Gå til innhold

Spiser du mat som har stått flere timer på bordet i romtemperatur?

Anbefalte innlegg

Vi ble lovet tacorester,  då vi kom frem sto maten på bordet fremdeles. Maten hadde altså stått ute i ca 4 timer.. 

Samme med kylling en gang. Stått ute i noen timer. Er det ok å spise? Hvor vanlig er dette?

Anonymkode: d239c...c5f

Fortsetter under...

Veldig rart å komme så lenge etter at andre har spist...🤔  men når det er sagt så  er det nok ikke farlig... gubben min smugspiser middagsrester sent på kvelden, og da har de ligget ute i 5-6 timer. Med mindre det er 25-30 grader inne, så er det ikke farlig, selv om dette er veldig strengt i en kantine f.eks. 

Anonymkode: c13d9...8e9

På vinteren da det er kjølig inne, så spiser vi rester av middagen til kvelds, og den står da framme. Men nå på disse varme dagene, så havner restene ganske raskt i kjøleskapet.

Anonymkode: 2aaba...2cb

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig rart å komme så lenge etter at andre har spist...🤔  men når det er sagt så  er det nok ikke farlig... gubben min smugspiser middagsrester sent på kvelden, og da har de ligget ute i 5-6 timer. Med mindre det er 25-30 grader inne, så er det ikke farlig, selv om dette er veldig strengt i en kantine f.eks. 

Det var pga vi skulle innom helt tilfeldig å hente noe og ble tilbudt mat

Annonse

Med mindre det er kokvarmt ute, så ja. Aldri blitt dårlig av det på snart førti år, så for min del er det greit innafor.

...men jeg hadde jo ikke latt maten stå slik til gjester.

Anonymkode: 3b68a...8ee

Vi rydder kjøkkenet etter hvert måltid. Det står aldri mat fremme i romtemperatur. Spiser gjerne middagsrester, men da fra kjøleskap eller fryser. 

Jeg hadde takket nei til tilbud om mat som noen hadde stående fremme flere timer etter middag. Ikke fordi jeg tror jeg ville blitt syk av bakterievekst, nødvendigvis, men fordi fluer legger egg i mat, det legger seg støv på, maten tørker inn og blir mindre appetittlig.

Taco er jo et strålende eksempel på mat som blir «uspiselig»: kjøttdeigen blir tørr, lefsene harde, salaten vissen og osten svett. Hvem vil spise et sånt måltid?

Anonymkode: a3494...5fe

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi ble lovet tacorester,  då vi kom frem sto maten på bordet fremdeles. Maten hadde altså stått ute i ca 4 timer.. 

Samme med kylling en gang. Stått ute i noen timer. Er det ok å spise? Hvor vanlig er dette?

Er jo ikke noe problem, men salaten burde nok stått i kjøleskapet. 

Anonymkode: 87fd8...7dd

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så typisk DIB 🤣alt man kan henge seg opp i🙈🙄

Anonymkode: 5dacc...a6c

1-2 timer kan jeg ha gryter på benken, men det er max, de få gangene eldst ikke er hjemme til middag men kommer litt etterpå. Hun er veldig glad i lasagne, gryter og slike ting som er romtemererte. Utover dette blir ting satt i kjøleksapet etter middagen. 

Jeg er igrunn ikke hysterisk på slikt, men bakterier i mat vil jeg ikke leke med. Samme som med kjøttdeig så stekes det til det får stekeskorpe, først da får du drept de farlige bakteriene som kan være i kjøttet. Jeg har ikke behov for å finne ut at det var noe ekkelt i kjøttet, da tar jeg heller ett minutt eller to ekstra for å steke. 

Anonymkode: 41e94...4b5

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1-2 timer kan jeg ha gryter på benken, men det er max, de få gangene eldst ikke er hjemme til middag men kommer litt etterpå. Hun er veldig glad i lasagne, gryter og slike ting som er romtemererte. Utover dette blir ting satt i kjøleksapet etter middagen. 

Jeg er igrunn ikke hysterisk på slikt, men bakterier i mat vil jeg ikke leke med. Samme som med kjøttdeig så stekes det til det får stekeskorpe, først da får du drept de farlige bakteriene som kan være i kjøttet. Jeg har ikke behov for å finne ut at det var noe ekkelt i kjøttet, da tar jeg heller ett minutt eller to ekstra for å steke. 

Anonymkode: 41e94...4b5

Stekeskorpe på kjøttdeig?? Hørtes skikkelig godt ut😳

Anonymkode: f3251...b4b

Høres ikke apetitlig ut om maten hadde stått fram såpass lenge nei. Ikke bare pga bakterier, men maten blir jo myk, dvask og får en hinne på seg som er ekkel. Hadde sagt det rett ut at nei takk, hvis dette har stått fram siden i ettermiddag vil jeg ikke ha. 

Anonymkode: e4d33...3fe

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stekeskorpe på kjøttdeig?? Hørtes skikkelig godt ut😳

Mener du at kjøttdeig ikke skal ha stekeskorpe? Koker du kjøttdeig? Det hørtes utrolig lite delikat ut. Kjøttdeig skal selvfølgelig stekes ordentlig...

Anonymkode: 037e7...3d7

Vi setter selvfølgelig alle lettbedervelige matvarer i kjøleskap så fort som mulig når vi er ferdig med å spise. Håper virkelig ikke dette er vanlig, men det finnes jo udelikate folk overalt. 

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer fælt på hvordan de overlevde før i tiden jeg altså. 😮 

Anonymkode: d14a2...457

Newsflash: Svært mange gjorde ikke det... 

Anonymkode: a1b0d...ee4

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Newsflash: Svært mange gjorde ikke det... 

Og du tror det er fordi de spiste middagsrester som hadde stått på bordet noen timr? Eller kanskje har det noe med manglende mulighet til behandling av sykdommer som vi behandler lett i nå til dags?

Anonymkode: a1540...370

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du tror det er fordi de spiste middagsrester som hadde stått på bordet noen timr? Eller kanskje har det noe med manglende mulighet til behandling av sykdommer som vi behandler lett i nå til dags?

Anonymkode: a1540...370

Det er mange grunner til det. Generell mangelfull kunnskap om hygiene er en av dem. 

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer fælt på hvordan de overlevde før i tiden jeg altså. 😮 

Anonymkode: d14a2...457

Før i tiden hadde de mye saltet mat f.eks nettopp pga ikke samme mulighet som oss. De hadde ikke taco ivertfal.

De hadde også potetkjeller osv. 

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at kjøttdeig ikke skal ha stekeskorpe? Koker du kjøttdeig? Det hørtes utrolig lite delikat ut. Kjøttdeig skal selvfølgelig stekes ordentlig...

Den skal jo ikke ihjelstekes så den blir sprø da. Ofte har man jo noe i kjøttdeigen feks til taco, krydder og vann og koker dette ut til slutt, da drepes evt bakterien uten at kjøttdeigen drepes og stekes ihjel. Kjøttdeig med stekeSKORPE hadde jeg ikke fått ned tror jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...