Gå til innhold

Sparing vs nedbetaling av lån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forbrukslån på 42 000 kr, og har ingen bufferkonto. 

Dette må jo gjøres noe med, men er det best å betale ned lånet kjappest mulig eller begynne å spare? 

Har avdrag på litt over 2000kr i mnd på lånet, så tenker å enten betale ned ca 3000kr i mnd på lånet, eller å spare 1000kr i mnd i tillegg til nedbetalingen.

Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 304f2...363

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har forbrukslån på 42 000 kr, og har ingen bufferkonto. 

Dette må jo gjøres noe med, men er det best å betale ned lånet kjappest mulig eller begynne å spare? 

Har avdrag på litt over 2000kr i mnd på lånet, så tenker å enten betale ned ca 3000kr i mnd på lånet, eller å spare 1000kr i mnd i tillegg til nedbetalingen.

Hva ville dere ha gjort?

Det kommer litt an på hvordan økonomien er elllers. Har du nok inn i måneden til å fikse eller kjøpe nytt hvis det er noe som går i stykker? Eller de 1000 kronene det du har å gå på?

Anonymkode: 0052e...9ea

Skrevet

Renten på forbrukslånet er høyere enn innskuddsrenten. Så det er naturlig nok lurest å nedbetale lånet.

Anonymkode: 177ba...342

Skrevet

Du nedbetaler forbrukslån først. Uansett er renten der høyest. Alltid.

Skrevet

Få bort forbrukslånet så fort som mulig.

Anonymkode: 7d85c...081

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer litt an på hvordan økonomien er elllers. Har du nok inn i måneden til å fikse eller kjøpe nytt hvis det er noe som går i stykker? Eller de 1000 kronene det du har å gå på?

Har litt mer å gå på om jeg er litt mer sparsom i hverdagen 😊.

Men tenker også litt at OM noe går i stk i løpet av denne perioden så kan jeg låne på om det er krise, for da får jeg bort lånet raskest mulig, å kan spare høyere beløp (hele de 3000kr) 🤔🤔.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har litt mer å gå på om jeg er litt mer sparsom i hverdagen 😊.

Men tenker også litt at OM noe går i stk i løpet av denne perioden så kan jeg låne på om det er krise, for da får jeg bort lånet raskest mulig, å kan spare høyere beløp (hele de 3000kr) 🤔🤔.

Da ville jeg betalt inn 3000. Kan anbefale deg å legge tallene inn i gjeldskalkulatoren på debiter.no, da ser du hvor mye litt ekstra betaling utgjør og hvor mye fortere lånet blir nedbetalt, og det er veldig motiverende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...