Gå til innhold

Hva trenger egentlig barnet av utstyr i 1.klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste barnet begynner på skolen nå, men vi har ikke fått info ang hvaslags utstyr som trengs. Skolesekk er kjøpt inn og vannflaske/matboks har han. Men hva med pennal, og innholdet i det? Bør de ha både fargeblyanter,tusjer,linjal etc?

Tar gjerne imot tips 😊

Anonymkode: bb252...03d

Fortsetter under...

Skrevet

Spør på skolen. Eller en 2. klassemamma der du bor. Noen skoler tillater ikke pennal. Men om de skal ha er det bare å kjøpe Beckmann, det alle har. 

Anonymkode: 1726d...1c2

Skrevet

Kjøp et penal på bokhandleren som er ferdig fylte. De er ofte gode. Og god kvalitet. 

Der har du det du trenger 😊

Blyant, viskelær, linjal, og fargeblyanter. Tips: Velg et penal hvor blyant og fargeblyanter er trekantformet. Det gir bedre grep for fingrene. 

Anonymkode: 1512e...e00

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp et penal på bokhandleren som er ferdig fylte. De er ofte gode. Og god kvalitet. 

Der har du det du trenger 😊

Blyant, viskelær, linjal, og fargeblyanter. Tips: Velg et penal hvor blyant og fargeblyanter er trekantformet. Det gir bedre grep for fingrene. 

Min erfaring er at innholdet i disse ferdigfylte penalene er elendig. 

En førsteklassing trenger uansett ikke så mye, og ofte ønsker ikke skolen at de minste elevene har egne penal. 

Anonymkode: 1fedb...034

Skrevet

Hos oss trenger de kun sekk, matboks, vannflaske og innsko. Ikke lov med penal for 1.klassingene.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at innholdet i disse ferdigfylte penalene er elendig. 

En førsteklassing trenger uansett ikke så mye, og ofte ønsker ikke skolen at de minste elevene har egne penal. 

Anonymkode: 1fedb...034

Vår erfaring er det motsatte. God kvalitet og penalene holder lenge😊 Man skal jo også velge et penal av godt merke, naturligvis. 

Det at skolene ikke ønsker at barna har penal har jeg aldri hørt om, må jeg innrømme.

Annonse

Skrevet

Her fikk de blyant og viskelær på skolen og det var alt de hadde med i penalet. Fargeblyanter, linjal, saks osv hadde de i klasserommet. Tusj var ikke lov.

Sekken inneholdt et lite penal med blyant og viskelær, vannflaske og matboks.

I garderoben hadde de innesko og littegranne skifteklær.

Anonymkode: 54044...ea0

Skrevet

Hos oss var det sekk, matboks og penal. Fra 1. - 3.klasse fikk de drikkekopp på skolen. 

Anonymkode: 1ee03...e4c

Skrevet

Mine barn har fått lov å ha med eget pennal på skolen, men jeg har lest her inne om skoler som ikke ønsker det. Tusjer er uansett noe herk og går igjennom boksidene og ødelegger, i tillegg til at det ikke kan fjernes hvis det blir feil, så det bør du styre unna.

Mine barn har hatt med seg et fullt klesskift. Her bruker de samme garderobe til skole og SFO, så et skift holder. 

Innesko.

Kopp eller flaske så de kan ta seg litt vann når de er tørste.

Matboks og skolesekk. Mine har vært med på skolemelkordningen, så vi har ikke sendt med drikke hjemmefra, men hvis du gjør det så sørg for at flasken du bruker er tett. 

Skrevet

Det er nok forskjell fra skole til skole, men min førsteklassing fikk beskjed om at det ikke var ønskelig med pennal etter de første ukene. Alle elevene har en boks på pulten med alt de trenger av skrivesaker. 

I tillegg til sekk og matboks trengte min innesko og gymsko + skifteklær. 

Anonymkode: 67578...831

Skrevet

Her får de ikke ha pennal i 1.klasse, det er for mye "fikling" med det og barna konsenterer seg mer om inneholdet i pennalet enn hva læreren sier ;) De har blyanter, farger osv på skolen og bruker det. Men de trenger jo pennal til leksene da, så mine barn har hatt pennal her hjemme.

Drikkeflaske har heller ikke vært lov her, de opplever for ofte at de går lekk og bøkene blir ødelagt. Så har har de kopper både i klasserommet og på sfo.

Så det som trengs her er sekk, innesko og skiftetøy. Eldste her hadde en lærer som anbefalte joggesko med lys såle inne, da kunne de bruke de samme i gymsalen. Yngste har en lærer som anbefalte crocs eller lignende sko som var lett å ta på for joggesko brukte de altfor lang tid på å ta på. Alle må ha innesko i tilfelle brannalamen går.

Anonymkode: cef52...1c7

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Eldste barnet begynner på skolen nå, men vi har ikke fått info ang hvaslags utstyr som trengs. Skolesekk er kjøpt inn og vannflaske/matboks har han. Men hva med pennal, og innholdet i det? Bør de ha både fargeblyanter,tusjer,linjal etc?

Tar gjerne imot tips 😊

vi fikk en listen

et skift

regntøy

støvler

sko

matpakke og drikke ( kan få melk og frukt på skolen )

Penal og den oransje ranselen

Anonymkode: 942af...e85

Skrevet

Rart dere ikke har fått beskjed om noe. Vi fikk beskjed om sekk, regntøy og gummistøvler samt ett etter to klesskift som skulle ligge på skolen. Jeg vet skolen nå har sluttet å bruke penal i førstklasse, så nå får alle beskjed om at de ikke får bruke dette på skolen slik at foreldre ikke bør kjøpe dette. Det ble for mye dilling med penalet. Yngste mi ble det slutt med penal ganske raskt etter skolestart, de hadde en liten kurv på hver gruppe med pulter der det var fargeblyanter, blyant og viskel. Min datter syns det var krise å ikke kunne bruke penalet sitt, så da tenker jeg det er veldig kjedelig å kjøpe noe de ikke har lov å bruke på skolen. 

Iforhold til penal, spør en nabo som har litt eldre barn om de bruker penal på skolen der dere bor. 

Anonymkode: 61243...e4f

Annonse

Skrevet

Takk for alle svar dere. Skjønner det er veldig ulik praksis, så jeg får forhøre meg med skolen eller noen med eldre barn på samme skole 😊

HI

Skrevet

Barna trenger sjelden å ha noe spesielt til skolen. 

Sekk, matboks, drikkeflaske, innesko og klær etter vær holder nok. 

De små bør ha skiftetøy liggende.

Skrevet

Mye av det samme som i bhg når det kommer til klær. Hos oss har de en plass (felles garderobe og areal for sfo og klasserom). Veldig lurt å ha skiftetøy liggende, og innesko. Regntøy og mellomlag/votter og lue etterhvert er veldig greit å ha liggende. Så slipper man å ta med hver dag og de har ekstra tøy til dager været plutselig skifter/ til kaldere dager. Drikkeflaske og matboks, ellers får dere helt sikkert info om dette så snart skoleåret har begynt. På lekseplan hos oss står det alltid en liten notis om hva som er lurt å huske på; som innesko/skiftetøy/vannflaske

Anonymkode: 0a67c...4da

Skrevet
På 1.8.2019 den 12.38, Anonym bruker skrev:

Tar gjerne imot tips 😊

Fargeblyanter

Blyanter

Viskelær

Linjal

Innesko

Skifteklær

Støvler

Gymsko

Gymklær

Pennal

Varme sokker

Votter

Regnklær

Parkdress

Ullundertøy

Skrevet

Ingenting. 
De trenger innesko til gym. Thats it. 

Skrevet
46 minutter siden, ReginaPhalange skrev:

Ingenting. 
De trenger innesko til gym. Thats it. 

Ikke bokpapir, skiftetøy, yttertøy, ryggsekk og matboks?

Anonymkode: 92ba8...089

Skrevet

Hvis du kjøper pennal så kjøp et med kun én glidelås, ikke de som er doble. Det var beskjeden vi fikk. Ellers er det som de andre sier her, drikkeflaske, matboks, sekk, pennal, klær etter vær, ekstra skift og innesko. Trenger de noe mer etterhvert så får du beskjed eller kan spørre. Hvis ungen begynner på SFO før skolestart kan du høre med de ansatte der og.

Lykke til med skolestarter 😊

Anonymkode: 49b23...d8f

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bokpapir trenger de ikke sånn med en gang, de har ingen bøker å sette det på. Lesebok får de gjerne etterhvert, men ikke første månedene.

De andre tingene har dere vel fra før?

Jeg har jenter i 5. og 7.klasse og vi har laget litt tradisjon av at de får nye ting til pennalet hver høst. Så når det nærmer seg skolestart tømmer de det de har i pennalet fra i fjor i tegnekofferten vi har her hjemme også fyller vi opp med nye farger, blyanter, viskelær osv.

Mine har også fått to stoffbokbind hver høst, og etterhvert har de da til alle bøkene de får. Vaskes hver vår og brukes på nytt når høsten kommer.

Anonymkode: cef52...1c7

Skrevet
På 4.8.2019 den 0.14, Anonym bruker skrev:

Altså, sekk,skiftetøy og matboks/drikkeflaske er jo en selvfølge så jeg antok at det ikke trengtes å nevne her. 
Her har vi ikke trengt noen ting annet. Pennal trenger de ikke, da de bruker det skolen har. Bokpapir? Ingen bøker i førsteklasse her i alle fall. Postmappe får de av skolen. Så det eneste som var annerledes med 1.klasse enn barnehagen var gymsko. Men egentlig ikke det heller, for de bruker jo bare inneskoene i gymsalen.

Anonymkode: 9e376...cea

Skrevet
På 4.8.2019 den 0.14, Anonym bruker skrev:

Bokpapir? De har kanskje noen løse ark, et leseunivershefte som byttes hver uke og en ipad om de er heldige. Ingen har vel bøker i 1.?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bokpapir? De har kanskje noen løse ark, et leseunivershefte som byttes hver uke og en ipad om de er heldige. Ingen har vel bøker i 1.?

Våre har 5-6 bøker, men noen av dem er bøker de skriver rett inn i, f.eks. matteboken. Leseboken og engelskboken måtte de ha bokbind på. 

Anonymkode: 1741a...382

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...