Gå til innhold

Gjeldsordning og barn over 18 som bor hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gjeldsordning. Har en gutt som bor hjemme, han 18 og går siste året på vidergående. Har ikke fått seg jobb. Fra denne måned mister jeg barnetrygd og barnetillegg på trygden for han. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 11b0b...b72

Skrevet

Sier i fra til Namnsmannen og har med bekreftelse på skoleplass for gutten. Da skal de ta dette i betraktning.

Anonymkode: 9780f...678

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sier i fra til Namnsmannen og har med bekreftelse på skoleplass for gutten. Da skal de ta dette i betraktning.

Anonymkode: 9780f...678

Så da får jeg sitte igjen med det samme i livshold for han og meg som før? 

Anonymkode: 11b0b...b72

Skrevet

Så lenge han går på videregående tror jeg de skal beregne slik at du har nok igjen tol å forsørge ham, men mulig det forutsettes at han tar studielån. Når han er ferdig med videregående må han så vidt jeg vet forsørge seg selv.

Anonymkode: 5fe21...09f

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge han går på videregående tror jeg de skal beregne slik at du har nok igjen tol å forsørge ham, men mulig det forutsettes at han tar studielån. Når han er ferdig med videregående må han så vidt jeg vet forsørge seg selv.

Sjeldent de blir gitt studielån til barn som bor hjemme. Begge foreldrene sine inntekter blir tatt med i beregningen selv om de er skilt. Har en som kun får utstyrsstipend og ikke noe annet. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vgs har blitt helt gratis, og vi foreldre har forsørgerplikt så de får ikke lån for å gå på vanlig vgs lenger. 

Men jeg regner med han kan få stipend? Det må dere skjekke opp, har han veldig lavtlønnede foreldre skal han få det. 

Hvordan er det med far? Han kan også søke om bidrag selv når han har blitt 18 år. 

Anonymkode: 65b33...733

Skrevet
26 minutter siden, Pæddan skrev:

Sjeldent de blir gitt studielån til barn som bor hjemme. Begge foreldrene sine inntekter blir tatt med i beregningen selv om de er skilt. Har en som kun får utstyrsstipend og ikke noe annet. 

Grunnstipend

https://www.lanekassen.no/grunnstipend

• 5 uker senere...
Skrevet
På 26.8.2019 den 18.51, Anonym bruker skrev:

Grunnstipend

https://smalan-norge.com/

Et virkelig delikat spørsmål som det ikke er så lett å finne ut av

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man har da aldri fått lån for å gå på vgs. Hørte aldri noe snakk om at dette eksisterte da jeg gikk på vgs på begynnelsen av 2000-tallet.

Anonymkode: 4c8e8...bfc

Jeg er gammel, og var russ i 1993. Da jeg gikk på vgs kunne man ta opp lån.

Skrevet

Grunnstipend til utstyr ca en tusenlapp i året får alle som søker.

Anonymkode: c4754...f95

Skrevet

Sønnen din må søke bidrag av far.

Anonymkode: d83bc...ad6

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man har da aldri fått lån for å gå på vgs. Hørte aldri noe snakk om at dette eksisterte da jeg gikk på vgs på begynnelsen av 2000-tallet.

Jo man har fått lån for å gå på vgs men man må søke det kommer ikke automatisk tilbud om det. Jeg var ferdig på vgs i 1999.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det vel ikke så veldig mange som selv gikk på vgs på 2000 tallet som har barn over 18 år i dag...

De fleste av oss som har så gamle barn gikk på vgs på 90-tallet eller tidligere, og da kunne man få lån.

Ting endret seg da vgs ble gratis.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Grunnstipend til utstyr ca en tusenlapp i året får alle som søker.

Anonymkode: c4754...f95

Grunnstipend er noe annet. Det er et stipend som kan søkes om på bakgrunn av foreldres lave inntekt. Det du tenker på er utstyrsstipend. Det er ment å dekke kostnaden til skole-pc og eventuelt annet utstyr elevene må ha. Størrelsen varierer alt etter hvilken linje eleven går. 

Anonymkode: 0ec23...b8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...