Gå til innhold

Hadde du flyttet ut fra Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke flyttet. Flyttet fra Oslo til Son, og angrer hver dag. 

Anonymkode: 1a580...fc8

Jeg har den følelsen jeg å, at jeg kommer til å angre...

Anonymkode: dde5a...2f1

Skrevet

Jeg søkte nå i reiseplanleggeren til ruter og får opp 32-36 minutter fra Brånåslia til Oslo S og du går nok på 58 min til Lillestrøm. 

Jeg har flyttet fra Oslo til Skedsmo og angrer ikke et sekund. Vi flyttet før vi fikk barn da vi ønsket større bolig med hage, så barna våre har vokst opp og etablert seg her fra første barnehageår. Jeg jobber som barnehagelærer så fikk ny jobb i kommunen raskt så kort reisevei til jobb gjør hverdagen enklere. 

Vi har feriested i Son og det er ikke et sted jeg kunne bosatt meg, å sammenligne Skedsmo og Son er litt «urettferdig» i mine øyne. 

Anonymkode: ad227...ad2

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg søkte nå i reiseplanleggeren til ruter og får opp 32-36 minutter fra Brånåslia til Oslo S og du går nok på 58 min til Lillestrøm. 

Jeg har flyttet fra Oslo til Skedsmo og angrer ikke et sekund. Vi flyttet før vi fikk barn da vi ønsket større bolig med hage, så barna våre har vokst opp og etablert seg her fra første barnehageår. Jeg jobber som barnehagelærer så fikk ny jobb i kommunen raskt så kort reisevei til jobb gjør hverdagen enklere. 

Vi har feriested i Son og det er ikke et sted jeg kunne bosatt meg, å sammenligne Skedsmo og Son er litt «urettferdig» i mine øyne. 

Kan du fortelle litt om de forskjellene du ser mellom Son og Skedsmo? Kanskje jeg kan flytte fra Son til Skedsmo😂

Anonymkode: 14a2c...a57

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du fortelle litt om de forskjellene du ser mellom Son og Skedsmo? Kanskje jeg kan flytte fra Son til Skedsmo😂

Jeg vet ikke helt, en høyst personlig preferanse kanskje. 😊 Begynte å feriere i Son i 1990 og det var et lite sted hvor «alle visste alt om alle» og det var et litt spesielt miljø, synes i allefall jeg som er oppvokst i Oslo. Mye har skjedd siden det med mye boligutbygging men for meg sitter følelsen av lite sted med prestisje i flott hus og båt igjen samt at det er et typisk feriested også. 

Skedsmo er mer nede på jorda for meg og ligner nok mer på området jeg selv er oppvokst i, så mulig det er gjenkjennelsen for meg som trekker hit. Ikke alle områder i Skedsmo jeg kunne tenkt meg å bo heller. 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. Mye kortere til Oslo fra Skedsmo enn fra Son og mange flere avganger.
2. Skedsmo mer sentralt, man kan fort komme seg til Lillestrøm som har alt uansett hvor man bor i Skedsmo, om man har en del utbygning lokalt også. Fra Son må men til Moss eller Ski (nærmeste er Vestby, og der har de ikke så mye)
3. Son er fin om sommeren, men veldig surt om vinteren med vinden som kommer inn fra sjøen

Anonymkode: ef995...cf9

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor sjekket du det? Jeg får opp at det tar 58

min bare til Lillestrøm med buss?

Ruter-appen 😊

Anonymkode: 6b67c...fd6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

1. Mye kortere til Oslo fra Skedsmo enn fra Son og mange flere avganger.
2. Skedsmo mer sentralt, man kan fort komme seg til Lillestrøm som har alt uansett hvor man bor i Skedsmo, om man har en del utbygning lokalt også. Fra Son må men til Moss eller Ski (nærmeste er Vestby, og der har de ikke så mye)
3. Son er fin om sommeren, men veldig surt om vinteren med vinden som kommer inn fra sjøen

Har ikke merket så mye til den sure vinden, altså, men ellers er jeg enig. Elsker havet da. Moss er bare 10 min unna, så det synes jeg er helt ok. 

Skrevet

Jeg vet ikke helt, en høyst personlig preferanse kanskje. 😊 Begynte å feriere i Son i 1990 og det var et lite sted hvor «alle visste alt om alle» og det var et litt spesielt miljø, synes i allefall jeg som er oppvokst i Oslo. Mye har skjedd siden det med mye boligutbygging men for meg sitter følelsen av lite sted med prestisje i flott hus og båt igjen samt at det er et typisk feriested også. 

Skedsmo er mer nede på jorda for meg og ligner nok mer på området jeg selv er oppvokst i, så mulig det er gjenkjennelsen for meg som trekker hit. Ikke alle områder i Skedsmo jeg kunne tenkt meg å bo heller. 

Skjønner hva du mener. Snobbefaktoren er høy og det er litt overfladisk. Alle har Tesla😅

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke merket så mye til den sure vinden, altså, men ellers er jeg enig. Elsker havet da. Moss er bare 10 min unna, så det synes jeg er helt ok. 

Kommer kanskje litt an på hvor i Son man bor, tror for eksempel det ikke er så mye av det i Store Brevik...
Jeg kommer fra Vestby og vi hadde båt i Son gjennom hele oppveksten min og syntes det var surt i havna på vinteren..
Toget fra Son til Moss tar ikke så lang tid, nei, men tog stasjonen ligger litt utenfor bebyggelsen så kan ta tid å komme seg dit, regner med at de 10 minuttene til Moss er med bil.. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor i Skedsmo bor du da? Takk for tips og råd! Brånåslia, er det et sted du anbefaler? Vi kjørte en runde når vi var på visning sjekket bhg osv. Det ser jo litt dødt der?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor i Skedsmo bor du da? Takk for tips og råd! Brånåslia, er det et sted du anbefaler? Vi kjørte en runde når vi var på visning sjekket bhg osv. Det ser jo litt dødt der?

Joa, men det er ikke mer enn 10-15 minutter å gå til Skedsmokorset derfra hvor de har det meste.....
Kafe, Burger King, klesbutikker, Kitchen, Jernia, Ark, 2 apotek, lampehus, helsestasjon, vinmonopol ++++++

Skrevet

Nei hadde ikke flyttet fra Oslo. 

Vi flyttet ut av byen for det er liksom det som er best med små barn. 

Men vi angrer etter  2 år i Ski skal vi selge huset og komme oss tilbake til Oslo. 

Vi trives greit her men alt er så tungvint, skal vi it å bruke skog og mark må vi kjøre for å finne den, i Oslo tar vi banen, det samme gjelder bade. 

Barnehagene ligger  langt fra her vi bor, det er en barnehage i sentrum som ikke har ledig plass. 

Den barnehagen vi har fått plass i ligger ca 26 min gange hjemme fra.  Håpløst når vi kun hadde en bil. Vi måtte gå til anskaffelse av bil nr to. 

Det er buss for tog til Oslo mer enn det hår tog. 

Det er kun 2 kafeer uten om sentret. 

2 restauranter som  har annet en pizza. 

Det er 3 asiatiske resturantene  og  gode sushi steder det er positivt. 

Kun en matbutikk oppe på søndager. 

Dårlige offentlige bad.

dårlig med fritidsaktiviter om barnet ikke spiller fotball eller håndball. 

Nytter ikke å være spontan å finne på noe med venner, osv alt må planlegges  ukesvis i forveien. 

Vi lot oss lokke av hus, hage, og rolige omgivelser og du verden som vi angrer. 

Anonymkode: 61d24...c72

Skrevet

Kommer kanskje litt an på hvor i Son man bor, tror for eksempel det ikke er så mye av det i Store Brevik...
Jeg kommer fra Vestby og vi hadde båt i Son gjennom hele oppveksten min og syntes det var surt i havna på vinteren..
Toget fra Son til Moss tar ikke så lang tid, nei, men tog stasjonen ligger litt utenfor bebyggelsen så kan ta tid å komme seg dit, regner med at de 10 minuttene til Moss er med bil.. 

Ja, tar bilen til moss. 😊

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spørs jo hva som er viktig for deg og familien da, vi har hovedfokus på godt oppvekstmiljø og skolekrets for barna. Brånåsen er en populær skolekrets og vet at flere søker ut av Åsenhagenkretsen mot Brånånåsen. Vi flyttet fra Strømmen og Sagdalen-skolekrets da det nærmet seg 70% flerspråkelige elever der. Litt samme som Skedsmokorset/ Åsenhagen. 

Vi bor på et lite tettsted ved grensa mot Sørum kommune, landlig, 1.-10. klasse skole med flotte uteområder og eget svømmebasseng. Men det finnes ingen butikk, café eller restaurant her men det kan vi kjøre til. Brånåsen er et populært område men har ingen egne erfaringer derfra. 

Skrevet
18 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg jobber som vikar, der det er godt betalt. Jeg har ingen spesiell utdanning så dette er jo bra for meg. Men jeg er jo bare vikar fram til september, men muligens jeg kan forsette etter sommeren. Vi er 2 voksne og 2 barn, barna er 2-4 år. Mannen jobber i Oslo, å har bil. Vi har vært fram og tilbake om vi skal flytte pga jobben min eller ikke, vikarbyrået jeg har blitt ansatt hos forteller at alt av slike jobber (lagerjobb) som er utenfor Oslo er godt betalt, å om jeg ikke får forsette der jeg er nå kan de finne en annen jobb til meg andre steder. Jeg har fram til nå pendlet, vi bor nå på på Søndre Nordstrand i Oslo, vi har nå fått leilighet i Skedsmo. Men har ikke skrevet kontrakt enda. Planen er da at vi må kjøpe en bil til, en billig en slik at jeg kan da komme meg på jobb siden buss og tog er vanskelig fra Skedsmo. Så jeg er avhengig av bil. Der vi bor nå har jeg tatt to buss, og tog får å komme meg på jobb. Leverer barna i bhg kl 0750 og er framme på jobb 5 min før jeg begynner. Begynner da på jobb kl 10:00 å er feridg kl 1800. Jobber bare 3 ganger i uken, dette valgte jeg selv med tanke på pendling. 

Jeg er bare så usikker om vi velger riktig, er det mer riktig å bare kjøpe en bil noe vi skal uansett å pendle med bil 40 min fra der vi bor nå (da har vi bom) på denne strekningen. 

Eller flytte ut fra Oslo til Skedsmo å ha ca 15-20 min til jobben uten bom. 

Vi tar en risiko med tanke på om vikar byrået finner oppdrag til meg eller ikke (noe mest sannsynlig vikar byrå vil finne) 

om jeg da finner jobb i Oslo så må jeg pendle da til Oslo. 

I tillegg har både jeg og mannen alltid oppvokst i oslo å føler det er litt skummelt å flytte fra et sted jeg alltid er vant til å bo. 

Hva ville dere ha gjort ?

hadde flyttet :) mange barnevennlige steder i oslo også

Anonymkode: 5477d...983

Skrevet
På 27.7.2019 den 22.57, Anonym bruker skrev:

Både mannen og jeg jobber sentralt i Oslo, og flyttet for en del år siden fra Søndre Nordstrand til Skedsmo, aldri angret.

Hvor på søndre Nordstrand bodde dere?

Skrevet
På 28.7.2019 den 16.19, Anonym bruker skrev:

Spørs jo hva som er viktig for deg og familien da, vi har hovedfokus på godt oppvekstmiljø og skolekrets for barna. Brånåsen er en populær skolekrets og vet at flere søker ut av Åsenhagenkretsen mot Brånånåsen. Vi flyttet fra Strømmen og Sagdalen-skolekrets da det nærmet seg 70% flerspråkelige elever der. Litt samme som Skedsmokorset/ Åsenhagen. 

Vi bor på et lite tettsted ved grensa mot Sørum kommune, landlig, 1.-10. klasse skole med flotte uteområder og eget svømmebasseng. Men det finnes ingen butikk, café eller restaurant her men det kan vi kjøre til. Brånåsen er et populært område men har ingen egne erfaringer derfra. 

Foreldrene mine bor i Sørum kommune. :)

Skrevet
På 28.7.2019 den 13.11, Anonym bruker skrev:

Nei hadde ikke flyttet fra Oslo. 

Vi flyttet ut av byen for det er liksom det som er best med små barn. 

Men vi angrer etter  2 år i Ski skal vi selge huset og komme oss tilbake til Oslo. 

Vi trives greit her men alt er så tungvint, skal vi it å bruke skog og mark må vi kjøre for å finne den, i Oslo tar vi banen, det samme gjelder bade. 

Barnehagene ligger  langt fra her vi bor, det er en barnehage i sentrum som ikke har ledig plass. 

Den barnehagen vi har fått plass i ligger ca 26 min gange hjemme fra.  Håpløst når vi kun hadde en bil. Vi måtte gå til anskaffelse av bil nr to. 

Det er buss for tog til Oslo mer enn det hår tog. 

Det er kun 2 kafeer uten om sentret. 

2 restauranter som  har annet en pizza. 

Det er 3 asiatiske resturantene  og  gode sushi steder det er positivt. 

Kun en matbutikk oppe på søndager. 

Dårlige offentlige bad.

dårlig med fritidsaktiviter om barnet ikke spiller fotball eller håndball. 

Nytter ikke å være spontan å finne på noe med venner, osv alt må planlegges  ukesvis i forveien. 

Vi lot oss lokke av hus, hage, og rolige omgivelser og du verden som vi angrer. 

Anonymkode: 61d24...c72

Ski hadde jeg aldri flyttet til. Så den ser jeg

Skrevet

Spør du meg så er det ikke akkurat lange biten fra Skedsmo til Oslo, men samtidig så befriende å slippe og bo i by. 

Anonymkode: 01852...54d

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spør du meg så er det ikke akkurat lange biten fra Skedsmo til Oslo, men samtidig så befriende å slippe og bo i by. 

Anonymkode: 01852...54d

Fant faktisk ut at det tar like langt tid å komme seg til Oslo fra her vi bor som fra Skedsmo 🙂 flytting blir det, det blir veldig spennende. Trives vi ikke så er det bare å flytte på ny etterkvart 🙂

Skrevet

Om jeg trivdes på Søndre, ville jeg sikkert trives på Skedsmo også. Stedene er relativt like, begge ganske landlige.

Eneste er at jeg tåler ikke myggstikk, og det gjør at det meste øst for Grorud utgår for min del.

Anonymkode: 7e641...93c

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om jeg trivdes på Søndre, ville jeg sikkert trives på Skedsmo også. Stedene er relativt like, begge ganske landlige.

Eneste er at jeg tåler ikke myggstikk, og det gjør at det meste øst for Grorud utgår for min del.

Så du mener søndre og Skedsmo er like ?

Skrevet
På 31.7.2019 den 23.37, Anonym bruker skrev:

Hvor på søndre Nordstrand bodde dere?

Vi bodde på Bjørndal

Skrevet

Nå er jo Skedsmo en ganske stor kommune som har både byområder og mer landlige områder som f.eks rundt Leirsund. Hvordan Skedsmo «er» blir jo vanskelig å si, det spørs hvor på Skedsmo man bor. På samme måte som det er forskjell på å bo på Grønland og på Frogner i Oslo. Om litt slår Skedsmo, Sørum og Fet seg sammen til Lillestrøm kommune, og da blir det enda met variert innad i kommunen.

Anonymkode: 6b67c...fd6

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener søndre og Skedsmo er like ?

Når det kommer til opplevelsen av å bo relativt landlig, tiden det tar å komme til sentrum osv - ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...