Gå til innhold

Noen her som har hatt, eller kjenner noen som har hatt ribbensbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge var du/personen sykemeldt?

Anonymkode: ba4c8...82c

Skrevet

Mannen min har hatt det et par ganger. Brist er verre enn brudd, men han har aldri vært sykemeldt for det.

Anonymkode: 67a69...f7f

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min har hatt det et par ganger. Brist er verre enn brudd, men han har aldri vært sykemeldt for det.

Jøss, jeg er sykemeldt på andre uken og har fremdeles enorme smerter.
Trenger å komme meg tilbake på jobb siden jeg har utrolig mye som venter på meg og ønsker bare å bli frisk

HI

Skrevet

En av mine forelesere hadde ribbeinsbrudd, han var ikke sykemeldt en eneste dag. Jeg, alle, så at han hadde forferdelig vondt der han sto og foreleste for oss. Han hadde nok hatt godt av en liten sykemelding, mener jeg.

Anonymkode: c2d3a...442

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, jeg er sykemeldt på andre uken og har fremdeles enorme smerter.
Trenger å komme meg tilbake på jobb siden jeg har utrolig mye som venter på meg og ønsker bare å bli frisk

HI

Ifølge han tar det mange uker før det blir bra (sorry); men du får jo bare se an hva du får til :) 

god bedring!

Skrevet

De jeg kjenner som har hatt det har det variert med. Noen har vært borte lenge, spesielt om de har et fysisk krevende arbeid som krever mye armarbeid. De som har hatt stillesittende arbeid har i større grad vært raskt tilbake til jobb eller ikke vært borte. Men det har vært stor forskjell i hvor smertefullt det har vært hos de ulike. Det tror jeg kommer mye an på hvilke ribber som er affisert, hvordan bruddet er, hvor bruddet er, hvor mange osv.

Få gjerne en fysioterapeut til å vise deg gode sittestillinger og hvordan du f.eks. beveger deg ut/inn av seng uten å belaste ribbene unødvendig. Det kan lette mye om du får noen slike tips fra fysio! Du kan google tømmerstokkregime så finner du nok tips om det ut/inn av seng. Fysio kan uansett være lurt for å hindre at du binder pusten unødvendig mye. Det er noen triks du kan bruke for å puste dypere uten å bevege for mye.

God bedring!

Anonymkode: 8864c...adf

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De jeg kjenner som har hatt det har det variert med. Noen har vært borte lenge, spesielt om de har et fysisk krevende arbeid som krever mye armarbeid. De som har hatt stillesittende arbeid har i større grad vært raskt tilbake til jobb eller ikke vært borte. Men det har vært stor forskjell i hvor smertefullt det har vært hos de ulike. Det tror jeg kommer mye an på hvilke ribber som er affisert, hvordan bruddet er, hvor bruddet er, hvor mange osv.

Få gjerne en fysioterapeut til å vise deg gode sittestillinger og hvordan du f.eks. beveger deg ut/inn av seng uten å belaste ribbene unødvendig. Det kan lette mye om du får noen slike tips fra fysio! Du kan google tømmerstokkregime så finner du nok tips om det ut/inn av seng. Fysio kan uansett være lurt for å hindre at du binder pusten unødvendig mye. Det er noen triks du kan bruke for å puste dypere uten å bevege for mye.

God bedring!

Anonymkode: 8864c...adf

Tusen takk for mange godt tips

HI

Skrevet

Min mann brakk tre ribbein, var borte fra jobb 1dag. Han jobber på kontor. Min venninne brakk to ribbein og var sykmeldt tre uker, hun jobber i barnehage. Så det kommer nok an på hvilken type jobb mann har og hvor lenge man blir sykmeldt. 

Skrevet

Har to på jobb med det nå. Han ene var på jobb to dager før han ble sykemeldt fire dager tror jeg det var. Han andre er på jobb og kommer nok ikke til å bli sykemeldt uansett hvor vondt han har det. Foreldra er vist enn sann plage siden han klarte å gjøre det i fylla, så det hjelper ikke på at morn er lege. Null sympati der i heimen sier han. Så vi tilpasser oss på jobb slik at han ikke gjør det som gjør vondt for han. Det gjorde vi også for han andre, men med adhd så fungerte det dårlig. Han klarte ikke å gire ned uansett hvor vondt det var, så han skjønt etter mye mas fra oss at sykemelding var det beste. Kjipt med sykemelding i ferien, men mye kjedeligere om han går på en skikkelig smell.

Mamma har gjort det noen ganger, hun har ikke vært sykemeldt. Hu kjeda seg hjemme, så var mye bedre å gå på jobb med visse tilpassninger istede for å sitte hjemme og syntes synd på seg selv. 

Anonymkode: 9e332...a48

Skrevet

Det kommer nok an på hva slags jobb du har.

Svogeren min var sykemeldt i 2 uker, men han punkterte lunga. Altså brakk han ribbeinet og stakk hull på lunga så han måtte inn på sykehuset så de fikk blåst lungen opp igjen.

Sønnen min var ikke borte fra skolen en dag engang, men det var vondt lenge. Mest vondt etter noen dager også sakte men sikkert bedre, men både å le, nyse, hoste osv var vondt i mange uker.

Anonymkode: 1f85d...cc5

Skrevet

Både jeg og søsteren min har hatt det. Smertestillende og jobb. Ikke sykmeldte. Men vi har også høy smerteterskel.

Anonymkode: b5959...b11

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Både jeg og søsteren min har hatt det. Smertestillende og jobb. Ikke sykmeldte. Men vi har også høy smerteterskel.

Anonymkode: b5959...b11

Har også veldig høy smerteterskel, har tidligere gått i uker med både brudd i foten, og den ene ryggvirvelen (to forskjellige anledninger).

Begynner nesten å få dårlig samvittighet siden jeg fremdeles er sykemeldt nå, selv og jeg fremdeles har problemer å gå uten å få store smerter (selv med smertestillende), og ikke klarer å sitte oppreist så lenge av gangen :)

Jobber forresten på kontor

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har også veldig høy smerteterskel, har tidligere gått i uker med både brudd i foten, og den ene ryggvirvelen (to forskjellige anledninger).

Begynner nesten å få dårlig samvittighet siden jeg fremdeles er sykemeldt nå, selv og jeg fremdeles har problemer å gå uten å få store smerter (selv med smertestillende), og ikke klarer å sitte oppreist så lenge av gangen :)

Jobber forresten på kontor

Skulle være en :( ikke en :) i innlegget over, bommet på tastene...

Skrevet

Mannen min har en fysisk tung jobb. Jobbet med ribbeinsbrudd og store smerter. Tok kanskje 1-2 mnd å bli bra

Anonymkode: f2174...d08

Skrevet

Jeg hadde brudd i 3 ribbein og var ikke borte en eneste dag. Dritvondt men det var det jo hjemme også. Må bare finne stillinger som funker litt og så omjustere. Blir det samme hjemme. Er ikke noe bedre å ligge i sen seng 

Anonymkode: 9d173...aa8

Skrevet

Ja, har brukket ribbein 2 ganger. Første gangen jobbet jeg i butikk. Ikke sykemeldt, men fikk tilrettelegging slik at jeg slapp å løfte varer, sette varer i hyller og lignende. Andre gangen var jeg sykemeldt i 3 uker. Da jobbet jeg i hjemmesykepleien. 

Anonymkode: 1642c...7c1

Skrevet

Ikke sykemeldt, full jobb. 

Smertene økte og var verst etter ca-fire tre uker,  så roet det seg gradvis. 

Anonymkode: fcb79...f6a

Skrevet

Jeg har brukket ribbein to ganger. Ikke sykemeldt. Men det tok lang tid før jeg ble bra, så mulig det hadde vært lurere med en sykemelding.

Anonymkode: a992a...0d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...