Gå til innhold

Kantinekort og månedslønn til 8. klassing.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oj, her er vi visst helt ute. Min 8.klassing får ingen fast mnd lønn men litt penger hvis han gjøre en ekstra innsats. Jeg smører matpakker til han hver dag og betaler mobil. Det eneste han må betale selv er hvis han ønsker å henge med venner og kjøpe en iste eller bolle for eks. 

Helt uaktuelt å handle mat på kantina her når man får mye sunnere og billigere mat hjemmefra  

Anonymkode: 64327...428

Fortsetter under...

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

To par joggesko til 1400 til sammen? Det var ekstremt billig. Driver ikke med organisert idrett da, skjønner jeg. 

Anonymkode: 19a77...05f

Det holder helt fint til et par gode sko til bruk i hall og et par til å bruke på utendørstrening. Det er ikke estremt bilig. Sko til over 1000 r for parret kan sikkert være nødvendig for noen hvis de har veldig dpessielle føtter, er kraftig overvektige eller liknende, men for vanlige folk er det helt unødvendig. 

https://www.nrk.no/livsstil/_-dyre-sko-kan-oke-faren-for-skader-1.8351623

Anonymkode: dac9d...10b

Skrevet
3 timer siden, Zozzo skrev:

Min på 16 får 1500 kr i måneden. Vi dekker mobil og fritidsaktiviteter. Hun må sitte barnevakt og hjelpe med sin lillebror på 2 år, gjøre alt skolearbeid og få greie karakterer. Ellers styrer hun sitt eget rom og hvordan hun vil ha det der. Klær fører vi over penger til og hun handler det selv. Kantinemat dekket hun selv. Får gratis skolebuss. 

Alt av andre aktiviteter betaler vi som kino, pizza ute osv. Vi ordner selvfølgelig det hun trenger av nødvendig utstyr. Det virker som at 1500 er nesten i knappeste laget. Men hun klarer seg. 

Hva bruker hun penger på da når dere betaler alt utenom, som klær, kino, pizza, aktiviteter ute, nødvendig utstyr, mobil, fritidsaktiviteter.... er jo ikke mye mer å bruke penger på da..

Anonymkode: 13357...48f

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det holder helt fint til et par gode sko til bruk i hall og et par til å bruke på utendørstrening. Det er ikke estremt bilig. Sko til over 1000 r for parret kan sikkert være nødvendig for noen hvis de har veldig dpessielle føtter, er kraftig overvektige eller liknende, men for vanlige folk er det helt unødvendig. 

https://www.nrk.no/livsstil/_-dyre-sko-kan-oke-faren-for-skader-1.8351623

😂 Snakk om å tråle nettet etter forskning som passer den kjipe holdningen. 

Tenåringen din får barnetrygden og for den skal hun kjøpe alt av klær, sko, gaver etc. Får hun spise samme maten som dere og går kanskje det av pengene hun tjener som barnevakt?

Anonymkode: aeafa...3e9

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenåringen din får barnetrygden og for den skal hun kjøpe alt av klær, sko, gaver etc. Får hun spise samme maten som dere og går kanskje det av pengene hun tjener som barnevakt?

Snakk om å jakte på noen for å spy ut gørra di, bare fordi hun ikke gjør akkurat som deg

Anonymkode: 09d3c...e06

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1000kr er faktisk ikke så veldig mye idag. Kjipt når hun trenger vintersko og hele månedens pott går med på det. Må hun vente en hel måned da på å finne på noe med venner. Eller gi bursdagsgaver. Og hva om hun også trenger sokker og noe sminke samme måned. 1000kr er forøvrig det samme jeg fikk da jeg var 16. Det er 20 år siden

Anonymkode: b6e54...a6a

Annonse

Skrevet

250 kr i ukelønn eller mnd lønn? For 250 kr i mnd er LITE... 

Anonymkode: c5e53...bfd

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenkte det samme. En gammel artikkel, dessuten. 

Et par HOKA koster minimum 16-1700. Et par hallsko med god støtte og demping kan jeg ikke tenke meg at jeg klarer å finne til under 14-1500. Likevel er håndballspilleren utrolig rimelig i drift. Skiløperen derimot, han koster det en del å drifte. Skistøvler er ikke billig og to par pr sesong er absolutt minimum. Og da har vi ikke engang nevnt joggesko til han, eller ski. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

1000kr er faktisk ikke så veldig mye idag. Kjipt når hun trenger vintersko og hele månedens pott går med på det. Må hun vente en hel måned da på å finne på noe med venner. Eller gi bursdagsgaver. Og hva om hun også trenger sokker og noe sminke samme måned. 1000kr er forøvrig det samme jeg fikk da jeg var 16. Det er 20 år siden

Anonymkode: b6e54...a6a

Nei, hun trenger ikke vente. Jenta er smart nok til å forstå at det lønner seg å ha en buffer. 1000 er ikke så veldig mye, men det er nok. Nye vintersko er tross alt ikke noe du trenger ofte. Et par støvler holder i flere år.

Ut fra noen av svarene her ser det ut til at flere hadde hatt godt av å tenke litt gjennom eget forbruk. Å gi barna  alt de vil ha er å gjøre dem en bjørnetjeneste (i den gamle betydningen av uttrykket). Det er ikke smart å venne seg til å shoppe ukritisk.

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et par HOKA koster minimum 16-1700. Et par hallsko med god støtte og demping kan jeg ikke tenke meg at jeg klarer å finne til under 14-1500. Likevel er håndballspilleren utrolig rimelig i drift. Skiløperen derimot, han koster det en del å drifte. Skistøvler er ikke billig og to par pr sesong er absolutt minimum. Og da har vi ikke engang nevnt joggesko til han, eller ski. 

Du får hoka ned i under 700 kr hvis du liker det meket.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får hoka ned i under 700 kr hvis du liker det meket.

Hvor? 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor? 

Sjekk prisguiden.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hun trenger ikke vente. Jenta er smart nok til å forstå at det lønner seg å ha en buffer. 1000 er ikke så veldig mye, men det er nok. Nye vintersko er tross alt ikke noe du trenger ofte. Et par støvler holder i flere år.

Ut fra noen av svarene her ser det ut til at flere hadde hatt godt av å tenke litt gjennom eget forbruk. Å gi barna  alt de vil ha er å gjøre dem en bjørnetjeneste (i den gamle betydningen av uttrykket). Det er ikke smart å venne seg til å shoppe ukritisk.

Jeg synes rett ut det er deilig å se at det finnes foreldre som ser verdien av å lære ungene om basic økonomi. Kudos til deg! Det finnes flere av oss, selv om det i denne tråden ser ut som om vi er langt i mindretall.

Jeg heier på deg, datteren din og resten av gruppen som ikke helt forstår hvordan noen klarer å ende opp på luksusfellen..

Annonse

Skrevet

250kr i mnd? Det er jo veldig lite. 

Anonymkode: cd906...1fd

Skrevet

Koffer skal en plent ha dårlig kantinemat? 

Lag matpakke. 

Gi det som barnetrygden er hver mnd. 

Anonymkode: e0162...aa1

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lag matpakke. 

Kantina her serverer sunn mat. Det er jo for at han skal kunne føle seg som en del av fellesskapet. 

Har ikke mulighet til å gi alle tre barnetrygden. Jeg er dessverre ufør, men de får jo alt de tre her utenom månedslønna.

hi

Anonymkode: 96861...182

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lag matpakke. 

Må bare si at kantinemat på ungdomsskolen trenger ikke være dårlig altså. 

Her er en kokk ansatt og han setter sin ære i å gi ungene sunn og næringsrik mat. Det er alt fra supper og gryter til pizza, alt er hjemmelaget fra bunnen av og det er grovt og sunt. Finnes ikke en lys baguette med ost og skinke i kantina her. 

Vi har 1. til 10. skole her, så kokken lager mat og har ansvaret for kantina på ungdomsskolen og lager mat til sfo. Så om han lager f.eks grønnsaksuppe med grovt brød serveres det som dagens både i kantina og på sfo. 

Anonymkode: 165a9...a83

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

250kr i mnd? Det er jo veldig lite. 

Anonymkode: cd906...1fd

Det er jo 450,- i kantinekort og månedslønn. Dette er penger som brukes på «fjas». Han får jo alt av ting og aktiviteter utenom. 

Hi

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo 450,- i kantinekort og månedslønn. Dette er penger som brukes på «fjas». Han får jo alt av ting og aktiviteter utenom. 

Hi

Tenker at om det er det su har råd til så er det mer enn nok. Kanskje gi han valget om å få alt som lommepenger og heller handle mindre i kantinen.  Dette er jo halvparten nesten av hva andre tenåringer i denne tråden får, og da må de til gjengjeld dekke alle utgifter inkl. klær, sko og gaver. Så nei: med tanke på at du dekker mye utenom er det ikke for lite:)

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Et barn/ungdom skal ikke behøve å legge opp buffer for å kjøpe seg egnede klær og sko til årstiden. Det er din plikt som forelder å sørge for.

Det du beskriver handler ikke om å lære barna og ikke shoppe ukritisk. Det handler heller ikke om at de som syns du fremstår så kjip at det grenser til  ekkel, ikke tenker over eget forbruk eller ikke lærer barna om verdien av sparing. 

Og nei- det er slett ikke alle ungdom som passer sko sesong etter sesong. 

.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Et barn/ungdom skal ikke behøve å legge opp buffer for å kjøpe seg egnede klær og sko til årstiden. Det er din plikt som forelder å sørge for.

Det du beskriver handler ikke om å lære barna og ikke shoppe ukritisk. Det handler heller ikke om at de som syns du fremstår så kjip at det grenser til  ekkel, ikke tenker over eget forbruk eller ikke lærer barna om verdien av sparing. 

Og nei- det er slett ikke alle ungdom som passer sko sesong etter sesong. 

.

Datteren min har utvokste føtter og hvorfor skal de ikke lære seg å legge til side penger så de har en buffer? Hun får penger hver måned til det. Jeg fatter rett og slett ikke hva dere synes er ekkelt.

Jenta har like mye å rutte med til klær og sko som sifo anbefaler. Hun fr dekket alt av ganske dyre fritidsinteresser. Vi har godt utvalg av mat som passer i matboksen som hun kan ta med hjemmefra osv. Hva skulle være problemet?

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må man ha HOKA da? Det finnes jo andre gode sko som ikke koster 1600 - 1700 pr stk

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke akkurat en sko min datter vil ha, gitt. I den stilen bruker hun like gjerne rimelige Nike.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må man ha HOKA da? Det finnes jo andre gode sko som ikke koster 1600 - 1700 pr stk

Må ikke ha HOKA, men like gode, og ikke minst like slitesterke av annet merke, ligger i samme prisklasse. Ungdom i vekst og som trener mye, må ha skikkelige kvalitetssko. Sånn er det bare. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...