv med mindre kraft. Selv en ordentlig hammer er mindre virksom enn en nødhammer.

Det er uansett en billig forsikring å ha i bilen.

Anonymkode: 797c7...81d

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok, men trodde sånn glassknuser greide det også under vann jeg. Da har jeg misforstått hvor effektiv den er.

Anonymkode: 6258b...b70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...