heyheycolaman Skrevet 31. juli 2019 #1 Skrevet 31. juli 2019 (endret) Hei! Jeg strøk på oppkjøring i dag 08:10 (31.07.2019). Jeg hadde en følelse jeg skulle stryke når jeg med en gang så sensoren. Han var en ung mann og bare jobbet i fem år og så ut som han ville plage meg, haha. Han var utrolig bitter og sur og hadde en attitude. Men jeg vet at skylden er ikke hos han. Likevel, så kjørte vi og han sa alt gi bra til han ga meg noen skilt navn hvor jeg ble stressa, fordi jeg hadde aldri kjørt der før. Jaja, alle norske veier er det samme, men stresset kom fra ukjent sted og det kunne ikke jeg gjøre noe med. For en eller annen grunn, ville han konstant prøve å gripe inn når det var ikke noe grunn til det. Kjørte feil i en rundkjøring (ikke plassering) men han måtte bare gripe inn når jeg kunne bare ha kjørt meg rundt. Jeg visste jeg strøk der og da. Hele veien hjem ifra det, stresset jeg mer og lagde mer småfeil. Jeg skjønner, alt går fint og jeg tar en sjanse til, men kan noen hjelpe meg med tips ut ifra det han skrev? Og hvordan var deres oppkjøring? Hilsen en trist jente Endret 31. juli 2019 av heyheycolaman
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #2 Skrevet 31. juli 2019 Med den begrunnelsen synes jeg du skal gå i deg selv. Det virker jo som du har så dårlig trafikkforståelse at du tror du strøk pga sensor. Sensor blåser i deg, han er ikke ute etter deg, men gjør jobben sin. Det er et stort ansvar å godkjenne folk som trafikksikre. Det skal tas alvorlig. Ta flere timer. Øv mer. Du kommer til å greie det. Anonymkode: fd639...2cd
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #3 Skrevet 31. juli 2019 Ta flere timer. Det høres dessverre ut som du ikke er spesielt flink til å kjøre enda, jeg var så stresset på oppkjøring at jeg nesten ikke kunne puste og likevel gjorde jeg ingen feil og stod med glans. Tåler du ikke sånne situasjoner enda burde du ikke ha førerkort. Det du trenger er flere timer med god instruktør og mengdetrening. Kan noen kjøre med deg? Jo mer du får øvd jo bedre. Til neste oppkjøring: pust. Slapp av. Er du usikker er det bedre å kjøre litt sakte enn litt for fort. Hold alltid god avstand til andre i trafikken. Anonymkode: 271a2...6b1
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #4 Skrevet 31. juli 2019 Her er det rett og slett øvelse som må til, kjør, kjør, kjør. God sjåfør er man ikke før man har kjørt i flere år, og sånn sett er det supert at man kan øvelseskjøre i to år før man kjører opp. Du må senke skuldrene og slappe av i trafikken, bruke øynene dine godt, ha oversikt og tilpasse deg de andre trafikantene. Dette trenes opp over tid, og det er bare øvelse som kan hjelpe deg. Om du føler deg tryggere på en oppkjøring ved at kjøreskolelæreren er med så er det greit å be om det, da får du også en "second opinion" fra han/henne etterpå og dere kan evt øve på de tingene du ble usikker og stresset på under oppkjøringen. Anonymkode: 05f13...c97
heyheycolaman Skrevet 31. juli 2019 Forfatter #5 Skrevet 31. juli 2019 15 minutes ago, Anonym bruker said: Ta flere timer. Det høres dessverre ut som du ikke er spesielt flink til å kjøre enda, jeg var så stresset på oppkjøring at jeg nesten ikke kunne puste og likevel gjorde jeg ingen feil og stod med glans. Tåler du ikke sånne situasjoner enda burde du ikke ha førerkort. Det du trenger er flere timer med god instruktør og mengdetrening. Kan noen kjøre med deg? Jo mer du får øvd jo bedre. Til neste oppkjøring: pust. Slapp av. Er du usikker er det bedre å kjøre litt sakte enn litt for fort. Hold alltid god avstand til andre i trafikken. Anonymkode: 271a2...6b1 Skal øve mer, men man blir skuffet når selv kjørelæreren sier du er flink og selv han ble irritert når jeg strøk. Det er kjipt, men det hjelper nok at det er fullt med oppkjøring at flere måneder må jeg vente alikavell og skal øve masse. Takk!
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #6 Skrevet 31. juli 2019 I tillegg til det andre har skrevet tror jeg du bør repetere og ikke bare pugge teorien. På meg virker det som om du ikke helt greier å omsette teorien til praksis, at du ikke er god nok til å forstå trafikkbildet foreløpig. Så repeter det som trengs, f.eks. bremselengde i ulike hastigheter, og hva det betyr i praksis. Å lese skilt skal du greie, selv om du er på et sted du ikke er kjent - det er jo det skiltene er for. Les og les og øv og øv. Vis kjørelæreren det sensor har skrevet, og ta nok timer til at det sitter. Heller noen få timer for mye enn noen for få. Du strøk ikke pga. sensor, du strøk fordi du pr. i dag ikke er trygg nok bak rattet til å ha ansvaret alene, fordi du brøt ganske mange trafikkregler og satte deg selv i situasjoner som potensielt kunne blitt farlig for deg eller andre. Men dette vil du greie, bare aksepter at du må trene mye mer. Og så må du lære deg å integrere teorien mer i den praktiske kjøringen. Da vil du greie det! Anonymkode: d0b73...d93
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #7 Skrevet 31. juli 2019 Du skal være glad for at du strøk! Med den begrunnelsen viser du tydelig at du foreløpig ikke bør ha førerkort. Husk at du er til større fare for andre i trafikken, f.eks. gående og syklende, enn for deg selv. Øve, øve, øve! Anonymkode: 5ac4e...8c0
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #8 Skrevet 31. juli 2019 Høres ut som om du burde hatt ny kjørelærer om han ble sur for at du strøk, når du får slike tilbakemeldinger fra sensor. Anonymkode: b6b5c...fa2
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #9 Skrevet 31. juli 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Høres ut som om du burde hatt ny kjørelærer om han ble sur for at du strøk, når du får slike tilbakemeldinger fra sensor. Anonymkode: b6b5c...fa2 Enig! En god kjørelærer ville sett på tilbakemeldingene og tatt det på alvor. Det høres ut som at kjørelærer har vært altfor raskt ute med å si du er klar for oppkjøring. At kjørelærer mener du er flink, sier jo ingenting. Du må spørre hvorfor det er så forskjeller i tilbakemeldingene, hvorfor ser ikke han det samme som sensor. Da jeg kjørte opp (besto), sa faktisk sensor at min kjøreskole var en av de med best ståprosent. Sensoren hadde hatt mange elever som absolutt ikke var klar for oppkjøring. Anonymkode: 6f8e2...a9b
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #10 Skrevet 31. juli 2019 Ut fra det sensor har skrevet, er jeg enig med de andre i at du absolutt ikke burde ha førerkort enda. Du virker utrygg på kjøringa og ser ut til å ha dårlig trafikkforståelse. Ofte er folk gode til å kjøre rent teknisk, men det hjelper lite når de ikke greier å lese trafikkbildet. Hva med å prøve å bytte kjørelærer hvis det er mulig? Eller øvelseskjøre med noen du ikke har kjørt med før. Kjenner du noen som du vil si er veldig god til å kjøre? Kanskje den personen kunne kjørt litt med deg og gitt deg noen konkrete tips. Oppkjøring er alltid fryktelig nervepirrende, men det hjelper veldig når du selv føler deg trygg på at dette kan du. Lykke til videre Anonymkode: 08fb0...5a3
heyheycolaman Skrevet 31. juli 2019 Forfatter #11 Skrevet 31. juli 2019 Tusen takk for alt svar. Jeg setter pris på det. Jeg mente IKKE at dette er sensor sin feil at jeg strøk, fordi jeg mener selv det er idiotisk. Kan du kjøre, så kan du, kan du ikke, så kan man ikke. Rett og slett. Jeg vil selv legge merke til at kanskje jeg ikke leser trafikkbildet godt nok fordi jeg tok teorien i 2016 Oktober. Jeg stresset nok fra April til å ta lappen før nå kommende Oktober fordi det er en 3 år frist med å ta lappen før teorien går ut på "dato". Jeg skal være tålmodig og må kanskje ta teorien på nytt, men hvis det betyr jeg kan bestå neste gang, så tar jeg sjansen! Jeg kjører mye med moren min, men kanskje hun er ikke klar over mine feil. Faren min er litt mer strengere, men han har så lite tid. Kjørelæreren min har jobbet på kjøreskolen i 15 år, og tror han vet nok, men vet ikke hvorfor han mente jeg var ok til oppkjøring. Jeg bytta fra en dårlig trafikkskole til den jeg er i nå fordi det er den "beste" i området jeg er fra. Men men, mer vet jeg ikke. Skal øve masse, og øve på nye områder for å skjønne trafikkbildet mer. Takk, og jeg vil gjerne få mer tips! Dette hjelper!
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #12 Skrevet 31. juli 2019 Jeg svarte tidligere i dag og nevnte det med å lese teorien igjen. Når det er nesten tre år siden du tok teoriprøven så tenker jeg det forklarer mye. Det er med dette som med så mye annet - kunnskap som ikke blir brukt arkiveres langt bak i hjernen eller går i glemmeboka. Tror du vil bli langt sikrere om du leser teorien på nytt. Ta den tiden du trenger. Du har et langt liv foran deg og noen måneder til eller fra spiller ingen rolle. Konsekvensen av å ikke bli trygg i trafikken og bak rattet kan påvirke livet ditt veldig negativt om du i tillegg er litt uheldig. Husk at mange av de som har hatt lappen i evigheter ikke alltid er helt oppdaterte på teorien og nyere regler. I tillegg får man som erfaren sjåfør mye automatisert, så det er mye man ikke trenger tenke særlig bevisst på når man har erfaring, selv om man selvfølgelig er oppmerksom hele tiden. Men det kan gjøre at ikke alle er like bevisste i en læresituasjon hvor de så skal lære andre å kjøre. Sier ikke dette gjelder for din mor, men tenk etter. Trafikkpolitiet i London må, når de er under opplæring, sitte og kommentere det de gjør, det de observerer og valg de tar underveis i kjøringen. F.eks. "her endres fartsgrensen til 80 km/t fordi det er skilt på begge sider av veien, da øker jeg farten til 80 km/t også, fordi føret og trafikkbildet tillater det..... nå vet jeg at jeg skal ta av til venstre snart, så nå må jeg være oppmerksom, der var skiltet som viser avkjørselen, det vil si at nå er det xxx antall meter til avkjørselen (beklager, jeg husker ikke antall meter ), nå sjekker jeg bakspeilet, setter på blinklys til venstre, bremser litt og girer ned slik at de bak tydelig ser at jeg sakker ned..... Her er det skilt som viser at forkjørsveien oppheves, det vil si at jeg nå har vikeplikt fra høyre... Nå skal jeg ut på motorveien, da må jeg bruke påkjøringsfeltet, passe på trafikk som kommer bak, jeg må gire og komme meg opp i fart som er forsvarlig til jeg bytter fil (om det ikke er rush, selvfølgelig), blinker til venstre, sjekker speil og ser meg over skulderen før jeg legger meg ut, øker farten til fartsgrensen som her er xx km/t så fort mulig og forsvarlig, dobbelsjekker bakspeilet at jeg ikke får en altfor raskt bakfra.... Her er fartsgrensen 60 km/t, men det er glatt i dag og nå er det begynt å regne også, det betyr at det kan være fare for underkjølt regn, jeg sjekker bakspeilet, har ingen nær meg bak, tester derfor bremsene forsiktig for å se veigrepet. Her var det visst litt glatt, jeg velger derfor å senke farten til 50 km/t for å tilpasse farten til føret og kanskje må jeg også vurdere å kjøre saktere også. Jeg vet at om to kilometer kommer jeg inn i sonen hvor de salter, så der må jeg huske å øke farten igjen hvis jeg ser at føret der er forsvarlig til å kjøre raskere enn jeg kan her." Osv. osv. Når man sier slikt mens man gjør det og kjører, da har visstnok forskning vist at de blir mer bevisste på det de skal gjøre, de legger seg til bedre vaner og de blir tryggere sjåfører fordi de blir enda bedre i å koble teorien mot. Londonpolitiet må sitte og si slikt høyt mens de kjører under opplæringen. Du kan gjøre det med kjøreskolelæreren din, eller du kan gjøre det for deg selv inni deg. Da repeterer du hele tiden også teorien din, og du blir mer bevisst det du skal gjøre. En ting som vil være aktuelt for deg er da f.eks. å si slikt når du kjører igjen: "nå nærmer jeg meg en rundkjøring, jeg legger meg i x felt fordi jeg skal i retning slik og slik, jeg tilpasser farten slik at jeg ikke kommer for fort inn i rundkjøringen, men legger meg riktig inn, ikke for kort, ikke for langt, og jeg bruker tegn for å vise at jeg skal dit og at jeg skal ut der". Ta den tiden du trenger. Snakk gjerne med faren din og si at du trenger å få litt strengere tilbakemeldinger som han gir deg, og be ham ta seg tid. Og snakk også med kjøreskolelæreren din. Anonymkode: d0b73...d93
heyheycolaman Skrevet 31. juli 2019 Forfatter #13 Skrevet 31. juli 2019 22 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg svarte tidligere i dag og nevnte det med å lese teorien igjen. Når det er nesten tre år siden du tok teoriprøven så tenker jeg det forklarer mye. Det er med dette som med så mye annet - kunnskap som ikke blir brukt arkiveres langt bak i hjernen eller går i glemmeboka. Tror du vil bli langt sikrere om du leser teorien på nytt. Ta den tiden du trenger. Du har et langt liv foran deg og noen måneder til eller fra spiller ingen rolle. Konsekvensen av å ikke bli trygg i trafikken og bak rattet kan påvirke livet ditt veldig negativt om du i tillegg er litt uheldig. Husk at mange av de som har hatt lappen i evigheter ikke alltid er helt oppdaterte på teorien og nyere regler. I tillegg får man som erfaren sjåfør mye automatisert, så det er mye man ikke trenger tenke særlig bevisst på når man har erfaring, selv om man selvfølgelig er oppmerksom hele tiden. Men det kan gjøre at ikke alle er like bevisste i en læresituasjon hvor de så skal lære andre å kjøre. Sier ikke dette gjelder for din mor, men tenk etter. Trafikkpolitiet i London må, når de er under opplæring, sitte og kommentere det de gjør, det de observerer og valg de tar underveis i kjøringen. F.eks. "her endres fartsgrensen til 80 km/t fordi det er skilt på begge sider av veien, da øker jeg farten til 80 km/t også, fordi føret og trafikkbildet tillater det..... nå vet jeg at jeg skal ta av til venstre snart, så nå må jeg være oppmerksom, der var skiltet som viser avkjørselen, det vil si at nå er det xxx antall meter til avkjørselen (beklager, jeg husker ikke antall meter ), nå sjekker jeg bakspeilet, setter på blinklys til venstre, bremser litt og girer ned slik at de bak tydelig ser at jeg sakker ned..... Her er det skilt som viser at forkjørsveien oppheves, det vil si at jeg nå har vikeplikt fra høyre... Nå skal jeg ut på motorveien, da må jeg bruke påkjøringsfeltet, passe på trafikk som kommer bak, jeg må gire og komme meg opp i fart som er forsvarlig til jeg bytter fil (om det ikke er rush, selvfølgelig), blinker til venstre, sjekker speil og ser meg over skulderen før jeg legger meg ut, øker farten til fartsgrensen som her er xx km/t så fort mulig og forsvarlig, dobbelsjekker bakspeilet at jeg ikke får en altfor raskt bakfra.... Her er fartsgrensen 60 km/t, men det er glatt i dag og nå er det begynt å regne også, det betyr at det kan være fare for underkjølt regn, jeg sjekker bakspeilet, har ingen nær meg bak, tester derfor bremsene forsiktig for å se veigrepet. Her var det visst litt glatt, jeg velger derfor å senke farten til 50 km/t for å tilpasse farten til føret og kanskje må jeg også vurdere å kjøre saktere også. Jeg vet at om to kilometer kommer jeg inn i sonen hvor de salter, så der må jeg huske å øke farten igjen hvis jeg ser at føret der er forsvarlig til å kjøre raskere enn jeg kan her." Osv. osv. Når man sier slikt mens man gjør det og kjører, da har visstnok forskning vist at de blir mer bevisste på det de skal gjøre, de legger seg til bedre vaner og de blir tryggere sjåfører fordi de blir enda bedre i å koble teorien mot. Londonpolitiet må sitte og si slikt høyt mens de kjører under opplæringen. Du kan gjøre det med kjøreskolelæreren din, eller du kan gjøre det for deg selv inni deg. Da repeterer du hele tiden også teorien din, og du blir mer bevisst det du skal gjøre. En ting som vil være aktuelt for deg er da f.eks. å si slikt når du kjører igjen: "nå nærmer jeg meg en rundkjøring, jeg legger meg i x felt fordi jeg skal i retning slik og slik, jeg tilpasser farten slik at jeg ikke kommer for fort inn i rundkjøringen, men legger meg riktig inn, ikke for kort, ikke for langt, og jeg bruker tegn for å vise at jeg skal dit og at jeg skal ut der". Ta den tiden du trenger. Snakk gjerne med faren din og si at du trenger å få litt strengere tilbakemeldinger som han gir deg, og be ham ta seg tid. Og snakk også med kjøreskolelæreren din. Anonymkode: d0b73...d93 Herregud! Takk for at du tok tid ut av kvelden din for å hjelpe meg og skrive et langt innlegg! Dette hjelper meg masse, og jeg setter enormt pris på det. Skal prøve å tvinge faren min, og ikke stresse meg selv med å få lappen. Helt enig at dette er en seriøs ting, og jeg må selv føle meg selvsikker og komfortabel bak rattet. Takk igjen!
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2019 #14 Skrevet 31. juli 2019 8 minutter siden, heyheycolaman skrev: Herregud! Takk for at du tok tid ut av kvelden din for å hjelpe meg og skrive et langt innlegg! Dette hjelper meg masse, og jeg setter enormt pris på det. Skal prøve å tvinge faren min, og ikke stresse meg selv med å få lappen. Helt enig at dette er en seriøs ting, og jeg må selv føle meg selvsikker og komfortabel bak rattet. Takk igjen! Så bra om det kan hjelpe Jeg satt og skravlet slik til kjøreskolelæreren min uten å være klar over hva jeg gjorde. Så gjorde en jeg øvelseskjørte med meg oppmerksom på det og lo av det. Neste gang jeg hadde kjøretime beklaget jeg til kjøreskolelæreren at jeg sikkert hadde pratet hull i hodet på ham slik jeg hadde snakket. Det var han som da fortalte meg om Londonpolitiet og at de MÅ snakke slik. Han syntes det var kjempebra, han sa at da var jeg veldig bevisst på hva jeg observerte og hva jeg gjorde, i tillegg til alle lover og regler man må forholde seg til, og at han merket at jeg da også ble veldig trygg. Så han sa at egentlig burde alle sitte slik, selv om det ikke er noen tradisjon for det i vanlig kjøreopplæring. Du virker veldig motivert og villig til seriøs innsats, så jeg tror du greier deg fint neste oppkjøring om du tar deg den tiden du trenger. Husk at den innsatsen du gjør nå, den gjør du for resten av livet ditt og for at du og alle rundt skal være trygge, så du har det ikke travelt. Lykke til! Anonymkode: d0b73...d93
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #15 Skrevet 1. august 2019 Så leit at du strøk! Mitt tips er ! Kjør masse masse ! Og vær rolig og forsiktig i trafikken ! Pass på å holde fartsgrensene !! Og blinklys og rolig inn i kryss og rundtkjøringer. Når du har bil foran deg må du tenke at bilen foran kan bråstoppe og da SKAL du kunne klare å stoppe du også .. Men øv øv øv ! masse lykke til ! Du klarer det ! Anonymkode: c6dda...981
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #16 Skrevet 1. august 2019 Det er ikke så mange andre ting enn kjøring vi bruker blikket og sansene våre så "stort" som når vi kjører. Vi skal ha oversikt over alt som skjer foran, på siden og helst bak bilen med både syn og hørsel. Det å bruke sansene sånn er rett og slett en øvelsessak, det kommer med trening. Det kan høres stressende ut at man både skal følge med på skilting, veien, hva man selv gjør og ikke minst hva andre gjør, men etterhvert kommer det mer autotmatisk. Så bare fortsett å kjøre, fortsett å øve, fall til ro i det og bli tryggere på deg selv. Anonymkode: 05f13...c97
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #17 Skrevet 1. august 2019 Jeg strøk faktisk to ganger i min tid. Der synes jeg kjøreskolen var litt for slepphendt med å la meg kjøre opp og si jeg var klar. Bestod tredje gang og var glad for at jeg ikke fikk godkjent de første. Rett og slett fordi jeg ikke var trygg nok i trafikken. Lykke til videre! Anonymkode: c3c4e...eec
aanonym Skrevet 1. august 2019 #18 Skrevet 1. august 2019 (endret) Det ser ut til at du gjorde det samme som meg, for nesten 30 år siden. Jeg tok en råsjans og prøvde å kjøre opp etter litt for få timer øvelseskjøring. Jeg strøk og skjerpet meg, sto med glans noen uker senere. Mengdetrening er stikkordet. Øv, øv, øv! Endret 1. august 2019 av aanonym
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå