Gå til innhold

Komfyrvakt🤬 Noen som har tips til hvordan samarbeide med den?

Anbefalte innlegg

Vi har fått nytt kjøkken i sommer, og da installerte elektriker komfyrvakt. Det er visst påbudt. Vår er fra SG om det har noe å si. 

Jeg koker opp vann til pasta med boost-funksjon, den kobler ut plata. Etter flere minutter får jeg liv i den og begynner å koke pasta. Den piper og kobler ut igjen..... 

Jeg baker brød i jerngryte, i stekeovn, og setter jerngryta på en kald plate når jeg tar den ut av ovnen. Og så piper komfyrvakten igjen, i lang tid, uten stopp, selv om jeg flytter jerngryta til et annet sted😡

Pannekaker til en diger barneflokk ble tidenes mareritt i dag, har måttet ventet på nedkjøling fem ganger i løpet av en bakebolle med røre, og må høre på NON-stop piping i flere minutter hver gang... Den godtar kun så lav temp at pannekakene knapt får farge, og aldri blir ferdige. Plata mi går til 9, og komfyrvakten godtar Max 5.

Jeg har lest bruksanvisning, trykket på knapp for å si ifra at «jeg har kontroll» , men ingenting hjelper. I følge elektriker skulle den «læres opp» til mitt bruk over tid, men det blir ikke bedre. Det anbefales lokk på alt, men verken pasta eller pannekaker kan lages med lokk, det er mye annet også som lages under omrøring. Og når jeg lager mat med lokk, og så fjerner (jern)gryta fra plata, så begynner den å pipe da også. Har induksjon, så plata i seg selv blir ikke varm. Men den varmes jo opp av jerngryte og stekepanne. 

Hvordan lever dere med denne påbudte komfyrvakten? Jeg trenger gode råd. Er den defekt? Bør jeg klage? Blir det bedre?

Anonymkode: e958f...00b

Fortsetter under...

Jeg er skikkelig uvenner med vår, men den er altså bare en brøkdel så irriterende som din. Det må være noe feil med din! Min har dessuten bare en knapp å trykke inn så er du i gang igjen. 

Det er ufattelig irriterende når noe skal småkoke en stund. Vår har en sensor som gjør at den ikke reagerer når noen har hendene over grytene, men straks jeg snur ryggen til er den hissige lille j..... i full piping.

Min mor har hatt noen problemer med sin. Hun tok kontakt med de som hadde montert den, og mener de oppdaget at den var plassert feil. Og i tillegg var det visst noen som var vanskeligere enn andre, husker ikke helt hva de hadde sagt, men tror det var noen som hadde en feil som gjorde dem overaktive.

Hør med elektrikerne som monterte den.

Anonymkode: 06a45...eff

Tanta mi har en slik og det er tidenes mareritt å lage mat der. En gang skulle jeg steke opp flere kilo lammefilé, og den jævelen skrudde seg på hele tiden. Brukte fire ganger så lang tid som jeg hadde trengt. Tidenes dårligste oppfinnelse. Blir sint bare jeg tenker på det. 

Jeg hater den! Skjønner og verdsetter prinsippet altså, men det må da kunne gå an å få noe litt mer brukervennlig. 

Stas når man står med fire gryter på og lager stor middag og alt bare biiiiiip-slåsegav midt i kaoset. 

Men din høres ekstrem ut da. Jeg hadde krevd at de kom og sjekket den.

Man kan bli mannevond av mindre. 

Så godt med litt støtte og forståelse😊 Da er det ikke bare meg som opplever trøbbel. Hvis alle må ha komfyrvakt burde de i hvert fall klare å finne opp en som tolererer vanlig matlaging.

Elektrikeren kommer innom igjen om en ukes tid uansett. Jeg forsøker å holde ut til da, og så hører jeg med ham. Fortsetter det som i dag får jeg heller ringe før. 

Hvis noen andre har «knekt koden» og har tips til hvordan bli venner med dingsen så del gjerne kunnskapen😉

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så godt med litt støtte og forståelse😊 Da er det ikke bare meg som opplever trøbbel. Hvis alle må ha komfyrvakt burde de i hvert fall klare å finne opp en som tolererer vanlig matlaging.

Elektrikeren kommer innom igjen om en ukes tid uansett. Jeg forsøker å holde ut til da, og så hører jeg med ham. Fortsetter det som i dag får jeg heller ringe før. 

Hvis noen andre har «knekt koden» og har tips til hvordan bli venner med dingsen så del gjerne kunnskapen😉

Må alle ha komfyrvakt?

Anonymkode: 9c092...16a

Så rart. Vi har hatt konfyrvakt i mange, mange år nå, i tre ulike hus faktisk, og jeg elsker den! Men vår oppfører seg pent da, den slå kun inn sluk den er ment for å virke, nemlig når en panne har stått lenge på uten at noen rører oppi den, eller om den er til. Og med lenge mener jeg 1 time eller så. Den har aldri slått av platene heller, siden den piper først, og da bare trykker vi OK slik at den slår seg av igjen. 

Anonymkode: f1a82...6eb

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke et godt tips, men min datt i kjelen og kortslutta. Har ikke gidda å skaffe ny så da må jeg vippe sikringen til platetoppen hver gang jeg skal lage mat🤪 Det er sååååå verdt det 👍😊

Anonymkode: f9bd7...c33

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke et godt tips, men min datt i kjelen og kortslutta. Har ikke gidda å skaffe ny så da må jeg vippe sikringen til platetoppen hver gang jeg skal lage mat🤪 Det er sååååå verdt det 👍😊

Anonymkode: f9bd7...c33

Takk for tipset! Hvis alle andre forsøk mislykkes så får jeg utsette den for en ulykke😂

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må alle ha komfyrvakt?

Anonymkode: 9c092...16a

Tror ikke alle må gå ut og skaffe en så lenge man har et fungerende kjøkken, men elektriker legger ikke opp strøm til ny koketopp uten å installere komfyrvakt. Det er ikke lov. 

Bare flytt den. Min er for langt unna fordi den estetisk ødela kjøkkenet om jeg skulle montere den rett. Den på hytta ligger i vinduskarmen.. 🙄 Koketoppen vår har dessuten innebygd sikring så den er helt overflødig. 

Annonse

11 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Bare flytt den. Min er for langt unna fordi den estetisk ødela kjøkkenet om jeg skulle montere den rett. Den på hytta ligger i vinduskarmen.. 🙄 Koketoppen vår har dessuten innebygd sikring så den er helt overflødig. 

Vi har også innebygd sikring i koketoppen. 

Men kan jeg bare flytte «dingsen» som er montert på ventilatoren? Den kommuniserer jo trådløst med stikkontakten til koketoppen. Skulle tro den ville streike om den ikke hadde oversikten, den streiker jo for alt mulig annet🙈

Demontering og plassering i vinduskarm skal testes ut i morgen tidlig😊👍🏻

https://www.elsikkerhetsportalen.no/ufaqs/jeg-har-en-ny-bolig-med-komfyrvakt-kan-jeg-fjerne-denne/

Det skal være mulig å stille sensitiviteten til komfyrvakten, så sjekk ut det før dere demonterer den.

Og sjekk med forsikringsselskapet hva som skjer om den er demontert...

Anonymkode: 06a45...eff

1 time siden, Optatium skrev:

Min var som din. Derfor kom elektrikeren og tok den ned, og skulle bestille ny. Det er fem år siden og jeg har ikke mast for å si det sånn🙈

Haha, flaks😆 Det skjer ikke med vår elektriker, han er i overkant opptatt av detaljer og sikkerhet. Men jeg skal prate med ham i hvert fall. Kanskje noe kan gjøres med sensitivitet og innstillinger 😊👍🏻

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men kan jeg bare flytte «dingsen» som er montert på ventilatoren? Den kommuniserer jo trådløst med stikkontakten til koketoppen. Skulle tro den ville streike om den ikke hadde oversikten, den streiker jo for alt mulig annet🙈

Demontering og plassering i vinduskarm skal testes ut i morgen tidlig😊👍🏻

Derfor du må ha den i nærheten. 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...