Gå til innhold

Laminat eller parkett ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, Optatium skrev:

I huset her har jeg både laminatgulv og parkett og ingen fotmerker på noen av de. Derimot ser jeg at hundene lager mer avtrykk på laminatgulvet. 

Satt hos naboen som har lys mattlakkert enstavs parkett. I gjenskinnet fra vinduet var gulvet fullt av fotmerker. 

Anonymkode: 2523c...d09

Vi byttet fra parkett til laminat, og er strålende fornøyd. Jeg går barbeint stort sett hele tiden (har vannbåren varme i alle gulv), og har aldri tenkt over/sett fotmerker. Med mindre jeg er vått eller møkkete selvsagt. Og laminat tåler så mye mer. Vi går aldri tilbake til parkett. Nå har vi enstavs tykt grått gulv. Veldig happy med det.

Anonymkode: e3d63...2bd

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi byttet fra parkett til laminat, og er strålende fornøyd. Jeg går barbeint stort sett hele tiden (har vannbåren varme i alle gulv), og har aldri tenkt over/sett fotmerker. Med mindre jeg er vått eller møkkete selvsagt. Og laminat tåler så mye mer. Vi går aldri tilbake til parkett. Nå har vi enstavs tykt grått gulv. Veldig happy med det.

Anonymkode: e3d63...2bd

Ikke fotmerker du ser via lys fra vindu? Jeg går barbeint hele året og fikk litt hetta ang fotmerker jeg så hos naboen

Anonymkode: 2523c...d09

I disse miljøtider hadde jeg definitivt sjekket hva som var mest miljøvennlig, både ved produksjon av gulvet og muligheten til å restaurere det senere. Tresort hadde selvfølgelig også betydd noe og alt som lignet på, eller var regnskog hadde selvfølgelig vært utelukket. 

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde aldri kjøpt et hus hvor det er laminatgulv, kanskje noe å tenke på..

Anonymkode: 8ebab...1a5

Det står du jo selvsagt fritt til å gjøre, men jeg tror nok at du, som jeg også hadde, har et litt utdatert syn på hva laminat egentlig er nå. 

Det har skjedd en rivende utvikling de siste årene og jeg går barbent på våre gulv, og de er både lune og ‘myke’ å gå på. Renhold er så enkelt og de er like fine etter 4 år. En venninne av meg la parkett samtidig og deres gulv har mange hakk og riper. Jeg hadde helt sikkert valgt laminat igjen. 

Anonymkode: a3919...326

Vi stod mellom parkett og laminatgulv og valgte laminat. Spåå glad for det i dag! Ikke redd for gulvet mtp at ungene løper inn med sko eller mister noe ved ett uhell. Kjipt å betalt 40000 for gulv og så sitte med klump i halsen hver gang møbler flyttes osv!

Anonymkode: cd223...9b3

Vi gikk for laminat og vil si dette:

Husk at en skade i parketten blir mindre synlig over tid. Hakk i laminat blir ikke det.

En annen faktor er romklang. Det tenkte vi ikke på da vi la gulvet, men den blir mer metallisk av laminat. Vi pusset nylig opp kjelleretasjen og gikk for litt rimelig parkett fremfor laminat på grunn av erfaringen over.

Anonymkode: 77ae5...bf6

Laminat, men ikke den billige sorten. Vi har mellomklasse laminat i kjelleren og det er både lunt og godt å gå på barbeint. Det har vært en veldig utvikling i hvordan laminat ser ut og oppfører seg de siste ti årene. 

6 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Laminat, men ikke den billige sorten. Vi har mellomklasse laminat i kjelleren og det er både lunt og godt å gå på barbeint. Det har vært en veldig utvikling i hvordan laminat ser ut og oppfører seg de siste ti årene. 

Dette kunne jo jeg ha skrevet også! 

7 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Hva er mellomklasse laminat? Merke? Hvor fra?

2 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Hva er mellomklasse laminat? Merke? Hvor fra?

Vi liker best Pergo, den er enklere å legge enn Alloc, og lettere å sage fordi den ikke har denne metallskinnen. Vi har Pergo Cottage oak tror jeg, den er i alle fall helt super å gå på barbeint. Langstav. Synes også Pergo sin langstav er penest fordi den har fals mellom platene i lengderetningen, det har ikke Alloc. Vi har Alloc på kjøkkenet, dyreste sort, men jeg liker ikke det gulvet like godt. Det er litt trått. 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde aldri kjøpt et hus hvor det er laminatgulv, kanskje noe å tenke på..

Anonymkode: 8ebab...1a5

Jeg mener det er seriøst dumt av deg. Laminat er kjempelett å fjerne, så kan du heller legge parkett etterpå. Dumt å vrake et hus med perfekt beliggenhet og eller god romløsning for noe du kan fikse enkelt og ganske rimelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...