Gå til innhold

Sorterer dere klesvasken godt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Håper du er klar over at klær ikke blir rene av vask i kaldt vann. 30 grader er kaldt vann. 

Anonymkode: 28076...80c

Kor skitne blir "kontorkle" trur du? Ho ser sikkert viss det er flekkar som sit igjen, og luktar det viss det er svettelukt igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper du er klar over at klær ikke blir rene av vask i kaldt vann. 30 grader er kaldt vann. 

Det som vaskes på 30 grader blir rent. Det er ikke særlig skittent i utgangspunktet. Barnas klær vasker vi ikke på 30 grader;)

Anonymkode: 92be0...4df

Skrevet

Her går alt i samme maskin. Forstår meg ikke på folk som sorterer.. Kan forstå de som bruker masse hvitt og ønsker skille.. Eneste hvite plaggene her i huset er noen truser og sokker tror jeg. Og noen av barnas tskjorter. Men de er fortsatt like hvite selvom vi vasker alt samlet.. 
Jeg putter riktignok ikke en nykjøpt rød klut inn i vaskemaskinen, og hjemmestrikk passer jeg på. 
Men ellers..

Rødt, hvitt, blått, truser, skjorter, bukser, sengetøy. En skittentøyskurv. Alt går sammen. Aldri har noe blitt ødelagt eller misfarget. 

Anonymkode: edf52...2bd

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og til alle dere som synes at sortering er bortkastet: Jeg har jobbet MANGE år i barnehage. Man kan tydelig se forskjell på klærne til de som gidder å bry seg med å ta vare på dem. Det er alltid noen barn som har en haug med grå klær mens noen har klær som er arvet men de ser like fine ut etter års bruk nettopp fordi de er tatt vare på og vasket riktig. 

Anonymkode: 3458e...9ac

Ja for fargenyansen på barnas klær er veldig viktig i barns utvikling. I barnehager skal ungene bli skitne og fulle av maling og plastelina. Hvordan kan forresten du vite hvilke klær som er arvet eller ikke? Hvordan kan du vite hvordan foreldre vasker klærne sine? 

Skrevet (endret)

Sorterer ikke mer enn at skuffen jeg har under vaskemaskinen, inneholder det jeg ikke har liggende sammen med hvitvask i maskinen. Og omvendt. Bomull vaskes alltid på mlnst 60 grader, uavhengig av hvilken farge, siden bomull trenger høy temperatur for å bli rent. Treningstøy blir gjerne vasket på 60 grader det og. Jeg fyller maskinen og setter på fortløpende. Sengetøy blir vasket og tørket samme dag som det taes av. Mine klær vaskes sjelden i kaldere vann, sikkert fordi vi stort sett har bomullsklær. Trenger ikke oppbevaring til skittentøy, fordi jeg ikke liker å se på overfylte skittentøydunker. Stinker gjør de og. Har ikke et grått plagg, sikkert fordi jeg ikke vasker lyst tøy med mørkt.

Endret av prekæs
Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og til alle dere som synes at sortering er bortkastet: Jeg har jobbet MANGE år i barnehage. Man kan tydelig se forskjell på klærne til de som gidder å bry seg med å ta vare på dem. Det er alltid noen barn som har en haug med grå klær mens noen har klær som er arvet men de ser like fine ut etter års bruk nettopp fordi de er tatt vare på og vasket riktig. 

Jeg har og jobbet mange år i barnehage, og er det noe jeg ikke ofrer en tanke eller legger merke til, så er det om foreldrene vasker tøyet "riktig" eller ei.

Anonymkode: ed4f4...b0a

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er 5, vasker 2-3 maskiner per dag. Trenger ikke akkurat samle opp😂

Anonymkode: 6888c...755

Hva driver dere med som møkker dere til så voldsomt?

Vi er 4 og vasker ca 4 maskiner i uka.

Anonymkode: 1280b...637

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har og jobbet mange år i barnehage, og er det noe jeg ikke ofrer en tanke eller legger merke til, så er det om foreldrene vasker tøyet "riktig" eller ei.

Anonymkode: ed4f4...b0a

Hehe. Det ser jeg, men sier ikke noe da. Er ikke bedre jeg altså :)

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja for fargenyansen på barnas klær er veldig viktig i barns utvikling. I barnehager skal ungene bli skitne og fulle av maling og plastelina. Hvordan kan forresten du vite hvilke klær som er arvet eller ikke? Hvordan kan du vite hvordan foreldre vasker klærne sine? 

Ein ser jo kva kle som er vaska rett!! Eg var ein kronisk vaske alt i same maskin person, då eg endeleg oppdaga kor mykje finare fargane held seg når ein sorterer var eg sur på meg sjølv, for å ikkje ha oppdaga dette før. Fargar er viktig for meg, og humøret mitt kan løfte seg fleire hakk av plagg med klare fine fargar. Desse gråfarga samvaskingsklea gjer meg i dårleg humør. 

Det gjeld òg for borna sine kle. Eg arvar frå to hold. Den eine vaskar rett, og klea er like fine. Den andre vaskar alt i saman, og klea er grå, gjerne med flekkar på som kunne vore vekke om ein hadde hatt på vanish eller anna flekkfjerneing før vask. Det er også eit miljøperspektiv her, vi pliktar å ta vare på klea våre så vi kan bruke dei så lenge som mogleg. Og om dei blir utvaska og grå, kjøper ein gjerne nye før, enn om dei beheld fargane sine. 

Anonymkode: 48692...19f

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selv er jeg helt nazi på klessortering før vask. Mannen blir bedt om å holde seg unna klesvasken, for den vil jeg ha kontroll på selv. Han kan evt vaske kun sine egne klær.

I går var vi på vaskerommet sammen, og det så ut til at han forstod hva jeg mente, da jeg viste han et håndkle som engang hadde vært hvitt. Jeg spurte han hvem sitt dette kunne være, da det i hvert fall ikke kunne være vårt. Fant ut at det muligens var hans brors, som nettop har vært her på ferie.
Viste han fargeforskjellen på vårt hvite sengetøy og håndklær kontra dette "hvite" håndkleet, og også noe babytøy jeg akkurat har vasket- som jeg har fått fra ei venninne. Begynte da å lure på om det kun er meg som er nazi på klesvask.

Jeg sorterer for øvrig i hvitt 60/90 graders tøy, hvitt 30/40 graders tøy, lyse farger(lys rosa, beige, lys blå og lignende.) 40 grader, mørkt tøy 40 grader, mørkt tøy 60 grader og ullvask 40/40 grader.

Jeg vasker ikke halvfulle kurver, så blir ikke noe ekstra klesvask. Hender jeg vasker 1/2 maskin med lyst tøy, for det har vi ikke så mye av. Blir mer nå når vi får baby regner jeg med. Hvitt tøy 40 grader hender også at går 1/2 maskin innimellom hvis det er noe jeg absolut må ha rent før kurven er full.

Anonymkode: a8537...a86

Uten å ha lest tråden. Det blir spennende å se hvor mye tid du gidder bruke på sortering på klesvasken om 2 år og Evt etter unge nr 2. 

Anonymkode: 4d4ec...96d

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her går alt i samme maskin. Forstår meg ikke på folk som sorterer.. Kan forstå de som bruker masse hvitt og ønsker skille.. Eneste hvite plaggene her i huset er noen truser og sokker tror jeg. Og noen av barnas tskjorter. Men de er fortsatt like hvite selvom vi vasker alt samlet.. 
Jeg putter riktignok ikke en nykjøpt rød klut inn i vaskemaskinen, og hjemmestrikk passer jeg på. 
Men ellers..

Rødt, hvitt, blått, truser, skjorter, bukser, sengetøy. En skittentøyskurv. Alt går sammen. Aldri har noe blitt ødelagt eller misfarget. 

Det er nok fordi du ikke ser at det blir det. Men det betyr jo bare at du ikke bryr deg om alt er litt grått, andre liker klær med fin farge på. 

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uten å ha lest tråden. Det blir spennende å se hvor mye tid du gidder bruke på sortering på klesvasken om 2 år og Evt etter unge nr 2. 

Hvorfor tror du det tar mer tid å sortere? Hvordan mener du det kan ta tid? 

Skrevet

Vi sorterer. Har 8 kurver fordelt i 2 store skuffer under vaskemaskinene. En full kurv er 1 maskin. Har 2 vaskemaskiner, begge går om det er mye vask. Har jobb der jeg må ha presentable klær, i tillegg irriterer det meg voldsomt dersom klærne mine "skifter" farge uavhengig om det er en truse eller en bluse!

Det koster meg 0 å sortere klærne.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her har vi snart 4 barn, og sorterer på samme måte som HI😊 Kurvene står under vasken på vaskerommet, og jeg bruker virkelig ikke noe særlig tid på å kaste klærne oppi rett kurv, ei heller legge en full kurv i maskinen og vaske den😉

Anonymkode: 80740...826

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har du lite greie på det. 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har du lite greie på det. 

Har nok ikke det, har ca 40 års erfaring med klesvask, så det meste er prøvd.

Skrevet

Jeg sorterer lyst, mørkt, rødt (rosa, lilla og rødt) og annet. Sengetøy putter jeg i vaskemaskin når jeg bytter det så det havner ikke i kurv en gang. Det går på 80 grader, resten på 60.

Fra vaskemaskin går det rett i tørketrommel. Unntak er ull og mannens skjorter. Gidder ikke styret med å henge opp og ikke minst slipper man å stryke når man tar klærne ut fra tørketrommel med en gang den er ferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...