Gå til innhold

Noen skoleassistenter her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor jobber du? Hva er dine arbeidsoppgaver? Trives du? Og hva tjener du? Og man har vel fri i skoleferiene? Vurderer å ta skoleassistent som nettbasert studie.

Anonymkode: c8656...506

Skrevet

Skoleassistentene her jobber på sfo etter skoletid for å få fulle dager, og de har ikke mer fri enn folk flest (sfo er sommerstengt i 3 uker). 

De fleste som jobber på skolen her er utdannet barne og ungdomsarbeider. 

Anonymkode: fb107...1e8

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skoleassistentene her jobber på sfo etter skoletid for å få fulle dager, og de har ikke mer fri enn folk flest (sfo er sommerstengt i 3 uker). 

De fleste som jobber på skolen her er utdannet barne og ungdomsarbeider. 

Skjønner, men jeg husker selv at vi hadde assistenter på skolen. De gikk rundt og hjalp til i timene og så var det en medelev som hadde en fast assistent. Han hadde ADHD og slet litt. Leste i beskrivelsen at assistenter kan jobbe både på skole, i barnehager og SFO.

Skrevet

Skoleassistent er ingen offentlig utdannelse, bare så du er klar over det. Det kan nok hende at det vil gi deg et fortrinn framfor en helt uten noen for praksis, men lønnsmessig betyr det lite eller ingenting. I alle fall i det offentlige. Man skiller mellom fagarbeider (dvs med fagbrev) og ufaglært. Jeg kjenner et par som har tatt denne "utdanningen", men ingen av dem har noen fordel av det Bortsett fra at det selvfølgelig alltid er positivt å lære seg noe. Så jeg råder deg til å sjekke opp hva utdannelsen er verdt før du setter i gang. Om du har lyst til å jobbe i den bransjen, er det mye lurere å ta barne- og ungdomsarbeider

Det er forskjeller fra skole til skole hvordan man i detalj organiserer arbeidstiden og oppgavene, men det er bare lærere som har "lesetid", assistenter har time for time sånn som andre arbeidstagere. Dvs 37,5 timers uker og 5 uker ferie sånn som folk flest.  I alle fall om du jobber fullt.

Hos oss jobber assistentene (både faglærte og ufaglærte) en del av stillingen i skolen og en del på SFO. Det betyr at dagen kan starte klokka kvart på syv de dagene vi har morgenvakt og slutter klokken fem når vi har ettermiddagsvakt. Vi jobber også i skolens ferier, på planleggingsdager som bare er for lærerne og inneklemte dager hvor skolen har fri. Hvor mye vi jobber, kommer an på hvor stor stilling vi har. Og der er et stort problem, det er veldig vanskelig å få 100% stilling

Men jobben i seg selv er både meningsfylt og interessant.

Arbeidsoppgaver er å sørge for en god sfo-dag for ungene som går der, legge til rette, følge opp, ta vare på ungene, planlegge aktiviteter og gjøre det beste vi kan ut fra de gjerne knappe ressursene kommunen vil bruke på sfo. I skoletida er vi lærerens høyre hånd, spesialpedagogenes forlengende arm, tilrettelegger, hjelper, støtter, underviser, trøster, roser, kjefter, jobber i en gruppe med barn, tett på enkelt elever, hjelper til i klassen.. er med på møter i ansvarsgrupper, jobber med elever, foreldre, ppt, bup, barnevern osv - alt etter hva barnet vi jobber med trenger. Alt fra "enkel" jobb i klassen, til tung jobb med elever som sliter mer enn folk flest kan tenke seg.

Hvor mye assistentene blir tatt med på laget, kan variere fra skole til skole. 

Anonymkode: 4d6ff...87a

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skoleassistent er ingen offentlig utdannelse, bare så du er klar over det. Det kan nok hende at det vil gi deg et fortrinn framfor en helt uten noen for praksis, men lønnsmessig betyr det lite eller ingenting. I alle fall i det offentlige. Man skiller mellom fagarbeider (dvs med fagbrev) og ufaglært. Jeg kjenner et par som har tatt denne "utdanningen", men ingen av dem har noen fordel av det Bortsett fra at det selvfølgelig alltid er positivt å lære seg noe. Så jeg råder deg til å sjekke opp hva utdannelsen er verdt før du setter i gang. Om du har lyst til å jobbe i den bransjen, er det mye lurere å ta barne- og ungdomsarbeider

Det er forskjeller fra skole til skole hvordan man i detalj organiserer arbeidstiden og oppgavene, men det er bare lærere som har "lesetid", assistenter har time for time sånn som andre arbeidstagere. Dvs 37,5 timers uker og 5 uker ferie sånn som folk flest.  I alle fall om du jobber fullt.

Hos oss jobber assistentene (både faglærte og ufaglærte) en del av stillingen i skolen og en del på SFO. Det betyr at dagen kan starte klokka kvart på syv de dagene vi har morgenvakt og slutter klokken fem når vi har ettermiddagsvakt. Vi jobber også i skolens ferier, på planleggingsdager som bare er for lærerne og inneklemte dager hvor skolen har fri. Hvor mye vi jobber, kommer an på hvor stor stilling vi har. Og der er et stort problem, det er veldig vanskelig å få 100% stilling

Men jobben i seg selv er både meningsfylt og interessant.

Arbeidsoppgaver er å sørge for en god sfo-dag for ungene som går der, legge til rette, følge opp, ta vare på ungene, planlegge aktiviteter og gjøre det beste vi kan ut fra de gjerne knappe ressursene kommunen vil bruke på sfo. I skoletida er vi lærerens høyre hånd, spesialpedagogenes forlengende arm, tilrettelegger, hjelper, støtter, underviser, trøster, roser, kjefter, jobber i en gruppe med barn, tett på enkelt elever, hjelper til i klassen.. er med på møter i ansvarsgrupper, jobber med elever, foreldre, ppt, bup, barnevern osv - alt etter hva barnet vi jobber med trenger. Alt fra "enkel" jobb i klassen, til tung jobb med elever som sliter mer enn folk flest kan tenke seg.

Hvor mye assistentene blir tatt med på laget, kan variere fra skole til skole. 

Takk for utfyllende svar😊 Er du barne og ungdomsarbeider? Har SFO åpent om sommeren og i skoleferier? Hva gjør dere de dagene det er skolefri og ferier? Jeg ønsker jo helst å kun jobbe på skole, men hva gjør jeg da når det er ferier og helligdager?🤔

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for utfyllende svar😊 Er du barne og ungdomsarbeider? Har SFO åpent om sommeren og i skoleferier? Hva gjør dere de dagene det er skolefri og ferier? Jeg ønsker jo helst å kun jobbe på skole, men hva gjør jeg da når det er ferier og helligdager?🤔

Et lite tips... Ikke få deg jobb basert på hvor mye ferie du får. Det er sjelden en god plan. 

Anonymkode: f6799...fbb

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men om du skal jobbe bare i skolen, som assistent, så blir det langtfra full stilling. Det blir kanskje 25 timer i uka.. Det er derfor assistenter også jobber på sfo, for å komme opp i full stilling.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er Barne- og ungdomsarbeider.

Hvor mye SFO har åpent i ferier varierer fra kommune til kommune. Når det er fri og ferier jobber vi enten på SFO eller har fri. Deilig med fri, men det går utover stillingsstørrelse, så sånn sett har man jo fri uten lønn. Hos oss hadde du ikke fått jobbet bare i skoletida. Arbeidstiden og instruksen til assistentene inneholder både skole og SFO. Det har unntaksvis hendt at noen har måtte søke seg fritatt fra SFO-delen av spesielle årsaker. Men da må de gå ned i stilling, de får ikke fylle opp stillingen sin med skoletimer. Enkelte elever skal også følges opp at assistenten sin i SFO-tida. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...