Gå til innhold

Finnes det et navn på dette???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sterkt plaget av lyder. 

Må bare først si at jeg ser på meg selv som en robust person, jeg er svært sterk mentalt, har høyere utdannelse og en lederjobb, så jeg tror jeg tåler litt. 

Men jeg har blitt mer og mer oppmerksom på at jeg påvirkes sterkt av lyder. 

Ekspempler:

Jeg sluttet å se lineær TV for over 10 år siden. Jeg hater når TV står på i stua, så det skjer aldri hjemme hos oss. Det er fordi jeg ikke takler lyden. 

Jeg takler ikke radio heller. Må skru av. 

Har ikke hørt reklame på nesten 15 år. Takler det ikke. Skrur av umiddelbart. Synes det er skingrende og som kniver i kroppen. 

Synes nabostøy er grusomt når det er høye skingrende lyder. 

Andre lyder jeg sliter med er høye lyder fra barna, plystring, hyling, bakgrunnsstøy fra iPad. Og avbrytelser - klarer ikke å stenge avbrytelsen ute og det blir for mye for meg.

Disse lydene skaper en forferdelig reaksjon i hjernen min. Det er akkurat som om den klikker og sender meg inn i en ufattelig ømfintlig modus. Sånn at lydene skjærer gjennom marg og bein. Det kjennes som kniver i hodet. Jeg klarer ikke fokusere på noe annet. Det bobler over i hodet mitt. Jeg blir fysisk dårlig. Noen ganger kjennes det som jeg må kaste opp. Eller skrike høyt av smerte. 

Det kan da ikke være normalt å være sånn? Og jeg tror ikke jeg var slik tidligere, det har blitt verre de siste årene og det plager meg veldig, spesielt hvis det har noe med barna å gjøre - de bør jo være barn, med de tingene det medfører. 

Hjelp! Noen som har opplevd dette og klart å finne et vei ut av det?

Anonymkode: 11e2c...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dysfoni.

Eller det kan være at du allerede har en hørselsskade. Da kan man i startfasen få en overfølsomhet for lyder, fordi man ikke lenger har den dynamiske hørselen som "siler" irrelevante lyder vekk fra de relevante. 

Anonymkode: faa87...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskrivelsen din kan også passe på en person som har en "skjult" tinnitus. Altså at lyden er så høyfrekvent eller så svak at den er kamuflert i andre vanlige hverdagslyder. Men når skarpe stemmer eller lyse toner lyder i huset, da kan det forsterke tinnitusen, og du kan ha noe som kalles "threshold pain" - at smerten hopper ett steg opp, ikke gradvis, men i trappetrinn, slik at det virker som om det blir plutselig verre. 

Anonymkode: faa87...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det litt som deg HI, kan se tv da. Men jeg reagerer veldig på brå lyder, særlig smell. Ballonger har jeg helt angst for. Ting som faller i gulvet med et smell er som om jeg blir slått.

Jeg har nedsatt hørsel på det ene øret, og lurer på om jeg har en svak form for ptsd for jeg reagerer også veldig på uro og kav rundt meg. Greier mine egne barn, men har lite ork med andres for å si det på den måten.

Anonymkode: 8a22a...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...