Gå til innhold

Trene i arbeidstiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her jeg jobber får vi lov til å trene inntil en time hver dag i arbeidstiden. Jeg liker ikke å trene i treningsstudio, og jogger derfor i stedet. Men jeg vil helst jogge hjemme, ikke rett ved motorveien som arbeidsplassen min er, og følgelig da velger jeg å ikke trene i arbeidstiden. Alle mine kolleger trener, derimot, og da blir jeg sittende og jobbe alene. Jeg er dermed mye mer effektiv enn dem i og med at jeg gjør mye mer enn dem. 

Kan jeg spørre sjefen om jeg kan gå hjem en time før, syns dere, eller blir det sutring? Jeg bare syns det er litt urettferdig. 

Anonymkode: 4c3e4...ee6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tuller, håper jeg?

De som trener en time om dagen er som regel en god del mer effektiv i jobben enn de som ikke trener. Jeg vil også anta at dine kollegaer er takknemlige for at de får denne muligheten, og derfor også står på utenom. I tillegg er de som trener slik ofte mindre syke, har mindre fravær.

At du ikke liker å trene i treningssenter er ditt problem. At du ikke liker å jogge ved arbeidsstedet er også ditt problem. Du har fått muligheten, men du takker nei til det. Da har du tatt et valg, det er ikke noe urettferdig i det!

Om du ber sjefen om å jobbe kortere dager pga. dette vil du dumme deg ut!

Sett i gang, bryt noen av dine egne sperrer, lær deg å like noe nytt. Du er priveligert som har den arbeidsgiveren som du har - sett pris på det.

Anonymkode: 4e32a...fea

Skrevet

Nei, jeg tuller ikke.

Når det er sagt, er jeg mye mer effektiv enn dem. De bare skravler og drikker kaffe. Jeg har også et lavere sykefravær enn dem.

Jeg trener, jo, men jeg vil heller hjem og løpe enn ved motorveien. 

Men du har kanskje rett - jeg dummer meg vel ut hvis jeg ber om en time fri. 

HI

Skrevet

Hvordan skal arbeidsgiveren din vite at du trener om du går hjem en time tidligere da? Kanskje du bare går hjem og slenger deg på verandaen med kaffe og kake og koser deg...

De som trener i arbeidstiden kan ikke snike seg unna trening på samme måte, det er derfor mange arbeidsgivere velger å betale for det. Da vet de at de ansatte faktisk er i fysisk aktivitet den timen.

Anonymkode: dac20...3ea

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her jeg jobber får vi lov til å trene inntil en time hver dag i arbeidstiden. Jeg liker ikke å trene i treningsstudio, og jogger derfor i stedet. Men jeg vil helst jogge hjemme, ikke rett ved motorveien som arbeidsplassen min er, og følgelig da velger jeg å ikke trene i arbeidstiden. Alle mine kolleger trener, derimot, og da blir jeg sittende og jobbe alene. Jeg er dermed mye mer effektiv enn dem i og med at jeg gjør mye mer enn dem. 

Kan jeg spørre sjefen om jeg kan gå hjem en time før, syns dere, eller blir det sutring? Jeg bare syns det er litt urettferdig. 

Selvfølgelig kan du ikke det. Det er et tilbud dere har, og du velger å ikke bruke det

Anonymkode: 6e92b...afa

Skrevet

Hver dag?? Så utrolig heldig....

Anonymkode: dc736...3d1

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg tuller ikke.

Når det er sagt, er jeg mye mer effektiv enn dem. De bare skravler og drikker kaffe. Jeg har også et lavere sykefravær enn dem.

Jeg trener, jo, men jeg vil heller hjem og løpe enn ved motorveien. 

Men du har kanskje rett - jeg dummer meg vel ut hvis jeg ber om en time fri. 

HI

At du sier du er mer effektiv enn dem har jo ingenting med at de trener en time mens du jobber.  Arbeidsgiver har gitt et tilbud til sine ansatte, og det er opp til de ansatte å benytte seg av det eller ikke. Du velger å ikke benytte deg av deg. Det du KAN spørre arbeidsgiver om, er om det er andre former for trening de tilbyr,da du ikke liker å trene i treningsstudio. Du kan si du liker å jogge,men at du synes det er ubehagelig å jogge ved motorveien. Kanskje har arbeidsgiver et annet alternativ du kan benytte deg av?

Anonymkode: 3fb98...cd8

Skrevet

Er ikke det bare å si «nå går jeg og trener en time», en time før du er ferdig? 

Anonymkode: 7f379...2fe

Skrevet

Jeg ville spurt om det er greit at du trener siste timen av arbeidsdagen.. 

Anonymkode: 4c93f...e50

Skrevet

En av grunnene til at din arbeidsgiver muligens sier nei til deg om du ber om å dra en time før handler om et større bilde en bare deg. 

Jeg kan se hva du mener, men det blir litt navlebeskuende fordi - Hvis du får den "alternativ goden" å dra en time før, må den få gjelde alle. Og selv om du sikkert er pliktoppfyllende og trener da, har 1) ikke arb giver noen garanti for at det er det du gjør. 2)andre vil kunne ønske samme gode, og dra en time før. Se for deg nå at alle gjør det... 🤷‍♀️ Og de ferreste ville faktisk ha trent. 

Dere har fått en gode på arbeidsplassen, ikke en rett (en begrepsforståelse er viktig her), og du har mulighet til å benytte deg av den men velger selv å ikke benytte den. Det skal ikke arb giver behøve å måtte forholde seg til. 

At du snakker nedlatende om "alle" dine kollegaer om at de ikke gjør jobben sin og bare drikker kaffe og skravler er lite bekledelig, og du kritiserer egentlig din egen ledelse...(selv om du sikkert ikke sier dette høyt når du ikke er Anonym så forteller det en del om dine holdninger og vidsyn) Det betyr at firmaet holder seg oppe kun takket være deg da? Siden du er et så effektivt arbeidsjern. Om det stemmer så er det jo bare å sitte stille i båten og fortsette, så styrer du selv snart firmaet - og kan gjøre hva du vil 😉

Anonymkode: 430ed...980

Skrevet

Eh, nei - du kan ikke be om fri når du ikke ønsker å benytte deg av goden. (😂)

Anonymkode: e71e8...3bc

Skrevet

Jeg hadde en treningstime i uka hos min forrige arbeidsgiver. La den bare inn i outlook og gikk en time tidligere. Kjørte innom mitt eget treningsstudio for en spinningtime på veien. Spurte ikke om lov. 

Men det var en kommunal arbeidsplass med over 100 ansatte, så det kommer kanskje litt an på forholdene. 

Anonymkode: 78fb3...091

Skrevet

Takk for innspill, dere. 

Jeg har faktisk vurdert å stikke en time før og trene hjemme, men jeg føler det blir galt, og har dermed ikke gjort det. 

Det er en stor arbeidsplass med ca 300 ansatte, så jeg kan nok kanskje snike meg usett avgårde. 

Det er virkelig ikke for å skryte, altså, men jo, av og til føler jeg at det er kun jeg som får noe gjort. De andre fem på kontoret kan enkelt sitte en hel dag uten å gjøre så mye som å svare på en mail. Det går i kaffe og prat hele dagen. 

Og ja, jeg har planer om å styre avdelingen en vakker dag. 😉

HI

Skrevet

Du er veldig heldig som har en sånn avtale på arbeidsplassen. Om grenser forsøkes tøyd, eller det signaliseres misnøye, kan arbeidsgiver slutte med dette tilbudet. Jeg ville trent inne noen dager i uka og jobba den timen de andre (og heller jogga et par kvelder)  

Bare jogging er bra, men kondisjon kombinert med styrke er bedre 😊💪🏻

Anonymkode: ea0bd...6fc

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill, dere. 

Jeg har faktisk vurdert å stikke en time før og trene hjemme, men jeg føler det blir galt, og har dermed ikke gjort det. 

Det er en stor arbeidsplass med ca 300 ansatte, så jeg kan nok kanskje snike meg usett avgårde. 

Det er virkelig ikke for å skryte, altså, men jo, av og til føler jeg at det er kun jeg som får noe gjort. De andre fem på kontoret kan enkelt sitte en hel dag uten å gjøre så mye som å svare på en mail. Det går i kaffe og prat hele dagen. 

HI

Tror kanskje det skorter litt på selvinnsikten din

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill, dere. 

HI

Har du tatt opp på ledernivå at andre sitter og drikker kaffe, prater seg imellom og prater mange dager uten å jobbe noe som helst?

Hvis ikke - en leder kan ikke være konfliktsky...

Og - hvis du har tenkt å utnytte den gode ordningen dere har og snike deg unna, da underbygger du din egen arbeidsplass og moralen der, heller ikke akkurat særlig gode lederegenskaper...

Det er ditt problem om du ikke liker å trene inne, ikke arbeidsplassen. Du har fått et tilbud, du ønsker ikke å benytte deg, da velger du også å sitte og jobbe istedenfor.

Anonymkode: 4e32a...fea

Skrevet

Du kan jo spørre Hi, men det er litt lite sosialt intelligent å gjøre det. At arbeidsgiveren er grei og tenker på helsa deres og har et så utrolig fint tilbud til de ansatte, det er veldig hyggelig. Hvis du signaliserer at du er misfornøyd med det tilbudet, er det litt navlebeskuende og utakknemlig altså. Ikke at man skal gå rundt med lua i hånda hele tiden, men når folk - arbeidsgivere eller andre - forsøker å få i gang noe positivt, så er det fint å støtte det med positivitet og engasjement, ikke svare med misnøye og «hva med meg». Det er litt barnslig rett og slett.

Anonymkode: 08dc2...2a0

Skrevet

HVER DAG??? 

Vi har også kontorstrekken som det heter. Men det er en time i uka. En del av dette tiltaket er at kollegaer skal trene sammen og dannet et sportslig miljø i jobbsammenheng. At du ikke vil benytte deg av dette tilbudet betyr ikke at du kan få gå hjem tidligere. 

Blir som at jobben skal spandere middag på restaurant og du ber om å få med ingrediensene hjem og lage maten hjemme. 

Anonymkode: 9848e...5da

Skrevet

Vi har også en time trening i arbeidstida per uke. Det arrangeres fellestrening, men hvis du hadde spurt meg som leder om en egen avtale fordi fellesopplegget ikke passer deg, hadde jeg glatt sagt ja. Såfremt jeg stoler på deg da. Det er da selvsagt viktig at den timen du tar ut ikke er i veien for arbeidsoppgaver og samarbeid med de andre.

Anonymkode: 02fa6...4fa

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill, dere. 

HI

Med den holdningen til dine kollegaer, så kan du se langt etter en lederjobb!

Anonymkode: 87b4a...441

Skrevet

Men altså, er det regler på når og hvor du kan trene? Ellers kan du vel ta treningen på starten eller slutten av dagen hjemme hos deg?

Anonymkode: 1bd14...c5a

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med den holdningen til dine kollegaer, så kan du se langt etter en lederjobb!

Anonymkode: 87b4a...441

Ehh. Ok. Det er sant. Skal jeg beundre kollegene uansett hva de gjør, mener du? De jobber ikke - det gjør jeg. 

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ehh. Ok. Det er sant. Skal jeg beundre kollegene uansett hva de gjør, mener du? De jobber ikke - det gjør jeg. 

HI

Klart det bare er du som jobber...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...