Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #1 Skrevet 21. juli 2019 Selv er jeg helt nazi på klessortering før vask. Mannen blir bedt om å holde seg unna klesvasken, for den vil jeg ha kontroll på selv. Han kan evt vaske kun sine egne klær. I går var vi på vaskerommet sammen, og det så ut til at han forstod hva jeg mente, da jeg viste han et håndkle som engang hadde vært hvitt. Jeg spurte han hvem sitt dette kunne være, da det i hvert fall ikke kunne være vårt. Fant ut at det muligens var hans brors, som nettop har vært her på ferie. Viste han fargeforskjellen på vårt hvite sengetøy og håndklær kontra dette "hvite" håndkleet, og også noe babytøy jeg akkurat har vasket- som jeg har fått fra ei venninne. Begynte da å lure på om det kun er meg som er nazi på klesvask. Jeg sorterer for øvrig i hvitt 60/90 graders tøy, hvitt 30/40 graders tøy, lyse farger(lys rosa, beige, lys blå og lignende.) 40 grader, mørkt tøy 40 grader, mørkt tøy 60 grader og ullvask 40/40 grader. Jeg vasker ikke halvfulle kurver, så blir ikke noe ekstra klesvask. Hender jeg vasker 1/2 maskin med lyst tøy, for det har vi ikke så mye av. Blir mer nå når vi får baby regner jeg med. Hvitt tøy 40 grader hender også at går 1/2 maskin innimellom hvis det er noe jeg absolut må ha rent før kurven er full. Anonymkode: a8537...a86
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #2 Skrevet 21. juli 2019 Jeg sorterer lyse og mørke klær og ull. Håndkler og sengetøy. Kan ikke ha vaskerommet fullt av skittentøyskurver. Anonymkode: 5c89d...08b
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #3 Skrevet 21. juli 2019 Nei. Livet er for kort 😅 Anonymkode: d88ef...599
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #4 Skrevet 21. juli 2019 Jeg sorterer lyst fra mørkt ja, men ikke så "nazi" som deg. Her går vaskefiller på 90 grader, håndklær og sengetøy på 60 grader og alt annet på 40 grader. Sorterer lyst og mørkt hver for seg. Altså går lyserosa ting sammen med hvitt, og aldri opplevd misfarging pga det. Alt med klare farger som rødt, grønt, blått osv går sammen med sort, aldri merket misfarging der heller. Bruker to forskjellige vaskemiddel, en for mørkt tøy og en for lyst/hvitt. Har ofte en liten skje vanish i sammen med det lyse tøyet. Anonymkode: 5143a...895
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 21. juli 2019 #5 Skrevet 21. juli 2019 (endret) Jeg ser forskjellen på hvitt tøy og tøy som har vært hvitt. Men hvordan sorterer du det i praksis? Hva med hvite sokker som er skikkelig skitne? Jeg får de uansett ikke helt rene igjen, så det spiller jo ikke så stor rolle om de bare blir «hvite». Men klær som er hvite men med noe farger da? En logo f.eks, striper eller annet emblem? Endret 21. juli 2019 av den perfekte mor
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #6 Skrevet 21. juli 2019 Sorterer i disse 8 kategoriene: Mørk 40, lys/hvit 40, mørk 60/90, lys/hvit 60/90, ulltøy, rosa/rødt 40, skjorter, og til slutt penklær som må vaskes for seg selv. Hvite klær med litt mønster på vaskes med lyse klær 40, da jeg tenker at klærne da stort sett er laget for å ikke farge av. Har fått tilbake hvite baby-bodyer som var blitt lysegrå, etter det låner jeg ikke ut klær jeg vil ha tilbake til den personen... Mannen sorterer og vasker stort sett greit, men hender at han vasker lyse og mørke 60 grader sammen... Vi har derfor noen hvite kjøkkenfiller, håndklær og vaskekluter som ikke lenger er helt hvite. Anonymkode: 80740...826
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #7 Skrevet 21. juli 2019 Har 6 kurver; 1; finere klær som skal vaskes på 30/40(mannen er aldri den hylla) 2; ull 3; mørkt/lyst 30/40( mannen vasker heller ikke disse klærne) 4; hvitt kan vaskes opp til 60 grader 5;mørkt kan vaskes opp til 60 grader 6; håndduker/oppvaskklut/vaskefiller -vaskes på 90grader Anonymkode: 095a9...ff4
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #8 Skrevet 21. juli 2019 38 minutes ago, Anonym bruker said: Nei. Livet er for kort 😅 Anonymkode: d88ef...599 Det var AKKURAT dette jeg ville skrive. Sortere klær etter ørten regler, nei det gidder jeg ikke. Lysegrå håndkler anbefales! Anonymkode: 1aacf...459
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #9 Skrevet 21. juli 2019 Har en rekke med trådkurver jeg sorterer i på vaskerommet: Hvitt 40 Rødt, rosa 40 Mørk 60 (sengetøy, håndklær, truser, sokker) Lyst 60 (sengetøy, håndklær, truser, sokker) Lyst 40 Mørkt 40 barnas (trenger ofte både forvask og ekstra skylling) Mørkt 40 voksnes Ull Ting som trenger spesialvask (her vaskes noe sammen, noe på hurtigprogram osv.) Vasker ei maskin hver 14. dag på 90 med vaskefiller til husvask. Anonymkode: 6888c...755
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #10 Skrevet 21. juli 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var AKKURAT dette jeg ville skrive. Sortere klær etter ørten regler, nei det gidder jeg ikke. Lysegrå håndkler anbefales! Anonymkode: 1aacf...459 Men det tar jo overhodet ikke mere tid? Jeg har skufferekka i vaskerommet og når skittentøysdunkene tømmes legges det bare over i rett kurv. Å sette på maskin er bare å tømme en full kurv over i maskina. Det kan alle i huset gjøre, står program på kanten av kurven til mannen 😂 Anonymkode: 6888c...755
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #11 Skrevet 21. juli 2019 Just now, Anonym bruker said: Men det tar jo overhodet ikke mere tid? Jeg har skufferekka i vaskerommet og når skittentøysdunkene tømmes legges det bare over i rett kurv. Å sette på maskin er bare å tømme en full kurv over i maskina. Det kan alle i huset gjøre, står program på kanten av kurven til mannen 😂 Anonymkode: 6888c...755 Foretrekker å vaske klær oftere enn det ville tatt å fylle en maskin hvis det er 8 sorteringer... Anonymkode: 1aacf...459
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #12 Skrevet 21. juli 2019 Dette var oppskriften på å bli utbrent. Anonymkode: a8c31...7c8
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #13 Skrevet 21. juli 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Foretrekker å vaske klær oftere enn det ville tatt å fylle en maskin hvis det er 8 sorteringer... Anonymkode: 1aacf...459 Vi er 5, vasker 2-3 maskiner per dag. Trenger ikke akkurat samle opp😂 Anonymkode: 6888c...755
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #14 Skrevet 21. juli 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Dette var oppskriften på å bli utbrent. Anonymkode: a8c31...7c8 Utbrent av å sortere klesvask? Ja, hvis DET er utmattende skal det virkelig lite til. Sparer endel penger på det også da klærne holder seg bedre. Anonymkode: 6888c...755
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #15 Skrevet 21. juli 2019 Just now, Anonym bruker said: Vi er 5, vasker 2-3 maskiner per dag. Trenger ikke akkurat samle opp😂 Anonymkode: 6888c...755 Da vasker du for mye klær i tillegg! 14-21 vask per uke er jo hinsidiges. Anonymkode: 1aacf...459
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #16 Skrevet 21. juli 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da vasker du for mye klær i tillegg! 14-21 vask per uke er jo hinsidiges. Anonymkode: 1aacf...459 Fem aktive mennesker lager mye klesvask. Bare å få vasket unna sengetøy når det er byttet krever jo flere runder med maskina. Den kjøres sjelden halvtom for å si det sånn. Tror det er helt vanlig altså. Anonymkode: 6888c...755
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #17 Skrevet 21. juli 2019 Vi er 7 i familien. Nei jeg solterer ikke så nøye nei, har 2 vaskemaskiner og 1 tørketrommel. Vasker ca 6-7 maskiner annenhver dag. Vasker lyse farger ilag, inkludert hvitt. Alle mørke farger ilag. Sokker, truser, håndklær, kluter ilag på 60 eller 90 grader. Sengklær på 60 grader. Tenker ikke på farge der😏 Hadde aldri blitt ferdig om jeg skulle soltert så masse. Anonymkode: f84ec...fa2
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #18 Skrevet 21. juli 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi er 5, vasker 2-3 maskiner per dag. Trenger ikke akkurat samle opp😂 Anonymkode: 6888c...755 Det er jo vannvittig mye. Vi er 6 stykker, to voksne, to tenåringer og to barneskolebarn, og vi vasker i snitt en maskin om dagen. Vasker to om dagen kanskje en gang eller to i uka når det må tas en haug med sengetøy eller håndklær. Aktive barn her også, trener flere ganger i uka. Har ikke den minste maskinen da, det må vel sies. Går fint sengetøy til 3 senger i en maskin. Anonymkode: 5143a...895
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #19 Skrevet 21. juli 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi er 7 i familien. Nei jeg solterer ikke så nøye nei, har 2 vaskemaskiner og 1 tørketrommel. Vasker ca 6-7 maskiner annenhver dag. Vasker lyse farger ilag, inkludert hvitt. Alle mørke farger ilag. Sokker, truser, håndklær, kluter ilag på 60 eller 90 grader. Sengklær på 60 grader. Tenker ikke på farge der😏 Hadde aldri blitt ferdig om jeg skulle soltert så masse. Anonymkode: f84ec...fa2 Men det blir jo ikke flere maskiner om du sorterer, mengden er jo konstant. Det er jo bare hva som blir vasket sammen som blir annerledes. Anonymkode: 6888c...755
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #20 Skrevet 21. juli 2019 Jeg sorterer: Lys 30 Mørk 30 Lys 90 Mørk 90 Eller, jeg tar sengetøy og undertøy på 90. Håndklær kan få 60. Anonymkode: 08573...74a
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #21 Skrevet 21. juli 2019 Jeg er nok minst like nazi på sortering som HI. Jeg sorterer i mange fraksjoner, men vasker så godt som aldri halvfull maskin. Selvsagt krever det at vi har en del klær, men det har vi da altså. Jeg er dessuten svært nøye på opphenging, kun truser og sokker går i tørketrommel. Anonymkode: 28076...80c
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #22 Skrevet 21. juli 2019 1 time siden, den perfekte mor skrev: Jeg ser forskjellen på hvitt tøy og tøy som har vært hvitt. Men hvordan sorterer du det i praksis? Hva med hvite sokker som er skikkelig skitne? Jeg får de uansett ikke helt rene igjen, så det spiller jo ikke så stor rolle om de bare blir «hvite». Men klær som er hvite men med noe farger da? En logo f.eks, striper eller annet emblem? Hvite skitne sokker vasker jeg gjerne på 60 grader med sengetøy og håndklær, evt 90 grader. Hender jeg heller en skvett klorin i forvask-kammeret, og setter på forvask, evt legger de i en bøtte med klorin 1/2 times tid før vasking. Nei, hender at de ikke blir helt hvite igjen. Hvite klær med mye trykk i annen farge vasker jeg med lyse klær, ikke med det hvite. Har egentlig ikke noe fasitsvar på det, ser litt an både stoffet, størrelsen og fargen på trykket. Jeg har 6 kurver jeg sorterer i. Er ikke alt som blir vasket sammen selv om de ligger i samme kurv heller, spørs litt. Anonymkode: a8537...a86
Durni Skrevet 21. juli 2019 #23 Skrevet 21. juli 2019 Ok, er visst nazi jeg også da. Sorterer 40° vask slik: svart/mørkeblått, beige/grått/lyseblått osv, rødt/mørk rosa, hvitt. Det samme med finvask. 60-90° slik: hvitt, lyse farger, mørke farger.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #24 Skrevet 21. juli 2019 Haha, her var det mye kjerringprat. Hadde noen vist meg to håndklær hvor det ene hadde blitt grått, for å fremheve seg selv og sin klessortering, så hadde jeg tenkt at den personen virkelig var belærende og hadde fokus på feil sted. Hadde vært enda verre hvis mannen min snakket slik til meg. Blir som en dame vi kjenner som alltid skal komme med «bare et lite tips». Det handler om kluter, vasking av kjøkkenvasken, sortering i krydderskuffen osv.. Kan ikke fordra henne. 😂 Anonymkode: a20ec...810
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #25 Skrevet 21. juli 2019 Sorterer ganske lite. Jeg prøver iherdig å få ungene til å ikke ha hvit sokker, men det går for døve ører. Jeg er så lei av de skittene sokkene som det til tider er umulige å få reine (de går i sokkelessen på skolen, dermed blir de skittene, de går ute i sokkelessen og bryr seg fint lite om det er tørt eller sølete, plen eller asvalt. Så det å få de hvite sokkene reine har jeg gitt opp, eller jeg prøver å svelge den kamelen) vi har veldig lite hvitt tøy, så det er ikke noe problem med hvitt tøy som burde vært sortert utenom de teite sokkene. Ull og pentøy blir sortert, vanlig tøy og honkler/ sengetøy blir sortert. Ikke har jeg plass til å ha så mye sortert på badet heller siden vi ikke produserer så mye skittentøy lengre. Ungene har kommet over den alderen der de blir grisete bare de går ut døra, bruker honkler mer en en gang osv. Så fra å vasket flere maskiner hver dag, må jeg leite i huset for å finne noe jeg kan fylle opp maskinen med. Veldig deilig, men igrunn veldig rart Anonymkode: 500e1...d09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå