Gå til innhold

Hvordan legger du bestikket på tallerken når du er ferdig med å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sammen 

eller 

hver for seg?

0AFF05EE-1D7D-4682-8838-1F0E63D6602A.jpeg

C6C3F105-0475-4958-A584-325000AB20A9.jpeg

Anonymkode: aea48...bee

Skrevet

Sammen, men med håndtak på skrå ned mot høyresiden, ikke rett opp og ned. 

Anonymkode: 752a5...295

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. På bilde nr to ligger det slik det skal ligge når man signaliserer at man ikke er ferdig. 

Anonymkode: 19f47...f97

Skrevet

Som regel sammen, med kniven oppi gaffelen, skrått ned mot høyresiden. 

Er jeg stressa kan jeg finne på å legge de på utsiden av tallerkenen 🙈

Anonymkode: 0217f...953

Skrevet

Som de andre. Samlet oppå tallerkenen, med handtakene på ca klokken 4-5 når jeg er ferdig. 

Som bilde nr to når jeg fortsatt spiser. 

Er ikke dette grunnleggende, vanlig bordskikk? De fleste gjør dette automatisk. 

Anonymkode: 2ce38...752

Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 97f24...0cc

Skrevet

Du er jo ikke ferdig å spise,du har ennå litt grønnsaker igjen.

Anonymkode: 065a8...765

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det kan da ikke du bestemme! Er man mett er man ferdig uansett om det er igjen noe på tallerkenen, og det håper jeg virkelig du lærer barna dine også.

Anonymkode: 79662...acb

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som de andre. Samlet oppå tallerkenen, med handtakene på ca klokken 4-5 når jeg er ferdig. 

Som bilde nr to når jeg fortsatt spiser. 

Er ikke dette grunnleggende, vanlig bordskikk? De fleste gjør dette automatisk. 

Anonymkode: 2ce38...752

Jo det er det. Til og med barna mine på 3 og 5 legger bestikket fra seg riktig.

Anonymkode: 72d5f...920

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. På bilde nr to ligger det slik det skal ligge når man signaliserer at man ikke er ferdig. 

Anonymkode: 19f47...f97

Dette! 

Anonymkode: 8288a...89f

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sant! Men jeg orket ikke mer 🙁

Skrevet

Kniv øverst, gaffel tett ved siden av og skaftene pekende mot kl 17, slik man så klart vet etter å ha fått en dannet oppdragelse. 

Anonymkode: 8b08a...f79

Skrevet

Jeg er helt uberegnelig, så det varierer fra dag til dag hvordan jeg legger fra meg bestikket. Av IG til overrasker jeg meg selv også. Når jeg er helt tullete, hender det seg at jeg legger gaffelen og kniven med bakenden mot bordet og framsiden oppå tallerkenen. Da ler alle sammen godt, og de skjønner fort at dagen i dag er DEN dagen... 

Anonymkode: ef6f8...929

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sammen 

eller 

hver for seg?

0AFF05EE-1D7D-4682-8838-1F0E63D6602A.jpeg

C6C3F105-0475-4958-A584-325000AB20A9.jpeg

Personen som har brukt dette bestikket er uansett ikke ferdig med å spise... der er masse mat igjen! Det er fyfy og dårlig dannelse. 

Ikke forsyn deg med mat du ikke har tenkt å ha i deg. En helt grunnleggende regel.

Anonymkode: 93429...59f

Skrevet

Sammen og på skrå. Hvis de ligger en på hver side betyr dette at man ikke er ferdig. 

Det var en gang vi var hos venner i utlandet jeg glemte å legge dem sammen og alle satt ved bordet og pratet lenge etter vi var ferdige, helt til mannen dultet meg i siden og hintet til tallerkenen min. Med en gang jeg la bestikket sammen reiste verten seg opp og gikk for å hente dessert. Men de kunne ikke hente dessert mens bestikket mitt signaliserte at jeg ikke var ferdig 😂

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan da ikke du bestemme! Er man mett er man ferdig uansett om det er igjen noe på tallerkenen, og det håper jeg virkelig du lærer barna dine også.

Anonymkode: 79662...acb

Nei. Da har man tatt for mye. Kanskje sitter en annen og har lyst på mer mat, men kan ikke, fordi du har grafsa til deg... 🙄

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Personen som har brukt dette bestikket er uansett ikke ferdig med å spise... der er masse mat igjen! Det er fyfy og dårlig dannelse. 

Ikke forsyn deg med mat du ikke har tenkt å ha i deg. En helt grunnleggende regel.

Det er jo ikke alltid man forsyner seg selv. Selvfølgelig er det lov til å signalisere at man er ferdig før all maten er borte. I enkelte kulturer er det frekt å spise alt fordi man da sier at verten ikke ga en nok mat. 

Skrevet
6 minutter siden, Pobie skrev:

Det er jo ikke alltid man forsyner seg selv. Selvfølgelig er det lov til å signalisere at man er ferdig før all maten er borte. I enkelte kulturer er det frekt å spise alt fordi man da sier at verten ikke ga en nok mat. 

Vi bor ikke i den kulturen. I vår kultur er det frekt å ikke ha magemål og bare øse på av det som alle skal dele. 

Spiser du på restaurant kan du selvsagt la noe ligge igjen, men å være gjest hos noen (eller hjemme for den del) og så plutselig «ikke orke mer» - det bør man ha styr på ved sjuårsalderen, altså. 

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare tøys!

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Da har man tatt for mye. Kanskje sitter en annen og har lyst på mer mat, men kan ikke, fordi du har grafsa til deg... 🙄

Da er det jo vertensom har laget for lite mat😂

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor ikke i den kulturen. I vår kultur er det frekt å ikke ha magemål og bare øse på av det som alle skal dele. 

Spiser du på restaurant kan du selvsagt la noe ligge igjen, men å være gjest hos noen (eller hjemme for den del) og så plutselig «ikke orke mer» - det bør man ha styr på ved sjuårsalderen, altså. 

Haha!! Moroklump

Skrevet

Porsjonen var lagt opp. Så jeg spiste det jeg orket .

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette var på et spisested hvor maten kom på bordet. Jeg prioriterte og spise opp kjøttet lot litt av salaten ligge. 

Skrevet

Uansett om det er litt mat igjen, hvis man legger kniv og gaffel samlet med skaftet ned til høyre, så signaliserer man at man er ferdig. Dette forenkler også servitørens jobb når han/hun rydder bordet. 

Det er vanlig høflighet å legge bestikket samlet når man er ferdig med å spise. 

Anonymkode: 34301...27f

Skrevet

Men det var da virkelig ikke mye mat igjen på den tallerkenen på bildet. Helt innafor altså. Er noe annet hvis det lå igjen masse kjøtt eller halve måltidet. Men et par biter med grønnsaker hadde jeg ikke tenkt over altså. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...