Gå til innhold

Sorterer dere klesvasken godt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utbrent av å sortere klesvask? Ja, hvis DET er utmattende skal det virkelig lite til. Sparer endel penger på det også da klærne holder seg bedre. 

Anonymkode: 6888c...755

Kvinner som er "nazi" på husarbeid, er sjelden det på bare et område. Am I right?

Anonymkode: a8c31...7c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorterer ganske lite. Jeg prøver iherdig å få ungene til å ikke ha hvit sokker, men det går for døve ører. Jeg er så lei av de skittene sokkene som det til tider er umulige å få reine (de går i sokkelessen på skolen, dermed blir de skittene, de går ute i sokkelessen og bryr seg fint lite om det er tørt eller sølete, plen eller asvalt. Så det å få de hvite sokkene reine har jeg gitt opp, eller jeg prøver å svelge den kamelen) 

vi har veldig lite hvitt tøy, så det er ikke noe problem med hvitt tøy som burde vært sortert utenom de teite sokkene. Ull og pentøy blir sortert, vanlig tøy og honkler/ sengetøy blir sortert. 

Ikke har jeg plass til å ha så mye sortert på badet heller siden vi ikke produserer så mye skittentøy lengre. Ungene har kommet over den alderen der de blir grisete bare de går ut døra, bruker honkler mer en en gang osv. Så fra å vasket flere maskiner hver dag, må jeg leite i huset for å finne noe jeg kan fylle opp maskinen med. Veldig deilig, men igrunn veldig rart 

Anonymkode: 500e1...d09

Unnskyld at jeg sier det, men det heter skitne sokker, det heter også sokkelesten, asfalt, og ikke minst: et håndkle, (det) håndkle(d)et, (flere) håndklær, (alle) håndklærne.

Anonymkode: 28076...80c

Skrevet

Jeg har sluttet å sortere. 😏

Har en kurv som står på hvert av badene/soverommene. Henter dem, tømmer i en haug på gulvet og vasker det som passer sammen og som er nok til å fylke en maskin. Har ikke hvite håndklær, men håndklær i flere lyse farger (stripete). De vaskes med undertøy hvis det er der det er ledig plass (60 grader), med treningstøy hvis det er ledig der (40 grader), sengetøy (60 grader) eller egen maskin på 60/90 grader. 

Bukser vaskes sammen. Og en finvask i ny og ne. 

Har stort sett ikke skittentøy liggende. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kvinner som er "nazi" på husarbeid, er sjelden det på bare et område. Am I right?

Kun klesvask jeg gjør, så for meg gjelder det ikke på andre områder. Er jo rent praktisk/økonomisk/tidsbesparende grunner for å sortere, ingen OCD antyding ellers. Resten av husarbeidet gjør vaskehjelpen hver 14. dag. 

Skrevet
3 minutter siden, ♥Coxinelle♥ skrev:

Jeg har sluttet å sortere. 😏

Har en kurv som står på hvert av badene/soverommene. Henter dem, tømmer i en haug på gulvet og vasker det som passer sammen og som er nok til å fylke en maskin. Har ikke hvite håndklær, men håndklær i flere lyse farger (stripete). De vaskes med undertøy hvis det er der det er ledig plass (60 grader), med treningstøy hvis det er ledig der (40 grader), sengetøy (60 grader) eller egen maskin på 60/90 grader. 

Bukser vaskes sammen. Og en finvask i ny og ne. 

Har stort sett ikke skittentøy liggende. 

Men hvor gjør du sv det som ikke går i den vasken? Må du tømme ut og sortere hver gang da? 

Skrevet (endret)
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en rekke med trådkurver jeg sorterer i på vaskerommet:

Hvitt 40

Rødt, rosa 40

Mørk 60 (sengetøy, håndklær, truser, sokker)

Lyst 60 (sengetøy, håndklær, truser, sokker)

Lyst 40

Mørkt 40 barnas (trenger ofte både forvask og ekstra skylling)

Mørkt 40 voksnes

Ull

Ting som trenger spesialvask (her vaskes noe sammen, noe på hurtigprogram osv.)

Vasker ei maskin hver 14. dag på 90 med vaskefiller til husvask. 

Jeg sorterer som deg med en egen kategori for treningstøy siden vi er fem personer i huset som trener hver dag, men barn og voksnes tøy vaskes selvfølgelig sammen. 

For enkelhet og fordi vi liker den rene følelsen det gir har vi bare hvitt sengetøy og hvite håndklær, så det går gjerne egen maskin med sengetøy en gang i uken og egne håndkle-maskiner.

Jeg eller mannen sorterer, og da er det enkelt for alle å sette på en maskin når det passer. Ikke pokker om jeg skal gjøre alt selv!

Endret av amandine
Skrevet

Det var AKKURAT dette jeg ville skrive. Sortere klær etter ørten regler, nei det gidder jeg ikke.

Lysegrå håndkler anbefales!

Anonymkode: 1aacf...459

Men du gidder å ødelegge klærne da eller?

Anonymkode: 3458e...9ac

Skrevet

Og til alle dere som synes at sortering er bortkastet: Jeg har jobbet MANGE år i barnehage. Man kan tydelig se forskjell på klærne til de som gidder å bry seg med å ta vare på dem. Det er alltid noen barn som har en haug med grå klær mens noen har klær som er arvet men de ser like fine ut etter års bruk nettopp fordi de er tatt vare på og vasket riktig. 

Anonymkode: 3458e...9ac

Skrevet

Går stort sett bare i svarte topper, t-skjorter, truser og sokker sammen med olabukser. Har noen hvite bomullstruser også, men alt det vaskes på 40 grader. Håndklær og sengetøy vaskes på 60-70 grader. 

Skrevet

Jeg pleier ikke å fremheve meg selv forran andre og si se på disse hvite håndklærne, og de "grå" håndklærne, annet enn til mannen, men det er fordi jeg vil at han også skal forstå hvorfor jeg er nazi på sortering. Når vi etter hvert blir flere i husstanden er det jo greit at han også kan starte en maskin uten at jeg skal bekymre meg for det hvite babytøyet.

Jeg synes det er penere når det hvite tøyet forblir hvitt.

Jeg er ikke nazi på husarbeid generelt, for min del gjelder dette kun klesvask.

HI

Anonymkode: a8537...a86

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg pleier ikke å fremheve meg selv forran andre og si se på disse hvite håndklærne, og de "grå" håndklærne, annet enn til mannen, men det er fordi jeg vil at han også skal forstå hvorfor jeg er nazi på sortering. Når vi etter hvert blir flere i husstanden er det jo greit at han også kan starte en maskin uten at jeg skal bekymre meg for det hvite babytøyet.

Jeg synes det er penere når det hvite tøyet forblir hvitt.

Jeg er ikke nazi på husarbeid generelt, for min del gjelder dette kun klesvask.

HI

Hvorfor i all verden skal du bekymre deg for babytøyet? Skjønner meg ikke på sånt, altså.. 

Anonymkode: a20ec...810

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor gjør du sv det som ikke går i den vasken? Må du tømme ut og sortere hver gang da? 

Det blir liggende igjen i en haug på gulvet eller i baljen til neste vask en time seinere eller følger med tilbake i kurven til det rommet det kom fra. Når man tåler å vaske flere ting i samme vask, så går det unna. 😉

Skrevet

Sorterer ikke :) og det går helt fint. Hvitt vaskes for seg likevel;-)

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i all verden skal du bekymre deg for babytøyet? Skjønner meg ikke på sånt, altså.. 

Anonymkode: a20ec...810

Fordi jeg vil ha det hvite babytøyet hvitt, på samme måte som det andre hvite tøyet jeg har som jeg vil at skal være hvitt. Vil også at det babyrosa/lyseblåe babytøyet skal være i sin opprinnelige farge, og ikke grått- som det blir når man vasker det med mørkt tøy.

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Fordi jeg vil ha det hvite babytøyet hvitt, på samme måte som det andre hvite tøyet jeg har som jeg vil at skal være hvitt. Vil også at det babyrosa/lyseblåe babytøyet skal være i sin opprinnelige farge, og ikke grått- som det blir når man vasker det med mørkt tøy.

Vet virkelig ikke hva slags klær dere kjøper som farger slik av.

Med unntak av jeans opplever jeg aldri at noe farger av. Ikke på klær som ikke er hvite i hvert fall.

Du vil få det artig med matflekker fra barnehagen. Men det er jo ikke lyyyyyserosa mer, lol 

Skrevet

Eg er nazi på klessortering, blir direkte sur om mannen vaskar nye fine lyse kle ilag med dei mørke, så det blir grått!! Har desverre ikkje plass på vaskerom/bad til alle kleskorgene eg kunne tenke meg. Vi er 6 stk, 4 born under 8 og så det er ikkje problem å fylle opp dei ulike sorteringane. Men om det er ei halvfull med raudt/rosa tøy set eg den på hurtigprogram, det tar halve tida, då går det opp i opp tenker eg. Men, resten av huset bær absolutt ikkje preg av ei nazi husmor, for å seie det slik... 

Anonymkode: 48692...19f

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med unntak av jeans opplever jeg aldri at noe farger av. Ikke på klær som ikke er hvite i hvert fall.

Du vil få det artig med matflekker fra barnehagen. Men det er jo ikke lyyyyyserosa mer, lol 

Det blir grått, misfarga, ikkje fint. Men ikkje alle har likt fargesyn. Mannen min ser det ikkje. Derfor sorterar eg kle og vaskar dei. Han vaskar badet. Matflekkar frå bhg, eller heime, går av med ein dash vanish på før vask. 

Anonymkode: 48692...19f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Alt av mørke klær vil sette farge på hvitt og lyst tøy, kanskje ikke så veldig med første gangs vask, men om dette vaskes sammen hver gang, så vil det få bra med farge. Ikke at jeg egentlig vet om det er jeans eller andre plagg som har farget av.

Jeg har barn fra før, og vet at man lett får flekker på lyse klær, kanskje ikke veldig i barnehagen, men særlig fra tran og slike ting.

Skrevet

Jeg sorterer i følgende kategorier:

40 grader

60 grader

Treningstøy

Ull

I tillegg hender det jeg tar enkeltting separat - som mannens hvite finskjorte får lov å bli vasket for seg selv for å ikke få tristere farge. 

Vi er 4 i familien og jeg vasker kanskje 5 vask i uka. 

Skrevet

Vi har elfa trådkurver på vegghengte skinner under benken på vaskerommet. 

Kategoriene våre er:

- Finvask 30 (voksnes «kontorklær» og annet vi behandler forsiktig)

- Ull

- Mørk 40

- Mørk 60

- Lys 40

- Lys 60

- Kokevask

Forskjellen er at her er alle fem i familien opplært i systemet, og legger skittentøy rett i riktig kurv. Full kurv = full maskin. Både mannen og jeg vasker klær. Og alt det hvite holder seg hvitt. Synes ikke det er nazi...

Anonymkode: 92be0...4df

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er 5, vasker 2-3 maskiner per dag. Trenger ikke akkurat samle opp😂

Samme her 🙈😂 Vi er 6. Maskinen streika og fikk smertelig erfare at vi bruke en søppelsekk skittent klær om dagen, og da er den full. Sånn stappa 😂😅😅

Anonymkode: 84998...acb

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Samme her 🙈😂 Vi er 6. Maskinen streika og fikk smertelig erfare at vi bruke en søppelsekk skittent klær om dagen, og da er den full. Sånn stappa 😂😅😅

Men jeg sorterer alt. Pluss at jeg vasker fine t skjorter osv for seg selv. Pen bukser osv går i egen vask. Henger også opp alt til mannen for han er nazi på klærne, men ikke å vaske selv. Hehe.. 

Skrevet
3 timer siden, ♥Coxinelle♥ skrev:

Det blir liggende igjen i en haug på gulvet eller i baljen til neste vask en time seinere eller følger med tilbake i kurven til det rommet det kom fra. Når man tåler å vaske flere ting i samme vask, så går det unna. 😉

Det hørtes fryktelig tungvint ut. Men noen liker jo å gjøre ting sånn. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er 5, vasker 2-3 maskiner per dag. Trenger ikke akkurat samle opp😂

Vi er også 5. Kjører 6 maskiner i helgen. 9 ulike kategorier ville betydd mange halvfulle maskiner.

Grå håndklær anbefales.

Anonymkode: 297d7...f19

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har elfa trådkurver på vegghengte skinner under benken på vaskerommet. 

Kategoriene våre er:

- Finvask 30 (voksnes «kontorklær» og annet vi behandler forsiktig)

- Ull

- Mørk 40

- Mørk 60

- Lys 40

- Lys 60

- Kokevask

Forskjellen er at her er alle fem i familien opplært i systemet, og legger skittentøy rett i riktig kurv. Full kurv = full maskin. Både mannen og jeg vasker klær. Og alt det hvite holder seg hvitt. Synes ikke det er nazi...

Anonymkode: 92be0...4df

Håper du er klar over at klær ikke blir rene av vask i kaldt vann. 30 grader er kaldt vann. 

Anonymkode: 28076...80c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...