Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #1 Skrevet 18. august 2019 Jeg begynte å løpe i sommer, og løper nå 3 ganger i uka a ca 5 - 5,5 km. Jeg bruker ca 50-55 minutter. Hva er vanlig? Hvor langt løper du? Hvor ofte? Og hvor fort? Målet er vektnedgang og å bli i god form, og så langt virker det. Anonymkode: 714ed...dcb
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #2 Skrevet 18. august 2019 På 5 km bruker jeg ca 40 min - litt avhengig av terreng selvfølgelig. Da løper jeg sjelden uten å måtte gå innimellom. Jeg løper ganske sjeldent da, nå kondisen er så som så..... sønnen min - som er godt trent - løper på halvparten av tiden. Dattera mi på 12 bruker ca 25 min Anonymkode: 1b9aa...d0e
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #3 Skrevet 18. august 2019 Begynte å løpe i fjor sommer. Har siden den gang løpt 2-4 ganger i uka, men har hatt noen små perioder med opphold ved sykdom. Løper 3-6 km hver gang. Sliter med runners-knee, og kan i perioder ikke løpe lengre enn tre km før det begynner å gjøre vondt. Bruker 6-7 min per km avhengig av dagsform, og løper fem km på litt over en halvtime. Om du på et eller annet tidspunkt skulle oppleve lav motivasjon kan jeg anbefale appen Zombies run! Anonymkode: 42fc4...deb
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #4 Skrevet 18. august 2019 Er så smått i gang etter ferien. Har ikke som mål om å løpe så langt/lenge, men prøver å variere. (intervall, flatt, skogsvei, asfalt, grus osv) Og å få bedre kondis, mer overskudd osv. 5 km på 50 minutter høres sakte ut? 🤔 1 time på mila bør være overkommelig etter litt trening. Men så er jeg litt nazi også da... når jeg trener så er det for å bli sliten. Anonymkode: faf98...38d
Gemini77/ Skrevet 18. august 2019 #5 Skrevet 18. august 2019 Jeg løper rundt 2 ganger i uka i tillegg til styrke. Jeg trener ikke til noe løp men er mer enn hobby-jogger. Bruker rundt 25-28 min på 5 km og 52-55 min på mila. Var flinkere til å kjøre intervaller tidligere for å få opp farta i beina men nå trener jeg mest styrke men et par løperunder i uka.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #6 Skrevet 18. august 2019 Foeløpig løper du nok saktere enn de fleste. Det gjør jeg også, men jeg elsker det. Med 3 turer i uka vil formen din fortsette å bli bedre ganske lenge. Jeg vet ikke hva som er vanlig tempo for noen som bare har løpt en liten stund, men det er ikke så nøye. Bare nyt det. Nyt at formen blir bedre og du blir sunnere. Nyt frihetsfølelsen. Nyt at kroppen din blir vakkrere. Nyt alenetiden. Nyt adrenalinet og endorfinene og nyt at du blir raskere etter hvert. Anonymkode: 2e0c4...adc
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #7 Skrevet 18. august 2019 Nå kan jeg ikke løpe pga. langvarig sykdom som har forverret seg. Men det jeg fikk bedret min tid med da jeg løp sist (da også langvarig syk, men i en bedre periode), det var å, når jeg hadde løpt noen uker, å begynne å presse meg selv på kondis. Jeg løp ofte samme løype, og da stagnerer fremgangen etter en stund. Da begynte jeg å legge inn spurter, f.eks. fra en lyktestolpe til neste, gå til neste og så spurte igjen til neste. Eller jeg tok en avstikker på løypa, en bratt bakke, som jeg løp opp, gikk ned, og om jeg greide det, løpe den opp igjen. Bakker er suverene fordi de ikke belaster beina like mye. Eller jeg gikk i trapper. Hadde noen hoppbakker i nærheten, og gikk da trappene opp og ned noen ganger. Til å begynne med kunne jeg kun gå dem, så kunne jeg øke tempoet, og så kunne jeg løpe deler av dem. Nå fungerer folk litt ulikt. Jeg ser at for meg har det ingen hensikt å sammenligne meg med andre, da de jeg sammenligner meg med er friske. Så jeg fokuserer på meg selv og sammenligner med meg selv. Jeg synes det er greit å lage en liten treningsdagbok (med meg bare et ark som jeg noterer på), det gjør at når jeg kanskje føler det er tungt, ikke fremgang osv., da kan jeg se tilbake og se at jo, sammenligner jeg med to måneder eller et halvt år tilbake, så går det bedre. Jeg noterer da gjerne også om en tur har føltes lett eller tung, og har jeg endret kost eller sovet dårlig eller veldig godt så kan jeg notere det også, for da ser jeg hva som fungerer og hvor mye det spiller inn. Jeg drømmer om å bli frisk nok igjen til å løpe. Det er en utrolig frihetsfølelse når kroppen samarbeider, og man kan løpe Flott at du har kommet så godt i gang, Hi Anonymkode: 79dce...615
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #8 Skrevet 18. august 2019 Jeg bruker en halvtime på 5k. Eller vanligvis mindre men om jeg lunter bruker jeg 30 min. Det spiller ingen rolle!!! Det viktigste er at du koser deg med det du gjør. Liker du å jogge og bruker 50 min på 5k så kos deg med det! Jeg elsker at folk trener og løper og bruker tiden sin på det. Man får så mye ut av det. Anonymkode: ebbfe...c50
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #9 Skrevet 18. august 2019 Heia deg! Så flott at du har begynt å jobbe mot bedre form. For hver gang du jogger blir du litt sprekere 👏👏 Foreløpig løper du ganske sakte. Jeg løper en mil på det samme som du løper en halv mil. Du skal imidlertid løpe i et tempo som gjør at du holder ut, og om det er der du er nå, så er det riktig tempo akkurat nå, så kan du heller jobbe deg oppover i tempo etterhvert. Et godt tips for å bedre kondisjonen raskere er å løpe intervaller. Det er voldsomt mye mer effektivt enn å bare løpe/jogge jevnt. Anonymkode: 694d2...428
Anonym bruker Skrevet 19. august 2019 #10 Skrevet 19. august 2019 Bruker 28 minutter på fem kilometer. Anonymkode: 2faa7...b8d
Anonym bruker Skrevet 19. august 2019 #11 Skrevet 19. august 2019 To timer eller mer. Da inkludert kaffepause på kafeen, drikkepause, pustepause, snubling i egne bein og to stopp for å prate med folk jeg kjenner. Anonymkode: 36c51...ee7
Anonym bruker Skrevet 19. august 2019 #12 Skrevet 19. august 2019 Uansett hvor lang tid man bruker så er det 100% mer effektivt enn å ligge på sofaen... Så kjør på du, dette er strålende 👍🏻💪🏻 Anonymkode: cfe5e...8e5
Anonym bruker Skrevet 20. august 2019 #13 Skrevet 20. august 2019 Jeg er en "slow runner": Når jeg jobber for å øke farten kan jeg komme ned i 5min og 30 sek på kilometeren. Jeg jogger mellom 8 og 12 km 4-5 ganger i uka (prøver komme opp til 50 km i uka totalt som minimum) og trener styrke de andre dagene. Jeg har gjennomført halvmarathon to ganger på rett under og rett over 2timer. Da jeg løp rett under så trente jeg i et halvår meget bevisst for å komme meg under to timer,- og holdt med et nødskrik. Den andre gangen brukte jeg 2 min(!!) mer,- og trente ikke en intervall eller andre økter bevisst for å klare et tidsmål,- jogget ofte for å få "mil" i bena og lengste treningsøkta før løpet var 15 km. Jeg skulle jogge 21km uten stopp, hvor lang tid det tok bar mindre viktig. Og etter andre gangen så var løpegleden like stor som før, den første gangen endte jeg opp med å "gå lei"..... 5-6 km 3 gang i uka er kjempebra og hvorvidt man bruker 15 min på 5 km, eller 50min, så spiller det ingen rolle. TA det som et utgangspunkt om du føler at det går med for mye tid, hvis ikke,- drit i det. Jeg har lært at når andre "klager på formen" den dagen,- og "turer som gikk tungt",- så har de gjerne løpt MYE raskere enn hva jeg kan drømme om å komme opp i. Når de samme kommer med "gode råd" for at jeg skal få opp farten min,- blir jeg både trist og forbanna. Det er ikke for alle å løpe like fort, da kunne ALLE slå Ingebrigtsen-brødrene,- bare de trener rett! VI er skapt for ulik fart. Har aldri løpt 60m under 12 sekunder i hele mitt liv. Har på en måte bare "en fart" som det skal MYE til for å endre,- bena stopper opp på et visst tempo. Og tro meg,- jeg har prøvd. Jeg har løpt i 16 år,- i "downperioder" har jeg flere gang prøvd tempoøkning som motivasjon, men tøff og målrettet trening øker farten bare minimalt. Og jeg føler meg mislykket og tenker at det er ikke vits for meg å jogge mer så sent det går....Men så går det seg til og jeg elsker jo det jeg gjør. Vekta holder seg stabil, humøret er på topp, er aldri syk og kan ta med meg treningen uansett om jeg er på jobbreise, eller ferie. I sommer løp jeg i snitt 12 km hver dag i tre uker da vi var på tur. Elsket hver meter. alle økter var over før 0815 om morgenen. SÅ får nå bare disse "Bedreviteren" komme med sine råd om hva jeg BØR bruke på og løpe 10 km og hva som er rask og hva som er sent. I dag, for deg er sikkert å komme under 40 min på 5km et mål som virker laaaangt bort, kanskje er det innen rekkevidde i løpet av få uker,- kanskje kommer du deg ikke under 40min,- aldri,- men so what? Vitsen er at du GJØR det! Og at du liker det og at du fortsetter med det. Kos deg med løpegleden din Ta godt vare på den, den er mer verdt enn mye annet. Anonymkode: b10e2...885
Anonym bruker Skrevet 20. august 2019 #14 Skrevet 20. august 2019 Jeg er en treg jogger. Klarer ca 6 km på 1 time. Klarte 1 mil på 1 og 16 minutt på kl-miladeltagelsen min i 2013, men når jeg trimmer så koser jeg meg samtidig. Hater stress og å løpe fort. Har troa på at mine stunder hjelper kroppen så godt som jeg trenger. Løp slik du vil du hi. Vil du klare det fortere, altså mer km pr time så kan du trene intervall. Det gjør susen. Anonymkode: 4bf76...2f7
Anonym bruker Skrevet 20. august 2019 #15 Skrevet 20. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er en treg jogger. Klarer ca 6 km på 1 time. Klarte 1 mil på 1 og 16 minutt på kl-miladeltagelsen min i 2013, men når jeg trimmer så koser jeg meg samtidig. Hater stress og å løpe fort. Har troa på at mine stunder hjelper kroppen så godt som jeg trenger. Løp slik du vil du hi. Vil du klare det fortere, altså mer km pr time så kan du trene intervall. Det gjør susen. Anonymkode: 4bf76...2f7 Retter skrivefeil: skal være kk-mila Anonymkode: 4bf76...2f7
Anonym bruker Skrevet 20. august 2019 #16 Skrevet 20. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er en "slow runner": Når jeg jobber for å øke farten kan jeg komme ned i 5min og 30 sek på kilometeren. Jeg jogger mellom 8 og 12 km 4-5 ganger i uka (prøver komme opp til 50 km i uka totalt som minimum) og trener styrke de andre dagene. Jeg har gjennomført halvmarathon to ganger på rett under og rett over 2timer. Da jeg løp rett under så trente jeg i et halvår meget bevisst for å komme meg under to timer,- og holdt med et nødskrik. Den andre gangen brukte jeg 2 min(!!) mer,- og trente ikke en intervall eller andre økter bevisst for å klare et tidsmål,- jogget ofte for å få "mil" i bena og lengste treningsøkta før løpet var 15 km. Jeg skulle jogge 21km uten stopp, hvor lang tid det tok bar mindre viktig. Og etter andre gangen så var løpegleden like stor som før, den første gangen endte jeg opp med å "gå lei"..... 5-6 km 3 gang i uka er kjempebra og hvorvidt man bruker 15 min på 5 km, eller 50min, så spiller det ingen rolle. TA det som et utgangspunkt om du føler at det går med for mye tid, hvis ikke,- drit i det. Jeg har lært at når andre "klager på formen" den dagen,- og "turer som gikk tungt",- så har de gjerne løpt MYE raskere enn hva jeg kan drømme om å komme opp i. Når de samme kommer med "gode råd" for at jeg skal få opp farten min,- blir jeg både trist og forbanna. Det er ikke for alle å løpe like fort, da kunne ALLE slå Ingebrigtsen-brødrene,- bare de trener rett! VI er skapt for ulik fart. Har aldri løpt 60m under 12 sekunder i hele mitt liv. Har på en måte bare "en fart" som det skal MYE til for å endre,- bena stopper opp på et visst tempo. Og tro meg,- jeg har prøvd. Jeg har løpt i 16 år,- i "downperioder" har jeg flere gang prøvd tempoøkning som motivasjon, men tøff og målrettet trening øker farten bare minimalt. Og jeg føler meg mislykket og tenker at det er ikke vits for meg å jogge mer så sent det går....Men så går det seg til og jeg elsker jo det jeg gjør. Vekta holder seg stabil, humøret er på topp, er aldri syk og kan ta med meg treningen uansett om jeg er på jobbreise, eller ferie. I sommer løp jeg i snitt 12 km hver dag i tre uker da vi var på tur. Elsket hver meter. alle økter var over før 0815 om morgenen. SÅ får nå bare disse "Bedreviteren" komme med sine råd om hva jeg BØR bruke på og løpe 10 km og hva som er rask og hva som er sent. I dag, for deg er sikkert å komme under 40 min på 5km et mål som virker laaaangt bort, kanskje er det innen rekkevidde i løpet av få uker,- kanskje kommer du deg ikke under 40min,- aldri,- men so what? Vitsen er at du GJØR det! Og at du liker det og at du fortsetter med det. Kos deg med løpegleden din Ta godt vare på den, den er mer verdt enn mye annet. Anonymkode: b10e2...885 Slutt opp a. Slow runner på 5,30 på kilometeren. Hater folk som koketterer. Anonymkode: 2faa7...b8d
Anonym bruker Skrevet 20. august 2019 #17 Skrevet 20. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Slutt opp a. Slow runner på 5,30 på kilometeren. Hater folk som koketterer. Anonymkode: 2faa7...b8d Beklager, det skulle selvsagt komme med at i den vanlige hverdagen så er jeg megafornøyd så lenge jeg holder meg under 6min og 30 sekunder i snittfart på rundene jeg har, noen gang nærmere syv,- avhengig av dagsform. 5min og 30 sekund er noe jeg kanskje kan klare (før i hvert fall, men er vel et par-tre år siden) trene meg opp til, men jeg klarer ikke holde det som "normaltempo" på turene mine lenge fordi det krever alt for mye av meg, så etter et par uker er snittfarten tilbake. Jeg har fått vite at "slow runner" er alt under 55 min på 10 km hvis man jogger ukentlig og har dette som hovedtrenignsform..... Hvor den definisjonen kommer fra vet jeg ikke,- men har kommet meg dithen at jeg driter i det,- og har sluttet løpe sammen med andre! Meningen var vel å være en motvekt da flere skrev at det var da veldig sent HI løp, og at de etter en liten periode med løping brukte ca 25 min på 5 km og 55 på 10 km (selv om de er delvis syk/skadet og ikke kan løpe særlig mye osv) som om det MÅ være noe ALLE som jogger bør klare/ha som mål! Jeg har jogget i 16 år og klarer ikke nå de tidene, det er "verdensrekordforsøk" for meg,- men det kom jo ikke helt frem i og med at mine "normale tider" ikke ble nevnt. Anonymkode: b10e2...885
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå