Gå til innhold

Er magnesium magnesium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt anbefalt å prøve magnesium mot migrene, men det er jo så mange forskjellige typer og merker at jeg ikke vet hva jeg skal velge. Så da lurer jeg på om det er sånn at magnesium er magnesium, eller om noen av de er bedre enn andre? Noen her med peiling/erfaring?

Anonymkode: 26daa...c97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, magnesium er ikke bare magnesium. Det er ulike magnesiumbindinger.

Jeg vet ikke nok om alle, men magnesiumoksid er vel den billigste og den man har minst opptak av, så ønsker man å bruke det for å få fart på magen er den gjerne den beste...

Magnesium glycinat sies å være bedre for nevrologiske plager og smerter, men har ikke erfaringer med det selv. Magnesium malate sies å være bedre for energi.

Jeg kjenner til flere som har brukt flytende Mag ion+ mot migrene med veldig god effekt, men husker ikke hvilken form den er.

Selv har jeg hatt god effekt av Shift sin Supermagnesium mot div. andre plager, bl.a. urolige ben, den har ulike magnesiumforbindelser i seg, mener jeg (men ikke oksiden).

Min erfaring er at det kan lønne seg å bruke noen av de bedre merkene, som gjerne koster litt mer. Det har f.eks. lite hensikt å kjøpe magnesiumoksid om man trenger mye magnesium, men kroppen ikke greier å ta opp akkurat den formen, men man bare driter det ut - da blir det dyrt ;)

Spør deg for hos noen som har erfaring med det. Du finner også en del på nett, men vær da kildekritisk!

Anonymkode: e5b3f...b19

Skrevet

Jeg kjøper magnesium på helsekostbutikker, styrer unna apotek. Dette fordi dosen på apotek ofte er liten (les: for liten). Det gjelder alle slags tilskudd.

Anonymkode: a7ea6...d7d

Skrevet

Magnesium tas best opp gjennom hud så kjøp magnesium olje du kan smøre på eller magnesium du kan tilsette badevann, fotbad el. 

Anonymkode: efdad...7c8

Skrevet

Snakk med fastlegen din. Det er veldig mange som forsøker å lure deg til å kjøpe akkurat deres produkt. I beste fall bruker du bare penger unødig. I værste fall blir du alvorlig syk av forgiftning.

Anonymkode: bb519...61b

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med fastlegen din. Det er veldig mange som forsøker å lure deg til å kjøpe akkurat deres produkt. I beste fall bruker du bare penger unødig. I værste fall blir du alvorlig syk av forgiftning.

Kan man bli alvorlig syk av det altså? Den dosen jeg har fått anbefalt er langt over dagsdose, og det gjør meg litt skeptisk egentlig. Men når jeg googler litt rundt, så virker det som om magnesium er ganske ufarlig. Men jeg har uansett tenkt til å snakke med fastlege først, siden jeg bruker en god del andre medisiner og.

Hi

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, magnesium er ikke bare magnesium. Det er ulike magnesiumbindinger.

Jeg vet ikke nok om alle, men magnesiumoksid er vel den billigste og den man har minst opptak av, så ønsker man å bruke det for å få fart på magen er den gjerne den beste...

Magnesium glycinat sies å være bedre for nevrologiske plager og smerter, men har ikke erfaringer med det selv. Magnesium malate sies å være bedre for energi.

Jeg kjenner til flere som har brukt flytende Mag ion+ mot migrene med veldig god effekt, men husker ikke hvilken form den er.

Selv har jeg hatt god effekt av Shift sin Supermagnesium mot div. andre plager, bl.a. urolige ben, den har ulike magnesiumforbindelser i seg, mener jeg (men ikke oksiden).

Min erfaring er at det kan lønne seg å bruke noen av de bedre merkene, som gjerne koster litt mer. Det har f.eks. lite hensikt å kjøpe magnesiumoksid om man trenger mye magnesium, men kroppen ikke greier å ta opp akkurat den formen, men man bare driter det ut - da blir det dyrt ;)

Spør deg for hos noen som har erfaring med det. Du finner også en del på nett, men vær da kildekritisk!

Har de personene blitt bra av migrene, ved å bruke flytende magnesium?

Hi

Skrevet

Jeg kjøper magnesium på helsekostbutikker, styrer unna apotek. Dette fordi dosen på apotek ofte er liten (les: for liten). Det gjelder alle slags tilskudd.

Takk for tips, det visste jeg ikke.

Hi

Skrevet

Magnesium tas best opp gjennom hud så kjøp magnesium olje du kan smøre på eller magnesium du kan tilsette badevann, fotbad el. 

Den eneste som kunne vært aktuelt formg av de, hadde vært magnesium olje. Men jeg synes det høres litt udrøyt ut, har du prøvd det?

Hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Den eneste som kunne vært aktuelt formg av de, hadde vært magnesium olje. Men jeg synes det høres litt udrøyt ut, har du prøvd det?

Hi

Ja, jeg har prøvd både olje og lotion med magnesium og synes ikke det var udrøyt. Ikke mye du trenger smøre på om gangen da, så ikke mer udrøyt enn kosttilskudd som også ikke tas opp særlig. 

Prikker litt i huden der en påfører men hjalp meg hvertfall. Ikke skadelig å prøve hvertfall. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Likte ancient minerals sine produkter best forresten. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Likte ancient minerals sine produkter best forresten. 

Hvor får man kjøpt det, er det bare på nett? Takk for tips :)

Hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor får man kjøpt det, er det bare på nett? Takk for tips :)

Hi

Jeg kjøpte mine på nett, men finnes sikkert i helsekostbutikker også.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan man bli alvorlig syk av det altså? Den dosen jeg har fått anbefalt er langt over dagsdose, og det gjør meg litt skeptisk egentlig. Men når jeg googler litt rundt, så virker det som om magnesium er ganske ufarlig. Men jeg har uansett tenkt til å snakke med fastlege først, siden jeg bruker en god del andre medisiner og.

Hi

Ja, du kan bli alvormig syk. Hvis du tar for høye doser, som du lett kan gjøre hvis du bruker produkter fra "helsekost", kan du oppmeve:

• Kvalme, brekninger og oppkast.
  • Diaré.
  • Hjertebank.
  • Lavt blodtrykk.
  • Muskelsvakhet og bortfall av reflekser.
  • Hjerterytmeforstyrrelser.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har de personene blitt bra av migrene, ved å bruke flytende magnesium?

Hi

Ja, de har ved å ta Mag ion+ daglig holdt migrene borte. De har forsøkt å ta perioder uten, men da har de fått migreneanfall igjen. De har tatt normale doser, og så har de tatt en dose hvis de likevel har kjent at det har begynt å ulme med et anfall, da har det brukt å ikke slå ut i anfall.

Men de har ikke brukt megadoser.

Noen kan ha bruk for megadoser. Problemet med å ta slike svære doser er at man kan få ubalanser med de andre mineralene i kroppen, og det kan gi andre problemer, mer og mindre alvorlige. Så skal man ta svære doser så bør man gjøre det i samsvar med noen som kan dette. Noe av problemet med mineraler er at de reguleres veldig til blod for å holde pH-balansen i blod riktig. Det vil si at man kan ha en mangel (eller forgiftning) på cellenivå før det ev. viser seg på blodprøver.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du kan bli alvormig syk. Hvis du tar for høye doser, som du lett kan gjøre hvis du bruker produkter fra "helsekost", kan du oppmeve:

• Diaré.
  • Hjertebank.
  • Lavt blodtrykk.

Da er det snakk om ekstremt store doser...

Skrevet

Er det noe sånt du har brukt?

https://naturligliv.no/magnesiumolje-118?gclid=EAIaIQobChMIq43bwcmg5AIVxJQYCh2-qQBFEAQYASABEgLxZvD_BwE

Hvor ofte brukte du det, og hvor lenge holdt en sånn flaske? Smørte du hele kroppen?

Hi

Jepp! 

Jeg brukte det hver kveld en periode, oftere om jeg kom på det. Skal ha på ca 10 pump /1 teskje. Det tilsvarer 500 mg. Så da holder flaska ganske lenge. Egentlig skal man ha det på 30 min for absorbsjon og så vaske av, men det glemte som oftest jeg. Prikker litt i huden når det trekker inn. 

Skrevet
På 26.8.2019 den 15.57, Anonym bruker skrev:

• Diaré.
  • Hjertebank.
  • Lavt blodtrykk.

Har snakket med legen om det i dag, og hun sa at man må ta ekstremt høye doser for å bli alvorlig syk, og ga meg klarsignal for å bruke den dosen jeg spurte om.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...