Gå til innhold

Noen her med barn som har ADD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistenker et eller annet på jenta mi på 9 år. Mange av symptomene stemmer, distre, glemsom, får ikke med seg noe som blir sagt osv...det har bare blitt værre det siste året. 

Hvordan er deres barn? Når fikk de diagnosen? Hvordan gikk dere frem?

Har vel tusen spørsmål om jenta mi, men prøver her.

Takk for svar :)

Anonymkode: e4890...a7e

Fortsetter under...

Skrevet

Add er ikke lenger den diagnose dom benyttes. Den ligger under ADHD-diagnosen. 

Min sønn tilfredsstiller kravene til det som tidligere ble betegner som add. Han mangler konsentrasjon, kan ikke planlegge fremover, kan ikke se ting i et tidsperspektiv , kan ikke prioritere oppgaver, problemer med å ferdigstille ting men begynner stadig på nye prosjekter, vansker med å lage avtaler med venner - lever veldig i nuet. Han har kort arbeidsminne og lærer best ved å bruke det visuelle. Kan stadig vekk henge seg opp i ting og mangler kritisk sans. Kan ikke vurdere risiko, klarer ikke alltid å gjennomføre rutineoppgaver som å skifte klær, pusse tenner osv. Gir lett opp hvis ting er kjedelig. Blir fort frustrert og sint når han ikke får til ting, skjønner at han har glemt ting osv. 

Har også to andre barn som er distrebog glemsomme som barn gjerne er. ADHD er noe helt annet....

Anonymkode: 01ded...6d1

Skrevet

Min har. Kraftig. 

- Hun har aldri klart å stå stille, vifter med armene eller har fakter

- Hun glemmer, kan ikke organisere, tenker ikke konsekvenser 

- Hun får ikke med seg samtaler. Når jeg sier noe, må jeg alltid be henne gjenta hva jeg har sagt og i 99% av tilfellene har hun kanskje den første setningen

- hun takler ikke dobbeltbeskjeder. 

- Hun har aldri klart noen form for idrett. Alt forstyrrer henne.

- Hun var sent ute med å lese, skrive, sykle, svømme osv fordi hun ikke klarte å konsentrere seg.

- hun er totalt uoppmerksom på andres behov. 

- hun klarer ikke beholde vennskap særlig lenge, fordi hun stjeler energien deres. 

- Hun takler ikke motgang og kan utagere voldsomt når den oppstår, både i det å få til ting og det med å bli snakket til.

- Hun bytter samtaleemne fortere enn jeg klarer å tenke. 

Mange andre ting også, men dette er de som gir størst utfordringer 

Anonymkode: 226af...c2f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Add er ikke lenger den diagnose dom benyttes. Den ligger under ADHD-diagnosen. 

Min sønn tilfredsstiller kravene til det som tidligere ble betegner som add. Han mangler konsentrasjon, kan ikke planlegge fremover, kan ikke se ting i et tidsperspektiv , kan ikke prioritere oppgaver, problemer med å ferdigstille ting men begynner stadig på nye prosjekter, vansker med å lage avtaler med venner - lever veldig i nuet. Han har kort arbeidsminne og lærer best ved å bruke det visuelle. Kan stadig vekk henge seg opp i ting og mangler kritisk sans. Kan ikke vurdere risiko, klarer ikke alltid å gjennomføre rutineoppgaver som å skifte klær, pusse tenner osv. Gir lett opp hvis ting er kjedelig. Blir fort frustrert og sint når han ikke får til ting, skjønner at han har glemt ting osv. 

Har også to andre barn som er distrebog glemsomme som barn gjerne er. ADHD er noe helt annet....

Anonymkode: 01ded...6d1

Herregud, du beskriver faktisk min 9 år gamle datter ned i den minste detalj omtrent på væremåte, litt spookey. I tillegg er hun en som er med venner på rundgang, intenst på en i noen uker, så en annen, så neste, så tilbake til første osv. Jeg har også en gutt på 17 år med ADHD og to barn til som er "normale". Datteren min har ikke blitt utredet, hun fungerer for godt på skolen til at det er noe poeng, litt som storebroren som ingen hadde mistanker til før han begynte på mellomtrinnet. Dvs, JEG hadde lenge følt på meg at noe skurret, akkurat som med datteren min nå, men det er jo ikke noe poeng i å utrede hvis det ikke er behov for det, liksom. 

Anonymkode: 4d11d...fc8

Skrevet

Tusen takk for svar dere.

Mye av det dere skriver gjelder min datter og,bortsett fra hyperaktiv, det er hun ikke noe særlig. Men vet jo heller ikke om det kan være normalt som 9 åring. Storesøster var ikke sånn,men man kan jo ikke sammenligne heller.

Hvor tar man kontakt for bekymringen, legen?

Hi

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye av det dere skriver gjelder min datter og,bortsett fra hyperaktiv, det er hun ikke noe særlig. Men vet jo heller ikke om det kan være normalt som 9 åring. Storesøster var ikke sånn,men man kan jo ikke sammenligne heller.

Hi

Min er heller ikke hyperaktiv, men urolig i kroppen hele tiden. 

Vi kontaktet fastlegen og fikk henvisning derfra. Bergen god tid og forvent avslag. Vi fikk avskaffe 5 første gangene vi søkte henne inn

Anonymkode: 226af...c2f

Annonse

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Det er sikkert litt ulikt hvor en bor. Her må du innom PPT først, så kan fastlegen, med anbefaling fra PPT, henvise til BUP. Min sønn var forresten hyller ikke typisk hyperaktiv, jeg trodde han hadde ADD, men han er mer småurolig i kroppen. Datteren min derimot er tydelig hyperaktiv. 

Anonymkode: 4d11d...fc8

Skrevet

Hmmm..hun er forsåvidt urolig i kroppen, er alltid en arm eller et ben som beveger seg. Tror kanskje vi må innom PPT, så får ta kontakt med lærer når skolen starter igjen. Tusen takk igjen for svar dere. 

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...