Gå til innhold

Hvor lenge holder mat seg kald med kjøleelementer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kjølebag, med kjøleelementer (2-3stk), hvor lenge holder kjøtt/grønnsaker/salat seg da? I sommervarme? 

Vurderer også å la maten være helfrossen og la den tine i kjølebagen...??

Anonymkode: ec019...f34

Fortsetter under...

Skrevet

Kjøleelementene er helt tint før det har gått et døgn. Det er klart en kjølebag holder på kuden om den ikke åpnes for ofte, men det er begrenset hvor lenge det holder seg kalt inni der altså. 

Du må regne med å bytte ut kjøleelementene minst hver dag, og likevel blir det ikke like kaldt som i kjøleskapet inni der.

Putter du frossen mat i kjølebag vil det tine langsommere enn i friluft, så da vil det nok holde seg kaldt lenger.

Datteren min var akkurat på leir og hun hadde tre frosne flasker med vann i kjølebagen i tillegg til to fryseelementer, da jeg kom neste dag med nye frosne flasker var de gamle helt tint og ikke spesielt kalde lenger. Men hun hadde nok åpnet kjølebagen mer enn vi voksne ville gjort.

Anonymkode: e354e...685

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøleelementene er helt tint før det har gått et døgn. Det er klart en kjølebag holder på kuden om den ikke åpnes for ofte, men det er begrenset hvor lenge det holder seg kalt inni der altså. 

Du må regne med å bytte ut kjøleelementene minst hver dag, og likevel blir det ikke like kaldt som i kjøleskapet inni der.

Putter du frossen mat i kjølebag vil det tine langsommere enn i friluft, så da vil det nok holde seg kaldt lenger.

Datteren min var akkurat på leir og hun hadde tre frosne flasker med vann i kjølebagen i tillegg til to fryseelementer, da jeg kom neste dag med nye frosne flasker var de gamle helt tint og ikke spesielt kalde lenger. Men hun hadde nok åpnet kjølebagen mer enn vi voksne ville gjort.

Tenkte det skulle holde i 10-15 timer...🤔

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte det skulle holde i 10-15 timer...🤔

Det tror jeg går helt fint altså.

Legg et par-tre fryseelementer i om du har det, også fryser du vann i noen tomflasker som du også putter i (da er det fint å bunnfryse noen 1,5 liters flasker).

Om du blir engstelig kan du stoppe i en matbutikk og kjøpe noe frossent og billig, et par poser frosne erter e.l. og pusse i kjølebagen så senker du temperaturen ved det også

Skrevet

Bruk 1,5 liters flasker i stedet. På en lengre kjøretur i forrige uke, var maten kald, selv etter 10 timer i vanlig ryggsekk. Frys ned dagen før, men la det være litt luft i hver flaske. Vannet var ikke helt tint før over et døgn senere. I romtemperatur. Det tinte vannet kan jo også brukes.

Annonse

Skrevet

Takk for tips! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...