Gå til innhold

Dere med barn med forsinket språk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når løsnet det for dem? Og hvordan begynte det? Med hele setninger? Eller små ord ? Har en liten en som er en del forsinket, nylig fylt 3 år. Men fikk dren i februar siden han ikke har hørt grunnet væske i mellomørene. 

Anonymkode: c9cd8...480

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en sønn som har slitt med språket hele livet. Lite språk som barn. Skjedde mye rundt fem år. Har skjedd mye i tenårene. Fremdeles er det vanskelig å bygge setninger. Nå ligger det en diagnose bak her, tipper dere har raskere fremgang siden det er noe fysisk bak som hørsel. 

Man må jo bare snakke tydelig, være bevisst på hva som blir sagt. Gjerne kombinere det med noe visuelt. Si høyt hva du gjør, som «nå tar vi på oss skoene og går ut» eller «nå spiser vi spagetti til middag» terping og gjentakelse er tingen. Så sitter det til slutt. Tar bare litt mer tid. 

Anonymkode: 8659b...638

Skrevet

Gutten vår har vært litt sen, men har ikke hatt problemer med ørene/hørsel. Vi har hatt ekstra kontroll på helsestasjon og samtale med logoped, men så lenge det var utvikling i språket ville de se det an. Gutten vår har hele veien hatt langsom fremgang. Jeg har gått og ventet på at det plutselig skulle «løsne», men det gjorde det ikke. Han har dermed ikke hatt det slik at han plutselig tok igjen de andre, men har utviklet seg tilfredsstillende i sitt eget tempo. 

Nå i sommer er han 3,5 år, og nå vil jeg si at han har utviklet seg mye den siste måneden. Han ligger fortsatt bak slik eldre søsken pratet på samme alder, men han snakker nå i lange setninger, spør og graver om ting og tang, undrer seg over ting språklig. Fortsatt er uttalen slik at de som ikke kjenner ham vil ha vansker med å forstå alt han sier.

Kanskje deres gutt gjør større sprang enn vår siden han har hatt et problem med hørselen som årsak til forsinket språkutvikling?

Anonymkode: fbf92...254

Skrevet

Tantebarnet sa nesten ikke noe før hun var 3 år, enkelte ord bare. Når det begynte å løsne så gikk det veldig fort, i løpet av noen få måneder snakket hun like bra som de andre på sin alder.

Anonymkode: ce1a6...5c1

Skrevet

Takk alle sammen. Er veldig utålmodig for jeg ser at han blir frustrert av å ikke gjør seg forstått. Han synger, nynner og det er konstant lyd fra han, men ordene lar vente på seg. Får ha litt is i magen.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en sønn som har slitt med språket hele livet. Lite språk som barn. Skjedde mye rundt fem år. Har skjedd mye i tenårene. Fremdeles er det vanskelig å bygge setninger. Nå ligger det en diagnose bak her, tipper dere har raskere fremgang siden det er noe fysisk bak som hørsel. 

Man må jo bare snakke tydelig, være bevisst på hva som blir sagt. Gjerne kombinere det med noe visuelt. Si høyt hva du gjør, som «nå tar vi på oss skoene og går ut» eller «nå spiser vi spagetti til middag» terping og gjentakelse er tingen. Så sitter det til slutt. Tar bare litt mer tid. 

Anonymkode: 8659b...638

Beklager om jeg graver nå, men har ditt barn SSV? Vårt barn har det, kjenner igjen det du skriver..

Anonymkode: e1d72...787

Skrevet

Snakket lite som 3-åring (begynte å sette sammen ord noen måneder etter fylte 3 år..) Fikk dren som 3-åring, begynte hos logoped og gjorde etter det stadig framskritt. Logopeden sa flere ganger at fremskrittene var store. Jeg var førstegangs og superbekymret første tiden, og følte barnehagen pushet på. Googlet meg også omtrent ihjel. Leste kjempemange bøker og satte ord på alle ting til barnet, jeg tenkte at det var viktig at språkforståelsen var god når det gjorde seg så lite forstått muntlig. Lærte seg R som fireåring, og snakker i dag (fyller 7 år i høst) som alle andre på sin alder :) Sluttet hos logoped i vår.

Anonymkode: 20432...1b1

Skrevet

Min er 3 år og 8 mnd nå. Langsom fremgang her også, men ingen hørselsproblemer. Hadde kun enkeltord til i vår en gang og har siden da økt gradvis med flere ord. Siste mnd(i ferien) har det løsnet en god del. Nå har han enkelte setninger på opptil 4-5 ord. Men ikke alltid helt tydelig, enkelte ord har han dårlig uttale på, så er ikke alt som er like lett å forstå. Siste uka har han også prøvd seg på å uttale R i enkelte ord.

Pga noe fremgang hele tiden og godt sosialt samspill har ikke bhg sett behov for tiltak.

Storebroren var omtrent like sen, så jeg har ikke vært særlig bekymret selv heller. Hos han løsnet det også rundt 3,5 års alder og ved 4 år lå han likt med jevnaldrende i språk.

Har også en jente og hun pratet rent når hun var to og skravlet i ett sett(og gjør det fortsatt, 8 år nå)

Anonymkode: cffaa...d29

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min er 3 år og 8 mnd nå. Langsom fremgang her også, men ingen hørselsproblemer. Hadde kun enkeltord til i vår en gang og har siden da økt gradvis med flere ord. Siste mnd(i ferien) har det løsnet en god del. Nå har han enkelte setninger på opptil 4-5 ord. Men ikke alltid helt tydelig, enkelte ord har han dårlig uttale på, så er ikke alt som er like lett å forstå. Siste uka har han også prøvd seg på å uttale R i enkelte ord.

Pga noe fremgang hele tiden og godt sosialt samspill har ikke bhg sett behov for tiltak.

Storebroren var omtrent like sen, så jeg har ikke vært særlig bekymret selv heller. Hos han løsnet det også rundt 3,5 års alder og ved 4 år lå han likt med jevnaldrende i språk.

Har også en jente og hun pratet rent når hun var to og skravlet i ett sett(og gjør det fortsatt, 8 år nå)

Anonymkode: cffaa...d29

Så flink han er :) er litt bekymret for det sosiale også, men bhg og ppt mente det ville løsne litt når språket kommer og at han har ,pga dårlig hørsel, gått glipp av en del når det kommer til det sosiale . 

Skrevet

Har ikke løsnet, skolestarter nå. Gradvis fremgang, men klart forsinket. Relativt sikker på diagnosen spesifikke språkvansker, men utredning tar tid. 

Anonymkode: e9af9...d0c

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snakket lite som 3-åring (begynte å sette sammen ord noen måneder etter fylte 3 år..) Fikk dren som 3-åring, begynte hos logoped og gjorde etter det stadig framskritt. Logopeden sa flere ganger at fremskrittene var store. Jeg var førstegangs og superbekymret første tiden, og følte barnehagen pushet på. Googlet meg også omtrent ihjel. Leste kjempemange bøker og satte ord på alle ting til barnet, jeg tenkte at det var viktig at språkforståelsen var god når det gjorde seg så lite forstått muntlig. Lærte seg R som fireåring, og snakker i dag (fyller 7 år i høst) som alle andre på sin alder :) Sluttet hos logoped i vår.

Anonymkode: 20432...1b1

Var du bekymret for barnet sånn utenom språket? Hvordan fungerte barnet sosialt, feks i barnehagen?

Skrevet

Pratet bare med vokaler frem til 3,5 år. Kun vi foreldre og ansatte i bhg som forstod hva han sa. En hørselstest viste at han var så godt som døv på begge ører i tillegg til enorme mandler, polypper osv. Fikk satt inn dren og operert ut mandler. En måned etter snakket han som en foss med et enormt ordforråd. Han er nå 5 år og snakker så og si rent, men veldig anstrengt. Han blander av og til d og t. Han bruker stemmen feil og er mye hås, må kremte og svelge og hoste mye. Kan ikke synge pga anstrengthet.. Håper vi får logoped etter hvert.

Anonymkode: 1cb58...e6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...