Gå til innhold

CV - bilde eller ikke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du har bilde i CV-en din, så velg det med omhu. Jeg har som leder mottatt mye rart, bl.a. søknader med bilde i Halloween-kostyme og et annet som helt klart var tatt på fest etter en god del alkohol. Det ble ingen pluss i boka for det, for å si det på den måten. 

For meg er det for øvrig likegyldig om det er bilde eller ikke. Kvalifikasjoner er det som teller. 

Morsomt at du kaller det avleggs dog, da det med bilde er en typisk «nymotens» greie i min verden. ☺️

Anonymkode: 39356...4e6

Jeg har mottatt mange søknader, men kun to med bilde. Det var ikke avgjørende for ansettelsen, for jeg leser alle søknader nøye uansett og gjør meg opp en mening basert på hvordan søknaden er formulert, og kvalifikasjoner. 

Anonymkode: 6b0d0...4c9

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommer vel litt an på jobben.

Jeg ansetter i butikk og ser etter ansatte som passer inn ogsp utseendemessig. Så jeg ser knapt på søknader og cv'er uten bilde.

Anonymkode: 1acd2...096

Uffent

Anonymkode: 205f5...bc0

Annonse

Hos oss, stort konsern og seriøs bedrift har jeg merket at det er både positivt og negativt. Et fint profesjonelt portrettbilde gir et positivt inntrykk. Men, om bildet ikke stemmer med virkeligheten så gir det et negativt inntrykk til slutt. 

Personlig setter jeg altså pris på CV med bilde. 

Anonymkode: 5b5c9...0d0

Jeg er butikksjef og for meg er det ikke avgjørende.

Noen ganger er det negativt, som da jeg fikk en søknad med bilde som var tatt med kaninørefilter. Sikkert morsomt å ta, men man sender ikke det med en jobbsøknad ;)

Jeg tenker at om bildet ikke lyver er det helt greit, om bildet lyver så personen som kommer på intervju ser helt annerledes ut enn på bildet blir det litt rart.

Jeg jobber i bokhandel, så det viksitgste for min del er interessen for bøker, at du faktisk leser, og at du er litt utadvendt og kommer lett i kontakt med folk. Alt annet kan læres...

Anonymkode: 13868...21a

Jeg har bilde. Min søster jobber som leder, og hun foretrekker alltid CV med bilder når hun skal ansette. Men som en annen påpeker, velg med omhu. 

Velg et naturlig bilde, hvor du smiler og ser frisk og fin ut. 

Ikke et redigert bilde med filter. 

Min søster fikk en gang en CV hvor en jente hadde valgt et bilde hvor hun står i speilet og flater håret. Ikke et godt inntrykk. 

Et bilde er med på å skape et inntrykk av deg, sammen med CV. 

Anonymkode: 7b775...f04

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har mottatt mange søknader, men kun to med bilde. Det var ikke avgjørende for ansettelsen, for jeg leser alle søknader nøye uansett og gjør meg opp en mening basert på hvordan søknaden er formulert, og kvalifikasjoner. 

Anonymkode: 6b0d0...4c9

Her varierer det nok veldig hva slags type stilling du søker på og det kommer an på hvor mange søknader du mottar. Vi har noen type stillinger der vi mottar 200 søknader og mer. Da leser jeg absolutt ikke alle nøye, jeg siler fort og går grundigere til verks der det er potensial. Bilde er et stort pluss (så sant det er et normalt portrettbilde). Husk også å skrive adresse og sivilstatus, jeg liker å danne meg et lite bilde av personen. 

Anonymkode: e5bd8...4ef

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her varierer det nok veldig hva slags type stilling du søker på og det kommer an på hvor mange søknader du mottar. Vi har noen type stillinger der vi mottar 200 søknader og mer. Da leser jeg absolutt ikke alle nøye, jeg siler fort og går grundigere til verks der det er potensial. Bilde er et stort pluss (så sant det er et normalt portrettbilde). Husk også å skrive adresse og sivilstatus, jeg liker å danne meg et lite bilde av personen. 

Hva tenker du hvis personen skriver "enke" eller "enkemann"  sivilstatusen da?

Anonymkode: 89adc...d81

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor adresse (annet enn for praktiske formål, mener jeg)?

Anonymkode: 02cf1...119

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva har sivilstatus med stillingen å gjøre?

Anonymkode: 694da...14b

HI her. Sikkert feil av meg å kalle det avleggs da jeg selv ikkje sitter å ansetter folk, men skjønner ikke helt hva bilde skal ha å si for en søknad. Håper da virkelig at de som kaller inn til intervju og ansetter folk ser på søknad med evt kvalifikasjoner først fremfor å se etter bilde.

Anonymkode: 1344c...e48

Jeg ansetter mange i min jobb og dette med bilde på CV-en blir det mer og mer av. Før så vi det så godt som aldri, så jeg ville heller si det er nymotens enn avleggs.

Et profesjonelt bilde trekker ikke ned, men trekker ikke opp, heller. For meg er det egentlig helt irrelevant, det er kun kvalifikasjoner som teller. Men, bildet trekker dessverre ofte ned i praksis, for det er ofte de litt yngre søkerne som legger ved bilde, og gud bevare for noen rare bilder de legger ved! Selfies, Snapchat-filtre, "se så deilig jeg er"-bilder med trutmunn, kostymer osv. De fleste ville passet bedre inn på Tinder.

Jeg har ikke bilde på CV-en min.

Anonymkode: 9d3b4...95b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...