Gå til innhold

Hvor lenge kan en katt være alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Voksen katt med tilgang til mat og vann. Og ingen begrensning i tumleplass .

Anonymkode: 404f3...cb5

Fortsetter under...

Skrevet

Et par dager. 

De må jo ha noen til å tømme doen om de er inne, og noen til å se etter at de ikke har sloss, skadet seg eller blitt syke om de går ute. 

Anonymkode: c890e...b92

Skrevet

Er det en vanlig utekatt ville jeg si ihvertfall noen uker. Men med tilsyn. At noen sjekker at den har tilgjengelig mat, at ikke den er skadet osv. Er dere borte så lenge er det uansett praktisk å ha noen til å se til huset, vanne blomster, tømme vann i vannlåser osv.

Skrevet

Vi har to katter, og de kan komme seg inn og ut av huset som de vil, de har masse mat og drikke inne, og en som skjekker de ett par ganger i uken. Slik gjorde vi nesten tre uker i sommer.

Anonymkode: b3835...4ba

Skrevet

Passer kattene til nabon, de er borte i 3 uker og vi er hjemme. Er innom daglig å sjekker mat, vann, kattedo, at de har det bra og temperaturen inne. Veldig varmt her nå. Kunne sikkert sjekket annenhver dag, men med den varmen vi har vil jeg være sikker på at de har god tilgang til friskt vann. De går inn og ut som de vil via en katteluke. 

Anonymkode: def45...01e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Passer kattene til nabon, de er borte i 3 uker og vi er hjemme. Er innom daglig å sjekker mat, vann, kattedo, at de har det bra og temperaturen inne. Veldig varmt her nå. Kunne sikkert sjekket annenhver dag, men med den varmen vi har vil jeg være sikker på at de har god tilgang til friskt vann. De går inn og ut som de vil via en katteluke. 

Anonymkode: def45...01e

Katter er ørkendyr, og takler varme veldig godt. Men tilgang på vann er selvsagt viktig🙌🏼

Annonse

Skrevet

Uten tilsyn syns jeg ikke mer enn en dag. Har du en nabo som fyller opp skåla med vann og mat hver dag kan det gå flere dager og evt uker, men det kommer litt ann på katten også. 

Jeg passer kattene til naboen. Er innom minst to ganger hver dag, da får de mat, jeg sjekker kattedo og de kattene som kan gå ut får gå ut eller inn om de vil. Siden noen av kattene er innekatter og ikke er tamme slik som de andre så liker jeg å titte innom litt oftere. Nå er det ofte ungene som tar denne jobben, for de syns det er stas å kose med de. Jeg ser at vannet i denne varmen fort blir tomt når jeg er der to ganger også, selv for de inne. 

Anonymkode: ebab7...e35

Skrevet

Jeg har dratt fra to voksne katter på fredag kveld og kommet hjem søndag morgen. Gått veldig fint og naboen har nøkkel om det skulle være noe. Men de SKAL egentlig ha tilsyn en gang pr dag. Ellers kan det bli dyrt i bøter. 

Anonymkode: a7c4c...dd2

Skrevet

De skal ha tilsyn om du er vekke mer enn en dag. Det er faktisk straffbart om du reiser fra katten alene uten tilsyn.

Anonymkode: bf7eb...2a8

Skrevet

Man har ikke lov til å reise fra katter uten tilsyn. Og gjør man det kan man få en ganske heftig bot. Ferien kan bli nesten 20.000 dyrere...

Katten skal ha tilsyn minst en gang om dagen. Den som har ansvaret for katten må være over 16 år og ha erfaring og vite hvordan man sjekker katten. Er det en katt som er vant med å være sosial med mennesker og få kos skal den også få dette når eier er borte.

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/kan_man_reise_fra_katten_naar_man_skal_paa_ferie.16450

https://www.budstikka.no/nyheter/na-kan-du-fa-bot-for-a-reise-fra-katten/133386!/

Anonymkode: c2c84...c8a

Skrevet

Jeg var borte nå i helgen. Reiste fredag ettermiddag og kom hjem søndag ettermiddag. Ei venninne kom innom for å fulle matskål, vannskål, tømme kattedoen, kose og leke litt. Hun var innom fredag kveld, to ganger på lørdagen og en gang på søndag formiddag

Anonymkode: 8e685...461

Gjest Antarctica
Skrevet

Utekatt eller innekatt: under et døgn. Å reise fra dyr er en ansvarsfraskrivelse, og ikke minst påfører man naboer og andre en masse ubehag.

Skrevet

Takk alle sammen :) skal være borte i 4 dager. Reiser mandag ettermiddag og katten får tilsyn tirsdag og torsdag noen timer. 

Annonse

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk alle sammen :) skal være borte i 4 dager. Reiser mandag ettermiddag og katten får tilsyn tirsdag og torsdag noen timer. 

Med andre ord, du driter i at det ikke er lovlig og ikke bra for katten din?

Håper du har råd til den ev. boten, da. Forøvrig kan den som ser til katten din også bli straffet pga. for dårlig omsorg for katten - har dere avtalt at du betaler den boten også? Eller synes personen det er helt greit å betale den også som en vennetjeneste?

Om man ikke er beredt å skaffe godt nok tilsyn og omsorg for kjæledyret også i ferier, eller betale for kennel, da bør man ikke ha dyr i det hele tatt.

Anonymkode: c2c84...c8a

Skrevet

Som sagt over, så er det faktisk ikke lov. De SKAL ha tilsyn minst en gang pr dag. Og de bør det uansett lov eller ikke. Det er for øvrig veldig individuelt hvor mye en katt kan være alene. Det har med alder, vaner, nabolag og personlighet og gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...