Gå til innhold

Delvis sykemeldt eller ned i stillingsprosent?

Anbefalte innlegg

Har en krevende og selvstendig jobb som rådgiver. Mye overtid. 

Har slitt med rygg og skuldre siden ungdommer. Hittil har jeg klart å holde det i sjakk med trening og kortere graderte sykemeldinger (type 20% i 2 uker). 

Nå har jeg drømmejobben, men det er et mareritt for ryggen og nakken. 

Jeg klarer ikke å holde smertene i sjakk med trening/avspenning. 

Har blitt rådet av kiropraktor til å gå ned i stilling. Vurderer 80%.

Alternativet er en lengre sykmelding 20%.

Det sitter langt inne. 

Hva ville du og din samvittighet gjort?

Det er kontorjobben som gjør at jeg sliter, samtidig velger jeg jo selv jobben. 

Tenker på framtidig pensjon etc. Usikker på hva jeg "kan" og bør gjøre. 

Anonymkode: eb391...a0b

Fortsetter under...

Har hev og senk pult, går med intern posten,er med på trim i arbeidstiden. 

Jeg har utfordringer med bekkenet, noe som forplanter seg til rygg og nakke. I tillegg trigger mye saksbehandling både rygg og nakke. 

Jeg må ned i stilling for å ta bedre vare på kroppen. Spørsmålet mitt er av både en etisk og en økonomisk karakter. 

HI

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har hev og senk pult, går med intern posten,er med på trim i arbeidstiden. 

Jeg har utfordringer med bekkenet, noe som forplanter seg til rygg og nakke. I tillegg trigger mye saksbehandling både rygg og nakke. 

Jeg må ned i stilling for å ta bedre vare på kroppen. Spørsmålet mitt er av både en etisk og en økonomisk karakter. 

HI

Men hva konkret er det som blir bedre av at du jobber mindre? Mindre sitting? Annen sittestilling? Mer ligging og ståing? For det må jo kunne tilpasses - det er primært hodet du jobber med, kroppen skal du jo uansett dra med deg rundt, enten du er hjemme eller på jobb?

Anonymkode: 7c251...ba5

Når du ikke klarer 100% jobb pga helseutfordringer så er sykemelding riktige veien å gå. Det er vel ikke riktig at du skal gå ned i inntekt grunnet sykdom? 

Jeg har også utfordringer med smerter forbundet med kronisk sykdom. Jobber 100% når kroppen tillater det. Er delvis sykemeldt når kroppen har behov for det. 

Alternativet er jo at deler av året måtte jeg levd med 20-50% mindre i inntekt. Det hadde ikke gått rundt her hjemme da. Velferdssystemet er jo der for å ta vare på oss når helsa svikter. 

Anonymkode: 554dd...be6

Annonse

Jeg ville blitt 20% sykemeldt om det er mulighet for bedring på langtid. Om ikke vill jeg gått ned i stilling. Tenker det er dumt å gå ned i stilling om det er sgangs for bedring, men så får du ikke tilbake de 20%'ene når du er klar for det.

Anonymkode: fafcc...b1a

Enten må du ned i stilling eller finne en annen jobb som passer deg bedre. Du kan være sykemeldt 20% et år, men hva etter det? Du får ikke ufør på bakgrunn av at du har drømmejobben men ikke klarer utføre den. Finnes det andre jobber du klarer bedre?

Anonymkode: e702a...ed1

Som de andre sier, start med å ta tak i overtiden. Hvis du blir 20% sykmeldt nå, hva vil det ha å si for din reelle stillingsprosent? Vil du da kun jobbe 80%, eller vil du reellt kanskje gå ned til rundt 100%?

Prøv deg på "kun" 100% en periode, vær ærlig med sjefen og si at kroppen tåler ikke overtid akkurat nå, og at alternativet er sykmelding.

Så tenker jeg at du også må prøve å finne ut hva som blir bedre hvis du reduserer stillingen din. Hva er problemet? For hvis det er som en anonym her spør etter: Mindre sitting? Andre sittestillinger? Mer ligging? Jeg tenker at stå er lett å fikse på jobb, andre sittestillinger likedan. Det må da være mulig å få hjelp av en ergoterapeut for eksempel til å se på kontormøbler. Sjefen min har en pilatesball på kontoret og bytter mellom å sitte i kontorstol, sitte på ball og stå (hev-og-senk-pult).

Så er det det at du har sykepengerettigheter i et år, og hva gjør du etter det? Klarer du å jobbe fullt igjen etter år, tror du? Hva kan ha endret seg i løpet av et år? Finnes det noen mulighet for å fikse bekkenproblemene varig, og kan det gjøres i løpet av dette året?

Herregud, ta litt ansvar for egen helse og eget liv. Du klarer ikke jobben men velger den og samtidig overtid? Er det velferdssystemet våres som skal ta støyten for dårlige valg? 

Jeg har tre kroniske sykdommer. Jobber fulltid men har måtte endre hele livet mitt og jobben min for å finne det som passer meg og min kropp. Du kan ikke seriøst mene at du jobber overtid for så å vurdere sykemelding? 

Det er jo kun brannslukking med en delvis sykemelding noen uker her og der. Hva skal du gjøre på sikt? 

Anonymkode: d5d92...368

Hva med sånn tredemølle som man kan gå på mens man jobber? 

Ville ikke gått ned i stilling pga pensjon og inntekt. Men ta tak i helsesituasjonen. Du har sikkert prøvd mye men er det mer du kan gjøre for å få orden på bekkenet? Jeg sender ut noen forslag her bare: naprapat, fysio, slyngetrening.... 

En god PT kan sjekke muskler. Kanskje PT kan hjelpe deg med å finne ut om kroppen er i ubalanse pga feiltrening? Og da gi råd om videre trening. Man får jo ikke dekket PT såvidt jeg vet. Mulig naprapat og fysioterapeut kan gjøre samme sjekken. 

Har du tatt rtg, CT? Sjekk om benlengdeforskjell, er du stiv i Hofteleddsbøyerene? 

Skjønner du har hatt langvarige utfordringer men det kan hende du kan bli bedre med en ny tilnærming. Jeg holder en knapp på naprapat og en dyktig PT fordi jeg selv har fått best hjelp av disse. 

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva konkret er det som blir bedre av at du jobber mindre? Mindre sitting? Annen sittestilling? Mer ligging og ståing? For det må jo kunne tilpasses - det er primært hodet du jobber med, kroppen skal du jo uansett dra med deg rundt, enten du er hjemme eller på jobb?

Anonymkode: 7c251...ba5

Hei. Redusert stilling gjør at jeg kan ha en dag fri uten PC/stillesittende aktiviteter. 

Etter jobb og i helgene må jeg prioritere tur for å bøte på belastning fra jobb/skjerm bruk. 

En dag uten PC midt i uka vil gi rygg/nakke/bekken en pause. 

HI

Hvis du i fremtiden blir ufør så er det dumt å gå ned i stilling nå. Du vil tape på det økonomisk. 

Anonymkode: c9eb5...c81

Det er jo derfor jeg spør om det er etisk rett å sykmelde i en periode istedenfor å gå ned i stilling. 

Det er selvfølgelig fastlegen som eventuelt avgjør om sykmelding er greit. Kvier meg for å spørre. 

HI

Når du ikke klarer 100% jobb pga helseutfordringer så er sykemelding riktige veien å gå. Det er vel ikke riktig at du skal gå ned i inntekt grunnet sykdom? 

Jeg har også utfordringer med smerter forbundet med kronisk sykdom. Jobber 100% når kroppen tillater det. Er delvis sykemeldt når kroppen har behov for det. 

Alternativet er jo at deler av året måtte jeg levd med 20-50% mindre i inntekt. Det hadde ikke gått rundt her hjemme da. Velferdssystemet er jo der for å ta vare på oss når helsa svikter. 

Anonymkode: 554dd...be6

Takk for innspill! Leit å høre at du sliter.

HI

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville blitt 20% sykemeldt om det er mulighet for bedring på langtid. Om ikke vill jeg gått ned i stilling. Tenker det er dumt å gå ned i stilling om det er sgangs for bedring, men så får du ikke tilbake de 20%'ene når du er klar for det.

Anonymkode: fafcc...b1a

Det er absolutt bedring med tanke på rygg/nakke. Bekkenet er som det er, men det er godt også for bekkenet med mindre stillesitting. 

HI

7 timer siden, prekæs skrev:

Du kan jo begynne med å droppe overtiden. Klart en stilling på langt mer enn 100% vil gi ekstrabelastninger på sikt.

Absolutt. Ned i stilling skal jeg. Redusert stilling om det er mest realistisk. 

Vekke fra jobb en hel dag, da er det "enklere" å holde igjen på arbeidsmengde. 

HI

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enten må du ned i stilling eller finne en annen jobb som passer deg bedre. Du kan være sykemeldt 20% et år, men hva etter det? Du får ikke ufør på bakgrunn av at du har drømmejobben men ikke klarer utføre den. Finnes det andre jobber du klarer bedre?

Anonymkode: e702a...ed1

Ufør er ikke i mine tanker. Jeg må sette på bremsen nå slik at jeg snur utviklingen og tar bedre vare på helsa. 

Har vært snill pike over tid og nå kjenner jeg på det. Bokstavelig talt. 

Har høyere utdanning og god lønn, så en mer passende jobb betyr gjerne drastisk kutt i lønn. Noe kan vi tåle og helsa kommer først. Men det blir tøft økonomisk dersom jeg gjør "noe helt annet". 

HI

7 timer siden, Superdolly skrev:

Som de andre sier, start med å ta tak i overtiden. Hvis du blir 20% sykmeldt nå, hva vil det ha å si for din reelle stillingsprosent? Vil du da kun jobbe 80%, eller vil du reellt kanskje gå ned til rundt 100%?

Prøv deg på "kun" 100% en periode, vær ærlig med sjefen og si at kroppen tåler ikke overtid akkurat nå, og at alternativet er sykmelding.

Så tenker jeg at du også må prøve å finne ut hva som blir bedre hvis du reduserer stillingen din. Hva er problemet? For hvis det er som en anonym her spør etter: Mindre sitting? Andre sittestillinger? Mer ligging? Jeg tenker at stå er lett å fikse på jobb, andre sittestillinger likedan. Det må da være mulig å få hjelp av en ergoterapeut for eksempel til å se på kontormøbler. Sjefen min har en pilatesball på kontoret og bytter mellom å sitte i kontorstol, sitte på ball og stå (hev-og-senk-pult).

Så er det det at du har sykepengerettigheter i et år, og hva gjør du etter det? Klarer du å jobbe fullt igjen etter år, tror du? Hva kan ha endret seg i løpet av et år? Finnes det noen mulighet for å fikse bekkenproblemene varig, og kan det gjøres i løpet av dette året?

Takk for langt innspill med mye info. Har spesialstol og hev senk pult. Pilates ball skal jeg undersøke. Alt som styrker kjernen (i doser) er bra. 

Jeg må gå for ekte 80% nå. Det anbefaler kiropraktor og han kjenner meg og utfordringene mine godt. 

Rygg og nakke blir merkbart bedre med aktivitet som tur, yoga/pilates, styrke etc. 

Bekkenet er skjevt og det er ikke så lett å gjøre noe med. Har såler og går kun i joggesko. 

HI

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, ta litt ansvar for egen helse og eget liv. Du klarer ikke jobben men velger den og samtidig overtid? Er det velferdssystemet våres som skal ta støyten for dårlige valg? 

Jeg har tre kroniske sykdommer. Jobber fulltid men har måtte endre hele livet mitt og jobben min for å finne det som passer meg og min kropp. Du kan ikke seriøst mene at du jobber overtid for så å vurdere sykemelding? 

Det er jo kun brannslukking med en delvis sykemelding noen uker her og der. Hva skal du gjøre på sikt? 

Anonymkode: d5d92...368

Takk for innspill. 

Jeg innser at jeg har tatt dumme valg for kroppen over tid. Derfor stopper jeg opp nå. 

Jeg lurer på om det er rett å be om sykmelding og ønsker absolutt ikke å belaste velferdssystemet mer enn nødvendig. Samtidig har jeg gitt jernet i 15 år for arbeidsgiver og kjenner på dette med pensjonsrettigheter etc. 

HI

1 time siden, Rainbowdash skrev:

Hva med sånn tredemølle som man kan gå på mens man jobber? 

Ville ikke gått ned i stilling pga pensjon og inntekt. Men ta tak i helsesituasjonen. Du har sikkert prøvd mye men er det mer du kan gjøre for å få orden på bekkenet? Jeg sender ut noen forslag her bare: naprapat, fysio, slyngetrening.... 

En god PT kan sjekke muskler. Kanskje PT kan hjelpe deg med å finne ut om kroppen er i ubalanse pga feiltrening? Og da gi råd om videre trening. Man får jo ikke dekket PT såvidt jeg vet. Mulig naprapat og fysioterapeut kan gjøre samme sjekken. 

Har du tatt rtg, CT? Sjekk om benlengdeforskjell, er du stiv i Hofteleddsbøyerene? 

Skjønner du har hatt langvarige utfordringer men det kan hende du kan bli bedre med en ny tilnærming. Jeg holder en knapp på naprapat og en dyktig PT fordi jeg selv har fått best hjelp av disse. 

Jeg skal faktisk begynne med PT nå. Har hatt en samtale og han er meget dyktig. Vi vil fokusere på fleksibilitet og styrke. 

I tillegg går jeg mye tur og tøyer/gjør yoga og pilates. 

Naprapat har jeg aldri prøvd, men går til kiropraktor. 

Med mye jobb motarbeider jeg disse tiltakene hver dag, så jeg må jobbe mindre. Planlegger fire dager. Er bare usikker på om jeg skal redusere stilling. Det enkleste, men jeg taper økonomisk. Å høre med fastlegen om sykmelding sitter langt inne. Tenker på pensjon etc. Pluss at dette er på grunn av økende smerter/plager, ikke fordi jeg vil ha fri en dag for å shoppe. 

PT vil være på dagen jeg har fri pluss en dag etter jobb. Håper og tror at han vil hjelpe meg til å prioritere helsa og til å styrke rygg etc. 

HI

Jeg ville ha prioritert helsa. Husk at du skal ha en kropp som fungerer resten av livet. Jeg ville ha søkt om redusert stilling for en periode på feks et år og brukt den til å styrke kroppen. Og så tatt en ny vurdering etter det året. Kanskje trenger kroppen din en periode med redusert stilling for å ha kapasitet til å styrke kroppen? 

Anonymkode: 4d14e...faa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...