Gå til innhold

Kantinekort og månedslønn til 8. klassing.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye får deres i påfyll på kantinekort og i månedslønn? 

Min får «bare»  200,- på kantinekortet og 250,- i månedslønn. Hvis han skal i badeland/kino, pleier han å få dette utenom. Nødvendige klær, utstyr og toalettsaker blir også kjøpt i tillegg. 

I følge ham får visst flere lov til å spise kantinemat  hver dag, og de får 1000,- i måneden. 

Er jeg helt urimelig? 

Anonymkode: 96861...182

Fortsetter under...

Skrevet

Min får 1000kr i mnd men dekker da kantinekort selv, og toalettsaker og andre småting. Noe klær også, men der supplerer vi når det trengs. Aktiviteter som kino ol er det sjeldent de er på, men dette dekker vi

Anonymkode: b6e54...a6a

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min får «bare»  200,- på kantinekortet og 250,- i månedslønn. Hvis han skal i badeland/kino, pleier han å få dette utenom. Nødvendige klær, utstyr og toalettsaker blir også kjøpt i tillegg. 

I følge ham får visst flere lov til å spise kantinemat  hver dag, og de får 1000,- i måneden. 

Er jeg helt urimelig? 

Min får 1200 pr mnd, men det skal dekke alt av klær og sko i tillegg til kantine, snop, brus på trening, gaver, kino ol. I tillegg har hun fast barnevaktjobb en gang i uke i 4 timer. Det tjener hun 250 kr på.

Anonymkode: dac9d...10b

Skrevet

Våre på 14 og 15 får matpakke. Maten i "kantina" de har tilgang på, er dyr og dårlig. Ellers kjøper de litt mat i butikk. Utover dette bruker de egentlig veldig lite penger, de har verken tid eller overskudd til å henge på kjøpesentre og kjøpe klær i tide og utide. De "bor" jo uansett i treningstøy. 

Tror det er 500,- de får i måneden nå, og de har alltid penger. 

Anonymkode: 19a77...05f

Skrevet

Min får matpakke og ingen ukelønn.

Får busskort og mobiltelefon og selvfølgelig klær osv. Han må gjøre en innsats for å tjene penger.

Enten utføre større plikter hjemme enn det man normalt forventer at en 13 åring gjør, eller han kan dømme noen kamper innen sin idrett.

Anonymkode: 10287...871

Skrevet

Synes 250 kr i månedslønn var litt lite, 200 i kantinekort er helt greit 🙂

Anonymkode: 69890...ece

Annonse

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min får 1200 pr mnd, men det skal dekke alt av klær og sko i tillegg til kantine, snop, brus på trening, gaver, kino ol. I tillegg har hun fast barnevaktjobb en gang i uke i 4 timer. Det tjener hun 250 kr på.

Seriøst? 1200 kroner og må dekke alt selv? Er jo et barn det er snakk om. 

Anonymkode: aeafa...3e9

Skrevet

Jeg bare lurer... flere får minst 1000 kr i mnd. Hva må de gjøre for å få så mye? 

Regner med at foreldrene betaler både buss og mobil. 

Har en sønn som straks blir 16. Vi betaler buss og mobil. Han tjener litt penger som barnevakt, og andre større arbeidsoppgaver (ikke oppvask, sydde rommet, gå ut med søppel osv.) Men han trenger heller ikke mye penger. Skal ha til byen, ja da får han klare seg med de småpengene han har da. Om han i det hele tatt har noe. Og kino f.eks. Har han ikke penger igjen fra jobbingen, nei da blir det ingen kino.

Syntes det virker som om ungdommen i dag får og får, men gjør svært lite for det.

Anonymkode: 3f4e0...954

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes 250 kr i månedslønn var litt lite, 200 i kantinekort er helt greit 🙂

Anonymkode: 69890...ece

Regnet med det høres lite ut, men det er jo ikke mye han trenger å bruke penger på. Han får nok så dyre gaver til jul og bursdag, som pulsklokke, hoverboard, PC, iPad, mobiltelefon. Jeg dekker  mobilabonnement, musikkabinnement, strømmetjenester, sportsutstyr, klær som trengs, kino, aktiviteter, konsert, toalettsaker  osv. 

Bursdagspenger og ukepenger brukes da på turer på butikken/mc Donalds , gadgeter han ikke vil vente med å evt. få i gave. Han kjøper seg aldri klær selv. 

Skrevet

Mine har fått 500 i 8.klasse, 750 i 9.klasse og 1000 i 10.klasse. 

Det skal dekke alt av lommepenger, altså kantine, kino, pizza med venner og slike ting. Det begrenser seg jo da hva de får for de pengene. 

Her i huset er ikke lommepenger knyttet mot husarbeid. Jeg forventer at alle som bor i er hus bidrar, uten å skulle ha lønn for det. 

Anonymkode: 165a9...a83

Skrevet

Min fikk 400 kr i måneden på kantine kortet, og 800 kr i ukepenger. Jeg dekte trening, telefon, busskort og klær. Men de 800 skulle da dekke kino, sminke osv. Men her vi bor var det flere som fikk 1000-2000 kr i måneden på kantinekortet, og fikk 500 kr hver gang de spurte om penger hjemme, selv om det var 2 ganger i uka. 

Anonymkode: 3f68b...5b4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Seriøst? 1200 kroner og må dekke alt selv? Er jo et barn det er snakk om. 

Siden jul har hun spart opp ca 9000,-. Hun er veldig fornøyd med ordningen selv. Mat smører hun med seg hjemmefra og vi har et bedre utvalg enn kantinen. Offentlig transport, alle fritidsaktiviteter (over 30.000 i året), hygieneprodukter, ferier mm betaler vi. Hvor mye synes du det burde være naturlig å bruke?

Skrevet

Lite? Ikke i det hele tatt. Flere over her tar jo av så det holder. Skap for all del et stort forbruk, og dyre vaner allerede nå.

Min i 8.ende får matpakke, busskort, mobil, det han trenger av klær og litt til. Skal han noe får han penger der og da. Vil han tjene ekstra penger er det flere han kan jobbe for, 1000 - rett i hånda som kan sløses er det ikke sjans at han får.

Anonymkode: 3dcf0...9ce

Annonse

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden jul har hun spart opp ca 9000,-. Hun er veldig fornøyd med ordningen selv. Mat smører hun med seg hjemmefra og vi har et bedre utvalg enn kantinen. Offentlig transport, alle fritidsaktiviteter (over 30.000 i året), hygieneprodukter, ferier mm betaler vi. Hvor mye synes du det burde være naturlig å bruke?

For alle del: flott å tjene penger og å lære seg å spare. Men at 1200 kroner i mnd skal dekke alt av klær og sko høres sykt ut. Gode vintersko koster jammen mye, det samme gjør joggesko og klær. Det e det punktet jeg reagerer på. I tillegg til at hun må kjøpe gaver til venner med disse pengene. 

Ja, jeg synd du/dere er kjipe. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For alle del: flott å tjene penger og å lære seg å spare. Men at 1200 kroner i mnd skal dekke alt av klær og sko høres sykt ut. Gode vintersko koster jammen mye, det samme gjør joggesko og klær. Det e det punktet jeg reagerer på. I tillegg til at hun må kjøpe gaver til venner med disse pengene. 

Ja, jeg synd du/dere er kjipe. 

Sifo eregner at behovet er på ca 980 kr pr mnd. Da skal det ikke være nødvendig å handle på salg.

Ja, gode sko koster en del, men vinterstøvøer er ikke noe hun trenger å kjøpe hvert år. Hun bruker opp 2 par joggesko i året. Det koster litt, men ikke mer enn ca 1400 i året.

Nødvendige klær er stort sett ikke så dyrt. Det meste holder jo i mange år. Hvor mye klær synes du det er naturlig å kjøpe?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sifo eregner at behovet er på ca 980 kr pr mnd. Da skal det ikke være nødvendig å handle på salg.

Ja, gode sko koster en del, men vinterstøvøer er ikke noe hun trenger å kjøpe hvert år. Hun bruker opp 2 par joggesko i året. Det koster litt, men ikke mer enn ca 1400 i året.

Nødvendige klær er stort sett ikke så dyrt. Det meste holder jo i mange år. Hvor mye klær synes du det er naturlig å kjøpe?

Om en ellers har råd er det jo fint for en tenåring og ha mer enn "nødvendige klær".  Men for all del- kjør på. Som sagt fremstår dere bare -  i mine øyne - som utrolig kjipe. Hva jeg mener er naturlig å kjøpe eller naturlig å bruke har lite å si i denne sammenhengen;)

Skrevet

Min på 16 får 1500 kr i måneden. Vi dekker mobil og fritidsaktiviteter. Hun må sitte barnevakt og hjelpe med sin lillebror på 2 år, gjøre alt skolearbeid og få greie karakterer. Ellers styrer hun sitt eget rom og hvordan hun vil ha det der. Klær fører vi over penger til og hun handler det selv. Kantinemat dekket hun selv. Får gratis skolebuss. 

Alt av andre aktiviteter betaler vi som kino, pizza ute osv. Vi ordner selvfølgelig det hun trenger av nødvendig utstyr. Det virker som at 1500 er nesten i knappeste laget. Men hun klarer seg. 

Skrevet

min 13åring får 500 på kantinekortet i mnd, så da blir det tomt når det er tomt. får ca 1500kr i mnd i mndlønn busskort, klær, og sko får han av oss

Anonymkode: 00d12...7f7

Skrevet

Min får 100 kr i uka. Et er knyttet til faste oppgaver her hjemme som vi blitt enige om; tømme oppvaskmaskin, henge opp klær, støvsuge og lage middag en gang i uka. I tillegg får hun mobil og fri tilgang til kjøleskap og fryser🤣. Vi dekker alt av klær, hygieneartikler, frisør, fritidsaktiviteter osv. I utgangspunktet må hun betale kino osv selv men vi bidrar litt hvis det er noe spesielt.

Hun får ekstra hvis hun bidrar med feks barnevakt andre større oppgaver. 

Anonymkode: 528f9...fbe

Skrevet

Hun får barnetrygden og så tjener hun litt egne penger på å dømme fotballkamper og sitte barnevakt. Hun kan smøre matpakke hjemme. Vil hun ha kantinemat må hun dekke det selv. Jeg kjøper nødvendige klær, klubbavgift + turneringer, og betaler mobil og busskort. Sminke bruker hun lite, men kjøper selv. Kino ol. betaler hun selv.

Hun er flink med penger. Lover så langt godt for voksenlivet. 

Anonymkode: e4a3d...db1

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om en ellers har råd er det jo fint for en tenåring og ha mer enn "nødvendige klær".  Men for all del- kjør på. Som sagt fremstår dere bare -  i mine øyne - som utrolig kjipe. Hva jeg mener er naturlig å kjøpe eller naturlig å bruke har lite å si i denne sammenhengen;)

Der er vi nok litt forsljellige. Jeg tenker at dere må gjøre en elendig oppgave når det gjelder å lære barna å bli økonomiske og selvstendige. Det høres jo ut som om dere ønsker å lære opp barna til å sølse og bruke penger ukritisk. Det ønsker ikke jeg. Jeg vil de skal venne seg til å tenke seg om før de kjøper ting og ikke kjøpe alt for mye mer enn de egentlig trenger.

Skrevet

Oi, jeg ser at jeg er streng. Min får 50,- fast i uken. Det dekker småinnkjøp og lørdagsgodt. 

Jeg har sagt at jeg dekker ett kantinekjøp i uka. Har han med mat hver dag kan han få pengene i stedet. Han kan tjene ekstra ved å hjelpe til ekstra her hjemme. 

Vi dekker mobil, hygieneprodukter, trening og treningsleir, klær og fotballutstyr. Hvis han og vennene vil være her å se film og lage mat, dekker vi det også.

Anonymkode: 129f8...57c

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er jeg helt urimelig? 

Min får 500kr i mnd til det hun vil. Hun jobber i tillegg( 14 år, snart 15)og tjener fort 2-3000 i måneden. De får hun spare eller bruke på noe hun vil. Vi betaler halvparten når det gjelder klær, da hun bare vil ha dyre klær. Kantine må gå av de 500kr, og det gjør at hun heller kjøper billigere å bedre mat enn i kantina, eller tar med matpakke! 

Anonymkode: 1ab47...c22

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

To par joggesko til 1400 til sammen? Det var ekstremt billig. Driver ikke med organisert idrett da, skjønner jeg. 

Anonymkode: 19a77...05f

Skrevet
2 timer siden, Zozzo skrev:

Min på 16 får 1500 kr i måneden. Vi dekker mobil og fritidsaktiviteter. Hun må sitte barnevakt og hjelpe med sin lillebror på 2 år, gjøre alt skolearbeid og få greie karakterer. Ellers styrer hun sitt eget rom og hvordan hun vil ha det der. Klær fører vi over penger til og hun handler det selv. Kantinemat dekket hun selv. Får gratis skolebuss. 

Alt av andre aktiviteter betaler vi som kino, pizza ute osv. Vi ordner selvfølgelig det hun trenger av nødvendig utstyr. Det virker som at 1500 er nesten i knappeste laget. Men hun klarer seg. 

Dere betaler alt for henne,til og med aktiviteter ute slik som kino og pizza. Hva bruker hun pengene sine til lurer nå jeg på...?

Anonymkode: 0ebdf...f9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...