Gå til innhold

Mor/trener på fotballtrening som kommenterer/skryter høylytt av sitt eget barn..??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg må spørre... er ny som ‘fotballmor’.

På trening med våre små (6-åringer) er det en mor som er EKSTREMT muntlig aktiv. Hun roper absolutt hele tiden oppmuntringer og tips til sitt barn, type ‘Knallbra, Per!’, ‘Gå på, nå, Per!’, ‘Framover, Per!’, ‘ Superbra scoring, Per!!!’. For artighets skyld telte jeg antall ganger hun sa barnets navn på treningen i dag, det ble rundt regnet cirka 35-40 ganger...! Hun er også hjelpetrener, og skal være hovedtrener av og til. Derfor reagerer jeg ekstra på dette fokuset hun har. Den andre treneren bruker ikke barnas navn i stor grad, med mindre det er noe spesifikt. Snakker heller til de som gruppe. 

Vi andre foreldrene roper heller ikke fra sidelinja. Helt ærlig så er vi meget tilbakeholdne ved målscoring også, rett og slett fordi vi vil ha fokus på spillet, ikke konkurransen. Hun derimot, klapper og hoier (når hennes barn scorer). 

Men hva er normalt? Er det helt innafor å stå og rope sånn til sitt eget barn? Jeg vet jo ikke, så fortell meg gjerne hvordan det er der dere bor. Jeg har ikke snakket med noen andre om dette enda, men har sett en del blikk i hennes retning. Det blir veldig vanskelig å ta opp dette, da vi bor på en liten plass og sårede følelser mellom foresatte blir veldig merkbart i miljøet. Alle erfaringer/tanker og tips tas i mot med takk.

Mvh fersk fotballmor

Anonymkode: a973c...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forhåpentligvis greier hun å skille mellom rollene når hun "bare" er mamma og når hun er trener og mamma.

Det beste er kanskje om klubben får retningslinjer, at det tas opp på generelt grunnlag hvordan foreldre forholder seg når de står på sidelinjen. Om hun da ikke følger det så kan noen i klubben ta det med henne, at hun bør roe seg litt, fokusere litt mer på laget enn bare sin egen sønn.

Anonymkode: 0e0e0...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært barnetrener selv og jeg er svært verbal. Svært. 

Men jeg er nøye på å gi alle tilbakemelding, alle skal føle seg sett, føle at de fått oppmerksomhet og at de mestrer noe nytt på trening. 

Noe annet er uproft og dårlig gjort ovenfor barna på trening. Jeg hadde reagert som forelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mer greit om det var en far? Sitter nemlig med det inntrykket at det far som hoie slik, ikke mor :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pæddan skrev:

Hadde det vært mer greit om det var en far? Sitter nemlig med det inntrykket at det far som hoie slik, ikke mor 😮

Jeg er ikke Hi, svarte over her.

For meg gjør det ingen endring om det hadde vært en far og ikke mor som Hi forteller om. Det å holde på slik når ungene er bare 6 år gamle er ikke bra. Og enda verre blir det når det er snakk om en person som også skal fungere som trener for samme lag.

Å heie på egne barn innimellom er helt ok og selvsagt, men så overdrevent som det HI forteller om, det er ikke ok, spesielt ikke hos så små barn.

Hva mener du om en slik adferd - enten det er en mor eller far som holder på slik?

Anonymkode: 0e0e0...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi veldig opptatt av å heie frem laget, spesielt når de er såpass små. Da handler det om å lære dem om samarbeid og lagånd. 

Jeg synes det er en uting at en foreldre skal stå ved siden av og rope til eget barn hele tiden. 

Anonymkode: 76992...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke Hi, svarte over her.

For meg gjør det ingen endring om det hadde vært en far og ikke mor som Hi forteller om. Det å holde på slik når ungene er bare 6 år gamle er ikke bra. Og enda verre blir det når det er snakk om en person som også skal fungere som trener for samme lag.

Å heie på egne barn innimellom er helt ok og selvsagt, men så overdrevent som det HI forteller om, det er ikke ok, spesielt ikke hos så små barn.

Hva mener du om en slik adferd - enten det er en mor eller far som holder på slik?

Anonymkode: 0e0e0...7de

Har dessverre ikke sansen for slikt skrål og synes det også er forstyrrende for de små og ikke minst publikum.  Som ei ovenfor skriver,  helt greit å rose alle på lik linje i den alderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig i mot at foreldre skal trene det laget deres barn spiller på. Men skjønner jo at det er umulig å gjøre det på en annen måte. Min gutt er 16. Treneren er faren til en gutt på laget. Dem har begynt å hospitere opp til G19 no. Flere som har lyst. Noen har fått prøvd seg men den som har fått prøvd mest er sønnen til treneren. Han er ikke den beste på laget og alle de andre stiller like mye på trening som han. 

Anonymkode: f3ca6...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må spørre... er ny som ‘fotballmor’.

På trening med våre små (6-åringer) er det en mor som er EKSTREMT muntlig aktiv. Hun roper absolutt hele tiden oppmuntringer og tips til sitt barn, type ‘Knallbra, Per!’, ‘Gå på, nå, Per!’, ‘Framover, Per!’, ‘ Superbra scoring, Per!!!’. For artighets skyld telte jeg antall ganger hun sa barnets navn på treningen i dag, det ble rundt regnet cirka 35-40 ganger...! Hun er også hjelpetrener, og skal være hovedtrener av og til. Derfor reagerer jeg ekstra på dette fokuset hun har. Den andre treneren bruker ikke barnas navn i stor grad, med mindre det er noe spesifikt. Snakker heller til de som gruppe. 

Vi andre foreldrene roper heller ikke fra sidelinja. Helt ærlig så er vi meget tilbakeholdne ved målscoring også, rett og slett fordi vi vil ha fokus på spillet, ikke konkurransen. Hun derimot, klapper og hoier (når hennes barn scorer). 

Men hva er normalt? Er det helt innafor å stå og rope sånn til sitt eget barn? Jeg vet jo ikke, så fortell meg gjerne hvordan det er der dere bor. Jeg har ikke snakket med noen andre om dette enda, men har sett en del blikk i hennes retning. Det blir veldig vanskelig å ta opp dette, da vi bor på en liten plass og sårede følelser mellom foresatte blir veldig merkbart i miljøet. Alle erfaringer/tanker og tips tas i mot med takk.

Mvh fersk fotballmor

Anonymkode: a973c...b8c

Som trener bør hun jo fokusere på alle barna. Som mor er det da lov å heie på barna sine.

Men hvorfor skal dere være tilbakeholdne ved scoring?? Må da være lov til å heie og juble når barna får til det som er litt av poenget med fotball..?

Anonymkode: 809e6...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er egentlig i mot at foreldre skal trene det laget deres barn spiller på. Men skjønner jo at det er umulig å gjøre det på en annen måte. Min gutt er 16. Treneren er faren til en gutt på laget. Dem har begynt å hospitere opp til G19 no. Flere som har lyst. Noen har fått prøvd seg men den som har fått prøvd mest er sønnen til treneren. Han er ikke den beste på laget og alle de andre stiller like mye på trening som han. 

Anonymkode: f3ca6...9ca

Kunne bare lagt ned hele barnefotballen om ikke det var ok med foreldretrenere... Selvfølgelig er ikke alle som er egnet, iallfall ikke når de favoriserer egne barn, men det er ikke alle som er sånn. Utrolig kjipt når andre foreldre skal kommentere eller tenke dette når det finnes foreldre som stiller opp for egne og andres barn tre ettermiddager i uka helt gratis og som absolutt ikke gjør dette og som gjør så godt de kan for at alle skal trives og utvikles.

Anonymkode: 809e6...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er for såvidt ikke i mot heiing og jubling fra sidelinja. Men det bør vel jubles for laget, og like mye jubel uansett hvilket lag som scorer? I mitt hode føles det rettest ihvertfall.

Takk for innspill ang. å friske opp retningslinjer rundt foreldreoppførsel. Skal foreslå det for hovedtreneren. Det er virkelig helt surrealistisk å stå og høre denne mora rope på barnet sitt sånn gjennom en hel trening. Og med såpass lite innsikt på egen adferd, tviler jeg på at det blir stort bedre når hun trener barna.

Skal ta en forsiktig prat med hovedtrener om å friske opp generell adferd.

HI

Anonymkode: a973c...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, jeg er for såvidt ikke i mot heiing og jubling fra sidelinja. Men det bør vel jubles for laget, og like mye jubel uansett hvilket lag som scorer? I mitt hode føles det rettest ihvertfall.

Takk for innspill ang. å friske opp retningslinjer rundt foreldreoppførsel. Skal foreslå det for hovedtreneren. Det er virkelig helt surrealistisk å stå og høre denne mora rope på barnet sitt sånn gjennom en hel trening. Og med såpass lite innsikt på egen adferd, tviler jeg på at det blir stort bedre når hun trener barna.

Skal ta en forsiktig prat med hovedtrener om å friske opp generell adferd.

HI

Anonymkode: a973c...b8c

Tror det er mildeste måte å ta det på. Hvis ikke er det lett for at hun går veldig i forsvar fordi det blir for "offentlig", at hun føler hun mister ansikt, og at det kan bli pinlig for henne, spesielt å være trener. Hovedtrener trenger jo ikke si noe om at det er kommet innspill fra andre om dette. Hun kan jo bli en god trener for ungene bare hun modererer seg litt på akkurat dette ene punktet :)

Anonymkode: 0e0e0...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror det er mildeste måte å ta det på. Hvis ikke er det lett for at hun går veldig i forsvar fordi det blir for "offentlig", at hun føler hun mister ansikt, og at det kan bli pinlig for henne, spesielt å være trener. Hovedtrener trenger jo ikke si noe om at det er kommet innspill fra andre om dette. Hun kan jo bli en god trener for ungene bare hun modererer seg litt på akkurat dette ene punktet :)

Anonymkode: 0e0e0...7de

Ja, det håper jeg på. Vil ikke henge ut noen, men jeg er veldig opptatt av at våre små skal behandles på en rettferdig og grei måte, så noe må gjøres.

HI

Anonymkode: a973c...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi foreldrene til 6 åringene står på sidelinja og heier og roper masse. Vi heier på egne barn, med navn, og på andres barn (også med navn). Vi heier også på laget. Så ja, det blir mye heiing 😊 Akkurat sånn vi vil ha det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...