Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #1 Skrevet 5. august 2019 Jeg vurderer å spørre skolen om barnet mitt kan få litt mer avansert engelsk i 2. klasse. Har lært seg engelsk nesten på egenhånd (filmer, youtube osv) og har snakket så og si flytende siden 5 år. Nettbrett ble kjøpt rett før barnet fylte 4, så det gikk fort (barnet snakker faktisk kun engelsk når det er i lek alene). Barnet leser og skriver engelsk. Ved skriving er selvfølgelig ikke grammatikken helt i orden, det er den jo ikke på norsk heller. Men fortsatt veldig mye som er rett. Men så lurer jeg. Jeg føler jo ungen min er skikkelig flink som både snakker flytende, skriver og leser engelsk. Men samtidig så tenker jeg jo at de fleste unger vokser jo opp med nettbrett , youtube og mye engelsk nå om dagen, så jeg lurer rett og slett på hvordan det er med andre 1.klassinger? Da barnet var rundt 4 startet vi med å oversette ord på senga, da det var veldig stas. Dyr, farger, tall, og diverse enkle ord. Mulig interessen for å lære videre kommer derfra. I 1.klasse lærte de jo bort en del. I alle fall i forhold til hva jeg husker, som begynte med engelsk i 4. klasse . På skole-IPaden gjør barnet engelskoppgaver som er laget til 6-7 klasse lett som en plett. Farger, tall, dyr, klesplagg osv blir litt for kjedelig.. Men samtidig vet jeg jo at barnet trenger den grunnleggende grammatikkkunnskapen i engelsk, og den bør jo følges som normalt tenker jeg. Så tenker jeg også at hvor mye mer kan barnet lære? Hvis det allerede snakkes flytende, er det jo bare grammatikken det står på. Jeg vet ikke hvordan det er i 2. klasse (erfaringer?) , men norsk og norskgrammatikk går selvfølgelig først. Nå føler jeg at jeg snakker i munnen på meg selv her. Min har jo ikke begynt i 2. enda, så jeg vet lite om hvordan de lærer da, ei heller hvordan skoledagene er lagt opp, og om det er mer "timer" enn det diffuse de hadde i 1. klasse. Hadde dere bedt om noe? Eller bare latt barnet delta i normal undervisning? Ev. be om vanskeligere lekser når det kommer engelsklekser? Anonymkode: 4c0a3...c42
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #2 Skrevet 5. august 2019 Hehe, må le litt av min egen overskrift. Den passet ikke helt slik som jeg mente det. Dere får endre det til "Unge som er god i engelsk, what to do?" Anonymkode: 4c0a3...c42
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 5. august 2019 #3 Skrevet 5. august 2019 Samme skjedde her. Han kunne snakke og lese engelsk før han startet i 1 kl. I 2 kl skulle han flytte opp i 4 kl i engelsk, men plutselig snudde skolen å han fikk ikke lov allikevel fordi da måtte de tilrettelegge for alle andre også! Han er ett evnerikt barn ( lærerens ord) som kjeder seg på skolen og som ligger langt foran de andre i flere fag, så skal ta en ny runde med skolen nå til høsten. Det er dessverre ikke tilrettelagt for smarte barn i den norske skolen så du må nok gå mange runder med skolen for å få gjennomslag. Min starter i 3 kl nå og vi vurderer privatskole!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #4 Skrevet 5. august 2019 Mine går på internasjonal skole, så det blir ikke sammenlignbart, men jeg ville forhørt meg med læreren. Barnet har rett til tilrettelagt undervisning, og læreren har god oversikt over hvordan det står til med alle barna i klassen. Anonymkode: 28356...611
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #5 Skrevet 5. august 2019 Mitt barn har ikke vært så god i engelsk, men veldig langt foran i matte og foran også i andre fag. Han fikk, til en viss grad, tilrettelegging fra andre uka på skolen. Blant annet vis å få bøker på sitt nivå i leselekser og tilleggsbøker for høyere nivå i matte. Nå, i 5. klasse, følger han høyere trinn også i undervisningen. I engelsk har han vært på nivå med de andre, men han har fått ekstra oppgaver der likevel, fordi han har trengt oppgaver han må jobbe med. Hvis jeg var deg, hadde jeg snakket med læreren når skolen begynner igjen og hørt hva hun/ han sier og anbefaler. I tillegg hadde jeg lånt engelske bøker på biblioteket og oppfordret havn til å lese dem. De enkle kan han sikkert lese alene og de litt vanskeligere kan dere lese sammen. Det er en veldig fin måte å lære grammatikk på, både på engelsk og norsk ved å lese norske bøker. Anonymkode: 6a08f...251
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #6 Skrevet 5. august 2019 Barnet mitt er ikke på noe høyere nivå nivå i andre fag. Leste ikke før det ble lært på skolen, mens mange andre barn kunne det fra før. Matte er heller ikke en sterk side. Håper riktignok å forbedre det. Jeg er selv en 6'erelev i matte som er litt sånn "hvordan kan man IKKE forstå det?!?", haha. Føler det kan bli litt frustrasjon med matteleksene Men som jeg skrev, barnet trenger fortsatt engelsk grammatikk fra bunnen, og det bør jo følges med resten av klassen. I førsteklasse var det ikke mye faste timer. Litt engelsk i samling, litt her og litt der. Jeg vet ikke om de begynner med mer faste timer i 2. klasse? Og som sagt så snakker barnet flytende. Så det er jo ingen nye ord som skal læres, det måtte eventuelt blitt avansert engelsk.. Anonymkode: 4c0a3...c42
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #7 Skrevet 5. august 2019 Mine barn har engelsk pappa og derfor lært norsk og engelsk parallelt hele veien, men stort sett svart på norsk selv om de ble snakket med på engelsk. Først nå når de går på skolen har de begynt å snakke engelsk, både til pappaen og til hverandre. Engelskundervisningen er jo enkel for de i 1. og 2. klasse men de uttrykker ikke at det er kjedelig. Lærerne sier vi må si ifra om det blir kjedelig og om de trenger nye utfordinger. Prøv å få til en god dialog med skolen, de har jo plikt til å tilrettelegge. Anonymkode: bbef4...a17
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #8 Skrevet 5. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mitt barn har ikke vært så god i engelsk, men veldig langt foran i matte og foran også i andre fag. Han fikk, til en viss grad, tilrettelegging fra andre uka på skolen. Blant annet vis å få bøker på sitt nivå i leselekser og tilleggsbøker for høyere nivå i matte. Nå, i 5. klasse, følger han høyere trinn også i undervisningen. I engelsk har han vært på nivå med de andre, men han har fått ekstra oppgaver der likevel, fordi han har trengt oppgaver han må jobbe med. Hvis jeg var deg, hadde jeg snakket med læreren når skolen begynner igjen og hørt hva hun/ han sier og anbefaler. I tillegg hadde jeg lånt engelske bøker på biblioteket og oppfordret havn til å lese dem. De enkle kan han sikkert lese alene og de litt vanskeligere kan dere lese sammen. Det er en veldig fin måte å lære grammatikk på, både på engelsk og norsk ved å lese norske bøker. Anonymkode: 6a08f...251 Vi har engelske bøker allerede Også spiller barnet et spill online som ofte innebærer rollespill (roblox). Skriver og leser alt selv. Det eneste jeg får spm om er når det kommer litt vanskelige forkortelser som "asap" osv. Og jeg følger selvfølgelig med når det blir spilt spill med chatting involvert. Det læres masse grammatikk ved å lese og skrive ja. Men jeg blir nesten litt bekymret for norsken. For barnet bytter ofte ut norske ord med engelske i setninger. f.eks "Skal vi race til porten", eller "la oss ta en peep", + mange fler. Men skal selvfølgelig snakke med læreren. Kanskje barnet kan få andre oppgaver i andre fag mens de andre har engelsk? Anonymkode: 4c0a3...c42
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #9 Skrevet 5. august 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine barn har engelsk pappa og derfor lært norsk og engelsk parallelt hele veien, men stort sett svart på norsk selv om de ble snakket med på engelsk. Først nå når de går på skolen har de begynt å snakke engelsk, både til pappaen og til hverandre. Engelskundervisningen er jo enkel for de i 1. og 2. klasse men de uttrykker ikke at det er kjedelig. Lærerne sier vi må si ifra om det blir kjedelig og om de trenger nye utfordinger. Prøv å få til en god dialog med skolen, de har jo plikt til å tilrettelegge. Anonymkode: bbef4...a17 Ja jeg må snakke med lærer, for barnet er ekstremt sjenert. Tør sjeldent å si noe høyt og kan ende med å gråte hvis det føler seg presset og ikke vet hva det skal si. Så "beviset" på denne engelskkunnskapen er det bare jeg som har. Får ta opp noen videoer, hehe. Anonymkode: 4c0a3...c42
LME1001 Skrevet 5. august 2019 #10 Skrevet 5. august 2019 Snakk med læreren og se hva som kan gjøres. Han har rett på tilpasset undervisning. Han vil få særs liten utbytte av 2. klasse engelsk. Der er det kun flere ord inn i ordbanken og veldig enkle setninger. Så han bør jo få minst 3. klasse sitt nivå, og det regner jeg med han pløyer gjennom på veldig kort tid. Jeg ville spurt om å få 4. klasse sine tekst- og arbeidsbøker, gått gjennom dem hjemme og så fortalt/vist det til lærer/ledelse. Vil anta lærer uansett ikke har mandat til å sette eleven i høyere trinns engelskundervisning, så ledelsen må nok involveres i vurderingen. Hilsen lærer
Anonym bruker Skrevet 5. august 2019 #11 Skrevet 5. august 2019 7 minutter siden, LME1001 skrev: Snakk med læreren og se hva som kan gjøres. Han har rett på tilpasset undervisning. Han vil få særs liten utbytte av 2. klasse engelsk. Der er det kun flere ord inn i ordbanken og veldig enkle setninger. Så han bør jo få minst 3. klasse sitt nivå, og det regner jeg med han pløyer gjennom på veldig kort tid. Jeg ville spurt om å få 4. klasse sine tekst- og arbeidsbøker, gått gjennom dem hjemme og så fortalt/vist det til lærer/ledelse. Vil anta lærer uansett ikke har mandat til å sette eleven i høyere trinns engelskundervisning, så ledelsen må nok involveres i vurderingen. Hilsen lærer Takk for svar Skal snakke med lærer, så finner vi nok på noe Anonymkode: 4c0a3...c42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå