Gå til innhold

Russegruppe-styr!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver her inne fordi det er så mange kloke damer her, som forhåpentligvis kan gi oss litt råd. Vi er en russe-gjeng på 6 som stort sett har det fint sammen. Litt drama innimellom, men det har vi som oftest ordnet opp i. Vi trives godt sammen, men har forskjellige personligheter som noen ganger kan kræsje litt. 

Saken er nå den, at vi har lyst på russebil. Alle har det. Vi har laget en russekonto, jobbet dugnad og betalt inn hver vår sum for å få råd til bil. Det er kun 1 som ikke har gjort det. Hun synes hun bør få slippe fordi hun var utvekslingsstudent forrige skoleår?! Det har jo ingenting med dette skoleåret å gjøre, så vi synes unnskyldningen hennes ikke henger på greip i det hele tatt. Hun sier hun er blakk fordi hun har brukt alle pengene på skoleåret i USA. Det var foreldrene som betalte det for henne, så vi synes det hele er rart. Hun synes virkelig hun bør få slippe, og vi andre en uenige. Hun mener også at det ikke er noe problem, for vi får jo pengene igjen når vi selger bilen. Poenget er jo at vi må legge til mer penger for å dekke inn hennes del. Alle vi andre har betalt inn, bare ikke hun. 

Hva kan vi gjøre her? Vi vil nødig blande inn foreldrene våre i dette.

Anonymkode: c32c3...7f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal hun være med så får hun betale, ikke være en freeloader

Anonymkode: 6043c...1ed

Skrevet

Du trenger ikke svar fra kloke damer her altså. 

Dere skal kjøpe noe sammen, og lurer på om en kan slippe unna betalingen?

Min 4-åring ville svart det samme som meg.

Anonymkode: f2e48...2a5

Skrevet

Ja vi sier jo også det, men hun vil ikke prate mer om det når vi sier hun må betale. Det virker som om hun tror det bare går over. A

Skrevet

Enkelt. Om hun vil være med må hun betale.

Skrevet

Vi er to stk som har bestemt oss for å droppe å kjøpe bil dersom hun ikke betaler. Så får alle sine innbetalte summer tilbake. 

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Ja vi sier jo også det, men hun vil ikke prate mer om det når vi sier hun må betale. Det virker som om hun tror det bare går over. A

Send en melding hvor det står at hun ikke får være med hvis hun ikke betaler. Hilsen *navn på dere alle*

Anonymkode: f2e48...2a5

Skrevet

Det burde ikke være et tema, alle skal selvsagt betale. Noen mennesker er bare sånn, mener de fortjener å flyte gjennom livet der andre betaler og fikser, så denne jenten bør få lære realiteten ganske fort.

Du ser jo selv at det er urettferdig at man jobber og betaler for noe, også er det en som mener hun skal slippe, men samtidig få de samme "godene" som dem som betaler.

Anonymkode: dcf00...c48

Skrevet

Problemet er nok at hun faktisk ikke har pengene. Dere er en gjeng der 5 av 6 har mulighet til å kjøpe russebil. Spørsmålet er da om dere 5 vil kjøpe sammen og la sistemann klare seg selv, om hun kan få sitte på mot betaling i russetiden, om hun skal få sitte på gratis eller om dere skal droppe hele bilen. Det er en vanskelig avgjørelse når dere er en etablert gjeng fra før, men jeg tror jeg heller mot å kjøpe en bil som er så billig at alle har råd til å være med.

Anonymkode: 90741...b7b

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skriver her inne fordi det er så mange kloke damer her, som forhåpentligvis kan gi oss litt råd. Vi er en russe-gjeng på 6 som stort sett har det fint sammen. Litt drama innimellom, men det har vi som oftest ordnet opp i. Vi trives godt sammen, men har forskjellige personligheter som noen ganger kan kræsje litt. 

Saken er nå den, at vi har lyst på russebil. Alle har det. Vi har laget en russekonto, jobbet dugnad og betalt inn hver vår sum for å få råd til bil. Det er kun 1 som ikke har gjort det. Hun synes hun bør få slippe fordi hun var utvekslingsstudent forrige skoleår?! Det har jo ingenting med dette skoleåret å gjøre, så vi synes unnskyldningen hennes ikke henger på greip i det hele tatt. Hun sier hun er blakk fordi hun har brukt alle pengene på skoleåret i USA. Det var foreldrene som betalte det for henne, så vi synes det hele er rart. Hun synes virkelig hun bør få slippe, og vi andre en uenige. Hun mener også at det ikke er noe problem, for vi får jo pengene igjen når vi selger bilen. Poenget er jo at vi må legge til mer penger for å dekke inn hennes del. Alle vi andre har betalt inn, bare ikke hun. 

Hva kan vi gjøre her? Vi vil nødig blande inn foreldrene våre i dette.

Har ikke hun gjort dette?

Anonymkode: 6043c...1ed

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er nok at hun faktisk ikke har pengene. Dere er en gjeng der 5 av 6 har mulighet til å kjøpe russebil. Spørsmålet er da om dere 5 vil kjøpe sammen og la sistemann klare seg selv, om hun kan få sitte på mot betaling i russetiden, om hun skal få sitte på gratis eller om dere skal droppe hele bilen. Det er en vanskelig avgjørelse når dere er en etablert gjeng fra før, men jeg tror jeg heller mot å kjøpe en bil som er så billig at alle har råd til å være med.

Vi andre har tatt av sparekontoene våre eller lånt av foreldrene. Hun har mulighet for å skaffe penger, det vet vi. Men hun ønsker ikke å bruke pengene på bil, og unnskylder seg med at forrige skoleår ble så dyrt. Det at hun kan sitte på om hun betaler bensin, tror vi ikke vil funke for hun betaler ingenting i dag når hun sitter på med andre. Det vil bare bli et styr. Slik vi ser det, så vil det være like greit å droppe hele bilkjøpet dersom ikke alle bidrar. I alle fall siden alle var med på at vi skulle ha bil i utgangspunktet. 

Skrevet

Selvsagt skal hun betale akkurat på lik linje som dere andre. Hun kan ikke regne med å snylte på dere å bli gratispassasjer selv om hun ikke var hjemme forrige skoleår.

Anonymkode: c2020...3c3

Skrevet

Det er bare et svar på dette, enten skaffer dere russebil uten henne, eller dere dropper hele russebilen.

Dere må ikke la henne være gratispassasjer, hun må skjønne en gang at alle må bidra for å delta.

Anonymkode: 50350...11a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du tenker at de skal kjøre rundt i en trafikkfarlig bil fordi det er ei jente som ikke vil betale for seg? Jeg kan ikke se at det er en menneskerett å være med på en russebil!

Anonymkode: 669a7...0e2

Skrevet

Si at dersom ho ikke betaler vil dere lete etter noen andre som tar hennes plass.

Anonymkode: 18d53...967

Skrevet

Betaler hun ikke får hun ikke være med. 

Anonymkode: 04b32...cae

Skrevet

Hun må betale inn sin andel om hun vil være med. Hun står fritt til å trekke seg ut, men hun får ikke være med gratis. Hun er gammel nok til at hun må ta sitt voksne ansvar.

Skrevet

Så du tenker at de skal kjøre rundt i en trafikkfarlig bil fordi det er ei jente som ikke vil betale for seg? Jeg kan ikke se at det er en menneskerett å være med på en russebil!

Jeg vet ikke hailket budsjett de har lagt opp til, men bilem må uansett gjennom teknisk godkjenning. 20% reduksjon i budsjettet trenger ikke å medføre at bilen blir trafikkfarlig.

Det er selvfølgelig ingen menneskerett å være med på en russebil, men jentene bør jo tennke gjennom om det å splitte gruppa er verdt det for at noen av dem skal få være på bil, eller om de egentlig vil få det mer gøy om de kan være sammen, men uten egen bil.

Skrevet

Jeg vet ikke hailket budsjett de har lagt opp til, men bilem må uansett gjennom teknisk godkjenning. 20% reduksjon i budsjettet trenger ikke å medføre at bilen blir trafikkfarlig.

Det er selvfølgelig ingen menneskerett å være med på en russebil, men jentene bør jo tennke gjennom om det å splitte gruppa er verdt det for at noen av dem skal få være på bil, eller om de egentlig vil få det mer gøy om de kan være sammen, men uten egen bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...