Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #1 Skrevet 18. august 2019 Jeg tror jeg har fått en begynnende betennelse i ene hælen min. Det stemmer i hvert fall med symptomene jeg leser om og at jeg har gått og jogget mye mer enn vanlig i sommer. Normalt går jeg i snitt 11 000- 12 000 skritt pr. dag, i sommer har snittet vært på 16 000 - 18 000 skritt. De siste par ukene har det vært ømt/vondt å trå på hælen når jeg står opp, men det demper seg når jeg har gått litt. Nå leste jeg litt om dette og ser at det "normalt går over av seg selv i løpet av ett år". Ett år!?! Seriøst? Skal jeg ikke kunne gå tur med hunden, jobbe eller jogge på et helt år??? Det går jo ikke. Er det sjanse for at dette kan gå over mye fortere siden jeg nettopp har begynt å kjenne det dersom jeg er kjempeflink til å hvile foten, ha den høyt, tøye osv i et par uker nå? Bare gå på den når jeg absolutt må? Litt på jobb f.eks. Anonymkode: 212f2...035
Ziva Skrevet 18. august 2019 #2 Skrevet 18. august 2019 Bestill time hos fastlegen. Google er fint til mye men ikke alt.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #3 Skrevet 18. august 2019 29 minutter siden, Ziva skrev: Bestill time hos fastlegen. Google er fint til mye men ikke alt. Ja, jeg har tenkt til det, men jeg er også en som veldig lett får betennelser. F.eks. har jeg hatt flere i skulder, albue osv. I mellomtiden er det greit å høre litt om erfaringer fra andre 😊 HI Anonymkode: 212f2...035
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #4 Skrevet 18. august 2019 Du kan nok både gå og jobbe, men kanskje ikke jogge. Gå til en fysioterapeut som har peiling på dette, en lege kan ikke gjøre stort. Anonymkode: b4153...210
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #5 Skrevet 18. august 2019 For meg tok det nesten 2 år før jeg var helt smertefri. Men du kan jo leve normalt da, bortsett fra joggingen. Det hjelper å få støpt en såle, så du har en som passer perfekt til akkurat din fot. Det kan også i motsetning til alle andre tilstander hjelpe å alltid gå med sko, akkurat ved denne type betennelse blir det verre ved å gå barbeint. Så kjøp noen gode sko, sholl, birckenstock e.l. å gå med inne. Jeg fikk også trykkbølgebehandling hos fysioterapeut, dritvondt, men for noen hjelper det og korter ned sykdomsperioden, for meg gjorde det ikke det. Anonymkode: bd919...689
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #6 Skrevet 18. august 2019 Eg hadde plantar fascitt i nesten to år. På det verste måtte eg bruke krykker... fikk til slutt kortisonsprøyter i hælen, det hjalp. Anonymkode: 4340d...2df
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #7 Skrevet 18. august 2019 Har plantar fascitt og kjenner det de dagene jeg ikke bruker gode sko. Hjemme er det best å gå med sandaler Anonymkode: f9b51...a10
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #8 Skrevet 18. august 2019 Tusen takk for innspill! Sko er allerede en utfordring fordi jeg er tverrplattfot med uvanlig brede føtter (tatt røntgen) og får smerter foran i foten dersom jeg går for mye mer sko på. Jeg bruker også allerede såle for dette. Da skal jeg i hvert fall kutte ut jogging en stund og prøve å avlaste foten når jeg kan, samt oppsøke fysioterapeut. HI Anonymkode: 212f2...035
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #9 Skrevet 18. august 2019 Har hatt plantar og varte nesten 1 år. Fant gode måter å trene foten på ved hjelp av tøying. Det hjalp veldig. Brukte også tennisball mye under foten når jeg satt i ro. Anonymkode: 754ba...94c
Anonym bruker Skrevet 18. august 2019 #10 Skrevet 18. august 2019 Betennelse i helen er ett kjent problem der jeg jobb. For mange har gelesåle blitt redningen. Jeg har prøvd dette, men det klarte jeg ikke så jeg bruker aldri samme sko to dager på rad. Gamledagse joggesko eller ekko sko er det jeg bytter på. Med gamledagse joggesko, mener jeg joggesko med litt vekt, ikke de nye som ikke veier noe. De får jeg veldig fort vondt av. De er sikkert bra til sitt bruk, men ikke med så mange skritt jeg gjør på ett flislagt gulv hver dag og så mange kilo jeg løfter. En jeg jobber med skifter mellom tre par sko hver dag på jobb. Noen timer i hvert skopar før hun skifter. Kan vel si at all som har jobbet hos oss rundt fem år eller mer har vondt i helene sine. Vi har blitt veldig beviste på dette, så de fleste har sluppet å få store problemer, men klart å holde det i sjakk med visse forhåndsregler. Noen som ikke har tatt sine forhåndsregler har blitt sykemeldte lenge, for det er ikke mye tilrettelegging for slikt vi kan gjøre på jobb. Alt vi gjør innebærer at vi går, er du heldig får du sitte noen minutter før du må gå igjen. Vi er heldige som har Teknomed like ved, så med henvisning fra lege har noen fått laget spessialsåle til sine sko. Noen har også fått tips om hvem sko de skal kjøpe uten å gå imellom legen. De selger masse sko for de med litt unormale føtter. Kjøpte pensko til ene jenta mi der, for hun har så lange og smale føtter. Ikke noe unormalt med hun egentlig, men da jeg kjøpte bunadsko der så jeg de hadde noen pensko og. Anonymkode: a8719...55b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå